|
De rotonde van de Duivenhoek |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-02-2019 18:35:45 Onderwerp: De rotonde van de Duivenhoek |
|
|
|
|
In dit topic op dit forum had ik het al over de gevaren en de eigenaardigheden op de rotonde van de Duivenhoek, dus op de N41 tussen de Legen Heirweg en de Dorpstraat. Nu ben ik er eens gaan kijken op maandag 18 februari 2019, op een zonnige late namiddag tijdens het spitsuur. Dus op een tijdstip dat er heel wat fietsers passeren.
Als je naar het zuiden fietst op het dubbelrichtingsfietspad langs de oostelijke ventweg, en je komt aan de rotonde van de Duivenhoek, dan zie je recht voor je aan de overkant van de rotonde het dubbelrichtingsfietspad dat verder loopt richting Hamme-Dendermonde.
Sommige fietsers volgen hier het fietspad links van de rotonde ... als spookrijder! Het is de kortste weg, maar niet volgens de regels van de wegcode. Eigenlijk moet je hier naar rechts het fietspad langs de rotonde volgen, maar ... dan moet je wel vijf(!) toe- of uitgangswegen passeren alvorens je aan het dubbelrichtingsfietspad richting Hamme-Dendermonde bent! Straks zul je zien dat ook dat niet zo veilig is. Als je trouwens toevallig geen tegemoetkomend verkeer ziet, kun je dit korte eindje meestal veilig en zonder problemen doorfietsen! Maar nogmaals, wettelijk mag het niet ...
Het is nog "dichter" als je vanaf de Legen Heirweg (links op de foto) richting Dendermonde (rechtdoor op de foto) moet.
Dan is het nog verleidelijker om gauw even naar links af te slaan, in plaats van de hele rotonde rond te fietsen.
Hetzelfde doet zich voor als je vanaf dat fietspad op de N41 naar de Legen Heirweg moet. De Legen Heirweg is links vlak bij! Desnoods stap je even van de fiets, in plaats van de hele rotonde rond te rijden.
Is het trouwens wel zo veilig, om de rotonde rond te rijden? Aan de Dorpstraat ligt nog altijd die onnatuurlijke hoek in het fietspad.
Waarom kan het fietspad hier niet gewoon de bocht van de rotonde blijven volgen, zoals op de andere plaatsen van de rotonde? Door deze knik in het fietspad is de rijbaan op die plaats onnodig veel breder dan op de rest van de rotonde.
Geen enkele normaal fietsende fietser kan op het fietspad blijven in deze "bocht".
En de auto's op de rotonde worden niet gehinderd als je daar de bocht in het fietspad "afsnijdt".
Je moet abnormaal sterk vertragen om op het fietspad te kunnen blijven in deze hoek.
Maar het gevaarlijkste punt is wel de afslag naar Hamme-Dendermonde, waar auto's de rotonde verlaten. De meeste automobilisten letten hier wel op fietsers, en verlenen hen voorrang zoals dat moet, maar er zijn altijd uitzonderingen, en je zult er dan maar juist zijn!
Deze onveilige toestand kun je niet voor hebben als je "spookrijdt" langs de "kortere weg", tegen de regels van de wegcode zoals hierboven uitgelegd.
Nu is het algemeen geweten dat rotondes met een aanliggend fietspad gevaarlijk zijn voor fietsers. Het is voor fietsers veiliger als ze zich op de rotonde tussen het overige verkeer kunnen bevinden. Zolang de fietser niet zelf de rotonde verlaat, blijven de auto's dan achter hem. Daarom rijden assertieve fietsers ook op deze rotonde op de rijbaan, ...
... of ze rijden toch op het randje of juist naast het fietspad, om duidelijk te maken dat ze de rotonde nog verder volgen.
Het is eigenlijk niet toegelaten, maar ... het is veiliger!
Misschien zou deze rotonde veiliger zijn voor fietsers zonder aanliggend fietspad er omheen? Ook al kan ik mij indenken dat er fietsers zijn die zich veiliger voelen als er wel een fietspad ligt, ook al is dat een vals gevoel van veiligheid.
