Temse heeft grote plannen met de herinrichting van het centrum. Meer daarover kun je lezen op de website van de gemeente, bij TEMSE SPREEKT - Voorontwerp herinrichting centrum Temse. Je kunt zelfs je mening verkondigen over het voorontwerp op TEMSE SPREEKT, door te klikken op de knop "Bekijk de projecten" en daar het project "Pastoor Boelstraat" te kiezen.
Dit is het voorontwerp Pastoor Boelstraat (klik om te vergroten).
In deze straat blijft tweerichtingsverkeer mogelijk. Ook hier worden groene borders aan één zijde van de straat voorzien, tussen de parkeerplaatsen in grasbetontegels.
Op dat voorontwerp van de Pastoor Boelstraat heb ik de volgende persoonlijke mening gegeven:
Citaat:
Aan de verkeerslichten in de Pastoor Boelstraat is nu een klein fietsopstelvak aangebracht, met een onbruikbaar toeleidend fietspad van 3 meter lang. Op dit voorontwerp staat zelfs een fietsopstelvak zonder toeleidend fietspad. Dat is geen verbetering voor fietsers.
Een toeleidend fietspad naar een fietsopstelvak is wettelijk verplicht. Het moet gemarkeerd worden met de fietspadmarkering en moet ongeveer 1 meter breed zijn, behalve wanneer de resterende breedte van de rijstrook daardoor minder dan 2,50 meter zou bedragen.
Er staan geen afmetingen op het voorontwerp. Maar als de breedte van de rijstrook te klein wordt, kan dat gemakkelijk verholpen worden door het uitzonderlijk brede voetpad aan de overkant van de Pastoor Boelstraat een beetje in te krimpen om de rijbaan van de pastoor Boelstraat op de eerste 25 à 30 meter vanaf de verkeerslichten voldoende te verbreden. Het voetpad zal dan nog altijd breed genoeg zijn en dan kan een reglementair toeleidend fietspad naar het fietsopstelvak aangebracht worden. Fietsers zullen het fietsopstelvak dan nuttig kunnen gebruiken zoals dat nu in de Gasthuisstraat kan.
Dat toeleidend fietspad moet wettelijk minstens 15 meter lang zijn, om fietsers toe te laten een aantal stilstaande auto's voor het verkeerslicht voorbij te rijden om het fietsopstelvak te bereiken. Een onbereikbaar fietsopstelvak heeft geen enkele nut.
Er moet nagedacht worden over de regeling van de verkeerslichten op het kruispunt met de Gasthuisstraat / Kouterstraat / Akkerstraat. Het gemotoriseerd verkeer vanuit de Pastoor Boelstraat mag niet meer rechtdoor rijden, behalve de lijnbus, en als de toegelaten rijrichting voor het gemotoriseerd verkeer in de Akkerstraat zal omgekeerd worden, zal dat vanuit de Pastoor Boelstraat alleen nog kunnen naar links afslaan, naar de Gasthuisstraat.
Een aparte groenfase voor het verkeer uit de Kouterstraat en uit de Pastoor Boelstraat is dan misschien een oplossing voor vlot verkeer en om een file in de Pastoor Boelstraat te vermijden.
Misschien is dan zelfs "rechtsaf door rood" mogelijk voor fietsers van de Pastoor Boelstraat naar de Akkerstraat, ook al is er in de Akkerstraat geen fietspad. Een goed toeleidend fietspad is dan wel absoluut nodig naar het fietsopstelvak in de Pastoor Boelstraat.
De oversteekplaats voor voetgangers aan het kruispunt met de Paterstraat en de Eeckhoutdriesstraat ligt ver van het kruispunt. Dat maakt dit zebrapad niet interessant, waardoor voetgangers het niet zullen gebruiken, tenzij ze ertoe "gedwongen" worden met omegabeugels.
Als de groenstrook met de parkeervakken aan het kruispunt met de Paterstraat en de Eeckhoutdriesstraat aan de andere kant van de rijbaan ligt, de zuidkant, is er beter zicht op het aankomend verkeer van links vanuit de Eeckhoutdriesstraat, het verkeer dat dichtstbij passeert. Bovendien is dan de bocht minder scherp voor de afslag naar rechts vanuit de Paterstraat naar de Pastoor Boelstraat, of voor de afslag naar links in de omgekeerde rijrichting. Denk bijvoorbeeld aan de vrachtwagens die leveren aan de Aldi. Ergens halfweg de Pastoor Boelstraat moet de groenstrook met parkeervakken dan wel wisselen van kant, zoals dat nu het geval is.
Leg de eerste parkeerplaats aan het kruispunt met de Paterstraat en de Eeckhoutdriesstraat ver genoeg van het kruispunt, om voldoende zicht te behouden vanuit de zijstraten op het aankomend verkeer uit de Pastoor Boelstraat.
