Het is nu 29-03-2024 11:56:25
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Verkeersdrempels op de dijk.

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-10-2009 12:50:11    Onderwerp: Verkeersdrempels op de dijk.
 Reageren met citaat  

Tot nu toe was het aangenaam fietsen op de dijken van de Durme. Iemand heeft er echter over beslist dat dat zo niet langer kan duren (de fietsvriendelijke Vraag afdeling Zeeschelde?). Daarom zijn er enkele onaangename ribbelstroken dwars over het dijkpad aangebracht:

... tweemaal drie ter hoogte van het veer in Tielrode ...


... tweemaal drie aan de bootjeshelling in Tielrode ...


... en nog drie juist voor de afslag naar de Mirabrug. Dit is waarschijnlijk niet meer in Temse, maar reeds op grondgebied Hamme of Waasmunster.


Als je wat behendig fietst, dan kun je ze ontwijken ...


... maar dat is zeker de bedoeling niet!

Terwijl wij ons als Fietsersbond inzetten om fietspaden zo vlak mogelijk te maken, zonder hinderlijke drempels of goten, gaan ze hier de boel een beetje om zeep helpen!
Ik weet dat een dijkpad wettelijk geen fietspad is, maar moeten we dit zo maar laten betijen?
Daar hebben ze blijkbaar wel geld genoeg voor!
Wie heeft dat trouwens gevraagd?

(Aanpassing op 25-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 26-12-2015 17:22:44; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-10-2009 16:04:09    Onderwerp: Niet alleen in Temse!
 Reageren met citaat  

Ook in Hamme is men hier niet gelukkig mee, zie http://www.gva.be/oost-vlaanderen/Hamme/verkeersremmers-veroorzaken-onrust.aspx
Uit de Gazet Van Antwerpen:
Citaat:
De afdeling Zeeschelde legde zonder medeweten van de gemeente snelheidsremmers aan op de dijken langsheen Schelde en Durme.

Dat zorgt voor heel wat onrust bij wandelaars en fietsers, maar ook bij het gemeentebestuur. Schepen van mobiliteit Herman Vijt (CD&V) is bijzonder boos. “Deze drempels zijn aangelegd zonder medeweten en zonder enige inspraak van de gemeente en de buurgemeenten. Jonge gezinnen met kinderwagens, fietsers met kinderzitjes en rolstoelgebruikers lijden eronder. Zij alarmeerden ook de gemeente. Die mensen ervaren de verkeersdrempels als gevaarlijk. Een rolstoelgebruiker meldde dat de prachtige Hamse dijken nu voor hem ontoegankelijk geworden zijn.”

“De verkeersremmers waren nodig om fietsers te verplichten hun snelheid te minderen, omdat ze vaak een gevaar vormen voor wandelaars en recreatieve fietsers”, liet de afdeling Zeeschelde weten aan de Toeristische Diensten Oost-Vlaanderen.

Kermisattractie

De verkeersdrempels op de dijken zijn hét gespreksonderwerp aan de Mirabrug. Wandelaars en fietsers geven er ongezouten hun mening. Myriam Baert en Bart Fonck uit Elversele wandelen veel in de omgeving van de Mirabrug. “Dit kan toch niet”, vinden zij. “Onze kinderen worden door mekaar geschud. Dit is toch geen kermisattractie. Vooral voor ouders met kinderen op de fiets is dit uiterst gevaarlijk. Wij hopen dat de bulten vlug verdwijnen.”

“Wat moet dat allemaal gekost hebben?”, vraagt Louis Aelbrecht zich af. “Weggesmeten geld voor een constructie die haar doel voorbij schiet. Mountainbikers vermijden de drempels via de graskant, daar is net voldoende plaats. De anderen nemen met plezier deze leuke hindernis. Remmen doen ze niet. Zij ervaren geen enkele hinder van deze verkeersremmer, die eigenlijk voor hen is gebouwd.”

Overleg met buurgemeenten

Vijt vindt dat de drempels ook het toerisme langs Durme en Schelde grote schade berokkenen. “Daarom nodigen wij al onze buurgemeenten uit tot overleg om tot een gezamenlijk standpunt of actie te komen.”

