Het is nu 23-11-2024 01:35:55
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Verdwenen fietspadmarkering over de N16

    -> Temse - N16 (gewestweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-08-2019 07:40:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Zouden fietsers nu ook de reeds lang gevraagde, en toen onmogelijke aparte groenfase kunnen krijgen, om de N16 op een veilige wijze te kunnen oversteken?
(Zie hierboven.)

Volgens dit krantenartikel uit Het Nieuwsblad van woensdag 28 augustus 2019 zal dat er nu toch van komen Goed zo! (klik om te vergroten).



Anders dan in het artikel staat, zijn de werken al vroeger bezig. Dit conflictvrij kruispunt heb ik in 2007 reeds gevraagd, dus zelfs vóór de oprichting van onze Fietsersbondafdeling! Maar dat was toen (letterlijk) "niet haalbaar, omdat hierdoor de cyclustijd met minstens 120 seconden verlengd zou worden. Dit zou een vlotte doorstroming op de N16 in het gedrang brengen."

Eerst moesten er natuurlijk enkele zware ongevallen gebeuren, zoals gewoonlijk. Maar nu het verkeer nog wat drukker geworden is — en de "vlotte (auto)doorstroming" bijna altijd in het gedrang gebracht wordt — beginnen de wegbeheerders een beetje beter na te denken.

Hopelijk wordt dit kruispunt nu echt conflictvrij voor overstekende fietsers en voetgangers. Dat kan alleen als het verkeerslicht op rood blijft staan voor het verkeer op de rijbaan dat afslaat naar Sint-Niklaas, en dat zowel in de Gasthuisstraat als in de Doornstraat, terwijl het verkeerslicht op groen staat voor overstekende fietsers en voetgangers. Daartoe zullen waarschijnlijk verkeerslichten moeten aangebracht worden boven de voorsorteerstroken in de Gasthuisstraat en de Doornstraat. De regeling van de verkeerslichten zal immers verschillend moeten zijn voor elke voorsorteerstrook. In de Gasthuisstraat mag het verkeerslicht eveneens groen zijn voor het gemotoriseerd verkeer dat rechtdoor rijdt of afslaat richting Bornem, als fietsers en voetgangers groen licht hebben om de N16 over te steken. Hetzelfde geldt voor de Doornstraat, maar daar zal een herschikking nodig zijn van de voorsorteerstroken. Nu is de rechtse voorsorteerstrook voor wie rechtdoor rijdt of afslaat naar Sint-Niklaas, de linkse voor wie afslaat naar Bornem. Om een conflictvrije regeling te kunnen toepassen, zou de rechtse voorsorteerstrook enkel mogen kunnen gebruikt worden voor wie afslaat naar Sint-Niklaas, en de linkse voor wie rechtdoor rijdt of afslaat naar Bornem. Voor deze linkse strook mag het verkeerslicht dan eveneens op groen staan, als fietsers en voetgangers groen licht hebben.

Dat alles zullen we dus pas zien als alles afgewerkt is, midden september volgens het krantenbericht.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 28-08-2019 15:32:14; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 28-08-2019 09:01:35    Onderwerp: Blijven de voetgangerslichten op rood staan?
 Reageren met citaat  

Dat is inderdaad goed nieuws. Dus de rode voetgangerslichten kunnen ook geen verwarring meer veroorzaken, omdat de automobilisten op de momenten dat fietsers groen hebben niet mogen afslaan? Langs de andere kant: aan de Hoogkamerstraat bestaat er al zo'n regeling en ook daar kom ik soms gevaarlijke situaties tegen omdat de afslaande automobilisten denken dat ik geen groen meer heb, precies vanwege dat rode voetgangerslicht. Of gaan ze de twee volledig scheiden en de auto's pas groen geven als de fietsgangers alweer rood licht hebben? Dan gaan we daar wel héél lang moeten wachten als fietser.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-08-2019 10:52:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Over wat er met de fietsverkeerslichten gaat gebeuren op het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat, staat hier op dit forum meer uitleg.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 28-08-2019 11:53:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dus er komt aan beide kruispunten een volledig gescheiden groenfase voor auto's en fietsers zodat er geen conflict meer is? Dat zal inderdaad een stuk veiliger zijn!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-08-2019 16:19:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Sinds vandaag, vrijdag 30 augustus 2019, zijn de fietsverkeerslichtjes op ooghoogte in werking. We zijn tevreden met dat verhoogd comfort voor fietsers, maar fietsers kunnen de N16 nog niet conflictvrij oversteken! En er is nog een en ander gewijzigd voor fietsers die de N16 oversteken op het kruispunt met de Gasthuisstraat en de Doornstraat.

Vooreerst moeten fietsers nu altijd op het knopje drukken om groen licht te krijgen. Dat staat ook (min of meer duidelijk) aangeduid boven het knopje.



Vroeger werd dat samen gestuurd met het gemotoriseerd verkeer in de Gasthuisstraat en de Doornstraat: als daar auto's stonden, werkte ook het fietsverkeerslicht. Nu dus niet meer.

Heel wat fietsers zijn dat (nog) niet gewend, en duwen niet op het knopje, of duwen op het knopje voor de voetgangers. Dat heeft gevolgen, want ook de regeling van de lichten is nu anders. Het wordt nu eerst groen voor het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat en de Doornstraat, terwijl het nog rood blijft voor de fietsers. Pas na enige tijd, als al een aantal voertuigen vertrokken zijn, wordt het groen voor de fietsers. Denkt of hoopt men bij Wegen en Verkeer misschien dat alle gemotoriseerd verkeer al weg is als het groen wordt voor de fietsers?

Door deze gewijzigde regeling vertrekken sommige fietsers reeds als het verkeer op de N16 gestopt is, zoals ze voorheen deden toen er 1 seconde voorstart voor fietsers was. Andere fietsers kijken gewoon of geen autoverkeer afslaat naar Sint-Niklaas, en steken dan de N16 over. Weer andere fietsers kijken wat andere fietsers doen en rijden mee. Al deze fietsers rijden echter door het rode fietsverkeerslicht! Ik vrees voor ongevallen door deze fouten van fietsers!

Maar zelfs als fietsers wachten op het groene fietsverkeerslicht, is de oversteek van de N16 nog lang niet veilig en conflichtvrij! Er slaan nog altijd voertuigen af naar Sint-Niklaas vanuit de Gasthuisstraat als het fietsverkeerslicht groen is.



En let even op deze fietser die gaat oversteken met groen fietsverkeerslicht.



Als hij halfweg is, slaan voertuigen uit de Doornstraat af naar Sint-Niklaas! Conflictvrij?



Ook deze fietsers worden bij groen verkeerslicht geconfronteerd met afslaand verkeer naar Sint-Niklaas. Let op de fietser op de koersfiets die uit de Doornstraat komt en de fietser die naar de Doornstraat rijdt ...



Ook zij hebben te maken gehad met afslaand verkeer naar Sint-Niklaas uit de Doornstraat. Ze zijn evenmin conflictvrij kunnen oversteken.



Zouden we onze beloofde conflictvrije oversteek tegen midden september krijgen Vraag
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2019 09:00:56    Onderwerp: conflictvrij groen
 Reageren met citaat  

Die koudwatervrees bij AWV om kruispunten echt conflictvrij te maken is hemeltergend. Wanneer gaat de Vlaamse regering het AWV VERPLICHTEN om daadwerkelijk de veiligheid van de fietsers voorop te stellen. Alleen zo kan het aantal fietsers verhoogd worden en het aantal auto's verminderd. Allebei zijn noodzakelijk voor onze gezondheid én voor het oplossen van de verkeersknoop.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2019 09:41:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Deze mail is vandaag (31 augustus 2019) verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en naar de dienst mobiliteit van de gemeente Temse.
Citaat:
Met de plaatsing van comfortabele fietsverkeerslichten op ooghoogte aan het kruispunt van de N16 met de Doornstraat en de Gasthuisstraat — wat we als Fietsersbond zeer waarderen — is tevens de regeling van de verkeerslichten gewijzigd. Die wijziging is aangekondigd in de pers als conflictvrij voor fietsers en voetgangers tegen midden september. Hopelijk wijzigt die regeling nog tegen dan, want voorlopig is die helemaal niet conflictvrij.

Een conflictvrije kruispunt op de N16 voor fietsers en voetgangers betekent, dat het verkeerslicht op rood moet blijven voor het gemotoriseerd verkeer dat afslaat naar Sint-Niklaas, zowel vanuit de Doornstraat als vanuit de Gasthuisstraat, terwijl het verkeerslicht op groen staat voor overstekende fietsers en voetgangers. Daarvoor is natuurlijk een wijziging nodig aan de verkeersafwikkeling en de lichtenregeling vanuit de Doornstraat en de Gasthuisstraat. Voorlopig slaat nog altijd gemotoriseerd verkeer af naar Sint-Niklaas, terwijl fietsers en voetgangers groen licht hebben om de N16 over te steken.

Bovendien lijkt deze gewijzigde regeling en de langere wachttijd onwennig voor sommige fietsers: ze steken nu op gevaarlijke wijze over de N16 terwijl de fietsverkeerslichten nog op rood staan. Ongevallen zijn daardoor niet uit te sluiten!

Komt die échte conflictvrije regeling er nog tegen midden september 2019?


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse
...

We wachten nog tot midden september 2019 om het Agentschap Wegen en Verkeer hierover vragen te stellen Knipoog ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2019 10:09:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In die twee weken kunnen er wel al maleuren gebeuren, zeker nu het schooljaar terug van start gaat. Ik zou ervoor pleiten om de lichtenregeling bij het oude te houden tot ze er een écht conflictvrij kruispunt van maken. Zoals ze het nu aangepast hebben, is het om problemen vragen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2019 11:49:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat betreft de brief aan het gemeentebestuur: akkoord met de bedenkingen ivm de inrichting van het kruispunt en de afstelling van de verkeerslichten.
Over de opmerking van de " onwennige fietsers ": wie zich in het verkeer begeeft moet de verkeersregels kennen én respecteren. Dit geldt ook voor de fietsers Knipoog .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2019 11:54:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat betreft de opmerking van Hilde: ik denk dat die terecht is. Deze aanpassing is géén verbetering.
Wij moeten een ernstige, logische en fietsvriendelijke herinrichting en lichtenregeling eisen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2019 13:30:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hilde Habraken schreef:
In die twee weken kunnen er wel al maleuren gebeuren, zeker nu het schooljaar terug van start gaat. Ik zou ervoor pleiten om de lichtenregeling bij het oude te houden tot ze er een écht conflictvrij kruispunt van maken. Zoals ze het nu aangepast hebben, is het om problemen vragen.

Is eigenlijk juist en hadden we meteen moeten vragen. Maar ik denk (of hoop het toch) dat er wel een verkeersagent op dit kruispunt zal staan bij het begin van het schooljaar.

luk schreef:
...
Over de opmerking van de " onwennige fietsers ": wie zich in het verkeer begeeft moet de verkeersregels kennen én respecteren. Dit geldt ook voor de fietsers Knipoog .

Volledig akkoord, maar ik schrijf wat ik zie ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-09-2019 20:14:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik heb drie filmpjes gemaakt, en aan elkaar geplakt, van (brom)fietsers die de N16 oversteken vanaf de Gasthuisstraat richting Doornstraat op de late zondagnamiddag van 1 september 2019. Er was weinig gemotoriseerd verkeer dat afsloeg naar Sint-Niklaas. Veel gevaar was er dus niet, maar toch is het duidelijk dat de oversteek van de N16 verre van conflictvrij is! Als er meer afslaand verkeer is, en meer fietsers, blijft dit een gevaarlijke oversteekplaats. Dat bewijs ik later wel eens met een filmpje op een druk moment! Hopelijk film ik dan geen ongeval!

Het zijn dus drie filmpjes. Het eerste is uit de losse hand gefilmd, en is niet heel stabiel, maar dat hindert niet. In elk filmpje kun je perfect de lichtwisseling waarnemen:
  • Het wordt nu altijd gelijktijdig groen voor fietsers én voetgangers, ook als enkel op het fietsknopje gedrukt wordt.
  • Het blijft juist geteld 14 seconden groen licht. Dan wordt het rood voor de voetgangers en oranje voor de fietsers.
  • Dan blijft het nog juist 3 seconden oranje voor de fietsers en wordt het rood.
  • Het lijkt mij dat de fietsers gelijktijdig groen licht krijgen met het gemotoriseerd verkeer uit de Doornstraat, maar dat heb ik (nog) niet kunnen filmen.
  • Het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat krijgt vroeger groen licht, maar ik heb (nog) niet kunnen vaststellen hoeveel seconden vroeger.
  • Ik weet ook (nog) niet op welk ogenblik het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat rood licht krijgt.

Hier zijn de filmpjes ter controle.





  1. In het eerste filmpje zie je een auto afslaan naar Sint-Niklaas vanuit de Gasthuisstraat. Er is er slechts één. Tijdens de spits zullen er dat wel meer zijn. Daarna wordt het verkeerslicht groen voor de fietsster. Zouden er dan nog auto's uit de Gasthuisstraat kunnen afslaan? In alle geval slaat er wel een auto af vanuit de Doornstraat naar Sint-Niklaas die zich nog vlug voor de fietsster wegschiet. Dus geen conflictvrije oversteek!

  2. In het tweede filmpje steekt een bromfietser en een fietser de N16 over. Er was geen afslaand verkeer naar Sint-Niklaas vanuit de Gasthuisstraat. Vanuit de Doornstraat slaat weer een auto af naar Sint-Niklaas, die braaf wacht tot iedereen gepasseerd is. Toch weer niet conflictvrij!

