Het is nu 28-03-2024 12:05:14
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Tweede herinrichting Stationsplein

    -> Temse - Stationsbuurt Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-02-2013 14:51:03    Onderwerp: Tweede herinrichting Stationsplein
 Reageren met citaat  

Op de gemeenteraadszitting van 25 februari 2013, en op de vergadering met de verkeerscel op 27 februari 2013, heb ik vernomen dat het Stationsplein opnieuw zal heringericht worden om een halte te voorzien voor de bussen van De Lijn. Er zou dan een stelplaats op het Stationsplein moeten komen waar 4 gelede bussen kunnen staan!

Dat is nog niet voor de heel nabije toekomst, maar het zou invloed kunnen hebben op de ligging van ons wensfietspad langs de spoorlijn naar Sint-Niklaas (klik hier). Daarom hebben we gevraagd om als Fietsersbondafdeling tijdig inzage te krijgen in de plannen alvorens ze definitief uitgevoerd worden. Dat is beloofd.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-04-2013 08:16:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In afwachting mogen we wel al eens nadenken. Waar die stelplaats voor 4 gelede bussen zou moeten komen kan ik mij nog niet zo goed inbeelden, maar waarom zou het Stationsplein bijvoorbeeld niet als volgt kunnen ingericht worden?


  • De voorrangsweg maakt geen bocht meer van bijna 90° langs de Parklaan, maar gaat van de Rik De Rycklaan naar de Parklaan richting Krijgsbaan. De Parklaan richting Sint-Jorisstraat wordt de ondergeschikte weg.

  • Het tweerichtingsfietspad, dat uiteindelijk toch verder zal doorgetrokken worden langs de Spoorweglaan en de spoorlijn tot aan de Beekstraat (klik hier), volgt deze voorrangsweg. Of dat fietspad nu verder loopt langs de Parklaan naar de Spoorweglaan, of langs de nieuwe parkeerplaats naar de Spoorweglaan (klik hier), dat laat ik hier in het midden.

  • De misleidende, gevaarlijke en onwettige fietsoversteekplaatsen (klik hier) zijn totaal overbodig en kunnen eventueel vervangen worden door zebrapaden. Zelfs nu worden deze fietsoversteekplaatsen trouwens vooral gebruikt door ... voetgangers.

Door de wijziging van de voorrangsweg moeten natuurlijk een aantal verkeersborden en wegmarkeringen aangepast worden, maar zelfs zonder dat zou een verbodsbord C1 voor het verkeerspleintje misschien beter zijn dan een gebodsbord D1 . Tevens zou door een wegmarkering duidelijker kunnen gemaakt worden dat je niet links mag afslaan vóór dat verkeerspleintje als je vanuit de tunnel aan de Guido Gezelleplaats komt. Maar dit alles zou natuurlijk nog sterk kunnen wijzigen met de halteplaatsen voor 4 gelede autobussen van De Lijn ...

In alle geval komt dit onderwerp ter sprake op de volgende vergadering van de commissie verkeer, op dinsdag 23 april 2013, om 20u de raadzaal op de zesde verdieping van het administratief centrum De Zaat.

(Aanpassing op 17-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 09:22:58; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-04-2013 10:52:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens de vergadering van de commissie verkeer op dinsdag 23 april 2013 zijn geen plannen getoond (ze waren "te groot om te projecteren" ...), maar er zouden meerdere ontwerpen bestaan die besproken worden met De Lijn. Eén ontwerp is alvast onthuld, waarbij de 4 stelplaatsen voor gelede bussen (zie hierboven) links van de "boom" op bovenstaand plan zouden komen. Dus niet op het Stationsplein zelf. Men kan zich afvragen of die bussen dan wel voorwaarts kunnen verder rijden, in de richting van de afdalende straat naar de tunnel onder het spoor. Maar volgens de dienst mobiliteit is het gemeten hoogteverschil slechts ... 9cm. Ik hoop dat ze geen 0 vergeten zijn Hihi .

Over de impact van deze 4 stelplaatsen op het fietspad langs de spoorlijn (klik hier) is niet gesproken.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-05-2013 08:44:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In het kader van de 'openbaarheid van bestuur' heb ik bij de gemeente Temse een digitale versie gevraagd van de plannen van deze tweede herinrichting van het Stationsplein. Met het plan dat de beste opties bevat om verwezenlijkt te kunnen worden zijn we als Fietsersbond tevreden. De volgende tekening heb ik daarna ontvangen, met de vermelding dat dit plan slechts een ontwerp is, dat nog verder dient besproken te worden met De Lijn, NMBS en andere partners. Hopelijk is ook de Fietsersbond bij die "andere partners".

Als je op het plan klikt en daarna nog eens klikt, krijg je een groter beeld dat niet meer volledig op uw scherm kan. Je zult dan moeten "schuiven" met het plan.



Op dit plan is het noorden rechts en staat het station helemaal bovenaan. De rode stippellijntjes geven de huidige toestand weer. De vier stelplaatsen voor de gelede autobussen liggen niet "achter de boom", zoals op de commissie verkeer gezegd is (zie hierboven), maar op het Stationsplein zelf, dat volledig veranderd wordt. De straat die vanuit het tunneltje omhoog naar het Stationsplein loopt, wordt afgebogen en zal langs de andere kant van "de boom" uitkomen op de Parklaan. Helemaal links op het plan is waarschijnlijk een stuk te zien van een ovale rotonde waar de vertrekkende autobussen kunnen rond draaien.

We kunnen er al eens op nadenken. Het plan bevat zeker goede ideeën, maar alles kan beter. Vooral op gebied van fietsvoorzieningen (en ook voor de voetgangers) heb ik in alle geval reeds een alternatief in gedachten Hihi .

(Aanpassing op 17-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 09:25:34; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 03-05-2013 08:12:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het lijkt mij een goed idee om hier eens met enkele mensen van de Fietsersbond rond samen te zitten, zoals we dat gedaan hebben voor de herinrichting van de E. Tinelplaats.
Wat ik bvb. nergens op het plan terugvind is een kiss & ride zone, een absolute must aan het station om te vermijden de automobilisten anders op de meest onmogelijke plaatsen passagiers laten uitstappen en de "zwakke" weggebruikers hinderen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Wieland Claes





Geregistreerd op: 03 Mei 2013
Berichten: 2

     
Bericht Geplaatst: 03-05-2013 13:46:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Beste Hilde,

De 'kiss & ride' is in dit plan 'kortparkeren' genoemd. Het plan is slechts een startontwerp, uiteraard komt er tussen parkeerplaats en fietspad een openzwaaiendedeurenbuffer.

Voor verdere vragen of opmerkingen kan u altijd terecht bij de mobiliteitsdienst.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-05-2013 20:01:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Welkom op ons forum, Wieland. Eindelijk een zichtbaar iemand van onze mobiliteitsdienst.

Er staat inderdaad een zone voor 'kortparkeren' (of een 'zoenzone') op het plan. Het is een betere uitdrukking is dan 'kiss & ride', wat een typisch voorbeeld is van de verengelsing van onze taal. Het is afgeleid van 'park & ride", waarbij men de auto laat staan en verder rijdt met het openbaar vervoer, want 'a ride' betekent (o.a.) 'een rit', en het werkwoord 'to ride' betekent wel 'rijden', maar niet in de betekenis van zelf met een auto rijden. Je rijdt wel op een paard of op een fiets: you ride a horse or a bike.