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Nicole Van der Vieren





Geregistreerd op: 12 Jan 2009
Berichten: 40
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-10-2009 20:53:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

onaanvaardbaar

Nicole Van der Vieren
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-10-2009 10:34:52    Onderwerp: verkeerdrempels
 Reageren met citaat  

Gevonden op andere forums:
Iemand heeft de betrokken gemeentes gecontacteerd over deze verkeerdrempels waarop een burgervader om meer uitleg vroeg bij de verantwoordelijke voor die drempels bij de afdeling Zeeschelde en Waterwegen:


Geachte heer burgemeester,

Deze drempels zijn door de afdeling Zeeschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV aangelegd om de te hoge snelheid van sommige fietsers af te remmen op die locaties waar dit een gevaar vormt voor wandelaars en recreatieve fietsers, zoals bijvoorbeeld aan Mirabrug en aan het veer van Tielrode. Dit is gebeurd op basis van de mondelinge klachten die wij ontvangen over de te hoge snelheid van wielertoeristen en onze eigen observaties. Wij duiden deze drempels ook aan met voldoende signalisatie zodat fietsers niet voor verrassingen komen te staan.

We wens op te merken dat dit in de eerste plaats jaagpaden of dienstwegen zijn ten behoeve van scheepvaart en onderhoud van de waterweg en de dijken. Het zijn geen officiële fietspaden, maar wandelaars en fietsers mogen van de jaagpaden gebruik maken (artikel 93 van algemeen reglement der scheepvaartwegen van het koninkrijk) doch dienen zich te schikken naar de voorwaarden van het algemeen reglement waarin onder andere een maximum snelheid van 30 km/uur in het open veld en 10 km/uur in de bochten waar het uitizcht belemmerd is en bij het kruisen van wegen. Onzes inziens zijn de drempels voldoende veilig om overschreden te worden aan deze snelheid.

De drempels zijn recent geplaatst en zijn van hetzelfde type als deze die elders langs de Schelde werden geplaatst. Wij zijn van plan deze nog aan te leggen op andere plaatsen waar wij problemen hebben met wielertoeristen die tegen een te hoge snelheid langs de jaagpaden rijden.

De jaagpaden langsheen de waterwegen winnen steeds meer aan populariteit voor wandelaars en fietsers, spijtig genoeg ook aan de wielertoeristen die deze jaagpaden gebruiken om intensief te trainen. Zij terroriseren de andere gebruikers met roepen en schelden indien zij ook maar even snelheid moeten minderen, dat heeft ons personeel al meerdere malen zelf ondervonden.

De plaatsen waar wij deze fietsdrempels hebben gelegd zijn dus aan kruisingen met veren en bruggen, die plaatsen dus waar ook veel wandelaars en fietsers het jaagpad kruisen en het absoluut noodzakelijk is om de snelheid te minderen op het jaagpad.


mvg,



Patrick Van Bockstal
directeur
celhoofd Beheer en Exploitatie

W&Z afdeling Zeeschelde
Anna Bijns-gebouw
Lange Kievitstraat 111-113 bus 44
2018 Antwerpen
Tel. 03/224.67.52 Fax 03/224.67.05



Meneer Van Bockstal baseert zich hiervoor op het het artikel 93 van het “Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen van het Koninkrijk"
Dit reglement dateert van 15 oktober 1935 en is bijna 75 jaar oud!
Men spreekt er nog over paarden die de boten trekken!

http://www.itb-info.be/files/cms1/Algemeen%20Reglement%20der%20Scheepvaartwegen%20van%20het%20Koninkrijk.pdf(link naar PDF-file)
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-10-2009 10:49:20    Onderwerp: Schadegeval wegens verkeerdrempels
 Reageren met citaat  

Geen alleenstaand geval, daar aan de Mirabrug, zo blijkt.

Link naar onderstaand uitreksel uit de administratie van Ninove

17. Straetmans t/ Ninove.

Betreft: Lichamelijke letsels en schade aan fiets ingevolge val langs het jaagpad.

Bij dagvaarding betekend aan het stadsbestuur van 25.08.2000 vordert de h. Straetmans Lieven de schade terug die hij geleden heeft ingevolge een val ter hoogte van de verkeersdrempel aangebracht op het jaagpad aan de Dender.
Naast lichamelijke letsels vordert betrokkene eveneens de schade aan zijn fiets.

Hij raamt die schade op 1.000.000 bef. (tussenvonnis)! Inleiding: een geneesheer-deskundige werd aangesteld teneinde de tegenpartij te onderzoeken. Er werd nog geen vonnis geveld op 31.12.2003.
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-10-2009 12:08:08    Onderwerp: KB van 1 februari 1934 ??
 Reageren met citaat  

Hola! Dat verandert alles!
Mogen wij wel met onze huidige moderne fietsen op de dijken van de afdeling Zeeschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV? Hun "algemeen reglement der scheepvaartwegen van het koninkrijk" bepaalt namelijk in dat artikel 93 het volgende:
Citaat:
...

4. Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van
1 februari 1934, houdende algemene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer,
mogen op de aanhorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van de Staat rijden, onder de
volgende voorwaarden:

...

Voldoen onze rijwielen wel aan die voorwaarden voorzien in dat koninklijk besluit van 1 februari 1934, houdende algemene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer? Ik ken dat KB namelijk niet, en ik vind het ook niet op internet.
Wie weet, overtreden wij met zijn allen niet voortdurend het "algemeen reglement der scheepvaartwegen van het koninkrijk"!
Dat wil ik natuurlijk niet op mijn geweten hebben! Kan iemand daarin klaarheid brengen?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-10-2009 16:27:59    Onderwerp: Complexe situatie
 Reageren met citaat  

Volgens de wet zijn er blijkbaar drie verschillende soorten jaagpaden:

't Is een complexe situatie.
Op het forum van de Gentse Liggers las ik dit ook:

Quote:
Er kunnen volgens gevestigde rechtspraak drie types van jaagpaden onderscheiden worden :

— Jaagpaden die een openbare weg zijn, in de zin van artikel 1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (de zogenaamde « Wegcode »);

— Jaagpaden die een openbare plaats zijn, overeenkomstig artikel 28 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. Onder « openbare plaats » wordt verstaan : de openbare weg, de voor het publiek toegankelijke terreinen en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn;

— Jaagpaden die een private weg zijn.

Quote:
Jaagpaden hebben ofwel een privaat ofwel een openbaar karakter. Indien ze een privaat karakter hebben zal dat alsdusdanig zijn aangegeven door signalisatie — « private eigendom » — eventueel in combinatie met een fysieke barrière (bijvoorbeeld een slagboom, een hek). De overgrote meerderheid van de jaagpaden hebben evenwel een openbaar karakter.

Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).

Het beheer van de jaagpaden komt toe aan de gewesten, een aantal werden overgedragen aan de gemeenten. Naargelang het geval zijn de genoemde wegbeheerders bevoegd om de aanvullende reglementering met betrekking tot het verkeer vast te stellen. Zo kunnen deze beslissen de toegang tot de jaagpaden te beperken tot bijvoorbeeld fietsers, voetgangers ...

Op jaagpaden met een openbaar karakter moeten de regels van de wegcode gerespecteerd worden en mag enkel reglementaire signalisatie worden gebruikt. Het toezicht op de naleving van de verkeersregels gebeurt door de personen die krachtens artikel 3 van het verkeersreglement daartoe de vereiste kwalificaties hebben.

Quote:
De meeste jaagpaden maken geen deel uit van de openbare weg, omdat die meestal eigendom zijn van de Dienst der Scheepvaart. Het KB van 01/12/75 is daarop dan ook niet van toepassing. Jaagpaden vallen dus onder een apart KB, dat van van 15/10/35 (!) en dat van 07/09/50. Daarin staat oa :

3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;

en ook :

Art. 8. De jaagpaden worden beschouwd als openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen. Zij zijn uitsluitend onderworpen aan het onderzoek en het toezicht van het Bestuur van Bruggen en Wegen.

Quote:
<KB 07-09-1950, art. 2, § 16>
Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 Februari 1934, houdende algemeene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer, mogen op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van den Staat rijden, onder de volgende voorwaarden :
1° De wielrijders en de motorwielrijders moeten zich voegen naar de voorschriften der reglementen betreffende de waterwegen waarvan sprake;
2° Snelheidswedstrijden zijn verboden;
3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
4° Bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij den doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
5° In de nabijheid van de gespannen, is het streng verboden gebruik te maken van de uitlaatbuis der motoren, van den hoorn, de tromp of elk ander middel dat de paarden zop kunnen doen schrikken;
6° Toelating om te rijden wordt enkel verleend voor hetgeen betreft de politie door den Staat uitgeoefend op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen en onverminderd de rechten van derden, eigenaars der gronden waarop dienstbaarheid van jaagpad bestaat.

Quote:
<KB 07-09-1950, art. 2, § 16>
Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 Februari 1934, houdende algemeene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer, mogen op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van den Staat rijden, onder de volgende voorwaarden :
1° De wielrijders en de motorwielrijders moeten zich voegen naar de voorschriften der reglementen betreffende de waterwegen waarvan sprake;
2° Snelheidswedstrijden zijn verboden;
3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
4° Bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij den doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
5° In de nabijheid van de gespannen, is het streng verboden gebruik te maken van de uitlaatbuis der motoren, van den hoorn, de tromp of elk ander middel dat de paarden zop kunnen doen schrikken;
6° Toelating om te rijden wordt enkel verleend voor hetgeen betreft de politie door den Staat uitgeoefend op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen en onverminderd de rechten van derden, eigenaars der gronden waarop dienstbaarheid van jaagpad bestaat.

