|
Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-01-2009 18:33:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
Wie in de (verre?) toekomst langs dat dubbelrichtingsfietspad van Sint-Niklaas komt en richting Steendorp wil, zal wel een heel kort bochtje moeten nemen om onder de tunnel te geraken. Hetzelfde voor wie vanuit richting Steendorp komt en richting Sint-Niklaas wil langs de ontsluitingsweg. Iets gelijkaardig doet zich trouwens nu reeds voor aan de Bornem-kant van de brug, als men van Temse komt en onder de bruggen door wil verder fietsen, of als men van onder de bruggen komt en richting Temse wil fietsen. Maar op dit plan krijg ik de indruk dat de haarspeldbocht hier nog veel korter zal zijn! Of krijgen de fietsers wat meer draairuimte waar de twee paden samenkomen?
Hopelijk wordt dat tunneltje breed genoeg, want het eindigt aan beide kanten op een bocht van 90°. Het wordt dus een tunnel zonder "doorzicht": tegenliggers ziet men niet komen en door de bergaf naar de tunnel krijgen fietsers snelheid! Bovendien ligt deze tunnel buiten bewoond gebied, waardoor er weinig of geen "sociale controle" zal zijn: dergelijke tunnels liggen gauw vol afval, gebroken flessen, scherven, en dikwijls nog andere rommel waarover ik het liever niet heb. Zie in dit verband ook het Vademecum Fietsvoorzieningen, hoofdstuk 4.6.
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vademecum/hfdst41.pdf
Aan de kant van Belgomine zal men een aardige helling moeten nemen, want het dijkpad ligt daar nogal hoog op het einde. Voor mij niet gelaten, ik heb dat graag, maar ik vrees dat minder geroutineerde fietsers zullen moeten afstappen om boven te geraken.
Verder zal het wel ok zijn, zeker? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-01-2009 12:07:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik heb hier even over nagedacht ...
De ontsluitingsweg Belgomine, zoals getekend op het plan van Inge Temmerman lijkt meer op een "ontsluitingsweg Wilfordkaai". Als het echt de bedoeling is om enkel het bedrijf Belgomine een uitweg te bieden buiten de dorpskom, dan kan men die weg aanleggen met een veel geleidelijker bocht, die reeds begint aan de poort van Belgomine. De ontsluitingsweg kan dan reeds beginnen stijgen vanaf het verlaten van het bedrijf. Als het dijkpad tevens wat daalt, dan kan dit met een veel veiliger doorkijktunnel onder de ontsluitingsweg door.
Achter Belgomine kan dat dijkpad gerust wat afgegraven worden, waardoor dat lager komt te liggen en de helling richting Steendorp wat minder steil wordt. Het dijkpad achter Belgomine is trouwens aangelegd op de vroegere spoorwegbedding, en men is daarvan de helling onnodig blijven volgen tot bijna op het einde. Juist voor de korte bocht (zie "Onverhard dijkpad ter hoogte van het bedrijf Belgomine" op dit forum) is de spoorwegbedding wat afgegraven opdat de helling naar de kade toe toch wat minder steil zou zijn. Dit kon beter!
Een fiets- en voetgangerstunnel hoeft een hoogte van slechts 2,5 m te hebben. Als men er in slaagt om de ontsluitingsweg na 30 m bij het verlaten van Belgomine reeds 1,5 m te laten stijgen, dan moet het dijkpad niet zo heel veel meer dalen om onder de ontsluitingsweg door te gaan. De aansluiting van het fietspad naast de ontsluitingsweg op het dijkpad wordt dan ook veel fietsvriendelijker dan op het oorspronkelijk plan.
Natuurlijk kan men met een dergelijke aanleg niet meer vanaf de Wilfordkaai op de ontsluitingsweg geraken, maar dat was toch zeker de bedoeling ook niet?
Of ben ik weer alleen met deze mening?
(Aanpassing op 12-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 13:59:24; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-01-2009 22:07:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dank u Hilde voor de verheldering, nu snap ik het: het is dus wel degelijk de bedoeling om een ontsluitingsweg Wilfordkaai te maken, en geen ontsluitingsweg Belgomine, om de kostprijs tegenover de bevolking te kunnen verantwoorden.
En wat die toekomstige parking onder de brug betreft, zullen er waarschijnlijk geen conflicten met fietsers optreden, want die worden omgeleid door dat obscuur tunneltje!
In alle geval, als men dat tunneltje gaat aanleggen zoals het nu op dat plan staat, op een volledig afgelegen plek, onzichtbaar van op afstand en dus zonder enige sociale controle, dan kan ik nu reeds met zekerheid voorspellen wat daar allemaal gaat gebeuren. Als het licht is zal men moeten uitkijken waar men fietst of wandelt, en als het donker is blijft men daar best weg .
Eens zien wat ik kan doen voor 13 februari. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-02-2009 18:16:35 Onderwerp: |
|
|
|
|
Misschien maakt het volgende het duidelijker:
Van de parking onder de brug (als die er ooit komt) zullen de fietsers waarschijnlijk geen last hebben, omdat de ontsluitingsweg en die parking hopelijk zullen gescheiden zijn van het fiets-wandelpad door een groenzone, jerseys of paaltjes zoals dat nu ook het geval is voor de Temsica. Hoewel, zolang die parking er niet is, en/of de ontsluitingsweg bereikbaar blijft vanaf de Wilfordkaai, zullen de fietsers ter hoogte van de Temsica nog altijd moeten oversteken naar dat pad, waardoor op die plaats wel conflicten zullen optreden.
Maar er is nog iets anders.
Op de tekeningetjes van het RUP is nog een andere parking aangeduid ergens naast de Temsica. Die parking heeft op elke tekening wel een andere vorm, maar ze staat er telkens wel. En om op die parking te geraken, zullen de auto's toch weinig anders kunnen dan dat fiets-wandelpad te dwarsen, denk ik. Conflicten verzekerd!
En blijkbaar kan de tunnel van het "Belgominepad" onder de ontsluitingsweg praktisch gezien enkel op die afgelegen plaats komen, zoals aangeduid op het plan van de gemeente, enkele berichten hiervoor. Dan is natuurlijk de enige goede oplossing om die tunnel door te trekken onder de spoorweg en de N16, zodat de fietsers en wandelaars van het "Belgominepad" uitkomen ergens in de Consciencestraat in plaats van onder de brug. Alleen dan krijgt men een doorkijktunnel, zij het slechts in één richting. Eigenlijk een inkijktunnel dus. Het is wel een minder dure oplossing om de tunnel ondoorzichtig te maken met een bocht van 90° op beide uiteinden, maar dan wordt het een echte "overlast-tunnel" die door allerlei tuig zal gebruikt, zeg maar misbruikt worden. De kostprijs wordt dan eerder een lopende rekening, die steeds zal stijgen in de loop der jaren!
(Aanpassing op 12-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 14:03:20; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 13 |
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|