|
Fietspadmarkeringen op de Burgemeester Achiel Heymanstraat? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-06-2015 10:10:48 Onderwerp: Fietspadmarkeringen op de Burgemeester Achiel Heymanstraat? |
|
|
|
|
We vragen ons af, of de fietspaden in de Burgemeester Achiel Heymanstraat niet beter zouden aangeduid worden met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, in plaats van met verkeersborden D7 of D9. Dat moet natuurlijk wettelijk mogelijk en in orde zijn, want deze 3 mogelijkheden om een fietspad aan te duiden hebben elk hun verplichtingen en beperkingen:
- Aangeduid met twee evenwijdige witte onderbroken strepen is een fietspad altijd een éénrichtingsfietspad, dat alleen mag gebruikt worden als het rechts in de rijrichting ligt. Deze fietspaden moeten gebruikt worden door fietsers en tweewielige bromfietsers klasse A, en ze mogen gebruikt worden door tweewielige bromfietsers klasse B als de toegelaten snelheid op de rijbaan beperkt is tot 50km/u. Als de toegelaten snelheid op de rijbaan hoger ligt dan 50km/u, dan moeten ook tweewielige bromfietsers klasse B dit fietspad gebruiken.
- Aangeduid met een verkeersbord D7 kan een fietspad een tweerichtingsfietspad zijn, als het aan de linkerkant van de rijbaan ook aangeduid is met een D7 die zichtbaar is voor het verkeer aan de rechterkant van de rijbaan (maar dat is in deze straat niet het geval). Deze fietspaden worden onder dezelfde voorwaarden gebruikt door fietsers en tweewielige bromfietsers klasse A en B als de fietspaden aangeduid met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, maar door onderborden aan te brengen kunnen de regels voor tweewielige bromfietsers klasse B gewijzigd worden.
- Aangeduid met een verkeersbord D9 kan een fietspad onder dezelfde voorwaarden een tweerichtingsfietspad zijn, maar deze fietspaden zijn altijd verboden voor tweewielige bromfietsers klasse B.
Als een fietspad aangeduid is met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, is het duidelijk waar het begint en waar het eindigt. Als het fietspad aangeduid is met een verkeersbord D7 of D9, begint het ongeveer ter hoogte van het verkeersbord en eindigt het aan het volgende kruispunt, tenzij het fietspad duidelijk vroeger ophoudt. Als het fietspad verder loopt voorbij het kruispunt, moet het daar opnieuw aangeduid worden met een D7 of een D9. Als het fietspad langs een voorrangsweg ligt, dan moet het bovendien over het kruispunt gemarkeerd worden met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, ook als het een tweerichtingsfietspad is.
Buiten fietsers en tweewielige bromfietsers zijn er nog andere mogelijke gebruikers van een fietspad:
- Rijwielen met meer dan twee wielen zijn enkel op een fietspad toegelaten als ze niet breder zijn dan 1 meter, maar zelfs dan zijn ze nooit verplicht om op het fietspad te rijden.
- Bromfietsers met meer dan twee wielen mogen nooit op een fietspad rijden.
- Voortbewegingstoestellen moeten dezelfde regels volgen als fietsers als ze sneller rijden dan stapvoets.
- Ook voetgangers en voortbewegingstoestellen die stapvoets rijden mogen het fietspad gebruiken als er geen voetpad is, maar dan moeten ze voorrang verlenen aan de andere gebruikers van het fietspad.
Tot zover de wettelijke regels van de wegcode.
In de Burgemeester Achiel Heymanstraat staan dikwijls auto's geparkeerd op de fietspaden, meestal gedeeltelijk maar soms zelfs volledig op het fietspad, waardoor fietsers gedwongen worden om op de rijbaan verder te rijden (klik hier).
