Het is nu 28-03-2024 14:28:00
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Verdwenen fietspadmarkering over de N16

    -> Temse - N16 (gewestweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 28-08-2019 11:53:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dus er komt aan beide kruispunten een volledig gescheiden groenfase voor auto's en fietsers zodat er geen conflict meer is? Dat zal inderdaad een stuk veiliger zijn!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-08-2019 16:19:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Sinds vandaag, vrijdag 30 augustus 2019, zijn de fietsverkeerslichtjes op ooghoogte in werking. We zijn tevreden met dat verhoogd comfort voor fietsers, maar fietsers kunnen de N16 nog niet conflictvrij oversteken! En er is nog een en ander gewijzigd voor fietsers die de N16 oversteken op het kruispunt met de Gasthuisstraat en de Doornstraat.

Vooreerst moeten fietsers nu altijd op het knopje drukken om groen licht te krijgen. Dat staat ook (min of meer duidelijk) aangeduid boven het knopje.



Vroeger werd dat samen gestuurd met het gemotoriseerd verkeer in de Gasthuisstraat en de Doornstraat: als daar auto's stonden, werkte ook het fietsverkeerslicht. Nu dus niet meer.

Heel wat fietsers zijn dat (nog) niet gewend, en duwen niet op het knopje, of duwen op het knopje voor de voetgangers. Dat heeft gevolgen, want ook de regeling van de lichten is nu anders. Het wordt nu eerst groen voor het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat en de Doornstraat, terwijl het nog rood blijft voor de fietsers. Pas na enige tijd, als al een aantal voertuigen vertrokken zijn, wordt het groen voor de fietsers. Denkt of hoopt men bij Wegen en Verkeer misschien dat alle gemotoriseerd verkeer al weg is als het groen wordt voor de fietsers?

Door deze gewijzigde regeling vertrekken sommige fietsers reeds als het verkeer op de N16 gestopt is, zoals ze voorheen deden toen er 1 seconde voorstart voor fietsers was. Andere fietsers kijken gewoon of geen autoverkeer afslaat naar Sint-Niklaas, en steken dan de N16 over. Weer andere fietsers kijken wat andere fietsers doen en rijden mee. Al deze fietsers rijden echter door het rode fietsverkeerslicht! Ik vrees voor ongevallen door deze fouten van fietsers!

Maar zelfs als fietsers wachten op het groene fietsverkeerslicht, is de oversteek van de N16 nog lang niet veilig en conflichtvrij! Er slaan nog altijd voertuigen af naar Sint-Niklaas vanuit de Gasthuisstraat als het fietsverkeerslicht groen is.



En let even op deze fietser die gaat oversteken met groen fietsverkeerslicht.



Als hij halfweg is, slaan voertuigen uit de Doornstraat af naar Sint-Niklaas! Conflictvrij?



Ook deze fietsers worden bij groen verkeerslicht geconfronteerd met afslaand verkeer naar Sint-Niklaas. Let op de fietser op de koersfiets die uit de Doornstraat komt en de fietser die naar de Doornstraat rijdt ...



Ook zij hebben te maken gehad met afslaand verkeer naar Sint-Niklaas uit de Doornstraat. Ze zijn evenmin conflictvrij kunnen oversteken.



Zouden we onze beloofde conflictvrije oversteek tegen midden september krijgen Vraag
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2019 09:00:56    Onderwerp: conflictvrij groen
 Reageren met citaat  

Die koudwatervrees bij AWV om kruispunten echt conflictvrij te maken is hemeltergend. Wanneer gaat de Vlaamse regering het AWV VERPLICHTEN om daadwerkelijk de veiligheid van de fietsers voorop te stellen. Alleen zo kan het aantal fietsers verhoogd worden en het aantal auto's verminderd. Allebei zijn noodzakelijk voor onze gezondheid én voor het oplossen van de verkeersknoop.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2019 09:41:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Deze mail is vandaag (31 augustus 2019) verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en naar de dienst mobiliteit van de gemeente Temse.
Citaat:
Met de plaatsing van comfortabele fietsverkeerslichten op ooghoogte aan het kruispunt van de N16 met de Doornstraat en de Gasthuisstraat — wat we als Fietsersbond zeer waarderen — is tevens de regeling van de verkeerslichten gewijzigd. Die wijziging is aangekondigd in de pers als conflictvrij voor fietsers en voetgangers tegen midden september. Hopelijk wijzigt die regeling nog tegen dan, want voorlopig is die helemaal niet conflictvrij.

Een conflictvrije kruispunt op de N16 voor fietsers en voetgangers betekent, dat het verkeerslicht op rood moet blijven voor het gemotoriseerd verkeer dat afslaat naar Sint-Niklaas, zowel vanuit de Doornstraat als vanuit de Gasthuisstraat, terwijl het verkeerslicht op groen staat voor overstekende fietsers en voetgangers. Daarvoor is natuurlijk een wijziging nodig aan de verkeersafwikkeling en de lichtenregeling vanuit de Doornstraat en de Gasthuisstraat. Voorlopig slaat nog altijd gemotoriseerd verkeer af naar Sint-Niklaas, terwijl fietsers en voetgangers groen licht hebben om de N16 over te steken.

Bovendien lijkt deze gewijzigde regeling en de langere wachttijd onwennig voor sommige fietsers: ze steken nu op gevaarlijke wijze over de N16 terwijl de fietsverkeerslichten nog op rood staan. Ongevallen zijn daardoor niet uit te sluiten!

Komt die échte conflictvrije regeling er nog tegen midden september 2019?


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse
...

We wachten nog tot midden september 2019 om het Agentschap Wegen en Verkeer hierover vragen te stellen Knipoog ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2019 10:09:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In die twee weken kunnen er wel al maleuren gebeuren, zeker nu het schooljaar terug van start gaat. Ik zou ervoor pleiten om de lichtenregeling bij het oude te houden tot ze er een écht conflictvrij kruispunt van maken. Zoals ze het nu aangepast hebben, is het om problemen vragen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2019 11:49:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat betreft de brief aan het gemeentebestuur: akkoord met de bedenkingen ivm de inrichting van het kruispunt en de afstelling van de verkeerslichten.
Over de opmerking van de " onwennige fietsers ": wie zich in het verkeer begeeft moet de verkeersregels kennen én respecteren. Dit geldt ook voor de fietsers Knipoog .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2019 11:54:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat betreft de opmerking van Hilde: ik denk dat die terecht is. Deze aanpassing is géén verbetering.
Wij moeten een ernstige, logische en fietsvriendelijke herinrichting en lichtenregeling eisen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2019 13:30:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hilde Habraken schreef:
In die twee weken kunnen er wel al maleuren gebeuren, zeker nu het schooljaar terug van start gaat. Ik zou ervoor pleiten om de lichtenregeling bij het oude te houden tot ze er een écht conflictvrij kruispunt van maken. Zoals ze het nu aangepast hebben, is het om problemen vragen.

Is eigenlijk juist en hadden we meteen moeten vragen. Maar ik denk (of hoop het toch) dat er wel een verkeersagent op dit kruispunt zal staan bij het begin van het schooljaar.

luk schreef:
...
Over de opmerking van de " onwennige fietsers ": wie zich in het verkeer begeeft moet de verkeersregels kennen én respecteren. Dit geldt ook voor de fietsers Knipoog .

Volledig akkoord, maar ik schrijf wat ik zie ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-09-2019 20:14:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik heb drie filmpjes gemaakt, en aan elkaar geplakt, van (brom)fietsers die de N16 oversteken vanaf de Gasthuisstraat richting Doornstraat op de late zondagnamiddag van 1 september 2019. Er was weinig gemotoriseerd verkeer dat afsloeg naar Sint-Niklaas. Veel gevaar was er dus niet, maar toch is het duidelijk dat de oversteek van de N16 verre van conflictvrij is! Als er meer afslaand verkeer is, en meer fietsers, blijft dit een gevaarlijke oversteekplaats. Dat bewijs ik later wel eens met een filmpje op een druk moment! Hopelijk film ik dan geen ongeval!

Het zijn dus drie filmpjes. Het eerste is uit de losse hand gefilmd, en is niet heel stabiel, maar dat hindert niet. In elk filmpje kun je perfect de lichtwisseling waarnemen:
  • Het wordt nu altijd gelijktijdig groen voor fietsers én voetgangers, ook als enkel op het fietsknopje gedrukt wordt.
  • Het blijft juist geteld 14 seconden groen licht. Dan wordt het rood voor de voetgangers en oranje voor de fietsers.
  • Dan blijft het nog juist 3 seconden oranje voor de fietsers en wordt het rood.
  • Het lijkt mij dat de fietsers gelijktijdig groen licht krijgen met het gemotoriseerd verkeer uit de Doornstraat, maar dat heb ik (nog) niet kunnen filmen.
  • Het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat krijgt vroeger groen licht, maar ik heb (nog) niet kunnen vaststellen hoeveel seconden vroeger.
  • Ik weet ook (nog) niet op welk ogenblik het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat rood licht krijgt.

