Het is nu 29-03-2024 10:24:32
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Herinrichting Kouterstraat

    -> Temse (centrum) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-07-2021 07:22:55    Onderwerp: Herinrichting Kouterstraat
 Reageren met citaat  

Temse heeft grote plannen met de herinrichting van het centrum. Meer daarover kun je lezen op de website van de gemeente, bij TEMSE SPREEKT - Voorontwerp herinrichting centrum Temse. Je kunt zelfs je mening verkondigen over het voorontwerp op TEMSE SPREEKT, door te klikken op de knop "Bekijk de projecten" en daar het project "Kouterstraat" te kiezen.

Dit is het voorontwerp Kouterstraat (klik om te vergroten).



Deze begeleidende tekst staat er letterlijk bij.
Citaat:
Kouterstraat

De Kouterstraat wordt een fietsstraat waar de auto te gast is. De maximale snelheid wordt hier 30km/u en wordt daarnaast bepaald door de snelheid van de fietser die voorrang heeft. Vergroening en ontharding krijgen een prominente plaats.

De Kouterstraat wordt een eenrichtingsstraat voor auto's met een aparte busbaan voor tweerichtingsverkeer, gescheiden door de groene middenberm waarop plaatselijk kan geparkeerd worden.

Parkeerplaatsen in de bestaan hoofdzakelijk uit grasbetontegels, en worden gebruikt voor kortparkeren, mindervalidenparking en laad- en loszones. Het totale aantal parkeerplaatsen blijft behouden.
  • 10 parkeerplaatsen in de middenberm
  • 5 plaatsen in de Clement D'hooghelaan
  • 20 plaatsen op het parkeerplein t.h.v. Residentie Elisabeth
  • 20 plaatsen aan ISA-site
  • semipublieke parkeerplaatsen t.h.v. Polikliniek

Dit filmpje staat er ook bij. Het gaat niet alleen over de Kouterstraat, maar filmt ook verder in de Pastoor Boelstraat en in de Schoolstraat.





Op dat voorontwerp van de Kouterstraat heb ik de volgende persoonlijke mening gegeven:
Citaat:
Citaat: "De Kouterstraat wordt een fietsstraat waar de auto te gast is. De maximale snelheid wordt hier 30km/u en wordt daarnaast bepaald door de snelheid van de fietser die voorrang heeft."

Een echte fietsstraat is ingericht als fietsroute. Een straat wordt geen fietsstraat door enkel verkeersbordjes te plaatsen en die te schilderen op het wegdek. Als verbindingsweg van de N16 en de N419 naar de westkant van Temse en naar Tielrode, en als belangrijke route van De Lijn, zal de Kouterstraat vooral een autostraat blijven. Tenzij het merendeel van het gemotoriseerd verkeer wordt afgeleid naar het kruispunt van de N16 met de Gasthuisstraat of met de Hoogkamerstraat. Het valt trouwens op, dat in het filmpje enkel auto's op de rijbaan te zien zijn, en geen fietsers in deze "fietsstraat".
In een fietsstraat is de maximale snelheid inderdaad 30km/u, zoals nu overal in het centrum van Temse. Motorvoertuigen mogen fietsers niet inhalen en fietsers mogen de ganse breedte van het rijvak gebruiken. Maar de fietser heeft geen voorrang in een fietsstraat! Als bestuurder moet de fietser dezelfde voorrangsregels opvolgen als alle andere bestuurders.

Als fietsstraat krijgt de Kouterstraat verspreide autoparkeerplaatsen op de middenberm, maar komen er ook verspreide fietsparkeerplaatsen? Dat is toch het minste wat je in een fietsstraat, en belangrijke winkelstraat, mag verwachten. Zonder fietsparkeerplaatsen zullen fietsen op het (smalle) voetpad geplaatst worden, en nu reeds zijn fietsen ongewenst op sommige plaatsen op het voetpad in deze toekomstige fietsstraat.

Wordt de Kouterstraat een fietsstraat in beide rijrichtingen? Want op de busstrook in de oostelijke rijrichting, waarop ook fietsers zullen mogen rijden, moeten fietsers achter elkaar rijden. Dat is in tegenstrijd met een fietsstraat, waar ze de ganse breedte van het rijvak mogen gebruiken.

