|
Oplossingen(?) voor het "mobiliteitsprobleem" |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6212 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-04-2017 06:47:42 Onderwerp: Oplossingen(?) voor het "mobiliteitsprobleem" |
|
|
|
|
De Gazet van Antwerpen wijdt een reeks artikels aan "mobiliteit", of wat onder dat woord meestal verstaan wordt. Dikwijls beperkt het begrip "mobiliteit" zich immers tot zich gemotoriseerd kunnen verplaatsen naar onnodige of dichtbije bestemmingen, op ongeschikte tijdstippen. De "oplossingen" zijn dikwijls in verhouding . Hier komen ze:
1° - Meer auto's, als ze maar kunnen vliegen.
Dit stond in de Gazet van Antwerpen van maandag 3 april 2017 (klik om te vergroten):
Een nietszeggend filmpje kun je bekijken op de website van deze krant, met lovende bewoordingen als:
- Gedaan met de files: deze vliegende auto komt echt op de markt.
Als zelfs slechts de helft van de auto's die nu op de grond rijden in de lucht zullen hangen, zijn de files dan opgelost?
- Is dit de auto van de toekomst?
Ik dacht dat de auto van de toekomst vanzelf zou rijden ?
- Kostprijs 499.000€. Een goedkoper model zit in de pijplijn.
Is 499.000€ goedkoop?
- Je kan tot 180 km per uur vliegen met gewone euro 95 benzine.
In het artikel kun je lezen dat het verbruik al vliegend drie maal hoger ligt dan al rijdend, en zeer waarschijnlijk als het toestel niet te zwaar geladen is (als het dan nog van de grond komt ). Het is dus niet erg milieuvriendelijk en goedkoop om de files langs de lucht te ontwijken ...
- En eens geland ... rij je gewoon naar je bestemming.
Waar land je? En rij je dan toch verder in de file? In het filmpje rij je natuurlijk alleen op een verlaten landweggetje.
- Klinkt handig, dus wie weet vlieg je binnenkort naar je werk.
Als het niet handig klinkt, dan botst het wel
In het artikel kun je ook nog lezen dat het "een bijzondere veilige manier van vliegen is" met dit toestel. "De grote schroef fungeert als een valscherm. Zelfs als alle motoren uitvallen, kan je nog steeds vlotjes landen" ... Alsof er overal waar je vliegt een geschikte plaats is om met een dergelijk gevaarte direct naar beneden te komen.
Dit is hoogstens een speeltje voor rijkelui. Dit is geen oplossing voor "mobiliteit". _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6212 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-04-2017 08:53:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
2° - Meer auto's, als ze maar vanzelf rijden.
Dit stond in de Gazet van Antwerpen van donderdag 6 april 2017 (klik om te vergroten):
De file zou dus geen probleem meer zijn, als je ondertussen andere "dingen" kunt doen in de auto. Je moet het zelf maar geloven! Vooral als je de 6 tips leest die je kunt doen "om van de file een nuttig moment te maken". Van nuttig tijdverdrijf gesproken, gewoon belachelijk.
En verwacht men echt alle heil van de toekomstige elektrische auto?
- Van Waar gaat men de dure en zeldzame materialen blijven halen om alle auto's van de nodige batterijen te voorzien?
- Hoe gaat men alle nodige elektriciteit produceren om alle auto's van de nodige "brandstof" te voorzien?
- Zullen alle autobestuurders het echt als een "ontspanning" zien, als ze om de paar uur een "kleine pauze" moeten nemen om de batterij op te laden?
- Misschien iets waar nu nog weinigen aan denken: Als toch alle auto's elektrisch zullen rijden, hoe gaan we dan reageren op al die hinderlijke elektrische draden die op de voetpaden liggen van elke woning naar de auto op straat om hem op te laden, en waarover we kunnen struikelen en vallen?
Of verwacht men alle heil van de toekomstige zelfrijdende auto?
- Wanneer zal een computer niet meer "te zwak" zijn om het hele systeem te besturen?
- Vertrouwt men niet grenzeloos op in beginsel onbetrouwbare techniek?
- Zal dit "hulpmiddel om veiliger te rijden" voldoen aan de voorgestelde hoge verwachtingen?
- Zal het filerijden verminderen met zelfrijdende auto's?
Je kunt weer een filmpje bekijken op de website van de krant, maar van echt "zelfrijdend" is niets overtuigends te zien. In dat filmpje zie je ook een 2,4 ton zware Tesla Model X P100D wegschieten van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,1 seconden. Dat dit de batterij uitput en de actieradius van de auto vermindert, waardoor je nog vlugger zult moeten stoppen om op te laden, wordt er niet bij vermeld . Het prijskaartje van deze "zelfrijder"? Slechts €183.000 ...
Zal een zelfrijdende, elektrische auto ook niet voorbehouden blijven aan wie hem kan betalen, of aan wie hem op een of andere manier "krijgt"? En zal de zelfrijdende, elektrische auto ook maar iets aan onze "mobiliteit" wijzigen? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6212 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-04-2017 18:58:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
5° - We blijven per auto rijden, maar we delen hem.
Dit stond in de Gazet van Antwerpen van donderdag 13 april 2017 (klik om te vergroten):
Dit begint er al op te lijken. Als je zelf geen auto hebt, denk je er altijd over na op welke wijze je elke verplaatsing gaat doen. Meestal wordt dan alleen voor een (deel)auto gekozen als er een echt grondige reden voor is. Dat vermindert dus het aantal rijdende auto's op de wegen en dat is beter voor heel wat zaken zoals luchtverontreiniging, lawaaioverlast, gevaar op de weg, ...
Als je wel een auto hebt, moet je al redelijk "mobiliteitsbewust" zijn, om niet voor elke verplaatsing voor die auto te kiezen, ook al kun je even goed — of zelfs beter — een ander vervoermiddel gebruiken of zelfs te voet gaan! Maar als je zelf een auto hebt, hem niet veel gebruikt en "mobiliteitsbewust" bent ... kun je hem wel delen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6212 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-04-2017 18:15:22 Onderwerp: |
|
|
|
|
8° - We proberen eens met ... het voortbewegingstoestel.
Dit stond in de Gazet van Antwerpen van donderdag 20 april 2017 (klik om te vergroten):
Zo een monowiel lijkt mij eerder duur speelgoed dan een echt middel om zich dagelijks te verplaatsen. Hoewel, ... je kunt nooit weten hoe iets in de smaak van de weggebruikers valt.
Terloops, als die voortbewegingstoestellen meer dan 18 km/u rijden ("vlotjes meer dan 20 kilometer per uur, sommige toestellen halen zelfs meer dan 40"), dan voldoen ze niet meer aan de regels van de wegcode, en zijn het geen voortbewegingstoestellen meer. Dit is trouwens helemaal niet juist: "... geldt er in België een maximum snelheid van 18 kilometer per uur op het fietspad voor voortbewegingstoestellen ..." De snelheid van een gemotoriseerd voortbewegingstoestel is overal en altijd beperkt tot 18 kilometer per uur in België.
Voor snellere voortbewegingstoestellen zou er alweer een nieuwe definitie (en aparte regels) moeten bijkomen in de wegcode, zoals dat met de speed pedelec gebeurd is. Misschien worden dat dan "speed wheels", en moet de gebruiker een helm opzetten, een rijbewijs hebben en een nummerplaat op zijn rug hangen _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|