Hier zijn de filmpjes ter controle.





  1. In het eerste filmpje zie je een auto afslaan naar Sint-Niklaas vanuit de Gasthuisstraat. Er is er slechts één. Tijdens de spits zullen er dat wel meer zijn. Daarna wordt het verkeerslicht groen voor de fietsster. Zouden er dan nog auto's uit de Gasthuisstraat kunnen afslaan? In alle geval slaat er wel een auto af vanuit de Doornstraat naar Sint-Niklaas die zich nog vlug voor de fietsster wegschiet. Dus geen conflictvrije oversteek!

  2. In het tweede filmpje steekt een bromfietser en een fietser de N16 over. Er was geen afslaand verkeer naar Sint-Niklaas vanuit de Gasthuisstraat. Vanuit de Doornstraat slaat weer een auto af naar Sint-Niklaas, die braaf wacht tot iedereen gepasseerd is. Toch weer niet conflictvrij!

  3. In het derde filmpje steekt een sportieve fietser over de N16. Weer geen afslaand verkeer naar Sint-Niklaas vanuit de Gasthuisstraat. Het was duidelijk niet druk. Maar vanuit de Doornstraat schiet een automobolist zich vlug nog voor de fietser weg, zonder zijn richtingaanwijzers te gebruiken! De fietser kan zelfs niet voluit gaan en moet zich lichtjes inhouden. Verre van conflictvrij!

Dat belooft voor wanneer het echt druk wordt!

Bovendien moet je er rekening mee houden, dat deze (brom)fietsers oversteken op de rijbaan (niet op een fietspad, dus niet op een ander deel van de openbare weg dan het gemotoriseerd verkeer), en ... dat het gemotoriseerd verkeer van rechts komt! Bovendien rijden de (brom)fietsers langs de linkerkant van de rijbaan tijdens het oversteken van de N16, wat eigenlijk op zichzelf al een verkeersovertreding is, waartoe (brom)fietsers gedwongen worden!

Ik vind geen enkel artikel in het verkeersreglement, dat zegt dat deze afslaande automobilisten voorrang moeten verlenen aan (brom)fietsers die op een dergelijke wijze oversteken. Er staat wel in artikel 19.4 Lees:
Citaat:
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

Maar ... de (brom)fietsers, die bestuurders dus, volgen geen ander deel van dezelfde openbare weg! Ze volgen dezelfde rijbaan.

De afslaande automobilisten moeten wel voorrang verlenen aan overstekende voetgangers, want in artikel 19.5 staat Lees:
Citaat:
19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.

En dat is iets helemaal anders. Dat staat er niet voor fietsers!

Fietsers voeren zelfs een manoeuvre uit (artikel 12.4, de rijbaan oversteken) en zouden daardoor voorrang moeten verlenen aan alle andere weggebruikers!
Afslaande automobilisten voeren geen manoeuvre uit, want links of rechts afslaan is een richtingsverandering, een rijbeweging waarvan duidelijk omschreven staat in artikel 19 van het verkeersreglement hoe die moet uitgevoerd worden, en aan wie daarbij voorrang moet verleend worden.

En als er geen andere voorrangsregels van toepassing zijn, geldt de algemene regel: de voorrang van rechts, artikel 12.3.1 Lees:
Citaat:
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.


Reden te meer om deze oversteek perfect conflictvrij te maken, ofwel moet er een fietspadmarkering aangebracht worden over de voorrangsweg. Dan is artikel 19.4 van toepassing en moet voorrang verleend worden aan (brom)fietsers omdat ze een ander deel van dezelfde openbare weg volgen als de afslaande automobilist.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-09-2019 10:26:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...Daarna wordt het verkeerslicht groen voor de fietsster. Zouden er dan nog auto's uit de Gasthuisstraat kunnen afslaan?...
(Zie hierboven.)