  3. In het derde filmpje steekt een sportieve fietser over de N16. Weer geen afslaand verkeer naar Sint-Niklaas vanuit de Gasthuisstraat. Het was duidelijk niet druk. Maar vanuit de Doornstraat schiet een automobolist zich vlug nog voor de fietser weg, zonder zijn richtingaanwijzers te gebruiken! De fietser kan zelfs niet voluit gaan en moet zich lichtjes inhouden. Verre van conflictvrij!

Dat belooft voor wanneer het echt druk wordt!

Bovendien moet je er rekening mee houden, dat deze (brom)fietsers oversteken op de rijbaan (niet op een fietspad, dus niet op een ander deel van de openbare weg dan het gemotoriseerd verkeer), en ... dat het gemotoriseerd verkeer van rechts komt! Bovendien rijden de (brom)fietsers langs de linkerkant van de rijbaan tijdens het oversteken van de N16, wat eigenlijk op zichzelf al een verkeersovertreding is, waartoe (brom)fietsers gedwongen worden!

Ik vind geen enkel artikel in het verkeersreglement, dat zegt dat deze afslaande automobilisten voorrang moeten verlenen aan (brom)fietsers die op een dergelijke wijze oversteken. Er staat wel in artikel 19.4 Lees:
Citaat:
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

Maar ... de (brom)fietsers, die bestuurders dus, volgen geen ander deel van dezelfde openbare weg! Ze volgen dezelfde rijbaan.

De afslaande automobilisten moeten wel voorrang verlenen aan overstekende voetgangers, want in artikel 19.5 staat Lees:
Citaat:
19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.

En dat is iets helemaal anders. Dat staat er niet voor fietsers!

Fietsers voeren zelfs een manoeuvre uit (artikel 12.4, de rijbaan oversteken) en zouden daardoor voorrang moeten verlenen aan alle andere weggebruikers!
Afslaande automobilisten voeren geen manoeuvre uit, want links of rechts afslaan is een richtingsverandering, een rijbeweging waarvan duidelijk omschreven staat in artikel 19 van het verkeersreglement hoe die moet uitgevoerd worden, en aan wie daarbij voorrang moet verleend worden.

En als er geen andere voorrangsregels van toepassing zijn, geldt de algemene regel: de voorrang van rechts, artikel 12.3.1 Lees:
Citaat:
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.


Reden te meer om deze oversteek perfect conflictvrij te maken, ofwel moet er een fietspadmarkering aangebracht worden over de voorrangsweg. Dan is artikel 19.4 van toepassing en moet voorrang verleend worden aan (brom)fietsers omdat ze een ander deel van dezelfde openbare weg volgen als de afslaande automobilist.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-09-2019 10:26:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...Daarna wordt het verkeerslicht groen voor de fietsster. Zouden er dan nog auto's uit de Gasthuisstraat kunnen afslaan?...
(Zie hierboven.)

Deze morgen even gekeken: als het groen geworden is voor fietsers, staat het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat al voor het rode verkeerslicht. Er kunnen dus geen voertuigen meer afslaan naar Sint-Niklaas vanuit de Gasthuisstraat. Dat is toch al een verbetering Goed zo!.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-09-2019 17:39:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er zijn nog meer zaken gewijzigd aan de lichtenregeling:
  • Het oranjegele knipperlicht, dat aan de overkant van de N16 zichtbaar was voor het gemotoriseerd verkeer dat uit de Gasthuisstraat komt, is weg.
  • Er staat nu vast licht met een groene afslagpijl, richting Sint-Niklaas, zichtbaar voor het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat. Die groene pijl is verlicht als het verkeerslicht op groen staat voor het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat. Die groene pijl staat ongeveer op de plaats waar voorheen het oranje knipperlicht stond.
  • Er staat nu een oranje knipperlicht op de middenberm tussen de oversteekplaatsen, zichtbaar voor het gemotoriseerd verkeer dat uit de Doornstraat afslaat naar Sint-Niklaas. Dit knipperlicht werkt zolang het verkeerslicht in de Doornstraat op groen staat voor het gemotoriseerd verkeer.

Zoals hierboven reeds gezegd is de duurtijd van de groenfase voor fietsers en voetgangers altijd 14 seconden. Voor het gemotoriseerd verkeer hangt de duurtijd van de groenfase af van de verkeersdrukte. Zo kan het gemotoriseerd verkeer uit de Doornstraat langer groen licht krijgen dan fietsers en voetgangers. Het oranje knipperlicht blijft dan ook langer knipperen dan dat het groen is voor fietsers en voetgangers.