Het zijn daar smalle, betonnen éénrichtingsfietspaden, aangeduid met verkeersborden. De voorbije jaren zijn de allerslechtste stukken geleidelijk hersteld (klik hier). Die herstellingen zijn wel mooi vlak uitgevoerd, maar het fietspad is even smal gebleven. Bovendien is het wel eigenaardig, dat de fietspaden in grijs beton hersteld zijn, terwijl tegelijkertijd de parkeerplaatsen tussen het fietspad en de rijbaan heraangelegd werden met rode klinkers, een kleur die meestal voor fietspaden gebruikt wordt. Dat werkt de onduidelijkheid in de hand, want het valt hoegenaamd niet op dat die grijze betonstrook een fietspad is.
Kunnen deze fietspaden niet duidelijker aangeduid worden met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, in plaats van met verkeersborden? Aangezien het éénrichtingsfietspaden betreft, is er geen onmiddellijk wettelijk argument tegen. Maar ligt er geen adder onder het gras? Daarom bekijken we de fietspaden in deze straat. Eerst het fietspad in de richting naar Elversele.
Juist voorbij de Ruisstraat is het fietspad aangeduid met een D9, dus verboden voor bromfietsers klasse B. Op de rijbaan geldt een snelheidsbeperking tot 50km/u, dus deze bromfietsers klasse B moeten op de rijbaan rijden.
Iets verder, waar het betonnen fietspad begint, blijft de aanduiding met een D9 gehandhaafd. Het fietspad blijft dus verboden voor bromfietsers klasse B.
Nog een honderdtal meter verder, ter hoogte van de bushalte, wordt het problematisch voor bromfietsers klasse B. Vanaf hier is een snelheid van 60km/u toegelaten op de rijbaan waardoor deze bromfietsers op het fietspad zouden moeten rijden. Maar dit fietspad was aangeduid met een D9, dat bromfietsers klasse B verbiedt. ...
... Als dit betonnen fietspad aangeduid wordt met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, dan is dit euvel opgelost!
Voorbij de Molenstraat wordt het fietspad aangeduid met een D7. Vanaf hier is er geen probleem meer voor bromfietsers klasse B. Ook met twee evenwijdige witte onderbroken strepen zou er geen probleem zijn.
Vóór de Kerkstraat is het fietspad nogmaals met een D7 aangeduid ... totaal overbodig, alleen goed voor de fabrikant van deze borden!
Voorbij de Kerkstraat staat weer een wettelijk verplicht verkeersbord D7, ...
... evenals voorbij de Roomakkerwegel. Er is geen enkel probleem om deze borden te vervangen door twee evenwijdige witte onderbroken strepen.
Voorbij de Hofstraat wordt het fietspad een tweerichtingsfietspad, aangeduid met een D9, dus weer verboden voor bromfietsers klasse B. Nochtans is de toegelaten snelheid op de rijbaan hoger dan 50km/u ... Maar dat is geen probleem dat een Fietsersbond moet oplossen .
Het is blijkbaar geen enkel probleem, het zou zelfs beter en duidelijker zijn, om alle verkeersborden D7 richting Elversele op de Burgemeester Achiel Heymanstraat te verwijderen, en het fietspad aan te duiden met twee evenwijdige witte onderbroken strepen van op de plaats waar het betonnen fietspad begint voorbij de Ruisstraat tot tegen de Hofstraat.
Hoe zit het in de richting naar Temse?
Met een fietsoversteekplaats kom je van het tweerichtingsfietspad in de Gentstraat, op een (rode!) smalle fietssuggestiestrook. Iets verder verbreedt die fietssuggestiestrook, en het wordt een fietspad (aangeduid met twee evenwijdige witte onderbroken strepen) aan het kruispunt van de Gentstraat met de Burgemeester Achiel Heymanstraat. ...
... Eigenlijk zou de fietspadmarkering beter beginnen vanaf de fietsoversteekplaats, ook al wordt het daar dan een zeer smal fietspad.
Voorbij dat kruispunt is het fietspad aangeduid met een D7. De toegelaten snelheid op de rijbaan is 60km/u. Geen probleem dus voor bromfietsers klasse B, die ook op het fietspad moeten rijden. Ook met twee evenwijdige witte onderbroken strepen zou er geen probleem zijn.
Voorbij de Roomakkerwegel staat ook een wettelijk verplicht verkeersbord D7, ...
... evenals voorbij de Kerkstraat. Er is weer geen enkel probleem om deze borden te vervangen door twee evenwijdige witte onderbroken strepen.
Hetzelfde voorbij de Molenstraat. Ook hier geen enkel probleem om dit bord te vervangen door twee evenwijdige witte onderbroken strepen.
Voorbij de Antwerpse Steenweg is het fietspad nu al aangeduid met twee evenwijdige witte onderbroken strepen . Vanaf daar geldt een snelheidsbeperking tot 50km/u, dus bromfietsers klasse B mogen kiezen tussen het fietspad of de rijbaan.
Waar het betonnen fietspad stopt, even voor de Polderstraat, wordt het aangeduid met een D9. Vanaf hier zijn bromfietsers klasse B verboden op het fietspad.
Ook in de richting Temse is het blijkbaar geen probleem om alle verkeersborden D7 te verwijderen, en het fietspad over de hele lengte aan te duiden met twee evenwijdige witte onderbroken strepen vanaf de oversteekplaats in de Gentstraat tot waar het betegeld fietspad begint juist voor de Polderstraat. Alle verkeersborden D7 moeten dan verwijderd worden, de verkeersborden D9 die er nu staan moeten blijven.
Nergens worden bij de verkeersborden D7 de regels voor bromfietsers klasse B gewijzigd door onderborden, dus ook dat vormt geen probleem.
Het fietspad zal er veel duidelijker door aangeduid zijn, waarmee we hopen dat automobilisten hun parkeergedrag wat zullen aanpassen. Het enige nadeel is dat deze fietspadmarkering geregeld zal moeten hernieuwd worden.
Waarop wachten we om dat te vragen aan de gemeente Temse?
(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2018 19:57:16; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-08-2015 15:50:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
De politie moet dus frequent controleren of er geparkeerd wordt op de fietspaden van de Burgemeester Achiel Heymanstraat (zie hierboven) en de overtreders sensibiliseren. Op basis daarvan zal de toestand geëvalueerd worden door ons gemeentebestuur.
Wij hebben de toestand al dikwijls geëvalueerd. Het resultaat daarvan kun je hier bekijken. Zou dat veranderen nu er veelvuldig gecontroleerd wordt?
Het is dus tijd voor een nieuwe evaluatie, en ik moet toegeven dat deze keer geen enkele auto echt hinderlijk op het fietspad stond. Toch waren er nog drie automobilisten die de parkeerplaats te smal vonden voor hun voertuig, en er waren twee grensgevallen.
In de richting naar Elversele stond deze tweede auto duidelijk op het fietspad met zijn wielen.
Met een fiets vind je dat niet zo hinderlijk, en dat zal ook wel de gedachtegang zijn van ons gemeentebestuur. Maar passeer hier maar eens met een fietskar, een scootmobiel (want die moeten hier ook op het fietspad), een tweewielige bakfiets, ...
Wat verder stond dit "grensgeval".
Met de wielen juist niet op het fietspad, maar het koetswerk neemt wel een deel van het fietspad in. De linkerwielen staan veel verder van de rijbaan!
In de terugrichting naar Temse stond twee auto's achter elkaar met de wielen op het fietspad.
En wat verder weer een bijna-grensgeval, want de wielen staan toch een beetje op het fietspad.
Er lijkt wat meer respect te zijn voor de fietspaden dan vroeger in de Burgemeester Achiel Heymanstraat, maar het kan nog altijd beter. De andere auto's op de foto's bewijzen dat.
Ik heb zelfs een bus van De Lijn gezien, die aan een halte ruim ver van het fietspad verwijderd bleef. Ze was te vlug weg voor een foto ... Het kan allemaal, als men het maar wil!
Zou dat nu komen omdat de politie geregeld controles uitvoert, of is dit een toevalstreffer? Volgende evaluaties zullen dat uitwijzen ...