Besluit: Breng voor de verkeerslichten een reglementair fietsopstelvak aan, van minstens 4 meter lang met een toeleidend fietspad van minstens 15 meter lang en ongeveer 1 meter breed. Liefst zelfs minstens 1 meter breed. De Pastoor Boelstraat is breed genoeg om dat te voorzien, samen met voldoende brede rijstroken en voetpaden, maar zonder parkeerplaatsen in de eerste 25 à 30 meter vanaf de verkeerslichten.
Denk aan een goede regeling voor de verkeerslichten, eventueel met een "rechtsaf door rood" voor fietsers van de Pastoor Boelstraat naar de Akkerstraat als de rijrichting voor motorvoertuigen in de Akkerstraat wordt omgekeerd.
Plaats het zebrapad aan het kruispunt met de Paterstraat en de Eeckhoutdriesstraat dichter tegen het kruispunt.
Wissel ergens halfweg de groenstrook-parkeerplaatsen van kant, zodat ze aan het kruispunt met de Paterstraat en de Eeckhoutdriesstraat aan de zuidkant van de Pastoor Boelstraat liggen.
Leg de eerste parkeerplaats ver genoeg van het kruispunt met de Paterstraat en de Eeckhoutdriesstraat.
Ik ben nog iets vergeten maar daar krijg ik nog wel de gelegenheid voor. Evenals in de Kouterstaat moet de breedte van elke rijstrook beperkt worden tot het strikte minimum, evenals de breedte van de parkeerplaatsen. Zo blijft er ruimte over voor voldoende brede voetpaden.
Normaal gesproken, bij een maximum toegelaten snelheid van 30 km/u, moet een rijstrookbreedte van 2,80 meter volstaan. De breedte van de volledige rijbaan in de Pastoor Boelstraat moet dus niet (veel) breder zijn dan 5,60 meter, greppels niet inbegrepen. Voor het verkeerslicht, waar ook een toeleidend fietspad moet komen naar het fietsopstelvak, moet de volledige rijbaan uiteraard minstens 1 meter breder zijn, dus minstens 6,60 meter zonder de greppels.
Dit is mijn persoonlijke mening, die uiteraard zeer kan verschillen van andere meningen. Reageer maar als je er anders over denkt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 11-06-2023 19:23:04 Onderwerp:
Tot nu toe was de gemeente Temse van plan om de rijrichting in de Akkerstraat om te keren na de herinrichting van de Pastoor Boelstraat en de Kouterstraat, wanneer de Akkerstraat zal afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer aan de Kamiel Wautersstraat. Dat kun je hierboven lezen en ook hier op dit forum.
Maar nu staat in een artikel "Akkerstraat en Philemon Haumanstraat worden heringericht als woonerf" op Editietemse dat de rijrichting in de Akkerstraat blijft van de Gasthuisstraat richting de Scheldestraat, en dat de rijrichting in de Scheldestraat zal gewijzigd worden.
Blijkbaar is men dus van gedacht veranderd.
Dat heeft wel voor gevolg dat het gemotoriseerd verkeer vanuit de Pastoor Boelstraat nu zowel naar links (naar de Gasthuisstraat) als naar rechts (naar de Akkerstraat) zal kunnen afslaan, waardoor sommige van mijn voorstellen van hierboven niet meer kunnen, zoals bijvoorbeeld "rechtsaf door rood" voor fietsers van de Pastoor Boelstraat naar de Akkerstraat. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Aan het kruispunt met de Akkerstraat/Gasthuisstraat is er zelfs langs één kant geen doorkomen aan voor voetgangers.
Aan het kruispunt met de Paterstraat/Eeckhoutdriesstraat kunnen beide voetpaden wel gebruikt worden.
Alleen aan de oprit van de Lidl naast bakker Wauters is er een mogelijkheid om de straat over te steken. De parking van de Lidl is nu bereikbaar via de Paterstraat. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 31-10-2024 17:20:43 Onderwerp:
Zo ziet de Pastoor Boelstraat eruit op 31 oktober 2024, bij de stopzetting van de werken voor het verlengde weekend van Allerheiligen.
Het is zeer duidelijk dat er twee naast elkaar liggende rijvakken zullen komen en een parkeer-groenstrook aan de noordkant van de straat.
Aan het kruispunt met de Gasthuisstraat, rechts vooraan op de foto, is er geen parkeer-groenstrook maar is het voetpad breder gemaakt. Daardoor blijft de breedte van deze straat overal gelijk, maar is ze veel te smal voor een bruikbaar fietsopstelvak, zoals aangeduid op het plan.
Een fietsopstelvak is immers zinloos zonder een bruikbaar toeleidend fietspad om het veilig en comfortabel te kunnen bereiken langs rechts naast een rij stilstaande auto's.
Of ... je moet de durf hebben om die rij stilstaande auto's langs links voorbij te fietsen naar het fietsopstelvak, als er (nog) geen tegenliggers komen . Maar als een fietsopstelvak enkel op deze manier kan bereikt worden, heeft het geen enkele zin. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum