|
gewestweg N485 wordt heringericht. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-11-2009 08:57:24 Onderwerp: gewestweg N485 wordt heringericht. |
|
|
|
|
De gewestweg N485 loopt van de verkeerslichten in Steendorp naar de oprit van de E17, en verder naar Haasdonk. Samen met de herinrichting van deze weg zullen fietspaden aangelegd worden .
Gelezen op "Editie Temse" :
http://www.editietemse.be/index.php?option=com_content&task=view&id=2186&Itemid=48
Citaat: |
...
'In het centrumgebied aan de Hospitaalstraat, vanaf het kruispunt met de Kapelstraat, worden verhoogde gemengde fiets- en voetpaden aangelegd, langs beide zijden van de weg. Afhankelijk van de omgeving bedraagt de breedte tussen 2,50 en 2,75 meter', aldus Vermeiren.' Tussen de rijbaan en de fiets- en voetpaden zal een buffer van 75 centimeter gerealiseerd worden. De snelheid wordt hier beperkt tot 50 kilometer per uur.'
In het buitengebied van Heirputstraat en Kraakstraat zal men 70 kilometer per uur mogen rijden.
'Om de overgang aan te geven creëren we een middeneiland als snelheidsremmer. Het ontwerp voorziet vrijliggende enkelrichtingsfietspaden, met een breedte van 1,75 meter. Tussen de rijbaan en de fietspaden komt er een groene buffer met een gracht van 4,5 meter',vertelt de schepen.
'Aan de Kraakstraat gaan we de beruchte bocht ter hoogte van de Blauwhofstraat rechttrekken.
De draai in de weg wordt daarna ingericht als woonerf. Het bewonersverkeer kan langs de zuidelijke zijde naar het woonerf. Langs de noordelijke zijde zal het enkel bereikbaar zijn door zwakke weggebruikers.'
De vrijliggende fietspaden lopen tot aan het oprittencomplex van de E17 maar het is de bedoeling dat aan de andere kant van de snelweg, op het grondgebied van Beveren, identieke fietsvoorzieningen gerealiseerd worden.
'Aan het kruispunt bovenop de E17 komt een middeneiland waar landbouwvoertuigen en fietsers veilig kunnen oversteken', besluit Debby Vermeiren. ' Om er voor te zorgen dat de fietspaden op hetzelfde niveau blijven doorlopen, worden de kruispunten op de N485 ingericht met een in- en uitrittenconstructie waardoor de zijstraten een ondergeschikte functie krijgen.' Een precieze timing voor de werken is nog niet bekend. |
Dit zijn zeer interessante constructies en getallen om te onthouden, en om na te zien of ze verwezenlijkt worden. Ik ben ook benieuwd uit welk materiaal deze fietspaden zullen bestaan (vlakke asfalt, ribbelbeton of rammelklinkers), hoe de kwaliteit van de afwerking zal zijn en of de overgangen weer van onnodige drempels en goten zullen voorzien worden.
Daarom plaats ik deze gegevens op dit forum . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-12-2009 09:02:45 Onderwerp: ook in de krant |
|
|
|
|
Het staat nu ook in de krant, zie Het Nieuwsblad op http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=OJ2J3P7U&PostCode=9140
Citaat: |
02/12/2009
gewestweg N485 wordt fietsvriendelijker
FIETSPADEN EN SNELHEIDSBEPERKINGEN GROOTSTE VERNIEUWINGEN
Temse - De gewestweg die het centrum van Steendorp verbindt met de E17, wordt volledig heraangelegd. Zo komen er gemengde fiets- en voetpaden en worden er verschillende snelheidsbeperkingen ingevoerd. De drukke weg wordt zo meteen heel wat fietsvriendelijker. Kurt Vermeir
De N485 krijgt dagelijks heel wat verkeer te slikken. Niet enkel Steendorpenaren en inwoners uit Temse gebruiken de weg als ontsluiting richting E17, ook zwaar vervoer maakt gretig gebruik van het traject. De huidige staat van de weg is slecht: het is een smalle asfaltweg zonder fietspaden en met kapot gereden zijbermen.
Buffer tussen wegen fietspad
'Het ontwerp voor de vernieuwing van de gewestweg krijgt een positieve evaluatie', klinkt het bij Debby Vermeiren (CD&V), schepen van Mobiliteit van Temse. 'De weg loopt door de dorpskom van Steendorp en is een heel drukke verbinding. Daarom drongen we aan op de nodige fietspaden. Zo wordt de weg meteen een pak veiliger', zegt de schepen, waarna ze even de belangrijkste wijzigingen overloopt.
