|
Er verdwijnen fietspaden langs de N41! |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-07-2014 15:11:03 Onderwerp: Er verdwijnen fietspaden langs de N41! |
|
|
|
|
Gelezen in de Gazet van Antwerpen van vrijdag 11 juli 2014:
(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals, voor een grotere en leesbare versie.)
Gelezen op de website van Wegen & Verkeer in verband met deze werken:
Citaat: |
Fietsers
Van het kruispunt met de Heimolenstraat tot het kruispunt met de Waasmunsterse Steenweg/Kettermuitstraat zullen de fietsers niet langer langs de N41 fietsen. Voor de veiligheid verdwijnen alle fietsvoorzieningen in deze zone. Fietsers hebben een beter en veiliger alternatief langs lokale wegen. De kruispunten met de Heimolenstraat en kruispunt Kettermuit worden zo aangepast dat fietsers veilig kunnen oversteken om de alternatieve routes te bereiken. |
"... alternatieve routes ... Welke alternatieve routes
De werken voor de heraanleg van de N41 starten op 5 augustus 2014. Het lijkt wel een goed-nieuws-show, maar hierbij zullen de fietspaden in Sint-Niklaas verdwijnen langs de N41 tussen het kruispunt met de Heimolenstraat en het kruispunt met de Waasmunsterse Steenweg/Kettermuitstraat. Dit laatste kruispunt is in Temse het kruispunt van de N41 met de Steenweg Hulst-Lessen (verschillende namen in Sint-Niklaas en Temse voor dezelfde straat). Dat betekent dus dat voor fietsers, die langs de N41 richting Sint-Niklaas rijden, het fietspad stopt aan de grens met Sint-Niklaas.
Het Agentschap Wegen & Verkeer heeft dus dè manier gevonden om de veiligheid voor fietsers te verhogen, tenminste toch langs de wegen die ze zelf beheren: ze verbieden gewoon dat fietsers nog langs hun wegen rijden! Natuurlijk zullen daar dan minder ongevallen met fietsers gebeuren, maar zijn die andere wegen dan zo veel beter?
Het beter alternatief dat fietsers hebben langs lokale wegen (volgens het Agentschap Wegen & Verkeer) vanaf dit kruispunt is het volgende:
Ofwel rechts langs de Steenweg Hulst-Lessen (of de Kettermuitstraat in Sint-Niklaas), ...
... ofwel links langs de Steenweg Hulst-Lessen (of de Waasmunstersesteenweg in Sint-Niklaas), ...
Dat kun je toch ook geen mooie en veilige fietspaden noemen! En bovendien zullen fietsers dan een omweg moeten maken om hun bestemming te bereiken. Dat is wat het Agentschap Wegen & Verkeer een "beter en veiliger alternatief" noemt!
Dit zijn de fietspaden langs de N41 die zullen verdwijnen, in de richting Sint-Niklaas ...
... en in de richting Elversele.
Het zijn nochtans brede, vlakke, asfalten fietspaden, die ver genoeg verwijderd liggen van de rijbaan. Er ontbreekt enkel een degelijke afscherming.
In totaal zal er ongeveer 3,5 km fietspad verdwijnen (ongeveer 1,7 km langs elke kant van de N41). Krijgen fietsers compensatie voor deze verdwenen kilometers? Worden deze verdwenen kilometers in de statistieken afgetrokken van de hoeveelheid "aangelegde" fietspaden? Er is blijkbaar nog niets veranderd sinds het verdwijnen van de fietspaden langs de N16 in 2008 (klik hier)!
(Aanpassing op 05-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-01-2016 12:17:29; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-10-2014 12:37:02 Onderwerp: |
|
|
|
|
Gelezen op editietemse:
Citaat: |
Heraanleg N41 in Sint-Niklaas: Twee weekends hinder op E17.
...
Achtergrond
De herstellingen aan de brug (N41) over de E17 kaderen in de heraanleg van de N41 tussen de Heimolenstraat en kruispunt Kettermuit. Naast de sanering van de brug, worden 5 kruispunten aangepakt. Het Agentschap Wegen en Verkeer investeert in een veilige en vlotte N41. De focus van de heraanleg ligt op veilig fietsen en oversteken. Daarnaast moeten verschillende ingrepen zorgen voor een vlotte doorstroming op kruispunt Kettermuit en aan de op- en afritten met de E17. Alle werken moeten klaar zijn in het voorjaar van 2015. |
Volgens mij ligt de focus eerder op niet meer fietsen dan op veilig fietsen. Fietsers moeten daar tegenwoordig 'kiezen' (alsof ze de keuze hebben) voor het zogenaamde 'veilig alternatief' langs 'meer lokale wegen'.
(En wat die 'vlotte doorstroming' als ander focuspunt betreft, ook dat is een fabeltje: het autoverkeer zal nooit 'vlot doorstromen' richting Temse door de tunnel aan de Duivenhoek en de opeenvolgende verkeerslichten verderop in Hamme.)