(Aanpassing op 11-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-01-2018 10:12:54; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-08-2015 16:45:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Maandag 17 augustus 2015, tijd voor een tweede evaluatie ...
Weer foto's van op de rijdende fiets, deze keer van alle geparkeerde auto's in de Burgemeester Achiel Heymanstraat, rond halftien in de voormiddag. We beginnen in de richting naar Elversele.
Het bewijs wordt meteen geleverd dat zelfs bestelauto's perect goed kunnen parkeren.
Zoals uit deze foto blijkt is het fietspad op deze plaats nog in zeer slechte staat. Maar ook deze auto staat helemaal op de parkeerplaats.
Nog twee opeenvolgende auto's waarop niets aan te merken valt.
Toch is er deze keer ene die niet goed beseft waar het fietspad begint en zijn parkeerplaats eindigt.
Het is voor deze gevallen dat we fietspadmarkeringen vragen over de hele lengte van de straat.
Verder valt er weinig aan te merken, ook niet voor bredere bestelwagens, ...
... noch voor smallere auto's.
Dat was in de richting naar Elversele. Nu in de rijrichting naar Temse.
Deze twee automobilisten hebben duidelijk meer schrik van de andere automobilisten dan van fietsers. Ze staan met hun wielen gedeeltelijk op het fietspad, en met hun koetswerk versmallen ze de doorgang voor fietsers.
Het kan geen toeval zijn, dat de eerste auto tijdens de vorige evaluatie op dezelfde wijze slecht geparkeerd stond:
Verder nog een grensgeval, juist niet met de wielen op het fietspad, ...
... een perfect geparkeerde, ...
... nog twee grensgevallen, meer schrik van andere automobilisten dan van fietsers, ...
... en tenslotte nog een perfect geparkeerde auto.
Het is nog lang niet zoals het zou moeten, maar ik moet toch toegeven dat het ooit al veel erger geweest is met het parkeren op de fietspaden.
Afwachten of het zo blijft of ... verbetert of verslechtert ...
(Aanpassing op 11-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-01-2018 10:25:27; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-12-2015 08:11:09 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het is nu alweer enkele maanden geleden dat ik het resultaat van de 'frequente controle en sensibilisatie' van de politie op het parkeergedrag van automobilisten in de Achiel Heymanstraat nog eens geëvalueerd heb ...
Op woensdag 23 december 2015 is het er in de voormiddag nog eens van gekomen. Ik moest daar toch passeren en ik moet toegeven dat het 'nogal meevalt'. Er zijn meer automobilisten die hun auto parkeren zoals het hoort, volledig op het parkeervak en niet gedeeltelijk op het fietspad. Maar de enkelingen die dat niet doen, verbrodden het voor de rest. Een ketting is immers zo sterk als zijn zwakste schakel: als tussen een hele rij perfect geparkeerde auto's er slechts één op het fietspad staat, dan is het voor fietsers moeilijk en/of gevaarlijk gemaakt. Dan zijn fietsers soms zelfs genoodzaakt om die hele rij auto's langs de rijbaan voorbij te rijden.
Daarom toch deze tamelijk strenge evaluatie van slecht geparkeerde auto's tijdens mijn doortocht op de Achiel Heymanstraat.
Eerst dit: zelfs vóór de Achiel Heymanstraat, op Huis ten Halven, wordt het al een 'normaal verschijnsel' om op het verhoogd fietspad te parkeren, nu de parkeerstrook daar een beetje smaller gemaakt is en de auto's op de rijbaan wat dichter tegen die parkeerstrook rijden.
Hier is toch meer dan plaats genoeg op de parkeerstrook, zou ik denken. Maar sommige automobilisten hebben nog altijd meer schrik van andere automobilisten dan van fietsers. Dat zal verder ook blijken.
Dit even terzijde, nu over naar de Burgemeester Achiel Heymanstraat, eerst rijrichting Elversele.