Het agentschap Waterwegen en Zeekanaal NV is inderdaad integraal bevoegd voor het verlenen van toelatingen aan derden voor het berijden van de jaagpaden die onder zijn territorium ressorteren. Het agentschap hanteert op dit vlak sinds lange tijd een beperkende politiek. Vooraf dient immers te worden gewezen op de intrinsieke functie van de jaagpaden. Het betreft hier namelijk dienstwegen voor de beambten van de bevoegde waterwegbeheerders of van hun opdrachthouders, die hun toelaten in functie van het onderhoud en/of noodzakelijke werken aan de kanaalinfrastructuur, het territorium te inspecteren of om in voorkomend geval, snel ter plaatse te kunnen optreden.

Het is pas in ondergeschikte orde dat de jaagpaden een recreatieve functie kunnen vervullen desgevallend door particulieren als verbindingsweg kunnen worden aangewend.

_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-10-2009 19:15:11    Onderwerp: Wat is een "jaagpad"?
 Reageren met citaat  

Jaagpaden dienen om schepen te "jagen", verder te trekken met een touw, in vroeger tijden meestal met paarden. Daartoe ligt een jaagpad zo dicht mogelijk tegen de waterweg, en mag er geen begroeiing of andere hindernis zijn tussen het jaagpad en de waterweg, die in de weg zou kunnen komen voor het trektouw.
Als ik naar onze "jaagpaden" kijk, dan voldoen die niet aan de noodzakelijke vereisten om een jaagpad te zijn en kunnen die als dusdanig niet (meer) gebruikt worden. Daarom spreek ik liever van een "dijkpad".

Die zogenaamde "verkeersdrempels" zijn in feite geen verkeersdrempels (zie http://www.wegcode.be/wet.php?wet=29&node=bijl1). Ze worden op de dijk ook niet aangekondigd met een verkeersbord A14 (Verhoogde inrichting op de openbare weg) maar met een bord A13 (Uitholling overdwars of ezelsrug) met de nadruk op ezel (zie http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art7).
Maar de wegcode is natuurlijk niet van toepassing op een dijkpad. Tenminste, toch niet die artikels van de wegcode die niet in het kraam passen van het agentschap Waterwegen en Zeekanaal. De andere artikels natuurlijk wel!
Het zijn eigenlijk niets anders dan onoordeelkundig opzettelijk aangelegde plotse oneffenheden, die op geen enkele manier "voldoende veilig kunnen overschreden worden aan deze snelheid", zoals de heer Patrick Van Bockstal hierboven beweert. Aan welke snelheid trouwens? 30 km/uur? 10 km/uur?

Ik begrijp best, dat recreatie voor het agentschap Waterwegen en Zeekanaal pas van ondergeschikte orde is. Onze overheden, Toerisme Vlaanderen en vele andere organisaties leggen anders wel fel de nadruk op de recreatie en natuurbeleving langs de waterwegen, maar die weten natuurlijk niet beter.
Maar er is toch nog hoop: het agentschap Waterwegen en Zeekanaal heeft deze ondingen aangelegd "op basis van de mondelinge klachten die zij ontvingen over de te hoge snelheid van wielertoeristen en hun eigen observaties". Dus als er weer voldoende klachten bij het agentschap Waterwegen en Zeekanaal terecht komen - mondeling of schriftelijk - en als uit hun eigen observaties blijkt dat de recreatieve fietsers hier niet mee opgezet zijn, dan hebben ze weer een basis om die stampstroken op te ruimen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Nicole Van der Vieren





Geregistreerd op: 12 Jan 2009
Berichten: 40
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-10-2009 07:27:01    Onderwerp: Weg met de ribbels!
 Reageren met citaat  

Fietsen moet gestimuleerd worden i.p.v. ontmoedigd omdat het bijdraagt tot een betere gezondheid en welzijn, zeker het fietsen langs de dijken, waar geen autoverkeer is. Fietsen is bovendien een niet-vervuilende hobby, goed voor milieu en klimaat. Er zijn almaar minder plaatsen waar je veilig kan fietsen. De dijken waren daar uitgelezen plaatsen voor. Sommige mensen ergeren zich aan de snelle fietsers, maar ook zij hebben het recht om te sporten! Wederzijds respect en verdraagzaamheid kunnen de eventuele wrevel oplossen (iets wat in onze samenleving blijkbaar steeds moeilijker wordt).
Dus, wegnemen die ribbels en de oorspronkelijke toestand herstellen!
Nicole Van der Vieren
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-10-2009 08:08:59    Onderwerp: We begaan een overtreding!
 Reageren met citaat  

Ik vreesde het al... We begaan met zijn allen een overtreding als we zo maar op de dijkpaden fietsen!