Wat de veiligheid van fietsers betreft, dit staat op de website van Sint-Niklaas als voorbeeld van de 'bezorgdheid' die wegbeheerders aan de dag leggen voor fietsers:
Citaat: |
Fietsers niet langer langs N41
Om ervoor te zorgen dat fietsers niet langer langs de N41 fietsen, maar kiezen voor het veilig alternatief langs meer lokale wegen, gaan alle fietsvoorzieningen tussen het kruispunt van de Heimolenstraat en kruispunt Kettermuit weg. Beide kruispunten worden aangepast, zodat fietsers er veilig kunnen oversteken. Aan de Heimolenstraat passen we de lichten aan en komt er een drukknop voor overstekende fietsers. Aan kruispunt Kettermuit komen verkeerslichten en aangepaste fietspaden. |
Dat 'veilig alternatief' langs meer lokale wegen moet je dan gaan zoeken op de website van de lokale politie Temse-Kruibeke:
Citaat: |
Vanaf fase 1 is fietsverkeer langs de N41 tussen Kettermuit (Steenweg-Hulst-Lessen) en Heimolenstraat verboden.
Fietsomleiding loopt in beide richtingen vanaf Duivenhoek (rotonde in Elversele) via Legen Heirweg, Hogenakkerstraat en Dendermondsesteenweg, Smisstraat en Heimolenstraat. |
In het vorige citaat omfloerst men de zaak nog door te doen alsof fietsers kunnen 'kiezen'. Hier wordt fietsen al kortweg verboden en beschreven hoe je wel moet fietsen. Van 'kiezen' is geen sprake meer. Hoe fietsveilig zijn trouwens die wegen op de aangegeven omleiding?
Op de website van Hamme is nog meer kortaf voor fietsers. Hamme ligt natuurlijk nog iets verder van die werken verwijderd:
Citaat: |
Fietsers dienen via de lokale wegen te rijden. |
Alsof ook de N41 geen lokale weg is ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-04-2015 16:35:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
De werken aan het verdwenen fietspad langs de N41 zijn bijna klaar, de "verkeersellende" (voor de automobilisten) is bijna voorbij, volgens de Gazet van Antwerpen in de krant van het weekend van 18-19 april 2015:
(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals voor een grotere en leesbare versie.)
Het artikel staat ook in Het Nieuwsblad, en gedeeltelijk op de website van die krant.
Het is wel eigenaardig, hoe de focus voor de veiligheid van fietsers plots onopvallend(?) verlegd wordt. Tot nu toe werd het fietspad langs de N41 verwijderd, en het fietsen dus voortaan onmogelijk gemaakt, om het veiliger te maken voor fietsers ... Niet moeilijk! Men verplicht fietsers andere onveilige wegen te nemen om de veiligheid langs deze N41 te verhogen, zie hierboven. De "verkeersellende" voor fietsers, die vroeger deze weg namen, blijft bestaan!
Maar daarover heeft men het niet meer. Nu ligt de focus op de buigzame paaltjes die Sint-Niklaas gaat plaatsen om verwondingen van fietsers te voorkomen. Wel geleidelijk aan en met enkele seffens, want ze zijn nogal duur. Ik denk trouwens dat het nog altijd niet zal meevallen als je onverhoeds tegen zo een "botsvriendelijke" paal botst met de fiets ... Waarom staan er eigenlijk zo veel palen langs fietspaden, als blijkt dat ze de veiligheid van fietsers niet ten goede komen?
Maar we dwalen af ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-05-2015 10:15:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Hoe is nu de weg ingericht voor fietsers aan dit vernieuwd kruispunt van de N41 met de Steenweg Hulst-Lessen op de grens van Temse en Sint-Niklaas? Dit kruispunt is misschien beter gekend als het kruispunt van de "Kettermuit".
Zoals hier reeds vermeld, is een gevaarlijke fietsoversteekplaats opgeruimd. Door de herinrichting van dit kruispunt met verkeerslichten is deze oversteekplaats overbodig geworden, wat eigenlijk al een positief punt is. Zijn er verder nog goede en slechte punten te geven?
Als we het kruispunt met de N41 naderen van op de Steenweg Hulst-Lessen van uit het oosten, dan zien we dit:
Rechts zien we dat we niet meer verder mogen fietsen langs de N41 richting Sint-Niklaas. Daardoor is deze N41 nu "veiliger" geworden voor fietsers ...
Links zien we dat fietsers de N41 niet (meer) moeten oversteken om naar Elversele te rijden. Straks meer hierover.
Wat vooral opvalt is dat dit kruispunt voorzien is van verkeerslichten voor fietsers op ooghoogte! Dat kunnen we waarderen omdat dat fietsers geen stijve nek bezorgt terwijl ze moeten wachten voor het rode verkeerslicht.
Toch kon het weeral veel beter, want waarom moet die bediening van het verkeerslicht voor fietsers op de paal van het verkeerslicht zelf staan? Hier is toch plaats genoeg om dat toestel op een apart paaltje te plaatsen, een tweetal meter vóór het verkeerslicht (zie eerste foto)?
