Het is nu 28-03-2024 15:40:22
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger?

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-03-2009 15:19:59    Onderwerp: Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger?
 Reageren met citaat  

Zo is de toestand nu. Bestuurders die uit de Schoolstraat komen en aan de Edgar Tinelplaats rechtsaf slaan naar de Hoogkamerstraat, "vergeten" dikwijls naar rechts te kijken om te zien of er wel fietsers afkomen op het dubbelrichtingsfietspad Triest !


Naar een idee Idee van Guido Geldof kan dit voor fietsers gevaarlijk kruispunt op deze wijze veiliger gemaakt worden Goed zo! Uitroepteken


Fietsers die van rechts komen worden veel beter en veel eerder zichtbaar voor de aanstormende automobilisten Lach ! We zullen er wel een stukje van "'t Luizenmarktje" voor moeten opofferen Hihi ...

(Aanpassing op 11-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-11-2015 19:15:32; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-05-2009 18:18:49    Onderwerp: Is er verbetering op komst?
 Reageren met citaat  



Dit artikel stond in de Gazet van Antwerpen van woensdag 29 april 2009.

Door de afschaffing van een gedeelte van het fietspad aan de N16 heeft het gemeentebestuur voor een alternatieve fietsroute moeten zorgen die gevaarlijk is. Dit blijkt toch uit de tekst. En men weet het!

"Het gemeentebestuur bekijkt nu de mogelijkheden om het kruispunt veiliger te maken".

Ik zou dat zo niet durven zeggen. Dat kruispunt is niet veilig, dus kun je dat niet nog veiliger maken. Dat kruispunt is onveilig en kan hoogstens wat minder onveilig gemaakt worden.

Nu wordt het afwachten wat het gemeentebestuur een "vlugge aanpak" noemt, en wat ze bedoelen met "garanderen". Maar ze kunnen zich nog steeds verschuilen achter De Lijn als ik het goed lees Hihi .

(Aanpassing op 11-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-11-2015 19:24:52; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Franky P





Geregistreerd op: 28 Aug 2009
Berichten: 2
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-08-2009 13:00:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

4 maand na het bovenstaand artikel is er nog niets veranderd aan dit kruispunt.
Deze week (26/08)was er nog een ongeval met een fietsster.
En geloof me, ik weet zeker niet alles.
Wat de media soms mist komt ook nooit in de krant.
Ik wil maar zeggen, er gebeuren daar meer ongevallen dan wat men vermoedt.
Wat men verzwijgt komt ook niet in de statistieken!!

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 01-09-2009 19:06:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De fietsactie van komende zaterdag brengt dit gevaarlijk kruispunt (nog maar eens) onder de aandacht. De opmerking van het beleid dat er "toch nog nooit iets gebeurd is" gaat alvast niet op voor dit kruispunt, denk maar aan het zwaar ongeval van enkele maanden geleden. Er zijn wel plannen voor de volledige heraanleg ervan, maar kan men niet in afwachting daarvan met enkele eenvoudige ingrepen de veiligheid verhogen? Of moet er eerst een dode vallen?...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 07-09-2009 20:39:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Bron: editietemse 5 september 2009, zie ook www.editietemse.be


'Kruispunt Tinelplaats, doodgevaarlijk voor fietsers'
Geschreven door aDMINISTRATOR
05 Sept 2009 om 17:04

Temse - Na de zomervakantie ging de Fietsersbond van Temse, zoals de traditie het wil, de eerste zaterdag van de maand, weer de baan om een gevaarlijk verkeersknooppunt voor tweewielers aan de kaak te stellen.
Ditmaal ging de fietstocht richting Edgard Tinelplaats. 'Onlangs gebeurde daar nog een ongeval met een fietser', aldus voorzitter André Verheyen. 'Meermaals gebeuren op het twee-richtingsfietspad , aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat en de St-Amelbergalaan, bijna-ongevallen doordat automobilsten uit de richting van de Schoolstraat, enkel links kijken en de fietsers die van rechts komen niet opmerken.'
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-11-2009 13:17:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

[/quote]
Artikel uit de Gazet van Antwerpen dat bij deze foto hoort:

Woensdag 26 augustus iets voor 10 uur is een fietsster gegrepen door een vrachtwagen op het fietspad in de Sint-Amelbergalaan in Temse.
Ze wilde via het zebrapad aan de Edgard Tinelplaats de straat oversteken naar het fietspad aan de andere kant.
Op het zebrapad werd ze gegrepen door een van de Hoogkamerstraat aankomende vrachtwagen.
De vrachtwagenchauffeur had niet verwacht dat de fietsster plots zou oversteken. De vrouw werd gewond aan haar hoofd.
De ziekenwagen van brandweer Temse bracht de vrouw naar het ziekenhuis. De politie van Kruibeke/Temse onderzoekt het ongeval.

Franky Polfliet
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-11-2009 15:11:21    Onderwerp: Hoe moet ik hier eigenlijk fietsen?
 Reageren met citaat  

Ik kom uit de Sint-Amelbergalaan gefietst, en ik wil rechtdoor richting Schoolstraat. Hoe moet ik dan verder fietsen?


Volgens de wegcode ben ik verplicht vanaf hier het fietspad te volgen.


Het is dan al te hopen dat het niet te glad is, zodat ik niet wegglijd met mijn voorwiel als ik deze drempel schuin door de goot neem. Het is dus best om eerst wat (gevaarlijk) meer naar het midden van de rijbaan te fietsen, en deze drempel niet te schuin op te rijden.


Dan zou ik hier graag het fietspad willen verlaten om richting Schoolstraat te fietsen. Dit geheel volgens de wegcode Lees :
Citaat:
9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.



Daarvoor moet ik echter een nog hogere drempel dan daarjuist nemen. Gelukkig naar beneden deze keer, maar toch zeer oncomfortabel en zeker niet goed voor mijn fiets!

Wat is eigenlijk het nut van dit stukje fietspad op de hoek van de Sint-Amelbergalaan en de Leie Vraag
Maakt men het op deze wijze niet nodeloos ingewikkeld voor fietsers Vraag
Denk eens even na hoe je moet fietsen als je uit de Sint-Amelbergalaan komt, en als je linksaf wil naar de Hoogkamerstraat...

Hopelijk wordt ook hier een oplossing aan gegeven als hier een "verhoogd verkeersplateau" aangebracht wordt.

(Aanpassing 15-04-2013: verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 11-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 23-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-10-2017 10:19:33; in totaal 5 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 25-11-2009 20:42:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

En we kunnen zo nog even doorgaan: wat te doen als je van de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan wil met de fiets? Ik deed dat onlangs en wist gewoon niet hoe ik dit punt op een veilige en correcte manier moest overrijden. Heel dat kruispunt is een compleet raadsel voor fietsers, zeker voor kinderen. Dit weekend hoorde ik nog een ouder zeggen dat hij niet kon bedenken hoe zijn dochter enigszins veilig met de fiets naar de muziekschool moest geraken door het centrum.
Ik ben in elk geval benieuwd naar dat ontwerp voor een verkeersplateau en hoop dat de Fietsersbond betrokken wordt in het overleg.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-12-2009 20:08:41    Onderwerp: Uit de andere richting?
 Reageren met citaat  

Als men van uit de Schoolstraat komt en men wil naar de Sint-Amelbergalaan fietsen, dan is het eigenlijk iets minder slecht dan omgekeerd:


Op de Edgard Tinelplaats (het "Luizenmarktje") begint een stukje fietspad dat men als fietser moet volgen. De oprit naar dit fietspad is zelfs volledig vlak uitgevoerd Goed zo!, dus heel wat beter dan in de Sint-Amelbergalaan! Wel even opletten voor overstekende voetgangers op het zebrapad, want ook als fietser moet je die voorrang verlenen!