Nu wordt het even ingewikkeld, maar ik kan er ook niet aan doen:
De dijken worden beheerd door de "afdeling Zeeschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV", en die verwijzen naar artikel 93 van het "Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen van het Koninkrijk".
Volgens dat artikel 93 mogen we op de "aanhorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van de Staat" rijden, als de rijwielen voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 februari 1934.
Dat koninklijk besluit van 1 februari 1934 (verschenen in het Belgisch Staatsblad van 10 februari 1934) zegt in zijn artikel 108 het volgende:
Citaat:
Art. 108. 1. Moeten aan den linkerkant van voren, op zichtbare wijze, de aanduiding dragen van naam, voornamen en woonplaats van den eigenaar:
1° De bespannen voertuigen behalve die welke uitsluitend dienen voor kosteloos vervoer van personen;
2° De handkarren;
De motorlooze rijwielen die niet voorzien zijn van de reglementaire provinciale plaat, uitgezonderd de motorlooze rijwielen, toebehoorende aan vreemdelingen die voor beperkten tijd in het land verblijf houden.

2. Indien het motorloos rijwiel van de reglementaire provinciale plaat voorzien is, moet deze aangebracht zijn op de linker voorzijde van het voertuig, hetzij op de naaf, hetzij op de vork.

Nu weet je tenminste wat je moet doen om straffeloos op de dijk te mogen fietsen Lach Lach Lach .
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 22-10-2009 19:20:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Da's straf, vreemdelingen mogen wel op het jaagpad rijden en wij niet, van discriminatie gesproken Lach
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-10-2009 22:23:10    Onderwerp: Protesttocht
 Reageren met citaat  

Ideaal om even met bordjes met de vereiste gegevens aan onze voornaaf even protestactie gaan voeren aan hun domme asfaltdrempels...

Even in een taxifiets een keer of 30 over deze drempels fietsen met de verantwoordelijken zou hen ook op andere gedachten kunnen brengen... ;-)


Groeten

_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-10-2009 09:44:05    Onderwerp: Overleg ...
 Reageren met citaat  

Weer uit de Gazet van Antwerpen van 28 oktober 2009, ook op http://www.gva.be/oost-vlaanderen/Temse/protest-tegen-verkeersremmers-voor-fietsen.aspx:
Citaat:
Protest tegen verkeersremmers voor fietsen

Op de Durme-jaagpaden in Tielrode en Elversele bracht de afdeling Zeeschelde - net zoals in Hamme - verkeersremmers aan om de snelheid van wielertoeristen te verminderen.

Groen! en sp.a pleiten voor een snelle verwijdering ervan. “De verkeersremmers werden over de hele breedte van het jaagpad aangebracht. Aan de afdruk in de bermen merk je dat fietsers deze hindernissen omzeilen”, zegt Bert Bauwelinck (sp.a).

“De verkeersremmers waren nodig om fietsers te verplichten hun snelheid te minderen”, meent de afdeling Zeeschelde. “Het gemeentebestuur werd op voorhand niet geconsulteerd”, meldt schepen van Mobiliteit Debby Vermeiren (CD&V). “Wij gaan hierover overleggen met het gemeentebestuur van Hamme.”

De meeste rammelstroken liggen wel in Temse. In Waasmunter en Hamme liggen ze enkel aan de Mirabrug, voor zover ik weet.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Nicole Van der Vieren





Geregistreerd op: 12 Jan 2009
Berichten: 40
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-12-2009 10:34:10    Onderwerp: ribbels verdwijnen, misschien alternatief...
 Reageren met citaat  

De ribbels op het wegdek van de dijk in Tielrode zullen door de dienst Zeeschelde verwijderd worden in het voorjaar van 2010. Misschien gaan ze op een andere manier de snelheid van de fietsers proberen afremmen op die plaatsen maar alvast niet meer door die hinderlijke en verrassend gevaarlijke ribbels.
Dit goede nieuws mochten wij gisterenavond in de gemeenteraad vernemen Goed zo!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-12-2009 12:21:46    Onderwerp: Yes!
 Reageren met citaat  

Yes! Goed zo!

Goede zaak!
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005