Zal zo een straat het comfort, de veiligheid en de ruimte bieden aan fietsers om een echte fietsstraat te zijn? Komen fietsers echt op de eerste plaats, en is de auto echt een "gast"? Wordt het geen schijnfietsstraat, voor de statistieken?

Het gemotoriseerd verkeer dat niet in oostelijke rijrichting mag rijden, zal andere straten in Temse opzoeken en drukker maken. Als de Kouterstraat de bestemming is, zal omgereden worden langs andere straten in het centrum.

Zijn parkeerplaatsen voor de "gast" op de middenberm een goed idee? De middenberm moet daar voldoende breed voor gemaakt worden, wat ten koste gaat van de breedte van de voetpaden. Voldoende brede voetpaden zijn toch zeer belangrijk in een winkelstraat. Een noodzakelijk bredere mindervalidenparking is zelfs onmogelijk op deze middenberm.

Een middenberm met beplanting zal altijd de doorgang van het gemotoriseerd verkeer belemmeren bij een levering aan een winkel, de post, een eetgelegenheid, ... Tenzij de bestelwagen (gedeeltelijk) op het voetpad staat en er nog voldoende plaats is tussen het voertuig en de middenberm. Dat mag natuurlijk niet en dat is onaangenaam voor de voetgangers, maar de middenberm zal praktisch nooit gebruikt (kunnen) worden voor leveringen.

Met een smallere groenstrook, met verspreide fietsenstallingen en zonder autoparkeerplaatsen, kunnen comfortabeler en breder voetpaden gemaakt worden, waar twee mensen met een kinderwagen en minder mobiele mensen elkaar ongehinderd kunnen kruisen. De autoparkeerplaatsen van de Kouterstraat komen op een parkeerplein ter hoogte van Residentie Elisabeth. De 10 autoparkeerplaatsen minder op de middenberm zullen ruim gecompenseerd worden met de parkeerplaatsen die erbij komen op de ISA-site en op de OCMW-site. Al deze parkeerplaatsen zullen wel auto's blijven aanzuigen naar het centrum van Temse.

De haaientanden in de Clement D'hooghelaan moeten niet voor het zebrapad staan. Je moet altijd stoppen voor een zebrapad als voetgangers oversteken of willen oversteken. Die haaientanden moeten staan op de plaats waar voorrang moet verleend worden aan het verkeer in de Kouterstraat, op een plaats waar uitzicht is op dat verkeer.

Besluit: Leg de groenstrook naast het noordelijk voetpad. Voorzie in die groenstrook verspreide wachtplaatsen, enkel om te lossen of te laden. Voorzie in die groenstrook eveneens verspreide fietsparkeerplaatsen, rekening houdend met bakfietsen, fietskarren, ... Maak de rijstrook naar het westen en de busstrook naar het oosten niet breder dan strikt noodzakelijk, en leg ze naast elkaar. In geval van nood kan het verkeer dan uitwijken. Maak de voetpaden zo breed als mogelijk. Maak er geen (schijn)fietsstraat van. Fietsers mogen toch altijd met twee naast elkaar rijden op de rijstrook naar het westen, want tegenliggers komen er niet. Veilig inhalen van fietsers zal onmogelijk zijn door de beperkte breedte van de rijstrook. Op de busstrook moeten fietsers achter elkaar rijden. De maximum snelheid is 30km/u. Een fietsstraat is overbodig.

Dit alles is dus mijn eigen persoonlijke mening. Iedereen zal daar zeker niet mee akkoord gaan. Wie andere ideeën over iets heeft, mag hierna gerust schrijven waarover en waarom.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-07-2021 17:28:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De dienst mobiliteit van onze gemeente heeft gereageerd op mijn persoonlijke mening. De busstrook zou onder de regeling van "fietsstraat" vallen, waardoor fietsers gewoon naast elkaar zouden mogen blijven rijden.

Verder staat in die reactie dat men wil inzetten op de zachte weggebruiker, en dat men fietsverkeer op en rond de winkelkern wil stimuleren. Later kan een uitgebreide fietszone voorzien worden richting centrum, die aantakt op deze fietsstraat, waardoor het op meer plaatsen gunstiger zal worden om te fietsen dan gemotoriseerd te rijden.