Misschien kan het fietspad wat breder geschilderd worden? Nu is het 1,30m breed tussen de witte streepjes. Als je de streepjes mee telt is het 1,60m breed. De minimum aanbevolen breedte van een eenrichtingsfietspad is volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen 1,75m. Daar is hier meer dan voldoende ruimte voor.
Lange vrachtwagens rijden nu ook al op een deel van het fietspad om rond de rotonde te kunnen draaien. Dat kan dus als reden aangehaald worden om het fietspad te verwijderen, maar even goed als reden om het te kunnen verbreden.
Ook al is een aanligggend fietspad langs een rotonde gevaarlijk, dit fietspad op de Duivenhoek biedt ook een voordeel aan fietsers, vooral tijdens de spitsuren. Het autoverkeer is dan dikwijls zeer traag en zelfs stilstaand op deze rotonde. Op het fietspad kunnen fietsers dan verder rijden. Zonder fietspad, als ze zich tussen de auto's bevinden, zitten ze even goed vast.
Wat is er nu het minst slechte en het minst onveilige?
We zullen dit eens moeten voorleggen aan het Agentschap Wegen en Verkeer. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-07-2019 08:57:39 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft een tijdje moeten nadenken op de vragen die ik op 13 maart 2019 gesteld heb, maar op 19 juli 2019 is er toch een antwoord gekomen. En het is zeker geen slecht nieuws dat we krijgen.
Wat AWV zal uitvoeren:
- De afslag naar rechts van het rotondefietspad richting Hamme - Dendermonde zal gemarkeerd worden in het rood tot tussen de vluchtheuvels, "zo gauw er budget beschikbaar is".
- Er zal een fietswegwijzer naar Dendermonde geplaatst worden op de afslag van het rotondefietspad richting Hamme.
Wat AWV niet zal uitvoeren:
Het rotondefietspad zal niet verbreed worden tot 1,75m. Volgens AWV is het nu 1,50m breed, volgens mij 1,30m tussen de streepjes en 1,60m als je de streepjes meetelt. Maar AWV geeft wel toe dat het fietspad eigenlijk wat te smal is, daarom ...
Wat AWV wel zal doen:
Op 20cm van het fietspad zal een randlijn geschilderd worden, die de rijloper voor de auto's smaller zal maken en waardoor een "mini schrikstrook" ontstaat tussen het fietspad en de rijbaan. Ook dit zal uitgevoerd worden "zo gauw er budget beschikbaar is".
Waarover AWV niet spreekt:
De "knik" in het rotondefietspad wordt niet vernoemd in hun antwoord. Misschien zou die randlijn naast dat hoekig fietspad wat minder hoekig kunnen geschilderd worden? De "mini schrikstrook" wordt daar dan wat breder. Het is een vraag waard ...
Tussen haakjes, twee aanpassingen zullen uitgevoerd worden "zo gauw er budget beschikbaar is"... Ik dacht dat er veel budget zou komen om het verkeer wat veiliger te maken voor fietsers? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-11-2019 20:20:39 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag (1 november 2019), één dag voor onze fietsactie van 2 november 2019, passeerde ik langs de rotonde van de Duivenhoek. Ideaal om de toestand even te overzien.
Het belangrijkste wat we gevraagd hebben, de afslag markeren van het rotondefietspad naar Dendermonde, is uitgevoerd.
Eigenlijk is aan deze markering niets meer gewijzigd tegenover vorige week. De fietspadmarkering van het rotondefietspad is wat ondergeverfd gebleven langs één kant. Mogelijk wordt dat nog hersteld?
De belangrijke fietswegwijzer om de richting naar Dendermonde voor fietsers aan te duiden aan het fietspad naar de Mirabrug, is nog niet aangebracht. De wegwijzer voor automobilisten is immers misleidend voor fietsers!
Maar dat is uiteraard het werk van een andere ploeg dan de "schilders" . Tussen haakjes, ook hier is langs één kant de fietspadmarkering van het rotondefietspad wat ondergeverfd gebleven.
