|
Heraanleg van de Wilfordkaai. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-09-2015 10:56:40 Onderwerp: Heraanleg van de Wilfordkaai. |
|
|
|
|
Ik heb in het AC De Zaat de plannen kunnen inzien van de heraanleg van de Wilfordkaai, en het verbaast mij dat anno 2015 nog zo slechte, en zelfs onwettige fietsvoorzieningen kunnen getekend worden. Het getuigt ofwel van minachting voor fietsers, ofwel kortweg van fiets-onkunde. Een kleine, onvolledige opsomming:
- Tweerichtingsfietspaden aangeduid door twee evenwijdige witte onderbroken strepen.
- Fietsoversteekplaatsen op kruispunten, zelfs diagonaal over kruispunten.
- Hoeken van 90° in fietspaden.
- Aanliggende tweerichtingsfietspaden zonder afscherming van de rijbaan.
- Te smalle fietspaden.
- Te kleine en onaangepaste fietsenstallingen.
- ...
Ik heb geen volledig plan van de heraanleg, met al deze stommiteiten. De federale auteurswet verbiedt om er foto's van te nemen zonder toestemming van de auteur. Als je de plannen niet zelf bent gaan inzien zul je mij dus op mijn woord moeten geloven welke archaische toestanden voor fietsers voorzien worden. Van west naar oost komen we bijvoorbeeld het volgende tegen op de Wilfordkaai:
- Veel te smalle fietspaden (1 meter breed) ter hoogte van het "Palingshuis" aan beide kanten van de straat, waar auto's bovendien onmogelijk kunnen passeren zonder over de fietspaden te rijden, wat verboden is. Voor de rijbaan rest daar immers slechts 3,80 meter breedte!
- Een onwettige fietsoversteekplaats over de Nijsstraat, midden op het kruispunt ter hoogte van de Veerstraat, en een te fietsen hoek van 90°.
- Een veel te kleine, ouderwetse fietsenstalling aan de horecagelegenheden.
- Een onafgescheiden tweerichtingsfietspad langs de parkeerplaatsen aan de woningen op de Wilfordkaai, aangeduid door twee evenwijdige witte onderbroken strepen, de aanduiding van een éénrichtingsfietspad.
- Een diagonale fietsoversteekplaats op het kruispunt(!) aan de Consciencestraat, en weer een ouderwetse fietsenstalling met de fietsen onmogelijk dicht tegen elkaar.
- Twee tweerichtingsfietspaden die opnieuw aangeduid worden door twee evenwijdige witte onderbroken strepen, waarvan één bovendien een hoek beschrijft van 90° naar/van de trappen van de brug. Fietsers zijn geen springkonijnen!
- ...
Als Fietsersbondafdeling kunnen we dergelijke fratsen onmogelijk onopgemerkt laten voorbij gaan. Daarom hebben we tijdig, op 8 september 2015, het volgende bezwaarschrift ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, met onze voorstellen tot verbetering.
Het is ondertekend door de voorzitter en de secretaris van onze afdeling, evenals door twee mensen van "Leefbaar Temse", waarvan één ook fietsersbondlid is.
We hopen dat de Wilfordkaai ook voor fietsers aantrekkelijker zal gemaakt worden! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-09-2015 16:51:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op een overlegmoment tussen de kaaibewoners en het college van burgemeester en schepenen, waarop ook een afvaardiging van onze Fietsersbondafdeling was uitgenodigd, is gezegd dat al de fietsvoorzieningen op het plan er eigenlijk niet veel toe doen ... Het plan gaat enkel over de werken aan de kaai, de verhoging aan de kaaimuur, de parkeerplaatsen, het terras, de groenvoorzienigen, het nieuwe horecagebouw, de wandel-esplanade, enzovoort, ... dus enkel over het gedeelte dat hoort bij de concessie van Waterwegen & Zeekanaal. Vanaf de straat die 'Wilfordkaai' heet, hoort het niet meer bij die concessie.