Fietsers zullen dit verkeerslicht enkel zelf moeten bedienen als er geen voertuigen op de Steenweg Hulst-Lessen voor het verkeerslicht staan. Op dit kruispunt is het altijd groen licht voor het verkeer op de N41, tot er een voertuig uit de Steenweg Hulst-Lessen op de rijbaan komt dat de N41 wil oversteken of oprijden. Het wordt dan automatisch groen op de Steenweg Hulst-Lessen en rood op de N41. Voor fietsers werkt dat niet. Die moeten zelf hun groen licht aanvragen om over te steken als er geen ander verkeer is.
De groenfase van de verkeerslichten voor fietsers is dezelfde als die voor het ander verkeer. Afslaande autobestuurders hebben dus hetzelfde groen licht als overstekende fietsers. Fietsers hebben geen voorstart, maar ze staan wel dichter bij de N41 dan de auto's. Fietsers kunnen dus weg zijn voor de afslaande auto's er zijn, maar conflicten en ongevallen zijn niet uitgesloten met deze regeling van de verkeerslichten, en dit des te meer omdat het fietspad niet meer gemarkeerd wordt waar fietsers de voorrangsweg moeten oversteken! Dit is vooral goed zichtbaar op de tweede foto!
Even terugkomen op de fietswegwijzer naar Elversele. Richting Elversele moet de N41 niet meer overgestoken worden, maar volgt men nu het tweerichtingsfietspad dat vanaf hier nu langs deze kant van de N41 ligt. Zoals het wettelijk moet is het fietspad langs de voorrangsweg (N41) gemarkeerd met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, op de plaats waar het de ondergeschikte weg (de Steenweg Hulst-Lessen) oversteekt.
Hier staat geen bediening voor het verkeerslicht voor fietsers. Langs de N41, de voorrangsweg, wordt het immers altijd terug groen licht.
Tussen haakjes: ik heb al gemerkt dat sommige fietsers de Steenweg Hulst-Lessen oversteken vóór het kruispunt, om zo langs het fietspad aan de overkant de bocht naar Elversele te nemen. Zo "vermijden" ze het eventuele wachten voor dit verkeerslicht. Dat is een overtreding van de wegcode, omdat ze dan op de Steenweg Hulst-Lessen een eindje in tegenrichting rijden op een éénrichtingsfietspad!
Als we de N41 overgestoken zijn richting Waasmunster, dan zien we direct na het oversteken nog een tweerichtingsfietspad langs de andere kant van de N41, ook weer reglementair gemarkeerd als fietspad waar dat de ondergeschikte Steenweg Hulst-Lessen oversteekt.
Dit fietspad zal evenwel door vrijwel niemand gebruikt worden, omdat het aan de overkant doodloopt, zoals we straks zullen zien. Als je hier oversteekt, kun je aan de overkant niets anders doen dan de N41 opnieuw oversteken ... Waarschijnlijk ligt dat fietspad hier in het vooruitzicht dat in de toekomst ook langs deze kant van de N41 een fietspad komt richting Elversele.
Als we het kruispunt met de N41 naderen van op de Steenweg Hulst-Lessen van uit het westen, van uit de richting Waasmunster dus, dan zien we dit:
Er is een stukje fietspad naar rechts langs de N41, maar zoals reeds gezegd: dat loopt dood in het vooruitzicht van latere afwerking?
Er zit dus niets anders op dan de N41 over te steken (of terug te keren naar Waasmunster), maar ... waar staat hier de bediening van de verkeerslichten?
... Gevonden!
Die is wel goed verborgen achter dat verkeersbord! Dat kan echt wel beter!
Aan de overkant wacht fietsers een scherpe bocht als ze richting Elversele willen rijden.
Maar waarschijnlijk zal dit niet meer nodig zijn als ook langs de overkant naar Elversele kan gefietst worden? De toekomst zal dat moeten uitwijzen.
Richting Elversele krijgen we dan aanvankelijk een mooi, breed en reglementair aangeduid tweerichtingsfietspad, tot ... waar de vluchtheuvel stopt.
Daar is het tweerichtingsfietspad alleen nog reglementair gemarkeerd op de plaats waar het een (doodlopende) ondergeschikte weg oversteekt.
Maar verder wordt het tweerichtingsfietspad over de hele weg gemarkeerd met twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Deze markering mag alleen gebruikt worden voor een éénrichtingsfietspad! Hier begaat de wegbeheerder een overtreding tegen de wegcode!
En het is geen gezichtsbedrog: het tweerichtingsfietspad versmalt geleidelijk tot een breedte van amper 1,10m tussen de lijntjes!
Dat is jammer genoeg al jaren zo en we vragen al lang volwaardige, veilige fietspaden langs deze N41 tot aan de rotonde van de Duivenhoek.
(Aanpassing op 02-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 25-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-11-2017 10:34:39; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Nicole Van der Vieren
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-06-2015 13:32:17 Onderwerp: |
|
|
|
|
Een rampzalige stap achteruit voor alle weggebruikers, vooral voor de fietsers die na een stuk N16 ook dit stuk N41 niet meer MOGEN gebruiken.
Weer een staaltje van achterlijkheid.
Wij verdienen een ander beleid! _________________ Met de fiets vervuil je niets :-) |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|