Verder heeft AWV ook gedaan wat beloofd is, om het te smalle fietspad te compenseren, namelijk een markering van een witte doorlopende streep aanbrengen tussen de rijbaan van de rotonde en het fietspad. Een "randlijn" zoals AWV het noemde. Dat is dus een lijn die de rand van de rijbaan aanduidt volgens artikel 75.1 van het verkeersreglement.
Daardoor versmalt de rijbaan een beetje, en dat werkt psychologisch: die lijn houdt de auto's wat verder weg van het fietspad. Dat is in alle geval wat minder onveilig voor fietsers .
Maar bij elke op- en afrit van de rotonde is deze lijn onderbroken. Dat is nochtans nergens voor nodig, want dat is geen overlangse markering die rijstroken aanduidt volgens artikel 72 van de wegcode. Een doorlopende streep die rijstroken aanduidt mag niet overschreden worden volgens artikel 72.2 van het verkeersreglement. Het is daarentegen helemaal niet verboden om een doorlopende streep, die de rand van de rijbaan aanduidt, te overschrijden als dat nodig is.
Aan het "hoekig fietspad" is niets veranderd, hoewel we dat wel gevraagd hadden. Ook op deze plaats is de doorlopende streep onderbroken, terwijl we voorgesteld hadden om ze hier juist wat verder van het fietspad aan te brengen.
Hier geen "bescherming" voor de fietsers dus ... Jammer .
Verder heeft AWV de fietspaden verder doorgetrokken in de Legen Heirweg langs beide kanten van de weg.
Dat hadden we niet gevraagd, en daar heb ik een gemengd gevoel bij. Dat lijkt veiliger voor fietsers, omdat de fietspaden opvallend zijn aangeduid. Maar ... wettelijk is het verboden om met motorvoertuigen op een fietspad te rijden. In de Legen Heirweg is de overblijvende rijbaan tussen de fietspaden zo smal geworden, dat daar onmogelijk twee auto's elkaar kunnen passeren zonder op het fietspad te rijden. En aangezien er niets is om dat te beletten, zal dat ook gebeuren.
Ik vind het nogal nutteloos, om wegmarkeringen aan te brengen waarvan je vooraf weet dat hun betekenis niet kan of niet zal gerespecteerd worden. Ik ben er zeker van dat bijna alle auto's, vrachtwagens, bussen, ... bij het op- en afrijden van de rotonde op deze plaats op de fietspaden zullen rijden. Wat voor zin heeft het dan om ze zo ver door te trekken?
Blijkbaar was AWV hetzelfde zinnens in de Dorpstraat, volgens de aangebrachte aantekeningen.
Waarschijnlijk is dat hier niet uitgevoerd, omdat vanaf nu maandag, 4 november 2019, deze hele straat opgebroken wordt voor rioleringswerken. Nadien wordt de straat heringericht, veiliger voor voetgangers en fietsers.
Hopelijk behoudt men hier na afwerking de aanduidingen van de fietspaden nabij de rotonde zoals ze nu zijn.
Een goede aanduiding van het fietspad op de rotonde zelf is het belangrijkste. Eventueel kunnen daar korte, maar vooral korte aanduidingen bij aangebracht worden van de op- en afritjes van het rotondefietspad als er geen echt volwaardig fietspad op volgt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-04-2020 18:49:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, woensdag 1 april 2020, heb ik vastgesteld dat de beloofde fietswegwijzers geplaatst zijn aan de rotonde van de Duivenhoek. Maar ... Kun je de fietswegwijzer zien staan van op het fietspad rond de rotonde? ...
... Neen? ... Wel hij staat binnen de rode cirkel op de foto ...
Hij staat inderdaad zodanig gedraaid, dat je als fietser op het fietspad niet kunt lezen wat er op staat!
Eigenlijk hoef je dat ook niet te weten, want er staat "Hamme" op, en hij wijst richting Mirabrug. Alleen onzichtbaar voor fietsers en ook totaal overbodig ...