Als we ons afvroegen waarom al die foute fietsvoorzieningen dan op het plan staan, kregen we als antwoord dat de gemeente Temse het plan ook zo gekregen heeft ...
Het zal dus voor later zijn om de fietsvoorzieningen met een kritische blik te bekijken, als de herinrichting van de Wilfordkaai doorgaat ... Hopelijk krijgen we de gelegenheid om alles vooraf te bekijken! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-06-2017 09:44:21 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit wordt de toegang tot de nieuwe "promenade" langs de Schelde op de Wilfordkaai, recht tegenover de Consciencestraat.
Rechts, gedeeltelijk buiten beeld, is een breed hellend gedeelte met onderaan een greppel. Het is bijna 8 tegels breed, dus ongeveer 8 meter aangezien elke tegel juist een vierkant van één meter groot is. Links is een smaller en minder steil hellend gedeelte van twee tegels, dus twee meter breed en zonder greppel onderaan.
Toen bezwaarschriften konden ingediend worden tegen de heraanleg van de Wilfordkaai heb ik het plan gezien. Daarop stond dit hellend gedeelte van twee meter breed aangeduid als fietspad. Het was zelfs aangeduid met een wegmarkering volgens artikel 74, dus als enkelrichtingsfietspad volgens artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement! Bovendien ging dat fietspad op dat plan met een hoek van 90° naar de trappen van de brug. We hebben als Fietsersbondafdeling daartegen (en tegen nog andere dommigheden) trouwens een bezwaarschrift ingediend. Ik hoop nu maar dat dit gedeelte niet als fietspad zal aangeduid worden.
Als je anderzijds langs het breder gedeelte naar de trappen van de Scheldebrug (of naar de promenade) zult fietsen, zul je door de onaangename greppel moeten rijden ...
Op dat plan van de heraanleg was naast dat breder hellend gedeelte ook nog een "nieuwe fietsenstalling" getekend. Die zie ik echter niet op het grote toekomstbeeld van de Wilfordkaai dat nabij de trappen van de Scheldebrug staat. Het valt dus af te wachten of er fietsenstallingen zullen komen, waar ze dan zullen komen en van welke kwaliteit ze zullen zijn, geschikt voor meerdere soorten fietsen, en of fietsen er diefstalveilig zullen aan kunnen bevestigd worden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-10-2017 16:17:18 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ondertussen is de "promenade" op de Wilfordkaai ongeveer afgewerkt. Als we het echte beeld vergelijken met wat aangekondigd is, zien we dit:
Het valt best mee, alleen is er (nog?) geen wandelwegje in het grasperk, en staan er geen zitbanken.
Maar het valt mij vooral op, dat de promenade verdeeld is in een fietspad en een "trottoir" of een voetpad, met een snelheidsbeperking van maximum 10 km/u, ...
... en de scheiding tussen deze twee is (nog?) niet aangeduid. Dat is wel belangrijk, zie verder! Ik vind een fietspad op de promenade bovendien niet erg verstandig, zie ook verder!
Nabij het "gebouw van de horeca" is deze aanduiding herhaald.
Bij het begin van de promenade aan de andere kant is hetzelfde aangeduid. Volgens de verkeersborden D9 ligt het voetpad langs de kant van de Schelde, en het fietspad langs de kant van het "gebouw van de horeca" en het grasveld.
Ook langs deze kant is de aanduiding herhaald nabij het "gebouw van de horeca".
Maar ...
- Als er een voetpad is (wat hier dus het geval is) zijn voetgangers verplicht dat voetpad te volgen volgens artikel 42.1 van het verkeersreglement :
Citaat: |
42.1. De voetgangers moeten de trottoirs, de delen van de openbare weg voor hen voorbehouden door het verkeersbord D9 of D10, of de begaanbare verhoogde bermen volgen en, zo er geen zijn, de begaanbare gelijkgrondse bermen.