De uitdrukking 'Kiss & Ride' heeft trouwens in het Engels een nogal schunnige bijbetekenis, waardoor ze niet veel gebruikt wordt in Engelstalige landen. Wikipedia: "Some high-speed railway stations in Taiwan have signs outside stations reading "Kiss and Ride" in English, with Chinese characters above the words that read "temporary pick-up and drop-off zone". Most people in Taiwan have no idea what the colloquialism in English means." Knipoog
Hierover heb ik het al eens gehad bij de plannen van de herinrichting van de Edgard Tinelplaats (klik hier).
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-05-2013 19:04:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De herinrichting van het Stationsplein zoals op het plan getekend, vereist volgens mij nog andere ingrijpende wijzigingen in de omgeving van het Stationsplein. Enkele vraagjes komen in mij op wat fietsen betreft:

  • Op de Parklaan, richting Krijgsbaan, is aan beide zijden een eenrichtingsfietspad getekend naast het voetpad. Tussen het fietspad naar de Krijgsbaan en de rijbaan is een parkeerstrook getekend. Nu ligt die parkeerstrook naast het voetpad en zijn er geen fietspaden op de Parklaan. Wordt de hele Parklaan tot aan de Krijgsbaan op deze wijze heringericht?

  • Op de Parklaan, richting Sint-Jorisstraat, is aan één zijde een tweerichtingsfietspad getekend naast het voetpad. Tussen dat fietspad en de rijbaan is een parkeerstrook voor taxi's en kortparkeren getekend. Ook hier ligt de parkeerstrook nu naast het voetpad en is er geen fietspad op de Parklaan. Dat tweerichtingsfietspad loopt verder na de bocht richting Sint-Jorisstraat. Even verder is het kruispunt met de Eupenlaan. Hoe gaat het verder na de bocht met dit tweerichtingsfietspad?

  • Wieland Claes schreef:
    ... uiteraard komt er tussen parkeerplaats en fietspad een openzwaaiendedeurenbuffer.
    Het tweerichtingsfietspad is breder dan het enkelrichtingsfietspad, en de kortparkeerstrook is smaller getekend dan de parkeerplaatsen naast het enkelrichtingsfietspad. Is er wel plaats voor een openzwaaiendedeurenbuffer?

  • Hoe fietst men van de Rik De Rycklaan naar de Parklaan richting Sint-Jorisstraat (of omgekeerd)? Toch niet langs een omweg achterom "de boom", het STOP-principe indachtig?

  • Als de ovale rotonde (als die er komt, want er liggen parkeerplaatsen "in de weg") ook door fietsers kan gebruikt worden, dan is vorige vraag opgelost. Maar hoe zit het dan met het gebruik van de "verplichte fietspaden", tenzij men deze veilig kan verlaten om van richting te veranderen?

Er hangt dus veel af van de wijze hoe fietsers hun weg zullen moeten/mogen/kunnen vervolgen. Hoe valt dit alles trouwens te verenigen met het fietspad langsheen de spoorlijn, dat toch aansluiting zou krijgen op het pad langs de Rik De Rycklaan (klik hier)? Het ontwerp zou vooral hiermee moeten rekening houden.

Nog een opmerkingetje wat voetgangers betreft:

  • Op het middenplein van de ovale rotonde buigt het voetpad af naar de achterkant van de autobussen. De meeste voetgangers gaan waarschijnlijk naar het station of naar de voorkant van de autobussen. Het lijkt bijgevolg logischer om het voetpad naar de andere kant af te buigen.

Tenslotte nog twee bedenkingen die niet met fietsers of voetgangers te maken hebben:

  • Ik vermoed dat bus 4 heel moeilijk haar standplaats zal kunnen opdraaien zonder over het voetpad te rijden in de nabijheid van "de boom".

  • Ik denk zelfs dat alle perrons achteraan de bussen best wat ingekort worden om het indraaien van de autobussen gemakkelijker te maken. Helemaal achteraan is het toch niet mogelijk om een bus in of uit te stappen.

Het is natuurlijk slechts een startontwerp, maar het roept heel wat vragen op.

