|
Meer fietsen maakt mensen gelukkig, rijk, gezond, ... |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-04-2014 09:43:45 Onderwerp: Meer fietsen maakt mensen gelukkig, rijk, gezond, ... |
|
|
|
|
... Het is zelfs goed voor de economie, het klimaat, het milieu, de veiligheid, ... kortom, waar wachten onze beleidsmensen op?
Enkele artikels in kranten en op hun websites spreken boekdelen.
Een artikel op de website van De Standaard:
Citaat: |
Meer fietsen kan jobs creëren
14/04/2014 om 17:01 door Lin Louage | Bron: Belga/DS
Als Brussel het Deense fietsmodel zou volgen, zouden er in de Belgische hoofdstad zo'n 156 extra jobs kunnen worden gecreëerd. Dat berekenden de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) in Europa en de Europese Economische Commissie van de Verenigde Naties (UNECE).
In Kopenhagen gebruiken de Denen voor 26 procent van alle verplaatsingen in de stad de fiets. In Brussel gebeurt nu amper 5 procent van de verplaatsingen met de fiets.
De onderzoekers vergeleken in het onderzoek 'unlocking new opportunities' de situatie in 56 verschillende landen en kwamen tot de conclusie dat indien in elk van die landen minstens één grote stad hetzelfde fietsmodel zou hanteren als de Deense hoofdstad Kopenhagen, dat in totaal 76.658 extra banen zou kunnen opleveren.
Volgens de cijfers beschikt Kopenhagen momenteel op een inwonersaantal van 549.050 mensen over 650 jobs die gelieerd zijn aan de fiets als vervoersmiddel, tegenover amper 37 jobs in Brussel (bevolking: 163.210).
Ruwe schatting
De onderzoekers zeggen er wel zelf bij dat het gaat om een ruwe schatting en dat het werkelijke aantal jobs waarschijnlijk veel hoger ligt omdat de cijfers enkel rekening houden met jobs in fietswinkels, fietsgroothandels en bedrijven waar fietsen worden ontworpen, en niet met bijvoorbeeld directe en indirecte jobs in de fietsverhuur of bij fietstaxi's enzovoort.
Het potentiële aantal extra jobs in Brussel (van 37 huidige jobs naar mogelijk 156 extra jobs) ligt overigens een pak lager dan in de meeste andere landen. Zo kan een fietsgebruik naar Deens model in Londen en Moskou, waar nu amper 3 procent van de verplaatsingen per fiets gebeurt, respectievelijk ruim 8.000 en 12.000 extra jobs genereren, tegenover een huidig aantal van 1.069 en 1.576 jobs gelieerd aan fietsvervoer. Al bij al zou de winst in maar liefst 21 van de geselecteerde steden op meer dan 1.000 extra jobs uitkomen.
9.400 minder doden
Meer verplaatsingen met de fiets is trouwens niet alleen goed voor de tewerkstelling, maar heeft ook een positief effect op het milieu en de volksgezondheid, zeggen de onderzoekers. Indien het Kopenhaagse fietsmodel door alle geselecteerde steden zou worden overgenomen, kunnen deze positieve effecten ervoor zorgen dat jaarlijks alles samen ongeveer 9.400 overlijdens worden vermeden.
Overigens doet Amsterdam, waar 33 procent van het aantal verplaatsingen in de stad met de tweewieler gebeurt, het zelfs beter dan Kopenhagen, maar omdat voor de Nederlandse stad geen sluitende cijfers beschikbaar waren, werd geopteerd voor de Deense hoofdstad als maatstaf. |
De Gazet van Antwerpen van woensdag 16 april 2014 pikt hierop in met een artikel en een standpunt:
En wat te denken van dit artikel op de website van de Gazet van Antwerpen?
Citaat: |
Beter fietsbeleid redt duizenden levens
De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) promoot het fietsbeleid van de Deense hoofdstad Kopenhagen. De organisatie berekende dat als de grote Europese steden het voorbeeld van Kopenhagen zouden volgen, er maar liefst 76.600 jobs extra zouden bijkomen en 10.000 levens worden gered.
De resultaten werden voorgesteld op een congres over transport, milieu en gezondheid in de Franse hoofdstad Parijs. WGO stelt vast dat luchtvervuiling vooral wordt veroorzaakt door het verkeer en jaarlijks in Europa voor 500.000 overlijdens zorgt. 90.000 mensen overlijden in een verkeersongeval en 70 miljoen Europeanen zijn blootgesteld aan straatlawaai.
Deze dramatische cijfers kunnen worden omgebogen als steden in de voetsporen van Kopenhagen treden. De Deense hoofdstad zet zwaar in op het promoten van het fietsen. Van alle verplaatsingen in deze stad gebeurt bijna een kwart met de fiets. De tewerkstelling in de fietssector zou daardoor in Europa met 76.600 jobs groeien. Bovendien is de impact op het milieu ook groot. |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|