Deze morgen even gekeken: als het groen geworden is voor fietsers, staat het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat al voor het rode verkeerslicht. Er kunnen dus geen voertuigen meer afslaan naar Sint-Niklaas vanuit de Gasthuisstraat. Dat is toch al een verbetering Goed zo!.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-09-2019 17:39:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er zijn nog meer zaken gewijzigd aan de lichtenregeling:
  • Het oranjegele knipperlicht, dat aan de overkant van de N16 zichtbaar was voor het gemotoriseerd verkeer dat uit de Gasthuisstraat komt, is weg.
  • Er staat nu vast licht met een groene afslagpijl, richting Sint-Niklaas, zichtbaar voor het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat. Die groene pijl is verlicht als het verkeerslicht op groen staat voor het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat. Die groene pijl staat ongeveer op de plaats waar voorheen het oranje knipperlicht stond.
  • Er staat nu een oranje knipperlicht op de middenberm tussen de oversteekplaatsen, zichtbaar voor het gemotoriseerd verkeer dat uit de Doornstraat afslaat naar Sint-Niklaas. Dit knipperlicht werkt zolang het verkeerslicht in de Doornstraat op groen staat voor het gemotoriseerd verkeer.

Zoals hierboven reeds gezegd is de duurtijd van de groenfase voor fietsers en voetgangers altijd 14 seconden. Voor het gemotoriseerd verkeer hangt de duurtijd van de groenfase af van de verkeersdrukte. Zo kan het gemotoriseerd verkeer uit de Doornstraat langer groen licht krijgen dan fietsers en voetgangers. Het oranje knipperlicht blijft dan ook langer knipperen dan dat het groen is voor fietsers en voetgangers.

Ik heb nog niet nagezien, of dat oranje licht ook knippert als geen fietser of voetganger op het knopje heeft gedrukt, dus als de verkeerslichten voor fietsers en voetgangers op rood blijven staan.

Dat oranje knipperlicht knippert één keer per seconde. Het knippert dus 14 keer terwijl het groen is voor fietsers en voetgangers.

Die 14 seconden zijn wettelijk onvoldoende om voetgangers de volledige N16 te laten oversteken! Het reglement van de wegbeheerder zegt hierover in het artikel 4.1 Lees:
Citaat:
Het vaste groene licht brandt minimaal gedurende een periode die de voetganger in staat stelt over te steken met een snelheid van 1,20 m/s.

Ik heb de lengte van het zebrapad, dus de breedte van de N16, niet gemeten. Het is daar veel te druk! Maar volgens de beelden op Google Maps kan ik wel schatten dat het ongeveer 24 meter moet zijn: elke streep van een zebrapad is één meter, en er zijn 23 strepen plus een middenberm. Om die 24 meter af te leggen tegen een snelheid van 1,20m/s heb je juist 20 seconden nodig. Dat zijn er meer dan 14.

Maar toch volgt AWV de wet, want kijk ... Op de middenberm, tussen de twee rijrichtingen van de N16, staat ook een voetgangerslicht met ... een knopje!



Wettelijk heeft AWV dus genoeg met 10 seconden, om voetgangers de helft van de weg te laten afleggen, en dan zijn 14 seconden ruim voldoende! In het midden kan de voetganger dan wachten tussen het razend voorbijzoevend autoverkeer en op het knopje drukken om de tweede helft over te steken bij de volgende groenfase. Naar de letter van de wet is het dus in orde, maar of dat echt "voetgangervriendelijk" is ... Er is trouwens niet bijster veel plaats tussen die twee rijrichtingen om daar veilig te staan wachten als voetganger!



Zou het op die zes seconden erbij op aan komen?

Om de mogelijke conflicten nog wat beter aan te tonen, is hier nog een filmpje. Het is weer een samenvoeging van 6 gefilmde oversteken. De vijf eerste zijn gefilmd vanaf de Gasthuisstraat. Alles wat je daar ziet heeft zich afgespeeld binnen tien minuten tijd, tussen 16:22 en 16:32 uur op dinsdag 3 september 2019. Op korte tijd valt er heel wat te beleven op de N16 als fietser! Het laaste filmpje is geschoten rond 16:47 uur vanaf de Doornstraat. Je kunt daarop het oranje knipperlicht zien, dat dus 14 keer knippert terwijl het groen is voor de fietsers. Maar er is nog veel meer te zien. Commentaar krijg je bij de film zelf.




_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-09-2019 20:39:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik heb nog niet nagezien, of dat oranje licht ook knippert als geen fietser of voetganger op het knopje heeft gedrukt, dus als de verkeerslichten voor fietsers en voetgangers op rood blijven staan.
...
(Zie hierboven.)

Dat oranje licht knippert niet als geen fietser of geen voetganger op het knopje heeft gedrukt.