Voor fietsparkeerplaatsen wordt verwezen naar de locatie bij de bushalte en de reeds bestaande fietsparkeerplaatsen in de August Wautersstraat.

Daarop heb ik geantwoord:
Citaat:
Ik waardeer de pogingen om het fietsverkeer te stimuleren, maar kan de gemeente het verkeersreglement naast zich neerleggen?
In een fietsstraat mogen fietsers de ganse breedte van de rijstrook gebruiken (artikel 22novies), maar op een rijstrook die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde openbare diensten moeten fietsers achter elkaar rijden (artikel 43.2, tweede alinea). Een busstrook en een fietsstraat zijn op dat gebied in tegenstrijd met elkaar, en dus volgens mij niet te combineren.

Om het gebruik van de fiets te stimuleren zouden enkele verspreide fietsparkeerplaatsen op de groenstrook tussen de August Wautersstraat en de bushalte welkom zijn, bijvoorbeeld aan de post, het Kruidvat, ... Fietsen zullen dan ook minder in de weg staan op voetpaden.

Het doet mij in alle geval plezier, dat echt met fietsers wordt rekening gehouden, en dat we erover van gedachten kunnen wisselen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-08-2021 17:03:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar aanleiding van bovenstaande gedachtenwisseling over de combinatie van een busstrook met een fietsstraat, heeft onze schepen van mobiliteit hierover een vraag gesteld aan Fietsberaad.

In haar antwoord vindt Fietsberaad het uiteraard goed, dat prioriteit gegeven wordt aan voetgangers en fietsers in de winkelstraat. Maar als gekozen wordt voor een fietsstraat, dan rijdt de bus op de fietsstraat en niet op een busbaan. Dan gelden dus niet de verkeersregels van een busbaan (zoals fietsers verplicht achter elkaar), maar de verkeersregels van een fietsstraat.

Tussen de regels door vermeld Fietsberaad om ook fietsenstallingen te voorzien, zoals ook ik gedaan heb Hihi ...

Op deze wijze is de combinatie fietsstraat met busstrook (geen echte "busbaan") inderdaad mogelijk. Dat werd mij medegedeeld op 11 augustus 2021 door onze mobiliteitsdienst, waarop ik op 12 augustus 2021 dit heb geantwoord:
Citaat:
...
Als ik het goed begrijp, gaat het dus niet over en "echte" busbaan van artikel 72.5, aangeduid met een verkeersbord F17, maar wel over een "gewone" rijstrook die in dit geval dan naast het verkeersbord F111 ook nog bijvoorbeeld een verkeersbord C1 krijgt met de onderborden M12 en een uitzondering voor De Lijn.
Dat lijkt inderdaad wel te kunnen, maar het is wel een complicatie. Persoonlijk vind ik het daarom nog altijd onnodig om daar een fietsstraat van te maken, en ook om volgende redenen:
  • Er rijden er te veel auto's en te weinig fietsers in de Kouterstraat.
  • 30 km/u is er al.
  • In de praktijk zal het toch onmogelijk zijn om fietsers op een reglementaire wijze (met 1 meter tussenruimte) in te halen, tenzij de twee rijstroken naast elkaar liggen (en de groenstrook opzij) en niet gescheiden worden door een doorlopende witte streep.

Zonder controle en handhaving zal het verkeersbord F111 het rijgedrag van sommige automobilisten niet veranderen.
Maar het is natuurlijk slechts mijn persoonlijke mening.


Met vriendelijke groeten,
...