D9 D10 |
Voetgangers mogen dus niet op het fietspad wandelen! Om het fietspad over te steken, van het trottoir naar het "gebouw van de horeca" bijvoorbeeld, is er geen begaanbaar voetpad of geen berm. Dan moeten voetgangers dus het fietspad oversteken waarbij ze voorrang moeten verlenen aan de fietsers volgens artikel 42.2.2.1° van het verkeersreglement :
Citaat: |
42.2.2. Zijn er geen begaanbare trottoirs of bermen, dan mogen de voetgangers de andere gedeelten van de openbare weg volgen.
1° Wanneer de voetgangers het fietspad volgen, moeten zij voorrang verlenen aan de fietsers en bromfietsers.
... |
Ook bromfietsers klasse A zijn toegelaten op het fietspad van de promenade met het verkeersbord D9.
Het is bijgevolg wel belangrijk dat het onderscheid wordt aangegeven tussen het fietspad en het trottoir! Dat is trouwens zelfs verplicht volgens het artikel 10.5 van het reglement voor de wegbeheerder :
Citaat: |
10.5. Verkeersbord D9. Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A.
De scheiding tussen het voetgangersgedeelte, enerzijds, en het gedeelte van de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, anderzijds, wordt gerealiseerd door, hetzij een witte doorlopende streep, hetzij een andere wegbedekking, hetzij om het even welke fysische scheiding of door een combinatie van één of meer van deze middelen.
Desgevallend worden op dit verkeersbord de symbolen van de weggebruikers omgewisseld. |
Tussen haakjes, staan al die auto's dan niet op het fietspad geparkeerd? En op het trottoir zouden ze ook al niet mogen staan! Ze zouden hier eigenlijk helemaal niet mogen staan volgens artikel 24, 1° en 2° van het verkeersreglement :
Citaat: |
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
... |
Maar ... (nogmaals )
Is het wel verstandig om een fietspad op de promenade te voorzien? Zou het niet veel verstandiger zijn om van de promenade een "voetgangerszone" te maken, volgens de artikels 2.35 en 22sexies van het verkeersreglement? Lees de teksten maar eens :
Citaat: |
2.35. "Voetgangerszone": een of meer openbare wegen waarvan de toegang aangeduid is met het verkeersbord F103 en de uitgang met het verkeersbord F105.
F103 F105 |
Citaat: |
Artikel 22sexies. Verkeer in de voetgangerszones
F103 F105
22sexies.1. Tot voetgangerszones hebben alleen voetgangers toegang.
Evenwel :
1° hebben toegang tot die zones :
a) [ ... ] opgeheven (art. 8, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007);
b) de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze zone en de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis;
c) de prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;
d) de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer;
e) de bestuurders van voertuigen waarvan de garage binnenin die zones is gelegen en slechts toegankelijk is via die zones;
f) in geval van absolute noodzaak, de voertuigen van handelsondernemingen die in die zones gevestigd zijn en slechts via die zones toegankelijk zijn, wanneer deze voertuigen bestemd zijn voor leveringen en indien die leveringen een hoofdactiviteit van deze ondernemingen uitmaken;
g) in geval van absolute noodzaak, de voertuigen die dienen voor een werk in die zones.
h) toeristische miniatuurtreinslepen, bespannen voertuigen, rijwieltaxi's;
i) de voertuigen die gebruikt worden in het kader van de uitoefening van een medisch beroep of thuisverzorging.
j) [ ... ] opgeheven (art. 8, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007).
In de gevallen bedoeld onder e) tot i) moeten de begunstigden aan de binnenkant van de voorruit van hun voertuig een vrije doorgangskaart aanbrengen die door de burgemeester of zijn gemachtigde is afgegeven; voor de bespannen voertuigen en de rijwieltaxi's moet de bestuurder in het bezit zijn van de vrije doorgangskaart.