Dat lijkt logisch. Maar toch is het niet zeer veilig, om de aandacht van afslaande automobilisten niet altijd te trekken op mogelijk overstekende fietsers of voetgangers. Er kunnen immers steeds verstrooide, afgeleide, ... mensen zijn, zelfs moedwillige roodrijders, maar ook mensen die niet beseffen dat ze op een knopje moeten drukken en oversteken bij rood licht omdat ze niet willen blijven wachten.

Die fietsers of voetgangers moeten natuurlijk niet oversteken bij rood licht, maar veiligheid gaat voor alles!

Als ik met de fiets het groene verkeerslicht voorbij rij, dan kijk ik altijd uit of er geen automobilist door het rode verkeerslicht rijdt. Ik weet immers wat daarvan de gevolgen kunnen zijn voor mij. Mag een automobilist, die het groene verkeerslicht voorbij rijdt en afslaat naar rechts, dan met een knipperlicht niet gevraagd worden om uit te kijken naar fietsers of voetgangers die misschien het rode verkeerslicht negeren, omdat de gevolgen voor de automobilist toch niet zo erg zijn? In de Doornstraat staat een verkeersbord F50bis met ook een verkeersbord A21 erin afgebeeld. Dat wordt toch ook niet afgedekt omdat de verkeerslichten voor fietsers en voetgangers op rood staan?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-09-2019 08:35:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op internetkrant Editietemse stond ook een artikel over deze nieuwe lichtenregeling:
Citaat:
Linksafbewegingen conflictvrij op N16 kruispunt Doornstraat/Gasthuisstraat
Posted on 6 september 2019 by Administrator

Toch gaan met de huidige lichtregeling fietsers soms in de fout

TEMSE — Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft aanpassingen uitgevoerd aan de verkeerslichtenregeling op het kruispunt van de Gasthuisstraat/Doornstraat met de gewestweg (N16) in Temse. Op die manier zorgt AWV voor veiliger en vlotter verkeer op het kruispunt. De nieuwe regeling zou volledig klaar moeten tegen midden september.


"Via de nieuwe lichtenregeling worden gevaarlijke situaties vermeden"
Lieve Truyman, Schepen van Mobiliteit (N-VA)


Het doel van deze werken is om het kruispunt verkeersveiliger te maken voor alle weggebruikers. Het oversteken van de drukke N16 wordt veiliger gemaakt voor fietsers en voetgangers. Door het invoeren van een aparte groenfase worden alle linksaf-bewegingen nu conflictvrij.

De werken zouden tegen midden september volledig klaar moeten zijn.

"Volgens onze metingen vonden sinds 2011 achttien ongevallen plaats aan het kruispunt, waaronder enkele zware aanrijdingen", weet schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). "In een verder verleden vielen er ook al dodelijke slachtoffers op het kruispunt. De meeste ongevallen gebeuren wanneer verkeer uit de Gasthuisstraat links afslaat op de N16 richting Sint-Niklaas zonder rekening te houden met overstekende zwakke weggebruikers. Die gevaarlijke situaties worden via de nieuwe lichtenregeling vermeden."

Kruispunt vlotter en veiliger

Deze aanpassingen zijn een eerste stap. Intussen onderzoekt de gemeente Temse samen met AWV om de voorsorteerstroken in de Doornstraat en de Gasthuisstraat te verlengen om zo het verkeer nog vlotter te kunnen laten verlopen.

Volgens de schepen blijven de wachttijden voor verkeer op de N16 hetzelfde bij rood licht.

"Verkeer in de Doornstraat en Gasthuisstraat zal wel langer moeten wachten. Om dat te compenseren, willen we op korte termijn de voorsorteerstroken verlengen. Dat is zeker nodig in de Doornstraat. Daar zijn nog enkele restgronden die we in de nabije toekomst kunnen innemen. Maar het AWV wilde de lichtenregeling nu al aanpassen, omdat het nieuwe schooljaar gestart is."

Dat met de huidige lichtenregeling ook fietsers soms in de fout gaan kan u bekijken in een filmpje op onze Facebookpagina's Editietemse.be en Nieuws en Info uit Temse.


(C) Mattias Goossens

Het kruispunt is dus niet meer conflictvrij. Enkel de linksafbewegingen zijn nog conflictvrij. De waarheid wordt al wat minder geweld aangedaan Hihi.