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-08-2021 07:13:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In het antwoord van Fietsberaad aan onze schepen van mobiliteit verwijst Fietsberaad eveneens naar haar Publicatie Fietsstraten, met meer interessante uitleg en criteria over fietsstraten en hoe die het beste ontworpen of voorzien worden om goed te kunnen werken. Naar aanleiding daarvan heb ik nog deze "vervolg-e-mail" verstuurd naar onze mobiliteitsdienst op 16 augustus 2021.
Citaat:
...
In verband met mijn vorige mail, lijkt ook Fietsberaad niet zomaar overal fietsstraten aan te raden. In hun Publicatie Fietsstraten staat op pagina 7 (zie bijlage):

Een fietsstraat is een straat binnen een verblijfsgebied, die functioneert als belangrijke fietsverbinding en die door vormgeving en inrichting als zodanig herkenbaar is. Het autoverkeer kan beperkt aanwezig zijn, maar is duidelijk ondergeschikt aan het fietsverkeer.
  • Onderdeel van een bovenlokale of een lokale functionele fietsroute; kan ook een straat met druk fietsverkeer zijn (bv. schoolomgeving waar het autoverkeer wordt geweerd).
  • In een bebouwde omgeving waar de verblijfsfunctie dominant is.
  • Uit de verkeerscirculatie (of het verkeerscirculatieplan) moet blijken dat doorgaand autoverkeer (zonder herkomst/bestemming in de straat) maximaal wordt geweerd; sluipverkeer is niet compatibel met het concept van de fietsstraat.
  • Streefdoel is dat de fietsers in aantal groter zijn dan de gemotoriseerde weggebruikers, met aandacht voor volgende principes:
    » De geloofwaardigheid van het concept hangt af van het aantal fietsers dat in spitsuur of gedurende de dag gebruik maakt van de fietsstraat, waarbij er rekening dient gehouden dat het aantal fietsers na de invoering van de fietsstraat nog kan stijgen.
    » Voor het autoverkeer kan 2.000 voertuigen/etmaal als bovengrens voor een fietsstraat gehanteerd worden.
    » fiets ≥ 2 * auto is de ideale verhouding voor dominantie fietsverkeer.
  • Enkel plaatselijk vrachtverkeer (herkomst/bestemming in de straat); geen bediening van winkelcentra of grootdistributie.
  • Openbaar vervoer met lage frequentie is toegelaten.
  • Langsparkeren buiten de rijloper(s) is mogelijk; wanneer links in de rijrichting wordt geparkeerd moet een veiligheidsstrook langs de geparkeerde voertuigen (manoeuvreerruimte buiten de rijloper) in acht worden genomen.


De Kouterstraat van Temse is zeer slecht in te passen in deze criteria van Fietsberaad om in aanmerking te komen als fietsstraat. Ik zie persoonlijk ook niet in welke meerwaarde het kan hebben, om van de Kouterstraat een fietsstraat te maken. Als fietsers naast elkaar de volledige "busstrook" mogen gebruiken, kan dat alleen maar tot ongenoegen zijn van de buschauffeurs van De Lijn.

Temse gaat het concept "fietsstraat" toch niet gebruiken, enkel om aan te tonen dat men iets doet voor fietsers?


Met vriendelijke groeten,
...

Dat is namelijk mijn vrees. Het is zeer gemakkelijk om plaatjes F111 te plaatsen, en verder niets of zeer weinig te doen om het comfort en de veiligheid van fietsers echt te verbeteren. Fietsstraten worden dan enkel "gebruikt" om theoretisch aan te tonen dat men veel doet voor fietsers.

Fietstraten moeten een middel zijn en geen doel om iets te bereiken!

Terloops is mij in de briefwisseling met Fietsberaad ook opgevallen, dat de rijstrook in de Kouterstraat waar enkel de bus zal rijden, 3,20 meter breed zal zijn. De andere rijstrook voor enkelrichting, waarop alle gemotoriseerd verkeer zal rijden, ook de bus, zal 2,70 meter breed worden.
Het zal misschien wel een reden hebben, maar ik vind het toch raar dat de rijstrook voor enkel de bus breder is dan de rijstrook voor alle gemotoriseerd verkeer.
Verder is 2,70 meter wel erg smal. Voor een snelheidsregime van 30km/u wordt een breedte van 2,80 meter aangeraden (Dienstorder MOW-AWV-2012-4 van AWV).
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-08-2021 15:46:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, woensdag 18 augustus 2021, werd toevallig geleverd aan het Kruidvat in de Kouterstraat als ik er voorbij wandelde.



Kun je dit voorstellen als fietsstraat met slechts één rijstrook in deze rijrichting? Zal deze vrachtwagen op de "groenstrook" in het midden van de straat kunnen parkeren om zijn lading te lossen?