In het centrumgebied aan de Hospitaalstraat, vanaf het kruispunt met de Kapelstraat, worden verhoogde gemengde fiets- en voetpaden aangelegd, langs beide zijden van de weg. 'Afhankelijk van de omgeving bedraagt de breedte tussen 2,50 en 2,75meter', aldus Vermeiren. 'Tussen de rijweg en de fiets- en voetpaden zal een buffer van 75 centimeter komen. De snelheid wordt hier beperkt tot 50 kilometer per uur.'
Beruchte bocht
In het buitengebied van de Heirputstraat en Kraakstraat zal je 70kilometer per uur mogen rijden. 'Om de overgang aan te geven, creëren we een middeneiland als snelheidsremmer. Het ontwerp voorziet vrijliggende eenrichtingsfietspaden, met een breedte van 1,75meter. Tussen de weg en de fietspaden komt een groene buffer met een gracht van 4,5 meter', vertelt de schepen.
Aan de Kraakstraat wordt ook de beruchte bocht ter hoogte van de Blauwhofstraat rechtgetrokken. 'De draai in de weg wordt daarna een woonerf (een zone waar maar 20 kilometer per uur mag gereden worden, red.). Het bewonersverkeer kan langs de zuidelijke zijde naar het woonerf, langs de noordelijke kant zal het enkel bereikbaar zijn voor zwakke weggebruikers.'
Veilig oversteken
De vrijliggende fietspaden lopen tot aan het oprittencomplex van de E17, maar het is de bedoeling dat aan de andere kant van de snelweg identieke fietsvoorzieningen komen.
'Aan het kruispunt bovenop de E17 komt een middeneiland waar landbouwvoertuigen en fietsers veilig kunnen oversteken. De kruispunten op de N485 krijgen een in- en uitrittenconstructie in de ondergeschikte straten. Zo blijven de fietspaden op hetzelfde niveau doorlopen', besluit schepen Vermeiren.
Een precieze timing voor de werken is nog niet bekend. |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-12-2012 09:32:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Bert Bauwelinck brengt dit punt volgende week op de gemeenteraad om het bestuur nog eens te herinneren aan zijn beloftes. Drie jaar later is er immers nog steeds niets van in huis gekomen, terwijl de vrijliggende fietspaden in Haasdonk zo goed als klaar zijn... |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
Nicole Van der Vieren
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-06-2014 07:37:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
om bitter of op zn minst heel triest van te worden... _________________ Met de fiets vervuil je niets :-) |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-06-2015 11:17:39 Onderwerp: |
|
|
|
|
Na de Heirputstraat (zie hierboven) is nu ook het gedeelte Kraakstraat van de N485 opnieuw geasfalteerd op het grensgebied van Temse met Bazel (Kruibeke), natuurlijk nog altijd zonder fietspaden. Die fietspaden werden wel met veel poeha en persartikels beloofd in november-december 2009 (klik hier en hier), en begin 2011 is het nog eens in de krant gekomen (klik hier), maar sindsien is het oorverdovend stil geworden over die fietspaden. We zijn nu al vijf en een half jaar verder!
Ondertussen is wel dezelfde N485 volledig afgewerkt met fietspaden langs de andere kant van de E17 (klik hier), maar in Temse moeten fietsers wachten op ... ?
Vorige keer is opnieuw geasfalteerd tot aan de Kraakstraat. Vanaf daar is men nu begonnen, juist aan de bocht die men recht zou trekken, om van het gehucht De Kraak in Bazel een woonerf te maken.
Dit gedeelte zou dus ooit een woonerf moeten worden.
Hier zitten we ongeveer op de grens van Temse en komt het gehucht De Kraak in zicht.
Dit is het andere uiteinde van De Kraak, tot waar de N485 opnieuw geasfalteerd is. Merk op, aan deze kant met minder stevige betonnen boorden!
Aangezien juist dat gedeelte van de N485 opnieuw geasfalteerd is, dat later woonerf zou moeten worden, ziet het er naar uit dat het nog wel een lange tijd zou kunnen duren alvorens de N485 aangelegd zal worden met fietspaden, zoals ooit beloofd is .
Temse en fietsers ... triestige combinatie!
(Aanpassing op 03-07-2017: Betere vergroting van een afbeelding.)
