Het is nu 13-04-2021 03:49:00
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Tweerichtingsfietspad onveiliger

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 716
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-09-2011 05:16:22    Onderwerp: Tweerichtingsfietspad onveiliger
 Reageren met citaat  

Tweerichtingsfietspad onveiliger
EERSTE GRONDIGE ANALYSE VAN ONGEVALLEN MET FIETSERS

Uit: de Standaard online van dinsdag 20 september 2011, 03u00
Auteur: Koen Baumers



Brussel - Tweerichtingsfietspaden zijn onveiliger voor fietsers dan wegen waar er een fietspad in de twee richtingen ligt.
Van onze redacteur

Voor het eerst is in Vlaanderen een diepgaand onderzoek gevoerd naar ongevallen met fietsers.
Verkeersdeskundigen analyseerden meer dan 8.100 ongevallen met fietsers die tussen 2000 en 2010 in de politiezone Antwerpen zijn gebeurd.
Op vraag van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) werden de ongevallen bestudeerd met gespecialiseerde software, gekoppeld aan gedetailleerde informatie over de inrichting van de wegen.
De studie levert opvallende conclusies op.

Op tweerichtingsfietspaden loopt een fietser maar liefst 60 procent meer kans op een ongeval dan wanneer er in beide richtingen een fietspad ligt.
Vooral bij de op- en afritten van winkels is het uitkijken, omdat autobestuurders geen fietsers uit beide richtingen verwachten.

Ook rotondes zijn gevaarlijk voor fietsers, omdat de fietspaden er vaak net in de dode hoek van bestuurders zitten.

Fietsers raken minder vaak betrokken bij een ongeval als ze tegen de richting in van een eenrichtingsstraat mogen rijden.
Dat komt wellicht omdat autobestuurders gedwongen worden om trager en voorzichtiger te rijden.

De kans op een ongeval voor een fietser is 40 % lager als het fietspad van de weg gescheiden wordt door een parkeerstrook, dan wanneer men tussen de parkeerstrook en de weg moet rijden.
Er gebeuren veel ongevallen met auto's die een parkeerplaats inrijden of verlaten en daarbij het fietspad moeten oversteken.

Fietsers raken minder vaak betrokken bij een ongeval als ze tegen de richting in een eenrichtingsstraat mogen rijden.

Het ligt in de bedoeling de resultaten te gebruiken om het handboek met richtlijnen voor nieuwe fietspaden aan te passen.
Als steden en gemeenten subsidies willen krijgen voor fietsroutes, zullen ze de gegevens van de analyse moeten respecteren.

De Vlaamse overheid kan de steden en gemeenten niet verplichten om nieuwe wegen fietsveilig te maken, maar er komen wel Ďfietsprijzen' voor wie er veel aandacht aan besteedt.
De winnaars volgen in juni 2012, kort voor de gemeenteraadsverkiezingen.
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4690
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-09-2011 18:55:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In Het Nieuwsblad van dinsdag 20 september 2011 staat ook een artikel over deze analyse van ongevallen met fietsers. Als je het op een leesbaar formaat wenst te zien, klik dan op het artikel zelf en klik daarna nog eens op het nieuw geopend venster.



Eigenlijk blijkt uit deze analyse dat veel fietsongevallen te wijten zijn aan de ondoordachte aanleg van fietspaden!

(Aanpassing 21-09-2011: fout in zinsbouw verbeterd.)
(Aanpassing 25-09-2011: duidelijker krantenartikel geplaatst.)
(Aanpassing op 31-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 31-12-2015 16:38:23; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 370

     
Bericht Geplaatst: 20-09-2011 20:28:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik heb Crevits vanmorgen gehoord in de Ochtend en vond het een lovenswaardig initiatief. De analyses bevestigen met harde cijfers wat fietsers vanuit hun ervaringen al vermoedden. Vooral het feit dat de resultaten meegenomen worden naar de nieuwe richtlijnen voor de aanleg van fietspaden vind ik veelbelovend. Het is nog af te wachten of er ook echt rekening mee gehouden wordt, als je ziet hoe het fietsvademecum nu al genegeerd wordt. Maar daar heeft de minister blijkbaar ook al aan gedacht want ze koppelt er meteen het financiŽle plaatje voor de gemeente aan vast. Nu maar hopen dat dit gemeenten niet afschrikt om subsidies aan te vragen voor nieuwe fietspaden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

steven





Geregistreerd op: 11 Okt 2010
Berichten: 22

     
Bericht Geplaatst: 21-09-2011 09:07:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op ronde punten valt het nogal mee, vind ik. Tweerichtingsfietspaden met kruisingen zijn echter bijna altijd goed voor een conflict. Gisteren nog 2x op het ganse traject Hoogkamerstraat. Eerste keer zag de chauffeur net op tijd (net OP het fietspad) zijn fout in. Ik kon nog juist passeren. 2e keer (aan de E. Tinelplaats) moest ik alles dicht slaan en voet aan grond zetten. Chauffeur zag mij pas na de kruising.... Alle dagen prijs daar op dat fietspad. Ik ga eens een tijdje met een filmcameraatje beginnen rijden en een compilatie maken Idee


En een afgescheiden fietspad, met parkeerplaatsen als scheiding, vind ik ook heel wat nadelen hebben. Voetgangers hebben vaak niet in de mot dat ze op het fietspad lopen. In Willebroek hebben ze zelfs geen kleurverschil toegepast. En uit- en instappen aan de wagens is ook altijd goed voor bijna-accidenten (kinderen..). Laat staan dat op zo'n fietspaden kruisingen gebeuren, automobilisten hebben zo al weinig ook voor fietsers, zeker met een muur van geparkeerde voertuigen tussen fietser en afslaande automobilist.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4690
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-01-2020 09:28:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van donderdag 30 januari 2020 (klik om te vergroten).



Het is al zeer lang geweten dat tweerichtingsfietspaden veel onveiliger zijn voor fietsers dan enkelrichtingsfietspaden, maar toch worden er nog altijd nieuwe tweerichtingsfietspaden aangelegd en gepland, ook waar enkelrichtingsfietspaden mogelijk zijn, zoals op de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat.

Het is vanzelfsprekend niet altijd mogelijk om aan beide kanten een enkelrichtingsfietspad aan te leggen, en in sommige gevallen zal het zelfs beter zijn om voor een tweerichtingsfietspad te kiezen. Maar nogal dikwijls wordt gemakshalve gekozen voor een tweerichtingsfietspad, ten voordele van het autoverkeer en ten nadele van de veiligheid van de fietsers.

Anderzijds moet wel een onderscheid gemaakt worden tussen (echte!) fietssnelwegen en tweerichtingsfietspaden. Op een fietssnelweg zal bijna altijd in de twee richtingen kunnen gereden worden. Het mag dan vanzelfsprekend niet de bedoeling zijn om elk tweerichtingsfietspad als "fietssnelweg" te benoemen. Een fietssnelweg moet voldoende breed zijn en zoveel mogelijk afgescheiden liggen van het gemotoriseerd verkeer.

Een tweerichtingsfietspad kan enkel veilig zijn voor fietsers als het geen kruispunten heeft met het gemotoriseerd verkeer.


(Aanpassing op 02-02-2020: kruispunt met gemotoriseerd verkeer toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005