Persoonlijk heb ik toch wat twijfels ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-04-2023 13:52:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De werken aan de Kouterstraat zijn begonnen, toch al zeker aan de nutsvoorzieningen. De echte herinrichting zou later dit jaar 2023 beginnen.

Door de werken is slechts één rijstrook vrij. Daarom is er nu eenrichtingsverkeer in de Kouterstraat vanaf het kruispunt met de Vrijheidstraat naar de verkeerslichten van de Akkerstraat.

Aanvankelijk mochten fietsers en bromfietsers in tegenriching rijden, maar veiligheidshalve is dat daarna gewijzigd. Het eenrichtingsverkeer geldt nu voor alle bestuurders, dus ook voor fietsers.

Dat is duidelijk aangeduid.



Als je vanaf de Akkerstraat niet ver in de Kouterstraat moet zijn, kun je van de fiets afstappen en een eindje te voet met de fiets aan de hand, dus als voetganger, in de Kouterstraat gaan.

De de rijbaan is nu echt te smal om fietsers in de twee richtingen te laten rijden, vooral als een vrachtwagen of een autobus van De Lijn door de Kouterstraat rijdt.



Maar ik vraag mij wel af, waarom alweer het plaatje "FIETSERS AFSTAPPEN" aan het kruispunt met de Vrijheidstraat staat?



Fietsers mogen toch, even goed als alle andere bestuurders, de Kouterstraat als eenrichtingstraat volgen vanaf hier tot aan de verkeerslichten aan de Akkerstraat, zonder te moeten afstappen?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-04-2023 08:04:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Maar ik vraag mij wel af, waarom alweer het plaatje "FIETSERS AFSTAPPEN" aan het kruispunt met de Vrijheidstraat staat?



Fietsers mogen toch, even goed als alle andere bestuurders, de Kouterstraat als eenrichtingstraat volgen vanaf hier tot aan de verkeerslichten aan de Akkerstraat, zonder te moeten afstappen?
(Zie hierboven.)

Daaruit blijkt toch alweer, dat sommige aannemers van wegenwerken zomaar hun plakkaten neerzetten zonder nadenken. Ze plaatsen gewoon alles wat ze bij zich hebben Triest.

In steden zoals Gent en Antwerpen mogen dergelijke nutteloze plaatjes niet meer gebruikt worden. Het wordt hoog tijd dat alle steden en gemeenten het gebruik verbieden van deze onnodige borden, die trouwens geen geldige verkeersborden zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-04-2023 17:41:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik heb het onnodige bord voor fietsers gemeld aan de mobiliteitsdienst van de gemeente. Die ging contact opnemen met de aannemer om het bord weg te nemen.

En vandaag, maandag 3 april 2023 in de late namiddag, is dat bord "fietsers hier afstappen" inderdaad en gelukkig weg Goed zo!.



Hopelijk gebeuren er zo geen andere onbenulligheden meer tegenover fietsers tijdens de komende herinrichtingswerken in het centrum van Temse.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-04-2023 09:08:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het bord "fietsers hier afstappen" is verplaatst naar de andere kant van de Kouterstraat, waar de toegang voor fietsers verboden is.



Ook hier zou dat bord eigenlijk overbodig moeten zijn als iedereen de betekenis van het verkeersbord C1 zou kennen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-06-2023 08:41:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In het infoblaadje van Temse, 'Thuis in Temse' van december 2022 stond deze uitleg over de vernieuwing van de Kouterstraat (klik om te vergroten).


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-11-2023 10:10:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een volledig overzicht en de planning van de werken in de Kouterstraat en omgeving kun je vinden op EditieTemse.

Je kunt daar onder meer ook lezen dat er nieuwe voetpaden en parkeerplaatsen gecreëerd worden met behoud van het totaal aantal parkeerplaatsen en dat de Kouterstraat een fietsstraat wordt.

Fietsstraten bestaan niet meer, er zijn enkel nog fietszones. Maar wat is het nut om van de Kouterstraat een fietszone te maken, vooral als auto's blijven aangezogen worden door het aantal parkeerplaatsen te behouden?