2° tot die zones hebben toegang, indien verkeerstekens het voorschrijven en volgens de beperkingen die daarop vermeld staan :
a) de voertuigen die in die zones moeten laden of lossen;
b) de taxi's, die binnen die zones een welbepaalde bestemming hebben om personen te laten in- en uitstappen;
c) de fietsers.
22sexies.2. In die zones mogen de voetgangers de volledige breedte van de openbare weg volgen.
De bestuurders die er mogen in rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.
In die zones moeten de fietsers van hun fiets afstappen wanneer de dichtheid van het voetgangersverkeer hun doorgang bemoeilijkt.
Het spelen is toegelaten.
Het is verboden te parkeren in die zones. |
Dus zoneborden F103 en F105, met een fietsje erbij (zonder tekst) kunnen volstaan. Daarmee is alles gezegd. De voertuigen die er moeten zijn kunnen er komen, en de borden met de onozele snelheidsbeperking tot 10 km/u zijn dan ook overbodig, want fietsers (en andere bestuurders) moeten voorrang verlenen aan voetgangers, moeten stapvoets rijden en desnoods stoppen. Bromfietsen zijn niet toegelaten.
(Aanpassing op 09-11-2017: Artikel reglement wegbeheerder toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-06-2018 11:03:35 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ik vraag mij af, of bij gunstige weersomstandigheden geen gedeelte van de promenade, dus van het fietspad(!) als de huidige verkeersborden blijven, zal gebruikt worden om de terrassen van de horecazaken uit te breiden, of om er bijvoorbeeld een ijskraam op te plaatsen ... |
(Zie hierboven.)
Ondertussen wordt de "promenade" noodgedwongen gebruikt als fietsenstalling .
Nu beginnen de plannen te rijpen om de Wilfordkaai en omliggende straten aan te pakken. Ik heb daarover nog niets officieels gehoord of gezien zoals ik ijdel hoopte, ...
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het zal dus voor later zijn om de fietsvoorzieningen met een kritische blik te bekijken, als de herinrichting van de Wilfordkaai doorgaat ... Hopelijk krijgen we de gelegenheid om alles vooraf te bekijken! |
(zie nog verder hierboven.)
... maar ik heb dat wel gelezen in Het Nieuwsblad van donderdag 7 juni 2018 (klik om te vergroten):
Er komt dus een enkelrichtingsregeling "om de parkeerdruk te verlichten". In de Nijsstraat zou men dan langs beide kanten van de straat auto's kunnen parkeren.
Allemaal goed en wel, maar gaan fietsers dan nog "in tegenrichting" door de Nijsstraat mogen rijden? De bestuurders van de auto's die links geparkeerd staan, kunnen de fietsers dan zeer slecht zien aankomen als ze hun parkeerplaats willen verlaten. De bestuurder zit immers aan de linkerkant van het voertuig, tegen het trottoir, tenzij het een Engelsman is ...
En als ook voor fietsers eenrichting geldt in het gedeelte van de Wilfordkaai tussen het middenpleintje en de Consciencestraat, dan zullen ze niet meer vanaf de brug rechtdoor langs de Wilfordkaai richting Markt mogen rijden, maar een omwegje moeten maken langs de Consciencestraat en de Nijsstraat.
Maar normaal gesproken moet de gemeente Temse fietsers toelaten om in tegenrichting te rijden in deze straten, want het reglement van de wegbeheerder zegt in artikel 9.3° het volgende bij het verkeersbord C1 :
Citaat: |
3° De volgende opschriften kunnen de betekenis van het verkeersbord C1 beperken :
a) ten gunste van fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, door aanvulling met een onderbord van het model M2 of M3, bedoeld in artikel 65.2. van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Dit onderbord M2 of M3 moet aangebracht worden op de openbare wegen waar de maximale toegestane snelheid lager is dan of gelijk is aan 50 km per uur en de beschikbare rijbaanbreedte ten minste 3 meter is, behalve indien veiligheidsredenen er zich tegen verzetten.
M.2. M.3.