Aan de Hoogkamerstraat gekomen slaan we rechtsaf en volgen we enkele meters het fietspad langs de Hoogkamerstraat.
Doch hier schort wel wat aan de wegmarkering op het fietspad. Het lijkt alsof we hier zomaar kunnen afslaan, terwijl we daarjuist toch een STOP-teken voorbij gereden zijn (zie vorige foto). Een dikke dwarsstreep op het fietspad zou hier geen overbodige aanduiding zijn. Aan de fietsers en de bromfietsen op het fietspad langs de Hoogkamerstraat moet immers voorrang verleend worden.
Ook aan een fietser die links op het fietspad rijdt moet voorrang verleend worden! Er is geen enkele verplichting om rechts te rijden op een fietspad, zolang men niemand hindert of in gevaar brengt.
Het pijltje op het fietspad en de onderverdeling in "rijstroken" is zelfs compleet overbodig en zelfs verboden volgens de wegcode Lees:
Citaat:
2.2. "Rijstrook" : elk deel van een rijbaan die ...
...

2.7. "Fietspad" : ...
...
Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.

Rijstroken kunnen dus enkel op een rijbaan, en een fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
Citaat:
77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
...

Pijlen kunnen dus enkel in rijstroken staan bij het naderen van een kruispunt. Rijstroken die niet mogen bestaan op een fietspad. Hier staat de pijl bovendien voorbij het kruispunt!
De plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens bepaalt in zijn allereerste artikel het volgende Lees:
Citaat:
1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.



Aan de oprit naar de muziekschool kunnen we dan het fietspad verlaten om links af te slaan naar de Sint-Amelbergalaan, dit weer geheel volgens de wegcode Lees:
Citaat:
9.1.2.3 Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.

Natuurlijk moet je voorrang verlenen aan het verkeer in de Hoogkamerstraat. Dus pas oversteken als de baan vrij is! De drempel is hier zelfs verlaagd, zodat dit op een tamelijk comfortabele manier kan gebeuren, hoewel het beter zou kunnen. Let ook even op de vele steentjes van de oprit op het voetpad en het fietspad.


Op de hoek aan de overkant ligt wel een gedeelte van het voetpad aangelegd in rode klinkers, doch dat is geen fietspad! Een fietspad moet aangeduid zijn met een bord D7 (rond blauw met witte fiets) of D9 (zoals op de eerste foto hierboven), ofwel door twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Die aanduidingen zijn hier nergens te bespeuren!
Merk ook de verkeersborden F50 (oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen) die hier en daar aangebracht zijn op dit kruispunt, terwijl op dit kruispunt nergens een oversteekplaats voor fietsers te bekennen is! Een oversteekplaats voor fietsers moet aangeduid zijn door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.

Het lijkt wel alsof de wegbeheerder (in dit geval de gemeente Temse) de wetteksten niet moet volgen...

(Aanpassing op 16-01-2014: 2 verdwenen foto's hersteld.)
(Aanpassing op 11-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 23-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-10-2017 10:23:23; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 09-12-2009 18:39:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik sta perplex! Bedankt om dit allemaal op een rijtje te zetten, Jozef. Ik wist inderdaad niet goed wat dat stukje rode klinkers aan de overkant betekende, maar nu weet ik dus dat het in elk geval geen fietspad is. Het forum is stilaan een heus blunderboek aan 't worden, ik hoop dat onze mobiliteitsambtenaar het ook al eens bezoekt, hij kan er veel uit leren. Kan een gemeente die dergelijke fouten maakt eigenlijk ongestraft dergelijke dingen doen, of is er een 'hogere' instantie waar je dit kan melden? Het begint stilaan op mijn zenuwen te werken dat men het hier niet al te nauw neemt als het over de zwakke weggebruikers gaat Triest
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 25-07-2010 17:55:16    Onderwerp: alweer een ongeval aan de Edgard Tinelplaats
 Reageren met citaat  

Bron: Editietemse

Temse : Fietser zwaargewond na ongeval
Met bijdrage van Koen Aerts
24 Jul 2010 om 19:49
Temse Tinelplaats 010


Temse - Zaterdag rond de middag kwam het op de Edgard Tinelplaats van Temse tot een aanrijding tussen een personenwagen en een fietser.
De fietser werd door de ambulanciers van brandweer Temse zwaar gewond overgebracht naar het hospitaal.
PZ Kruibeke/Temse deed de vaststellingen.