Zal de Kouterstraat niet de doorvoerroute blijven voor alle verkeer vanaf de Vrijheidstraat? Het zal dus vooral een zeer drukke autostraat blijven!

En hoe zit dat met de andere rijrichting, enkel voor openbaar vervoer met een busstrook? Wordt dat ook een fietszone?

We hadden onze bemerkingen hierover reeds in 2021 gegeven.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-12-2023 10:35:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De start van de werken in de Kouterstraat staat aangekondigd in de nieuwe Omroeper van woensdag 6 december 2023 (klik om te vergroten).



De werken starten dus in januari 2024, en weer staat erbij dat er nieuwe parkeerplaatsen komen met behoud van het totaal aantal parkeerplaatsen. Dat lijkt heel belangrijk te zijn Hihi.

Maar er staat ook dat er 'nieuwe voetpaden gecreëerd' worden ... Zullen die beter of toch minstens even goed worden dan de bestaande voetpaden? Dat is toch veel belangrijker voor 'een aangename en veilige winkelkern'. Volgens de aankondiging kunnen er immers ook geveltuintjes komen 'voor inwoners die dat wensen'. Geveltuintjes kunnen een voetpad heel wat versmallen, waardoor het voor voetgangers minder comfortabel en aangenaam wordt. En zeker als fietser worden we allemaal voetganger als we gaan winkelen.

Het is dus belangrijk dat die nieuwe voetpaden voldoende breed gemaakt worden en zeker niet smaller worden dan de nu bestaande voetpaden.

Om dat ooit te kunnen vergelijken, volgen hier foto's van het voetpad in de Kouterstraat, zoals dat was op 6 december 2023, voor de werken dus.

Dit is het voetpad zowat ter hoogte van waar Standaard Boekhandel was.



Met de voeg erbij heeft elke tegel van het voetpad een breedte van ongeveer 22 cm.



Het voetpad is daar dus bijna 1,98 meter breed tot tegen de boordsteen. De boordsteen zelf kunnen we niet meetellen, omdat die wat lager ligt dan het voetpad zelf en voetgangers hun voeten kunnen verzwikken op dat hoogteverschil. Waarom men die boordstenen tegenwoordig wat lager legt dan het voetpad zelf is een raadsel voor mij ...

Dit is het voetpad wat verderop, dichter bij de Scheldestraat, ter hoogte van huisnummer 66.



Hier is het voetpad ongeveer 2,09 meter breed tot tegen de boordsteen. Het voetpad aan de zuidkant van de Kouterstraat wordt dus wat breder naar de Scheldestraat toe.

Dit is het voetpad aan de overkant van de Kouterstraat ter hoogte van huisnummer 37.



Het voetpad aan de noordkant is hier slechts ongeveer 1,65 meter breed tot tegen de boordsteen. Het is dus smaller dan aan de zuidkant van de straat.

Dit is ter hoogte van huisnummer 9.



De breedte is hier al ongeveer 1,76 meter. Het voetpad wordt dus breder naar de verkeerslichten toe.

En dit is het voetpad naast het 'oud moederhuis', dicht tegen de verkeerslichten.



Ook hier is het voetpad ongeveer 1,76 meter breed tot tegen de boordsteen.

Het voetpad aan de noordkant van de Kouterstraat is dus wat breder aan de verkeerslichten dan aan het kruispunt met de Vrijheidstraat/Scheldestraat. Bij het voetpad aan de zuidkant is dat juist andersom, maar het voetpad aan de zuidkant is overal breder dan dat aan de noordkant van de straat.

Benieuwd wat dat wordt met de nieuwe voetpaden Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-12-2023 18:32:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog een kort vervolg op wat hierboven staat, over de 'nieuwe voetpaden die zullen gecreëerd worden' in de Kouterstraat.
Het is weliswaar maar een tekening, maar als je kijkt naar de afbeelding in de nieuwe Omroeper van woensdag 6 december 2023, of naar een grotere versie hiervan in het informatieblad van Temse, 'Thuis in Temse', van december 2023 (klik om nog te vergroten) ...



... dan merk je dat voetgangers toch niet zo veel plaats toegemeten krijgen, in vergelijking met de breedte van de rijbanen of de middenberm.