En wat de fietsers betreft die soms in de fout gaan: als een verkeerstoestand gewijzigd wordt voor automobilisten, wordt dat vooraf aangekondigd, worden daarna borden geplaatst met "opgelet, gewijzigde verkeerstoestand", en wordt in het begin eventueel toezicht gehouden door de politie om bestuurders wegwijs te maken. Hier was dat voor de fietsers helemaal anders geregeld! Die moesten maar zelf zien en ondervinden wat er veranderd was en hoe ze voortaan moesten handelen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-09-2019 10:45:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Bij het oversteken per fiets van de N16 met groen verkeerslicht, van de Gasthuisstraat naar de Doornstraat, ben ik al één keer geconfronteerd geweest met een automobilist die afsloeg naar Sint-Niklaas vanuit de Gasthuisstraat. Daarom heb ik even de lichtenregeling nagezien in de Gasthuisstraat:
  • Als het verkeerslicht op groen staat voor het verkeer uit de Gasthuisstraat, staan de fietsverkeerslichten op rood. Tegelijk met dat groen verkeerslicht in de Gasthuisstraat brandt ook een verkeerslicht met een groene pijl richting Sint-Niklaas, om aan te duiden dat de automobilisten vanuit de Gasthuisstraat zorgeloos kunnen afslaan naar Sint-Niklaas. Dat wisten we al van hierboven.
  • Als het verkeerslicht oranje wordt voor het verkeer uit de Gasthuisstraat, dan blijft die groene pijl nog branden.
  • Als het verkeerslicht rood wordt voor het verkeer uit de Gasthuisstraat, dan dooft de groene pijl. De fietsverkeerslichten blijven dan nog altijd op rood staan.
  • Pas een seconde later springen de fietsverkeerslichten op groen.

Ik kan bijgevolg alleen maar besluiten dat de automobilist, waarmee ik geconfronteerd ben, door het rode verkeerslicht is gereden! Het zijn duidelijk niet alleen fietsers die al eens in de fout gaan met de huidige lichtregeling! Nietwaar, Editietemse?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-09-2019 19:05:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We hebben de volgende mail verstuurd naar de klantendienst van het Agentschap Wegen en Verkeer:
Citaat:
Kruispunt N16 - Doornstraat - Gasthuisstraat in Temse

Geachte,


In naam van vele fietsers wil Fietsersbond afdeling Temse zijn tevredenheid uitdrukken over het aanbrengen van fietsverkeerslichten op ooghoogte op dit kruispunt.

We waarderen eveneens de aangepaste lichtregeling, waardoor conflicten vermeden worden tussen (brom)fietsers die de N16 oversteken en bestuurders van motorvoertuigen die vanuit de Gasthuisstraat afslaan naar Sint-Niklaas. Dit kruispunt is door deze ingreep veel minder gevaarlijk geworden voor fietsers.

De gelijktijdige lichtregeling voor voetgangers en fietsers is eveneens een betere maatregel.

Fietsers moeten er wel even aan wennen dat ze nu altijd op het knopje moeten drukken om de N16 te kunnen oversteken, maar dat is slechts een detail. De drukknopjes zijn goed bereikbaar geplaatst vóór de verkeerslichten.

De mogelijke conflicten tussen overstekende fietsers en bestuurders van motorvoertuigen die vanuit de Doornstraat afslaan naar Sint-Niklaas zijn nog niet vermeden. Misschien kan dit in de toekomst bekeken worden, als in de Doornstraat langere voorsorteringstroken kunnen aangebracht worden? Dan zou kunnen overwogen worden om fietsers de N16 te laten oversteken terwijl de motorvoertuigen - zowel vanuit de Doornstraat als vanuit de Gasthuisstraat - rechtdoor rijden of afslaan naar Bornem. Het verkeerslicht zou dan rood blijven voor fietsers en voetgangers terwijl motorvoertuigen afslaan naar Sint-Niklaas, zowel vanuit de Doornstraat als vanuit de Gasthuisstraat.

We willen er wel de aandacht op vestigen, dat 14 seconden groen licht voor voetgangers te weinig is om de N16 in één keer over te steken met de wettelijk voorziene snelheid van 1,20 meter per seconde. Op de middenberm is wel een drukknop voorzien voor overstekende voetgangers, maar dat is niet zo een aangename en zeer veilige plaats om te wachten op de volgende groenfase tussen het voorbijrazende autoverkeer aan beide kanten. Kan overwogen worden om de groenfase wat langer te laten duren, we schatten ongeveer 20 seconden, om voetgangers toe te laten de N16 te laten oversteken met normale snelheid binnen de tijd van één groenfase.


Met vriendelijke groeten,
...

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - N16 (gewestweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005