Het is nu 29-03-2024 07:17:35
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-12-2021 09:37:05    Onderwerp: De fietstunnel onder de N41
 Reageren met citaat  

Reeds in november 2017 hebben we AWV gewezen op de gevaren voor fietsers bij het "oversteken" van de N41 in Elversele door de fietstunnel. Daarop is nooit enige reactie gekomen, dus wordt het nu meer dan hoog tijd om dit nog eens wat krachtiger te herhalen.

De fietstunnel zelf is geen probleem, maar wel het inrijden en vooral het uitkomen ervan. Aan beide uiteinden van de fietstunnel ligt immers een ventweg naast de N41. Fietsers die de fietstunnel nemen moeten beide ventwegen altijd oversteken. Op deze ventwegen geldt een snelheidsbeperking van 50 km/u, maar deze maximumsnelheid wordt door niets afgedwongen en vrijwel nooit gecontroleerd. Deze ventwegen worden bijgevolg veel gebruikt om het verkeer op de N41 — waar een snelheid van 70 km/u is toegelaten — in te halen als dat daar "niet snel genoeg" vooruitgaat.

Automobilisten rijden dus dikwijls de in- en uitgang van de fietstunnel voorbij met snelheden die ver boven de 70 km/u liggen. De oversteekplaatsen voor fietsers aan deze fietstunnel zijn bovendien helemaal niet aangekondigd noch aangeduid met verkeersborden. Dat mag zelfs niet, omdat die oversteekplaatsen aangeduid zijn met een "fietsgeleiding", een nep-fietsoversteekplaats dus, volgens het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV.

Automobilisten zijn er zich dus helemaal niet van bewust dat ze een fietsoversteekplaats naderen, niet op de westelijke ventweg, ...



... en niet op de oostelijke ventweg.



Zelfs dichtbij, als het eigenlijk al te laat is, valt de oversteekplaats nauwelijks op door de pietluttige wegmarkering, zowel op de westelijke ventweg ...



... als op de oostelijke ventweg.



Daar komt nog bij, dat fietsers bij het uitkomen van de fietstunnel altijd een helling moeten oprijden, zowel naar de westelijke ventweg ...



... als naar de oostelijke ventweg.



Terwijl fietsers bij het uitkomen van de tunnel dus moeten uitkijken naar mogelijk zeer snel naderende automobilisten, moeten ze tegelijkertijd kracht uitoefenen op de pedalen en zich klaar houden om te stoppen, om daarna bergop opnieuw te vertrekken.

Echt veilig en fietsvriendelijk is dat in geen geval!

Deze fietsoversteekplaatsen zouden minstens moeten aangeduid zijn met de normale, wettelijke oversteekplaats voor fietsers en tweewielige bromfietsen van artikel 76.4 van het verkeersreglement, en voorzien van de verkeersborden F50 aan de oversteekplaatsen zelf, en A25 op ongeveer 150 meter voor de oversteekplaatsen.

Als dat niet kan, zouden de ventwegen voor deze oversteekplaatsen moeten uitgerust worden met een snelheidsremmende inrichting die de snelheid van alle gemotoriseerde voertuigen zeker beperkt tot 50 km/u.

Beide maatregelen mogen zelfs samen genomen worden Knipoog.

Dit is medegedeeld aan AWV met een melding, die referentienummer KM-2021-42636 gekregen heeft. De tweede en de laatste foto zijn er bijgevoegd en de melding had de volgende tekst:
Citaat:
Het uitkomen van de fietstunnel onder de N41 is zeer gevaarlijk voor fietsers. Hoewel de snelheid op de ventwegen beperkt is tot 50 km/u, passeren automobilisten voorbij de fietstunnel met snelheden ver boven de 70 km/u om het verkeer op de N41 in te halen. Fietsers moeten gelijktijdig uitkijken naar snel naderende voertuigen, bergop rijden en zich klaar houden om direct te remmen, om nadien bergop weer te vertrekken.
Dat is noch veilig, noch fietsvriendelijk.
De oversteekplaats valt ook helemaal niet op voor automobilisten die de fietstunnel naderen.
Daarom vraagt Fietsersbond Temse:
- Ofwel de fietsoversteekplaatsen aan te duiden met de wegmarkering van artikel 76.4 van het verkeersreglement, en met de verkeersborden F50 en A25 zoals wettelijk bepaald. Dat is perfect mogelijk, want deze oversteekplaats ligt buiten een kruispunt.
- Ofwel de ventwegen voor deze oversteekplaatsen uit te rusten met een snelheidsbeperkende inrichting, die de snelheid van alle gemotoriseerde voertuigen beperkt tot 50 km/u.
Beide maatregelen mogen ook samen genomen worden.

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-03-2022 14:18:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

AWV heeft tot nu toe nog niet gereageerd, en wij hebben ondertussen al een fietsactie gevoerd naar deze fietsoversteekplaatsen.

In het verslag van ons overleg met de mobiliteitsdienst op 19 januari 2022 staat dat ook de dienst mobiliteit aan AWV zal vragen of er signalisatie kan worden aangebracht.

De politiecommissaris wijst erop dat er nog geen ongevallen gebeurd zijn, maar daar wachten wij niet op. Wij trachten ongevallen aan gevaarlijke punten te voorkomen.
Er staat ook nog bij dat fietsers geen voorrang krijgen en dat zij moeten kijken of er auto's afkomen. Dat is inderdaad zo, maar dat mag aan de automobilisten geen vrijgeleide geven om daar met ongeoorloofde snelheid voorbij te vliegen. Fietsers moeten ook de gelegenheid krijgen om te kijken of er auto's afkomen, en ze moeten dat doen terwijl ze gelijktijdig moeten remmen en zich klaar houden om verder te rijden op een stijgende helling.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-03-2022 08:10:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op ons overleg met de mobiliteitsdienst van 16 maart 2022 is gezegd dat ook de mobiliteitsdienst AWV al gewezen heeft op het gevaar aan deze oversteekplaatsen, en dat er soms veel te snel op de ventwegen gereden wordt. Het is natuurlijk aan AWV om aanpassingen uit te voeren op deze gewestweg.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005