|
Verdwenen fietspad langs de N16 |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-08-2009 08:22:40 Onderwerp: Niks te verbieden! |
|
|
|
|
Richting Sint-Niklaas staat op de N16 aan de Gasthuisstraat inderdaad een bord C11, dat enkel aan bestuurders van rijwielen verbiedt om het fietspad langs het zuiden van de N16 te nemen richting Hoogkamerstraat ...
... Aan de Hoogkamerstraat daarentegen staat bij dit bord C11 ook een bord C9, dat ook aan bromfietsen verbiedt om het fietspad langs het noorden van de N16 te nemen richting Gasthuisstraat/Doornstraat ...
... Betekent dit dan dat bromfietsers aan de Gasthuisstraat wel het fietspad langs het zuiden van de N16 mogen rijden richting Hoogkamerstraat?
Komt daarbij, als je met de fiets uit de Kleine Dweersstraat of uit de Laagstraat komt aan het noordelijk fietspad van de N16, dan is er geen enkel verbodsbord om richting Doornstraat te rijden. Geldt de enkelrichting dan enkel vanaf de Hoogkamerstraat tot aan de Laagstraat?
Idem als je met de fiets uit de Grote Dweersstraat komt op de twee toegangen aan het zuidelijk fietspad van de N16, dan is er geen enkel verbodsbord om richting Hoogkamerstraat te rijden. Geldt de enkelrichting (alleen voor bestuurders van rijwielen!) dan enkel vanaf de Gasthuisstraat tot aan de eerste toegang naar de Grote Dweersstraat?
De fietspaden langs de N16 zouden al lang bredere dubbelrichtingsfietspaden moeten zijn. Dit wordt dagelijks aangetoond door onze postbodes, die het noordelijk fietspad langs de N16 steeds "in tegenrichting" fietsen van de Laagstraat tot de Doornstraat om de post te bedelen in Temse, sinds het verdeelcentrum van De Post in de Laagstraat gelegen is!
Ik zou de politieagent willen kennen, die de eerste bekeuring uitschrijft aan de fietser die in tegenrichting op een fietspad langs de N16 fietst. Ik bescheur me van het lachen, zoals toen mijn twee jongste dochters ooit een bekeuring van de toenmalige Rijkswacht kregen, omdat ze met twee naast elkaar fietsten in de bebouwde kom!
... Maar nu wijken we af van het onderwerp ...
(Aanpassing op 01-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 24-05-2016: Betekenis C11 verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 24-05-2016 18:34:58; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-08-2009 18:51:27 Onderwerp: |
|
|
|
|
En ik zou eens willen zien dat een politieagent de postbode een boete geeft omdat hij tegen de richting rijdt met zijn zware postzakken door weer en wind... |
|
Terug naar boven |
|
Trobken
Site Admin
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 701 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-10-2009 10:48:39 Onderwerp: Fietspad langs de N16 |
|
|
|
|
Door te Googlen dit gevonden op website van Dirk De Cock (Vlaams Progressieven):
Veilige fietspaden in Temse - donderdag, 15 mei 2008
Bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk in Temse
Dirk De Cock (VlaamsProgressieven) heeft zich de problematiek van het fietspad ter hoogte van de N16 aangetrokken. De Vlaams volksvertegenwoordiger heeft aan de betrokken ministers, Kathleen Van Brempt (mobiliteit) en Hilde Crevits (openbare werken) hierover een schriftelijke vraag ingediend.
Dirk De Cock: “Het verdwijnen van het stuk fietspad aan de N16 leeft sterk in Temse. Meer dan 1500 handtekeningen op een petitie, het oprichten van een Fietsersbond, een optocht met meer dan 80 deelnemers,… Dit maakt duidelijk dat de Temsenaars bekommerd zijn om de verkeersveiligheid voor fietsers in hun gemeente.” De Cock wendt dan ook graag zijn parlementaire mogelijkheden aan om mee naar oplossingen te zoeken.
Dirk De Cock stelt zich net zoals de Fietsersbond vragen bij het gebruik van hout voor het fietspad op de Scheldebrug. De Vlaamse overheid heeft immers een ‘vademecum Fietsvoorzieningen’ dat allerhande instructies bevat hoe men o.a. fietspaden het best aanlegt. Zo komt ook het materiaalgebruik aan bod. Naast enkele aandachtspunten worden ook de voor- en nadelen van verschillende mogelijke materialen voor de aanleg van fietspaden opgesomd. Asfalt, cementbeton, tegels, klinkers en betonstraatstenen, halfverhardingen en verharding in rijsporen worden geanalyseerd. Hout komt hier echter niet aan bod. Dirk De Cock vraagt hierover duidelijkheid van minister Crevits.
Ook de voorstellen van de nieuwe Fietsersbond legt De Cock op tafel. De Cock: “Aan hun voorstellen zie je dat het om een groep constructieve mensen gaat. Hun grootste bekommernis is de fietsveiligheid. Vooral het idee van het nieuwe fietspad langs de spoorlijn 54 Sint-Niklaas-Temse-Bornem lijkt me zeer waardevol.”
De gemeente Temse heeft blijkbaar niet de financiële middelen om de aanleg van dit fietspad in handen te nemen. Vanuit het Vlaamse gewest zijn er echter verschillende subsidiemogelijkheden voor de aanleg van nieuwe fietspaden. Eén er van is bijvoorbeeld MODULE 12. Via dit reglement subsidieert de Vlaams overheid voor 100% ‘de aanleg van fietspaden van het bovenlokaal, functioneel fietsroutenetwerk buiten het gewestdomein als alternatief voor fietspaden langs gewestwegen’. Dirk De Cock: “Ik vermoed dat de aanleg van een nieuw fietspad langs de spoorweg hiervoor in aanmerking zou kunnen komen. Dit stuk van de N16 behoort immers tot het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk en het voorgestelde tracé is hiervoor een alternatief. Dit zijn toch al twee belangrijke voorwaarden die vervuld zijn. Maar aangezien er mogelijks nog andere oplossingen zijn heb ik aan beide ministers gevraagd welk subsidiekanaal de gemeente het best kan gebruiken voor dit nieuwe tracé.”
Tenslotte heeft De Cock gevraagd of er plannen zijn om het kruispunt N16-Hoogkamerstraat grondig opnieuw aan te leggen.
Dirk De Cock hoopt dat zijn schriftelijke vraag een goed verloop kent binnen de procedures van het parlement zodat hij binnen ongeveer een maand de antwoorden kan bezorgen aan de Fietsersbond en het gemeentebestuur. _________________ Forumbeheerder |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-10-2009 19:55:12 Onderwerp: Frustrerend bericht |
|
|
|
|
Ik stel voor dat we dringend contact opnemen met minister Crevits, wij weten in elk geval waarvoor dat geld dat maar niet opgeraakt alvast kan dienen!
Tandje bijsteken
Uit De Standaard
12-10-2009
WAAROMVEEL GELD NOG MAAR WEINIG FIETSPADEN OPLEVERDE
Sinds 2000 heeft slechts een kwart van het budget voor de aanleg van fietspaden een bestemming gekregen
De Vlaming is, in verhouding tot onze noorderburen, geen al te fervente fietser. Voor een afstand van vijf kilometer neemt een kwart van de Vlamingen de fiets. In Nederland springt een derde van de bevolking op de tweewieler, zelfs als de afstand tot 7,5 kilometer oploopt.
Het Vlaamse 'bovenlokaal functioneel fietsnetwerk', dat zijn fietspaden die leiden naar school, het werk of de winkel, vertoont dan ook mankementen. Van de 11.000 kilometer aan fietspaden is slechts drieëntwintig procent in goeie staat. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) maakt er daarom een prioriteit van die fietspaden te verbeteren en uit te breiden. Maar daarvoor moet ze eerst weten hoe het gesteld is met dat fietsnetwerk. En dat is niet eenvoudig.
Traag verkeer
'Vandaag is het niet mogelijk op een knop te drukken en te zien hoeveel kilometer fietspad er jaarlijks bijkomt', verklaarde de minister bij de voorstelling van het Mobiliteitsrapport, enkele weken geleden. 'De informatie daarover is gewoon veel te verspreid.'
Minister Crevits wil tegen midden volgend jaar een inventaris van het functioneel fietsnetwerk, want 'dat vormt een ideale kapstok om ervoor te zorgen dat al onze fietspaden in orde zijn. Wat extra aandacht voor verbindingsgwegen voor traag verkeer kan een hele buurt doen opleven.'
Alleen moet de Mobiliteitsraad (MORA), die de fietspaden in kaart zal brengen, eerst uitmaken welke parameters bepalen wat goed en wat slecht is. 'Ze moeten op zoek gaan naar wat een weg fietsvriendelijk maakt', legt minister Crevits uit. 'Een fietspad met een gracht ernaast is bijvoorbeeld gevaarlijk. Paden waarvan de kanten helemaal zijn afgereden, moeten we ook heraanleggen.'
Aan geld is er in ieder geval geen gebrek. Sinds 2000 maakte de Vlaamse regering al 350 miljoen euro vrij voor de aanleg van fietspaden. Vandaag blijft daar nog altijd 256 miljoen van over. Op negen jaar tijd heeft dus slechts een kwart van het beschikbare budget ook een bestemming gekregen.
Dat komt doordat het systeem voor de verdeling van de middelen niet afgesteld is op hoe het er in de praktijk aan toegaat. Voor de aanleg van fietspaden kunnen de steden en gemeenten een beroep doen op het geld van de Vlaamse overheid.Crevits: 'Wij stellen het budget ter beschikking, de gemeente zorgt voor de uitvoering van de werken. Zodra een gemeente te kennen geeft dat ze een fietspad wil aanleggen, zetten wij het geld daarvoor vast.'
Daar knelt het schoentje. De uitvoering van de werken verloopt te traag. Daarvoor zijn er volgens de minister verschillende oorzaken. Zo loopt de aanleg van fietspaden dikwijls samen met het aanpassen van de rioleringen. Het ene project kan niet van start gaan zonder het andere, om van de voorstudie nog maar te zwijgen.
Het grootste probleem zijn echter de onteigeningen. 'Stel dat je langs een gewestweg een lange fietsstrook wil aanleggen, dan moet je al snel 300 voortuintjes onteigenen. Die dossiers kunnen gemakkelijk vier of vijf jaar aanslepen', zegt Crevits. Bovendien is een deel van die onteigeningsprocedure nog steeds federale materie. 'Maar het is niet nodig die bevoegdheid volledig te regionaliseren. Een beter voorbereide aanpak in het veld kan al een verschil maken.'
Elk dossier heeft zijn knelpunten. Zo kan het ook gebeuren dat werken aan de wegen zelf niet afgestemd zijn op het heraanleggen van fietspaden, doordat de beslissing daarvoor op een verschillend beleidsniveau wordt genomen. Ondertussen is dat geld vastgelegd, maar wordt er niks mee gedaan. Kortom: de procedure voor de aanleg van een fietspad is erg tijdrovend.
Dat vindt Crevits onaanvaardbaar. 'Ik wil dat er dossier per dossier wordt uitgezocht waarom er geen schot in de zaak zit. Ik beschuldig niemand van kwade wil, maar zo kan het niet verder. De projecten die vastzitten moeten eruit. Als je weet dat we met 10 miljoen euro vijfhonder kilometerd fietspad kunnen aanleggen, is er werk aan de winkel.'
Nikolas Vanhecke is redacteur binnenland.
Elke dag beantwoordt De Standaard een actuele vraag.
www.standaard.be/analyse |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|