En wat zou de brede grijze scheiding tussen het voetpad en de rijbaan voorstellen? Een gemakkelijk oprijdbare drempel voor het gemotoriseerd verkeer?

Vergeet vooral niet dat er een nieuwe 'code van de openbare weg' komt, mogelijk al vanaf het einde van 2024, dus ongeveer tegen wanneer de Kouterstraat zal afgewerkt zijn. Daarover stond dit artikel in Het Nieuwsblad van donderdag 14 december 2023 (klik om te vergroten).



Onder de hoofding "Wat verandert er voor voetgangers?" kun je daar lezen Lees :
Citaat:
Op een trottoir mag enkel een fiets of brommer worden geparkeerd, indien er 1,5 meter vrije doorgang blijft voor passerende voetgangers (artikel 20).

Als het voetpad dus wat smal is, en dat betekent minder dan twee meter breed, zul je de fiets bijvoorbeeld niet meer aan het Kruidvat of de Post tegen de gevel mogen plaatsen. Zullen er dan voldoende verspreide fietsenstallingen voorzien worden op de groene(?) middenberm Vraag ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-01-2024 14:03:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De 'fase 1' van de werken in de Kouterstraat is vandaag (8 januari 2024) begonnen, en de signalisatie is alweer niet zoals het moet volgens de website van de gemeente Temse. Daar staat namelijk het volgende:
Citaat:
Fase 1: 8 t.e.m. 10 januari 2024
  • De Kouterstraat wordt eenrichting voor gemotoriseerd verkeer komende van de Vrijheidstraat richting Pastoor Boelstraat. Er geldt een stilstand- en parkeerverbod.
  • Lokaal verkeer vanuit de Pastoor Boelstraat wordt omgeleid via de Gasthuisstraat - N16 - Vrijheidstraat en kan zo de Kouterstraat bereiken. Fietsers en voetgangers krijgen doorgang. Voetgangers moeten ter hoogte van de werf oversteken.
  • ...

Maar deze signalisatie staat in de Kouterstraat, aan het kruispunt met de verkeerslichten.



Het verbodsbord C1 duidt op een verboden richting voor iedere bestuurder, dus ook voor fietsers. Bovendien staat er een oranje omleidingspijl die bedoeld is voor fietsers!

Fietsers krijgen dus wettelijk geen doorgang zoals vermeld op de website. De toestand is nu nochtans niet zoals in april vorig jaar. Nu blijft de rijbaan voldoende breed tijdens de werken om fietsers veilig in de twee rijrichtingen toe te laten.

Dit is natuurlijk gemeld aan de mobiliteitsdienst van de gemeente, die dadelijk antwoordde dat dit 's morgens al gemeld was aan de aannemer ... De foto is 's middags genomen ...

Ik weet (voorlopig) niet welke signalisatie er staat aan het andere uiteinde van de Kouterstraat.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-01-2024 19:07:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik weet (voorlopig) niet welke signalisatie er staat aan het andere uiteinde van de Kouterstraat.
(Zie hierboven.)

Dat weet ik ondertussen wel. Deze borden staan aan het kruispunt met de Vrijheidstraat.



Let er even op, hoe comfortabel(?) deze borden voor voetgangers op het voetpad geplaatst zijn.

Langs hier worden de weggebruikers er wel van verwittigd dat ze een enkelrichtingsstraat inrijden, maar dat ze fietsers kunnen tegenkomen.

Aan de Clement D'hooghelaan staat eenzelfde signalisatie, voor wie uit die straat zou komen. Hier minder hinderend geplaatst voor voetgangers.



Maar ... fietsers die uit de Clement D'hooghelaan komen, mogen niet linksaf slaan in de Kouterstraat richting Vrijheidstraat. Ook hier wordt dat verboden met een verbodsbord C1, zoals aan de verkeerslichten.



Trouwens, ook aan deze verkeerslichten is om 17 uur de signalisatie nog altijd ongewijzigd (zie hierboven). Ik ben benieuwd of de aannemer morgen de signalisatie voor fietsers in orde zal brengen.

En sommigen zijn dan nog altijd verwonderd als fietsers geen rekening houden met verbodsborden Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse (centrum)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005