(Aanpassing op 01-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-11-2017 09:47:20; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-05-2016 19:34:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op de gemeentelijke commissie verkeer van woensdag 17 mei 2016 is gezegd, dat de herinrichting van de N485 door het gewest nog altijd op de lange baan geschoven staat. Omdat die gewestweg gevaarlijk is voor fietsers zou Temse de fietsers liever langs een andere weg van Steendorp naar de viaduct over de E17 laten rijden, richting Haasdonk-Beveren, namelijk in de Hospitaalstraat afslaan naar de Molstraat, en dan via de Grensstraat, Portugezenstraat, ... (zie punt 7 in het verslag van de vergadering van de GBC van 23 maart 2016. Je kunt dat downloaden op de website van Temse). Dus eigenlijk langs de boerenwegeltjes op het grondgebied van Kruibeke!
Alsof fietsers deze omweg zouden maken!
Het lijkt wel een knieval voor het gewest! Temse heeft een andere weg gevonden voor fietsers, waardoor het gewest haar weg eigenlijk niet meer moet aanpassen! Kruibeke gaat daarmee gelukkig niet akkoord.
Temse en fietsers, triestig ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-07-2017 19:54:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om nog eens terug te komen op die omweg voor fietsers. Dit stond in de de Gazet van Antwerpen van vrijdag 30 juni 2017 (klik om te vergroten).
Het kan dus nog wel vele jaren duren alvorens de N485 mooie afgescheiden fietspaden zal krijgen. Ondertussen kan Temse niets anders doen dan een alternatieve weg voorstellen, om fietsers vanaf Steendorp naar het kruispunt te leiden van de N485 met de E17. Vanaf daar zijn er immers fietspaden naar Haasdonk.
Hoe goed is die alternatieve weg voor fietsers?
Je kunt vanaf de verkeerslichten aan de Kapelstraat een stukje langs de Hospitaalstraat rijden, om via de Molstraat de Grensstraat te bereiken. Maar dan moet je al een stuk die gevaarlijke N485 oprijden tot aan de Molstraat. Je kunt ook het fietspad van de Kapelstraat volgen tot aan de Hemelrijkstraat. Maar daar moet je dan wel zonder de hulp van verkeerslichten de drukke Kapelstraat oversteken. De Hemelrijkstraat is vanaf de Kapelstraat enkel toegelaten voor plaatselijk verkeer, dus met de fiets mag je erin.
In de Hemelrijkstraat zelf kun je met de fiets balanceren op een betonstrookje van maximum één meter breed, ofwel moet je op de kasseien rijden. Gelukkig is de straat niet druk.
Dat de Hemelrijkstraat niet (meer) druk is, komt omdat de overgang naar de Grensstraat afgezet is met paaltjes. Autoverkeer kan er niet meer door. Maar was het nu echt nodig om dat ene paaltje juist voor dat betonstrookje te plaatsen?
De Grensstraat is wat opgelapt. De grootste putten zijn gevuld en de straat is bezaaid met losse kiezel. Het is niet echt aangenaam om in deze straat te fietsen. Je wordt wat dooreen geschud. Maar het is wel zeer rustig.
Dat duurt tot voorbij de tractorsluis uit het krantenartikel. Een honderdtal meter voor de Hoogstraat in Bazel krijg je eindelijk asfalt onder de wielen.
Op het einde van de Grensstraat moet je rechtsaf in de Hoogstraat, en na een tweehonderdtal meter linksaf in de Portugezenstraat.
De Portugezenstraat is een mooie vlakke betonnen straat. Het is er niet druk en het is wel een aangename straat om te fietsen, kronkelend door de velden.
Aan het kruispunt met de Gauwstraat is het even opletten. Er geldt voorrang van rechts, maar reken daar niet op! Ik heb gemerkt dat autobestuurders in de Gauwstraat nogal vlot doorrijden zonder kijken.
Daarna vervolgt de Portugezenstraat zijn kronkelende weg door de velden, tot aan de onderkant van de viaduct over de E17, waar het fietspad naar Haasdonk begint.
Deze weg kan natuurlijk ook in omgekeerde richting afgelegd worden. Als je vanaf Haasdonk komt, moet je wel de N485 oversteken naar de Portugezenstraat.
Deze alternatieve weg is zeker minder gevaarlijk voor fietsers dan langs de N485 te rijden, maar je legt wel een grotere afstand af, en je moet een minder aangenaam stuk in de Grensstraat verwerken. Door het plaatsen van de paaltjes en de tractorsluis in de Grensstraat is deze straat niet langer een sluipweg voor het autoverkeer.
Zo lang er geen veilige fietspaden liggen langs de N485 kunnen fietsers zeker dit veiliger alternatief nemen, met enkele nadelen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|