En om het geheugen even op te frissen verwijs ik naar een bericht van 29 april 2009 (!) uit de GVA op ditzelfde forum.
Om je dood te ergeren...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-09-2010 11:24:26    Onderwerp: Voorstel voor herinrichting
 Reageren met citaat  

Hierbij het "masterplan" van de herinrichting van het kruispunt Hoogkamerstraat/Sint-Amelbergalaan/Edgard Tinelplaats/Leie/Schoolstraat (klik om te vergroten).



In grote lijnen komt het hierop neer: de as Sint-Amelbergalaan/Schoolstraat wordt de voorrangsweg. De as Hoogkamerstraat/Leie wordt onderbroken. De Leie sluit aan op de Schoolstraat langs de zijkant van de Edgard Tinelplaats.

Als Fietsersbond mochten we onze opmerkingen op dit plan formuleren. Hier komen ze:

1.- Uit de stopstrepen op het wegdek blijkt dat er verkeerslichten voor het gemotoriseerd verkeer voorzien worden op drie plaatsen. We vragen dat deze verkeerslichten effectief zullen geplaatst worden, aangevuld met verkeerslichten voor voetgangers en fietsers aan de oversteekplaatsen. Liefst verkeerslichten die vriendelijk zijn voor de zachte weggebruikers (zoals de verkeerslichten op de Krijgsbaan), waardoor ze niet te lang voor het rode licht moeten wachten.
2.- Aan de oprit van de tennisvelden in de Hoogkamerstraat vragen we het fietspad wat verder rechtdoor langs de straat te laten lopen tot voorbij de oprit, om pas daarna weg te buigen achter de parkeerplaatsen. Daardoor kunnen aankomende fietsers beter opgemerkt worden voor wie van deze oprit komt.
3.- Om de voorrangsweg over te steken is een fietspadmarkering aangebracht (volgens de wegcode twee evenwijdige witte onderbroken strepen hoewel er op het plan precies drie staan ...). Dit is toegelaten volgens de wegcode (twee evenwijdige witte onderbroken strepen dus), doch niet verplicht. Sommige wegbeheerders brengen daarom deze markering niet aan. We vragen nochtans om deze markering toch aan te brengen, zodat het gemotoriseerd verkeer weet dat daar fietsers kunnen oversteken!
4.- Het fietspad dat begint in de Schoolstraat en over het kruispunt langs de voorrangsweg doorloopt naar de Sint-Amelbergalaan moet volgens de wegcode inderdaad aangeduid worden door twee evenwijdige witte onderbroken strepen, doch dat mag enkel als het fietspad na het kruispunt verder loopt. Daarom vragen we nog een eind fietspad in het begin van de Sint-Amelbergalaan. Misschien vergt dit een lichte aanpassing aan de bushalte, doch het voetpad is daar heel breed. Bovendien is de rijstrook langs de andere kant van de Sint-Amelbergalaan breder dan langs deze kant. Het kan dus zeker niet onmogelijk zijn om ook langs deze kant een eindje fietspad te voorzien. Misschien kan het fietspad achter het bushokje geleid worden en voorbij de bushalte op straat uitkomen.
5.- Door het "rechttrekken" van de as Schoolstraat/Sint-Amelbergalaan is er op het plan geen voetpad meer te zien op de hoek van de Schoolstraat met de Hoogkamerstraat, langs de kant van de muziekschool. Verdwijnt het voetpad op deze plaats?
6.- Vóór het fietspad, dat begint in de Sint-Amelbergalaan, is op de rijbaan een rode strook aangebracht naast de bushalte. Is dat een fietssuggestiestrook? Wat is daar het nut en/of de bedoeling van?
7.- Dit fietspad loopt verder langs de voorrangsweg tot aan het kruispunt aan de Edgard Tinelplaats. Over dit kruispunt wordt dat fietspad aangeduid door twee evenwijdige witte onderbroken strepen, om na het kruispunt even verder te lopen als een stukje fietssuggestiestrook in de Schoolstraat. Een dergelijke markering is niet toegelaten door de wegcode. Eigenlijk zou in de Schoolstraat een stukje fietspad moeten komen, doch die straat is daar veel te smal voor. Bovendien is een dergelijke inrichting gevaarlijk voor fietsers, aangezien die zich juist aan de wegversmalling tussen het gemotoriseerd verkeer moeten begeven. We stellen voor om het fietspad reeds te laten stoppen ongeveer halfweg de groene zone, eventueel verlengd met enkele meters fietssuggestiestrook, waardoor de fietsers reeds vroeger, en in het bredere gedeelte van de straat, zich geleidelijk tussen het andere verkeer kunnen mengen. De fietspadmarkering over het kruispunt verdwijnt dan.
8.- Dit fietspad ligt langs een school, en zal bijgevolg ook gebruikt worden om naar school toe te fietsen. Daarom vragen we het gedeelte vanaf de oversteekplaats voor fietsers over de voorrangsweg tot aan de schoolpoort in te richten als tweerichtingsfietspad.
9.- Het fietspad langs de groenzone op het afgesloten gedeelte voor het gemotoriseerd verkeer, vragen we ook in te richten als tweerichtingsfietspad, en door te trekken tot aan de bocht van bijna 90°, dus over de oprit die op deze bocht van 90° aansluit.
10.- Voor de aansluiting van de Leie via de bocht van 90° aan de Edgard Tinelplaats met de Schoolstraat stellen we enkelrichtingsverkeer voor, vanaf Cauwerburg naar hier, voor het gemotoriseerd verkeer. Het verkeer naar Cauwerburg zal toch via de Sint-Amelbergalaan rijden, en het verkeer naar de Oeverstraat kan langs de Houtkaai. Dat is veel veiliger voor de fietsers die richting Hoogkamerstraat rijden. Die moeten immers de rijbaan oversteken juist in die bocht van 90° waar ze op deze gevaarlijke plaats moeten wachten als er tegenliggend verkeer komt. Dit gevaar valt dan weg. Bovendien kan de rijbaan dan smaller uitgevoerd worden, waardoor meer parkeergelegenheid kan voorzien worden voor de omwonenden.
11.- Tenslotte vragen we alle overgangen van fietspad over de rijbaan vlak uit te voeren, zonder goten of drempels, met hoogteverschillen van maximum 0,5 cm zoals voorgeschreven door het Vademecum Fietsvoorzieningen.