Want dat is niet wat wij herhaaldelijk gevraagd hebben! We hebben fietswegwijzers naar Dendermonde gevraagd! En in een e-mail van het Agentschap Wegen en Verkeer van 19 juli 2019 hebben ze zelf geschreven dat ze een fietswegwijzer naar Dendermonde zullen plaatsen! Maar op een plan van AWV bij een e-mail van 17 december 2019 stonden fietswegwijzers naar Hamme afgebeeld! Daarop hebben we uiteraard dadelijk gereageerd, blijkbaar vruchteloos ...
Om het nog eens te herhalen: Dendermonde is enkel te bereiken met het fietspad aan de oostzijde van de N41. Fietsers die het logische fietspad nemen aan de westzijde van de N41, om naar Dendermonde te rijden, stellen na 400 meter vast dat dit fietspad de N41 verlaat naar de Mirabrug richting Hamme. Er zit dan voor die fietsers niets anders op dan die 400 meter terug naar de rotonde te rijden of ... gevaarlijk de N41 over te steken naar het "juiste" fietspad, wat geregeld gebeurt! Dat bespaart immers een terugrit van bijna één kilometer langs de rotonde.
Daarom vroeg en vraagt Fietsersbond Temse aan deze afslag naar het westelijk fietspad van de N41, een fietswegwijzer naar Dendermonde, zichtbaar voor fietsers op de rotonde.
Alleen op deze wijze is het voor fietsers duidelijk dat ze de rotonde verder moeten volgen als ze richting Dendermonde rijden. Ze worden op deze afslag immers misleid door de wegwijzers voor het gemotoriseerd verkeer, die Dendermonde aanwijzen in de richting van dit westelijk fietspad!
Aan de afslag naar het oostelijk fietspad, het juiste fietspad naar Dendermonde, moet dan vanzelfsprekend ook een fietswegwijzer naar Dendermonde komen, in plaats van deze overbodige fietswegwijzer naar Hamme.
Dit alles is vanzelfsprekend nog maar eens uitgelegd aan AWV in een e-mail, die eindigt met de tijding dat Fietsersbond Temse het jammer vindt, dat dit niet ineens goed is uitgevoerd na al onze e-mailberichten.
Ik ben alweer benieuwd naar de reactie van AWV . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-04-2020 08:41:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
De fietswegwijzer die voor fietsers onzichtbaar was van op het fietspad rond de rotonde, is nu verdraaid waardoor hij wel leesbaar is.
En ... deze fietswegwijzer zegt nu tegen fietsers dat ze verder de rotonde moeten volgen om in Hamme uit te komen ... ...
AWV heeft dus wel weer iets gedaan, maar dat is nog altijd niet wat wij gevraagd hebben.
Als ik vanaf hier naar Hamme fiets, dan volg ik niet de richting die deze fietswegwijzer aanduidt, maar neem ik altijd het fietspad rechtdoor. Dan kom ik via de Mirabrug in Hamme, direct in het centrum waar ik alle winkels en andere diensten van Hamme vind.
Als ik de fietswegwijzers (want er staan er twee) naar Hamme volg, dan word ik langs een omweg naar Hamme gestuurd. Namelijk langs de verkeerslichten van de N41 aan de Biezestraat.
Wij hebben geen fietswegwijzers naar Hamme gevraagd, maar wel fietswegwijzers naar Dendermonde. Omdat het fietspad rechtdoor niet naar Dendermonde leidt, zoals de wegwijzer aanduidt voor het gemotoriseerd verkeer, en fietsers kan misleiden. Dààrom vragen we hier een fietswegwijzer naar Dendermonde.
De wegwijzer die naar Hamme wijst voor het gemotoriseerd verkeer, geldt hier ook voor fietsers! Fietswegwijzers naar Hamme zijn hier eigenlijk overbodig!
Vanzelfsprekend heb ik dit alles nogmaals medegedeeld aan AWV, bijkomend aan mijn e-mail van 10 april 2020. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 3 |
Ga naar pagina 1, 2, 3 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|