(Aanpassing op 17-12-2015: Betere onderverdeling.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 09:05:47; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-12-2013 20:51:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De Lijn creërt bushalte aan station.

Uit: EditieTemse van 23 Dec 2013 om 16u22

Temse - Eind volgend jaar zal er een lijnbus stoppen aan het station van Temse. Voor dit gerealiseerd wordt zal de Lijn een belbushalte creëren aan het station.

‘We hebben goed nieuws in verband met de toekomst van de busverbinding aan het station van Temse’, aldus schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) Vanaf 6 januari wordt een halte voor de belbus in gebruik genomen aan het station. De gebruikers van het openbaar vervoer kunnen vanaf vandaag reeds deze belbus reserveren, voor ritten vanaf 6 januari.

De nieuwe halte wordt geplaatst aan de ingang van het NMBS-station.

‘Hiermee komt De Lijn voor een stuk de vraag van de het gemeentebestuur tegemoet. Temse is reeds lang vragende partij voor een reguliere bushalte aan het station’, klinkt het bij Truyman.

Later zal vanaf december 2014 gekoppeld aan de nieuwe diensten van het treinplan van de NMBS, de lijn 99s Hamme – Antwerpen Linkeroever afgeleid worden naar het station van Temse. Deze lijn heeft als voordeel dat ze alle deelgemeenten van Temse dwarst.
Om de lijn 99s langs het station te laten rijden, is er nog wel een overleg nodig met Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Er zijn steunmaatregelen nodig aan het kruispunt Parklaan – Krijgsbaan om de draaibeweging op de gewestweg te vergemakkelijken voor een lijnbus.’
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-02-2015 09:58:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens de laatste berichten komt er helemaal geen bushalte van De Lijn aan het station van Temse. Dank zij de nieuwe uurregeling van de NMBS en van De Lijn is er geen enkele overeenkomst meer tussen die twee. De reizigers hebben dus geen goede overstapregeling, waardoor een halte totaal nutteloos is.

Bovendien eist De Lijn bijkomende verkeerslichten aan het kruispunt Parklaan/Krijgsbaan, die door de bus van De Lijn moeten kunnen bediend worden, zodat de bus daar niet moet wachten om de rijbaan over te steken.

Vergeet het!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-11-2020 09:44:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tussen 2013 en 2015 was er al sprake van een tweede herinrichting van het Stationsplein. Daar is toen niets van in huis gekomen, maar nu lijken er toch weer embryonale plannen te bestaan om het Stationsplein in te richten als een 'HoppInPunt' (wat vroeger een 'mobipunt' was), met bushalte van De Lijn, mogelijk autodelen en nog andere mobiliteitsvoorzienigen ...

Maar dat zit dus nog maar in de prille beginfase.


(Aanpassing op 27-12-2023: Typefoutje 'HopInPunt' verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 27-12-2023 18:49:20; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-11-2020 16:57:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De Bouwmeesterscan van Temse maakt brandhout van de huidige inrichting van het Stationsplein en omgeving, vooral voor fietsers en voetgangers (klik om te vergroten).



Je kunt die volledige Bouwmeesterscan downloaden op de website van Temse.

Eigenlijk zegt de Bouwmeesterscan ongeveer hetzelfde als wat wij al jaren zeggen. Nu hoort de gemeente Temse het ook eens van iemand anders Hihi.

De Bouwmeesterscan zegt bijvoorbeeld: "De verknoping van verschillende verkeersassen in combinatie met de verschillende fiets- en voetgangersoversteken zorgen voor een zeer onoverzichtelijke situatie voor zachte weggebruikers". Verder staat er ook nog: "De connectie met Parklaan in noordelijke richting en Stationsplein-Parklaan in oostelijke richting wordt voorzien door een wirwar van oversteekplaatsen". Lees nu ook maar eens wat op dit forum staat onder "De avonturen van een fietser op het Stationsplein" Knipoog ...