Wanneer deze herinrichting zal uitgevoerd worden, en in hoeverre met onze opmerkingen rekening zal gehouden worden, dat valt natuurlijk nog af te wachten.

Als ik nog iets vergeten ben, beste kernleden, laat het dan maar weten, dan zet ik het er bij.

(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 10:49:12; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

bertXL





Geregistreerd op: 12 Aug 2010
Berichten: 7
Woonplaats: Temst

     
Bericht Geplaatst: 09-09-2010 08:55:23    Onderwerp: Re: Voorstel voor herinrichting
 Reageren met citaat  

1. Mij lijkt het dat de aansluiting van de Leie op de Schoolstraat serieus wat verkeershinder gaat veroorzaken voor het gemotoriseerd verkeer, zeker als er verkeerslichten op het kruispunt met de Hoogkamerstraat komen. Het zal zeker al beteren als de dat stukje straat eenrichtingsverkeer wordt voor autos maar het zou mijns inziens nog beter zijn als het volledig afgesloten wordt voor autos (alle verkeer voor Cauwerburg langs sint amelbergalaan of houtkaai)
2. Volgens mij kan het fietspad van de Sint Amelbergalaan naar de Leie beter doorgetrokken worden aan de rechterkant van de Leie tot aan Cauwerburg. Nu stopt het ergens 'in the middle of nowhere'. En als de vrachtwagens van de schoolstraat langs die twee bochten van 90° via de Leie naar Cauwerburg willen (zoals het nu op het plan staat), zullen de fietsers daar juist een verhoogd risico lopen.
_________________
Bert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-12-2010 20:37:31    Onderwerp: Nieuw plan
 Reageren met citaat  

Er is een nieuw plan voor de herinrichting van dit kruispunt (klik op het plan, en klik daarna nog eens, voor een veel grotere afbeelding):