Ik heb nog niet nagezien, of dat oranje licht ook knippert als geen fietser of voetganger op het knopje heeft gedrukt, dus als de verkeerslichten voor fietsers en voetgangers op rood blijven staan.

Dat oranje knipperlicht knippert één keer per seconde. Het knippert dus 14 keer terwijl het groen is voor fietsers en voetgangers.

Die 14 seconden zijn wettelijk onvoldoende om voetgangers de volledige N16 te laten oversteken! Het reglement van de wegbeheerder zegt hierover in het artikel 4.1 Lees:
Citaat:
Het vaste groene licht brandt minimaal gedurende een periode die de voetganger in staat stelt over te steken met een snelheid van 1,20 m/s.

Ik heb de lengte van het zebrapad, dus de breedte van de N16, niet gemeten. Het is daar veel te druk! Maar volgens de beelden op Google Maps kan ik wel schatten dat het ongeveer 24 meter moet zijn: elke streep van een zebrapad is één meter, en er zijn 23 strepen plus een middenberm. Om die 24 meter af te leggen tegen een snelheid van 1,20m/s heb je juist 20 seconden nodig. Dat zijn er meer dan 14.

Maar toch volgt AWV de wet, want kijk ... Op de middenberm, tussen de twee rijrichtingen van de N16, staat ook een voetgangerslicht met ... een knopje!



Wettelijk heeft AWV dus genoeg met 10 seconden, om voetgangers de helft van de weg te laten afleggen, en dan zijn 14 seconden ruim voldoende! In het midden kan de voetganger dan wachten tussen het razend voorbijzoevend autoverkeer en op het knopje drukken om de tweede helft over te steken bij de volgende groenfase. Naar de letter van de wet is het dus in orde, maar of dat echt "voetgangervriendelijk" is ... Er is trouwens niet bijster veel plaats tussen die twee rijrichtingen om daar veilig te staan wachten als voetganger!



Zou het op die zes seconden erbij op aan komen?

Om de mogelijke conflicten nog wat beter aan te tonen, is hier nog een filmpje. Het is weer een samenvoeging van 6 gefilmde oversteken. De vijf eerste zijn gefilmd vanaf de Gasthuisstraat. Alles wat je daar ziet heeft zich afgespeeld binnen tien minuten tijd, tussen 16:22 en 16:32 uur op dinsdag 3 september 2019. Op korte tijd valt er heel wat te beleven op de N16 als fietser! Het laaste filmpje is geschoten rond 16:47 uur vanaf de Doornstraat. Je kunt daarop het oranje knipperlicht zien, dat dus 14 keer knippert terwijl het groen is voor de fietsers. Maar er is nog veel meer te zien. Commentaar krijg je bij de film zelf.




_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-09-2019 20:39:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik heb nog niet nagezien, of dat oranje licht ook knippert als geen fietser of voetganger op het knopje heeft gedrukt, dus als de verkeerslichten voor fietsers en voetgangers op rood blijven staan.
...
(Zie hierboven.)

Dat oranje licht knippert niet als geen fietser of geen voetganger op het knopje heeft gedrukt.

Dat lijkt logisch. Maar toch is het niet zeer veilig, om de aandacht van afslaande automobilisten niet altijd te trekken op mogelijk overstekende fietsers of voetgangers. Er kunnen immers steeds verstrooide, afgeleide, ... mensen zijn, zelfs moedwillige roodrijders, maar ook mensen die niet beseffen dat ze op een knopje moeten drukken en oversteken bij rood licht omdat ze niet willen blijven wachten.

Die fietsers of voetgangers moeten natuurlijk niet oversteken bij rood licht, maar veiligheid gaat voor alles!

Als ik met de fiets het groene verkeerslicht voorbij rij, dan kijk ik altijd uit of er geen automobilist door het rode verkeerslicht rijdt. Ik weet immers wat daarvan de gevolgen kunnen zijn voor mij. Mag een automobilist, die het groene verkeerslicht voorbij rijdt en afslaat naar rechts, dan met een knipperlicht niet gevraagd worden om uit te kijken naar fietsers of voetgangers die misschien het rode verkeerslicht negeren, omdat de gevolgen voor de automobilist toch niet zo erg zijn? In de Doornstraat staat een verkeersbord F50bis met ook een verkeersbord A21 erin afgebeeld. Dat wordt toch ook niet afgedekt omdat de verkeerslichten voor fietsers en voetgangers op rood staan?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - N16 (gewestweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005