In de Bouwmeesterscan staat ook: "Het nieuwe voorstel tot verkeerscirculatie, en het aanmoedigen van de as Rik De Rycklaan - Parklaan ter ontsluiting van Temse naar de N16 die daarmee gepaard gaat, zal zorgen voor een toename van de verkeersintensiteiten op deze as. Dat zal de bereikbaarheid en verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers aan het station enkel maar verslechteren." Daarover heb ik het ook al gehad, in verband met de geplande aanleg van een fietsoversteekplaats op de Rik De Rycklaan, een plan dat de gemeente daarna gelukkig heeft laten varen.

Het valt mij ook op dat in de Bouwmeesterscan staat: "Daarnaast is er een goede fietsverbinding tussen station en Wilfordkaai, door het verhoogde tweerichtingsfietspad op de Rik De Rycklaan". Het is dan wel jammer, dat dit geen echt fietspad is, want het is aangeduid met verkeersborden D10.

Heb je opgemerkt, dat de Bouwmeesterscan spreekt van "voetgangers en fietsers" of van "zachte weggebruikers" en niet van "zwakke weggebruikers" Vraag Goed zo! Goed zo!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-07-2023 18:19:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zou Temse toch beginnen met de tweede herinrichting van het Sationsplein? Misschien als 'HoppInPunt'?

Deze affiche, over de 'heraanleg van het stationsplein', hangt op het Stationsplein.



Er hangen er zelfs twee: die hierboven hangt op een 'middeneilandje', die hieronder nabij het stationgebouw.



De affiches zijn wat ongemerkt gebleven. Er is weinig of geen ruchtbaarheid gegeven aan de heraanleg van het Stationsplein. De tijd voor 'standpunten, opmerkingen of bezwaren' in te dienen is ondertussen immers voorbij.

Hoe zouden de plannen er uitzien?


(Aanpassing op 27-12-2023: Typefoutje 'HopInPunt' verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 27-12-2023 18:53:10; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-12-2023 16:28:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Sinds 2013 heeft het gemeentebestuur van Temse plannen gemaakt om het Stationsplein een tweede keer te herinrichten. Uiteindelijk zijn al deze plannen op een sisser uitgelopen.

Einde 2020 doken opnieuw plannen op om van het Stationsplein een 'HoppInPunt' te maken. Toch weer een herinrichting dus. Dat resulteerde in een zeer stil gehouden openbaar onderzoek midden 2023, en de werken zijn nu toch begonnen op dinsdag 5 december 2023. Dit was de aankondiging van deze werken in de nieuwe Omroeper van woensdag 6 december 2023, de dag daarna ...



De fietsstraat, voor zover die naam waardig, zal dus wat langer gemaakt worden. Waar ze nu eindigt aan de top van de helling van de stationstunnel naar het Stationsplein, zal ze in de toekomst nog een bocht naar links maken tot aan de Parklaan.



Automobilisten zullen dus nog wat langer gefrustreerd achter trage fietsers bergop moeten blijven hangen (als ze dat al doen!). En wat de aangebrachte signalisatie betreft, vraag ik mij af waarvoor het gevaarsbord met onderbord "FIETSERS OP DE RIJBAAN" dient? Waar rijden fietsers in een fietsstraat anders dan op de rijbaan?

Dit is dus het huidige einde (of begin) van de fietsstraat door de stationstunnel. Die zal dus wat uitgebreid worden tot even verder aan de Parklaan.



Het 'fietspad' voor het stationsgebouw ligt opengebroken en kan dus niet meer gebruikt worden. Vanaf de stationstunnel is dat onmogelijk geworden en vanaf de Rik De Rycklaan is een afsluiting geplaatst op het fietspad.