Ik heb er toch enkele opmerkingen bij (zie ook onze vorige opmerkingen van 07-09-2010):

1.- Aan de oprit van de tennisvelden blijft het onoverzichtelijk voor fietsers die richting centrum fietsen.
2.- De oversteekplaats voor fietsers op de voorrangsweg wordt gemarkeerd, wat al een pluspunt is (dikwijls gebeurt dat niet meer!). De markering bestaat evenwel uit drie evenwijdige witte onderbroken strepen. Dat is niet helemaal overeenkomstig de wegcode (zie artikel 74), en ook niet helemaal overeenkomstig de plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens (zie artikel 16). Een fietspadmarkering wordt immers aangeduid door twee evenwijdige witte onderbroken strepen.
3.- De verdeling van de tweerichtingsfietspaden in twee "rijstroken" is trouwens ook niet conform de wegcode. Rijstroken kunnen enkel op een rijbaan, en een fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan (zie artikel 2.2 en 2.7).
4.- Het fietspad dat begint in de Schoolstraat en over het kruispunt langs de voorrangsweg doorloopt naar de Sint-Amelbergalaan mag daar alleen aangebracht worden als het fietspad na het kruispunt verder loopt (zie artikel 16). Dat gebeurt hier niet, want het fietspad stopt direct na het kruispunt. Ook dat is niet helemaal overeenkomstig de wegcode. Daarom hebben we gevraagd om het fietspad een eind verder te laten lopen in de Sint-Amelbergalaan. Nu daar geen bushalte meer is, kan dat zeker geen probleem zijn.
5.- Het aanbrengen van een fietssuggestiestrook in de Schoolstraat en in de Sint-Amelbergalaan, als "aanloop" voor het fietspad is niet echt nodig. Het heeft zowel voor- als nadelen, omdat een fietssuggestiestrook wettelijk niet gereglementeerd is, en voor verwarring kan zorgen: velen denken dat het een fietspad is!
6.- Het is niet duidelijk wat het rode pad is langs de zuidkant van de Schoolstraat dat verder loopt over het verbrede kruispunt aan de Edgard Tinelplaats. Dit rode pad loopt dood op het trottoir. Het is geen fietspad, want dan zou het moeten gemarkeerd zijn met twee evenwijdige witte onderbroken strepen bij het oversteken van het kruispunt. Het is dus een fietssuggestiestrook, ook al staat hij in een andere kleur op het plan, en zonder de tekst "fietssuggestiestrook" zoals de andere fietssuggestiestroken ... een fietspad mag het trouwens niet zijn, want het loopt niet verder na het kruispunt (zie punt 3 hierboven). Hier zou een fietssuggestiestrook zijn nut kunnen bewijzen, wanneer die meer naar het noorden, dus meer op de rijbaan zou aangebracht worden. Automobilisen worden dan tijdig verwittigd dat fietsers op de rijbaan kunnen komen. Fietsers kunnen zich dan tijdens het oversteken van het kruispunt op de rijbaan van de Schoolstraat begeven. Ze moeten daar niet mee wachten tot ze tegen het trottoir botsen!
7.- De fietsoversteekplaats (aangeduid als fietspad!) van de Leie in de bocht van 90° lijkt mij zeer gevaarlijk te zijn als men van uit het centrum richting Hoogkamerstraat fietst. Bij enkelrichting voor het gemotoriseerd verkeer (richting Schoolstraat) zou dit gevaar niet bestaan.

Er zijn ook enkele verbeteringen in vergelijking met het vorige plan:
1.- De bushaltes hebben een betere plaats gekregen.
2.- Er ligt een tweerichtingsfietspad tot aan de schoolingang.

Misschien vinden anderen nog goede of slechte punten?

(Aanpassing 15-03-2011: verdwenen plan terug geplaatst.)
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 11:04:27; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

bertXL





Geregistreerd op: 12 Aug 2010
Berichten: 7
Woonplaats: Temst

     
Bericht Geplaatst: 17-12-2010 21:05:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik denk dat mijn beide opmerkingen van 09-09-2010 ll. ook op dit ontwerp van toepassing blijven...
_________________
Bert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 8 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005