Dit is slechts een beetje op het fietspad geparkeerd, maar ik heb beloofd om streng te zijn. De grens is de grens, en er is plaats genoeg op de parkeerstrook.
Deze staat al wat verder, veel te ver zelfs! Als fietser heb je hier immers geen uitwijkmogelijkheden.
Hetzelfde lamentabel parkeergedrag. Deze foto is wat onscherp door het rijden over een niet-hersteld gedeelte fietspad. Maar wees gerust: de nummerplaat is perfect leesbaar op de niet-bewerkte foto .
Een mooie illustratie van collectief asociaal parkeergedrag. Terwijl de eerste auto aantoont dat het zeer goed mogelijk is om goed te parkeren, staan verderop een hele rij auto's die het fietspad merkelijk onnodig versmallen.
Nog een foto tijdens de doortocht van deze rij. Er staat toch één auto tussen, die geparkeerd staat zoals het hoort, maar dat helpt niet als al de rest het verkeerd doet.
De laatste in de rij heeft zelfs zijn voorwielen wat gedraaid in de richting van het fietspad om het nog wat extra smaller te maken.
Als ik wat later terugkeerde, rijrichting Temse dus, zag ik dit van ver:
Het was de eerste auto op de parkeerstrook. Als ik die van ver zie staan, dan moet de politie dat toch ook kunnen zien? Zouden die hier zo zelden passeren? Of zouden die altijd 'andere prioriteiten' hebben?
Waarom patrouilleert de politie van Temse eigenlijk nooit eens per fiets? Ze hebben toch politiefietsen? En dan zouden ze veel beter 'aan den lijve' ondervinden waar veel strenger moet opgetreden worden
Ik heb toch een stil vermoeden, dat er van die beloofde 'frequente controle en sensibilisatie' niet veel in huis komt. Als dat echt moest uitgevoerd worden zoals beloofd, zou het parkeergedrag er hier helemaal anders uitzien.
Ik fiets verder. Terwijl deze blauwe bestelwagen aantoont dat goed parkeren best mogelijk is, staat de volgende gedeeltelijk op het fietspad.
En dit is de laatste auto waarvan ik gezien heb dat hij gedeeltelijk op het fietspad geparkeerd staat.
Zoals reeds gezegd, stonden er meer auto's goed geparkeerd dan slecht, maar ik zou het pas bijzonder erg vinden als het andersom zou zijn! Een fietspad dient nu eenmaal niet om op te parkeren.
Van andere fietsers, die hier meer geregeld passeren, heb ik vernomen dat het veel erger zou zijn voor en na de werkuren, als alle auto's 'thuis' gekomen zijn. Misschien moet ik een volgende keer eens heel vroeg of heel laat op de dag komen evalueren ...
(Aanpassing op 11-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-01-2018 11:23:36; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-06-2016 19:29:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, zaterdag 4 juni 2016, was er een rommelmarkt in Tielrode. Wie de euvele moed opbrengt om daar per fiets naartoe te komen, zoals ik en mijn wederhelft, zal aan den lijve ondervinden dat er zeker ook rommelmarktbezoekers per auto zullen zijn!
Het fietspad is natuurlijk nog altijd niet afgelijnd. Op deze plaats is het fietspad zelfs niet al te best aangeduid als fietspad met een verkeersbord. Misschien denkt deze automobilist dat hij op een parkeerplaats staat en beseft hij niet dat hij een fietspad grotendeels verspert. Anders is hij/zij van kwade wil ...
Terloops, hoe zou het staan met de frequente controle en sensibilisatie van de politie? En wat zou de fietsscan en het 'krachtdadig fietsbeleid' van Temse hiervan vinden? Wat de fietsscan betreft, zie ik al direct verbanden met de onderdelen 'Plaats van de fiets in de gemeente', 'Plaats van de fiets in het mobiliteitsbeleid', 'Ruimte voor de fiets', 'Sensibiliseren' en 'Verkeersveiligheid'. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 3 |
Ga naar pagina 1, 2, 3 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|