Of dit verderop wettelijk wel een fietspad is, en of dat wettelijk wel mag gebruikt worden door fietsers, daarover heb ik het hier al gehad. Nu kan dat in alle geval niet meer, en worden fietsers met omleidingswegwijzers langs de meest logische weg geleid, die fietsers eigenlijk altijd al zouden moeten volgen, of zoals het hier al eens gedemonstreerd werd.

Maar ik vraag mij af waarom die afsluiting niet wat meer achteruit geplaatst is, waardoor fietsers wat meer plaats zouden krijgen om het fietspad op of af te rijden aan het verlaagde gedeelte van de boordsteen. Het is tenslotte toch een tweerichtingsfietspad, waarop fietsers elkaar moeten kunnen kruisen. Dit is in alle geval gemeld.

En zoals gezegd, wordt met omleidingswegwijzers de meest normale weg getoond aan fietsers.




(Aanpassing op 27-12-2023: Typefoutje 'HopInPunt' verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 27-12-2023 18:56:33; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-12-2023 11:15:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Maar ik vraag mij af waarom die afsluiting niet wat meer achteruit geplaatst is, waardoor fietsers wat meer plaats zouden krijgen om het fietspad op of af te rijden aan het verlaagde gedeelte van de boordsteen. ...
(Zie hierboven.)

Het heeft nu geen zin meer om de afsluiting achteruit te plaatsen, aangezien het fietspad nu ook opgebroken is op de plaats waar de boordsteen verlaagd was.



Omdat het fietspad nu overal een hoge boordsteen heeft, is het eerder zinvol om een schuine en (vooral) brede op/afrit aan te brengen tussen het fietspad en de rijbaan, liefst voorzien van antislip materiaal.



Deze hoge boordsteen afrijden zal voor de meeste fietsers nog wel lukken, ook al is het niet aangenaam en zeker niet goed voor de fiets, maar erop rijden vanop de rijbaan naar het fietspad is heel wat moeilijker en voor sommigen zelfs onmogelijk. Valpartijen zijn daarbij niet uit te sluiten.

Het moeilijk of onmogelijk oprijden van het fietspad maakt dat fietspad zelfs onberijdbaar, waardoor fietsers op de rijbaan mogen rijden volgens artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement. Of dat veilig is tussen de vrachtwagens van Belgomine is een andere kwestie.

Deze werken zullen wel even duren, dus even aan fietsers denken kan geen kwaad. Daarom is een op/afritje gevraagd, opdat we het deze keer niet zelf moeten aanbrengen zoals dat nog eens gebeurd is op de Rik De Rycklaan Hihi ...

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... En wat de aangebrachte signalisatie betreft, vraag ik mij af waarvoor het gevaarsbord met onderbord "FIETSERS OP DE RIJBAAN" dient? Waar rijden fietsers in een fietsstraat anders dan op de rijbaan?
...
(Zie hierboven.)

Een gelijkaardige signalisatie staat ook op de Rik De Rycklaan, ...



... op de Parklaan als je van de richting Krijgsbaan komt, ...



... en nog nadrukkelijker op de Parklaan als je van de richting Sint-Jorisstraat komt.



Ook dat is verwonderlijk, want moeten weggebruikers verwittigd worden van het 'gevaar' van fietsers op de rijbaan, op een plaats waar fietsers altijd op de rijbaan rijden?

Is dat zo speciaal gevaarlijk geworden tijdens deze werken? Of is dat alleen maar gedaan om het verkeersbordenbos wat te vergroten?

Om het verkeersbordenbos nog wat meer te vergroten staat er op het voetpad naar het station nu ook nog een gebodsbord D11, 'Verplichte weg voor voetgangers'.



Mogen voetgangers dan niet meer aan de overkant van de straat wandelen? En ... een vijftal meters verder staat dan weer het gebodsbord D7, 'Verplicht fietspad'. Wat is het nu?

Wat nog maar eens bewijst, dat het verkeer niet duidelijker wordt door een verkeersbordenbos te plaatsen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Stationsbuurt

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005