... |
Aan de voorwaarden wordt voldaan: de beschikbare rijbaanbreedte is zeker meer dan 3 meter en de toegelaten snelheid wordt 30km/u, dus lager dan 50km/u. Om fietsers niet toe te laten in tegenrichting zal de gemeente Temse veiligheidsredenen moeten verzinnen die dat beletten. Tenzij dat slecht zicht van de links geparkeerde autobestuurders in de Nijsstraat een veiligheidsreden zou zijn ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-06-2018 14:50:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Op onze vergadering met de dienst mobiliteit van de gemeente Temse, op maandag 13 november 2017, hebben we de niet reglementaire aanduiding van fietspad en voetpad op de promenade ter sprake gebracht, en tevens de juiste manier aangewezen hoe dat kan gebeuren, ...
...
We komen daar nog wel op terug ... |
(Zie hierboven.)
Op diezelfde vergadering van maandag 13 november 2017 stelde onze schepen van mobiliteit zich de vraag hoe dat opgelost wordt aan de kust op de zeedijk. Daar is het ook een wirwar van voetgangers, fietsers en allerlei billenkarren. Ik weet dat daar een gepast verkeersbord aangebracht is, en ik heb beloofd dat eens te fotograferen als ik er nog eens kom. Hier is de foto:
Het gaat natuurlijk over het onderste verkeersbord F99b, waarover de artikels 2.34 en 22quinqies van het verkeersreglement alles vertellen :
Citaat: |
2.34. "Weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs": een openbare weg of een deel van de openbare weg waarvan het begin aangeduid is met het verkeersbord F99a of F99b en het einde met het verkeersbord F101a of F101b.
F99a F101a F99b F101b |
Hier gaat het dus over de verkeersborden F99b en F101b.
Citaat: |
Artikel 22quinquies. Verkeer op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs
22quinquies.1. Op deze wegen is alleen het verkeer toegestaan van de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool afgebeeld is op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn.
Deze wegen mogen evenwel ook gevolgd worden door:
- [ ... ] opgeheven (art. 7.1°, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007);
- de prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;
- [ ... ] opgeheven (art. 7.2°, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007);
- op basis van een vergunning afgegeven door de beheerder van deze wegen of zijn gemachtigde, onder de door hem vastgestelde voorwaarden:
- de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen;
- de voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers;
- de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis.
F99a F101a
22quinquies.2. De gebruikers van deze wegen mogen elkaar niet in gevaar brengen en niet hinderen. Zij moeten dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen en ze mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren.
Het spelen is toegestaan.
22quinquies.3. Wanneer verkeersborden F99b en F101b aangebracht zijn, moeten de gebruikers het deel van de weg volgen dat hun aangewezen is. Zij mogen evenwel het andere deel van de weg volgen op voorwaarde dat ze de doorgang vrij laten voor de gebruikers die er zich op regelmatige wijze op bevinden.
F99b F101b
22quinquies.4. De snelheid is beperkt tot 30 km per uur. |
Dus, volgens dat verkeersbord F99b op de zeedijk mogen voetgangers overal gaan, maar moeten fietsers en billenkarren "het deel van de weg volgen dat hun aangewezen is". Ze mogen ook op het "exclusief voetgangersgedeelte" rijden, maar dan moeten ze altijd de doorgang vrij laten voor voetgangers.
Zoals het hoort, is op de zeedijk een duidelijk merkbare scheiding aangebracht tussen de twee weggedeelten. Dat is op de promenade van Temse niet het geval! Een gelijkaardig verkeersbord F99b kan bijgevolg in Temse niet gebruikt worden, en wat er nu aangebracht is kan evenmin zonder scheidingslijn. Wat wel kan, en wat ook het meest aangewezen is, is het verkeersbord F103 van de "voetgangerszone", zoals hierboven al uitgelegd is.
Maar daarover heeft, naar het schijnt, de gemeente Temse geen zeggenschap, want dat zit in privéhanden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|