|
Steendonkstraat: fietspad op viaduct over E17? |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-07-2021 07:30:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
De aangekondigde opknapbeurt van de viaduct over de E17, tussen de Korte Landmolenstraat en de Steendonkstraat, zal beginnen in augustus 2021 na het bouwverlof. Het staat op de website van de gemeente Temse en het is ook aangekondigd ter plaatse.
De doorgang over de viaduct zal zelfs voor fietsers en voetgangers onmogelijk zijn en de werken zullen duren tot in december 2021! De meest nabije "oversteek" van de E17 voor fietsers is de viaduct in de Veldstraat.
Maar heb je je al eens afgevraagd, waarom tussen de Korte Landmolenstraat en de Steendonkstraat de E17 is overbrugd en niet ondertunneld? Zowel de Korte Landmolenstraat als de Steendonkstraat liggen daar lager dan de E17. Om de E17 te overbruggen is vanaf beide straten een lange helling nodig. Dat kun je zien op de foto's hierboven. De Korte Landmolenstraat is bovendien nog sterk verhoogd aan de oprit naar de viaduct. Dat zie je op onderstaande foto, waarop je links midden een witte vrachtwagen op de hoger gelegen E17 ziet die onder de viaduct zal rijden (klik op de foto om hem te vergroten).
Op het stratenplan van Temse, dat je kunt vinden op de website van de gemeente en dat jaarlijks in de brievenbussen van Temse belandt, staat trouwens een eigenaardigheid in dit verband, en die heeft altijd op het stratenplan van Temse gestaan.
Alle overbruggingen en ondertunnelingen van de E17 in Temse staan er op afgebeeld. Van links naar rechts op de kaart zijn de ondertunnelingen de Laagstraat en de Schoenstraat, de overbruggingen zijn de N16, de Hoogkamerstraat, de Doornstraat en de Veldstraat. Maar dan komt de overbrugging tussen de Korte Landmolenstraat en de Steendonkstraat, en die staat op de kaart afgebeeld als ... een ondertunneling!
Zou men oorspronkelijk zinnens geweest zijn om de E17 op deze plaats te ondertunnelen? Waarom heeft men het dan niet gedaan, en waarom staat het nog altijd zo op de stratenplannen van Temse? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-07-2021 16:15:02 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zoals vroeger reeds aangekondigd zal de viaduct over de E17, tussen de Steendonkstraat en de Korte Landmolenstraat, op maandag 9 augustus 2021 afgesloten worden voor alle verkeer, tot half december 2021, wegens renovatiewerken. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 28 juli 2021 (klik om te vergroten).
Uit het artikel blijkt dat er wel degelijk fietspaden zullen aangelegd worden op de viaduct, zoals vroeger gezegd.
Natuurlijk heb ik daar niets op tegen, zeker niet als het comfortabele, voldoende brede en veilige fietspaden zijn. Dan is het al een goed begin.
Hopelijk lopen die fietspaden dan verder op de hellingen. De viaduct — de brug zelf over de E17 — is immers van het Agenschap Wegen en Verkeer. De aansluitende wegen zijn van de gemeente Temse. Het is niet omdat het ene verbetert, dat het andere direct volgt.
Als ook de hellingen fietspaden krijgen, ben ik benieuwd hoe fietsveilig het begin van beide hellingen zal aansluiten op de Steendonkstraat en op de Korte Landmolenstraat. Aan beide kanten sluiten die hellingen met een "vork" aan op deze wegen. Hoe zullen de fietspaden op deze vorken dan verlopen? En met welke voorrangsregeling?
Ik vind het eveneens jammer, dat alle wegen in de omtrek, om deze viaduct te bereiken, veel minder veilig aangelegd zijn voor fietsers. Je zult dus heel wat onveiligheid op de fiets moeten overwinnen, alvorens dit "eiland van veiligheid" te bereiken. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-01-2022 11:44:41 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ik ben wel benieuwd hoe dat "volwaardig fietspad" er zal uitzien. |
(Zie hierboven.)
Dat "volwaardig fietspad" moet je ver gaan zoeken!
Midden december 2021 zijn de werken aan deze viaduct beëindigd. In februari 2019 zou "worden bekeken" om op deze viaduct een volwaardig fietspad of een trottoir aan te leggen, in juli 2021 leek het zeker dat fietsers "gloednieuwe fietspaden" gingen krijgen. De werkelijkheid is anders.
Op de helling naar de viaduct is weinig te merken van een mogelijk fietspad, noch aan de kant van de Korte Landmolenstraat, ...
... noch aan de kant van de Steendonkstraat.
De plaats van fietsers is daar nog altijd op de rijbaan.
Op de viaduct zelf is wel een proper verhoogd voetpad of trottoir aangelegd, zowel aan de oostkant, ...
... als aan de westkant van de viaduct.
Maar dat is zeker niet bruikbaar als fietspad. Het is onbereikbaar gemaakt naar zijn verhoogde ligging, en bovendien is het te smal en te dicht tegen de reling om als volwaardig fietspad te kunnen dienen.
En zoals hierboven reeds opgemerkt: wat zou het nut zijn van dat stukje fietspad, enkel en alleen op de viaduct, en nergens anders?
Wat ik nog niet opgemerkt had ...
Aan de oostkant van de viaduct, langs de kant van de Steendonkstraat, zijn trapjes naar beneden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|