Het is nu 28-03-2024 21:38:53
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Stad en politie Dendermonde stigmatiseert fietsende inwoners

    -> Fiets-dommigheid Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-03-2014 08:06:05    Onderwerp: Stad en politie Dendermonde stigmatiseert fietsende inwoners
 Reageren met citaat  

In het Stadsmagazine van Dendermonde van april 2014, staat op pagina 15 een artikel met een zeer tendentieuze titel, gevolgd door een zeer stigmatiserende tekst voor fietsers. Je kunt dat Stadsmagazine hier downloaden, maar om zeker te zijn dat het niet verdwijnt is dit het bewuste artikel:



Eén van de leden van de Fietsersbondafdeling van Dendermonde heeft dat artikel "herschreven". Dat kun je op het internet hier lezen. Maar om ook dat te beschermen tegen verdwijnen volgt hier dat herschreven artikel:



Natuurlijk heeft ook de Fietsersbondafdeling van Dendermonde hierop gereageerd. Hun brief aan het stadsbestuur en de politie van Dendermonde kun je hier lezen. Dit is de tekst van hun brief:
Citaat:
Beste verantwoordelijke uitgevers van het Stadsmagazine,
Beste schrijver(s) van het artikel op p.15 van het april-nummer,

Een korte reactie vanuit Fietsersbond Dendermonde.
De stigmatiserende toon van (de titel van) uw artikel, "nu de fietsers nog?" vinden wij ronduit ongehoord. De titel is nochtans het belangrijkste deel van het artikel. De meerderheid van de autorijdende lezers zal zich omwille van de titel niet door de inhoud van het artikel aangesproken voelen, en zal zich in zijn handen wrijven: "... zie je wel, ik heb gelijk dat het hufters zijn ...".
Letterlijk staat er dat veel autobestuurders hun rijgedrag hebben aangepast, maar nog géén enkele fietser heeft dat gedaan. Elke fietsers is dus een hufter, een cowboy of een zondagsrijder??

Door deze titel polariseert u, u zet bevolkingsgroepen tegen elkaar op, tussen dewelke sowieso al veel ergernis en frustratie bestaat (lees er uw eigen facebook-pagina maar eens op na, niet zo vredelievend allemaal). U doet aan victim blaming, en creëert daarmee de indruk dat het stijgend % ongevallen louter de schuld is van de fietsers zelf (de tips, bv., die u voor de autobestuurders geeft, gaan niet over verkeersregels, nee, ze gaan over hoe je als automobilist kunt omgaan met de fouten die fietsers maken).
U werkt de verkeersagressie in de hand met dit artikel!
Wij voelen ons als goedmenende, constructieve vereniging uiterst verontwaardigd hierdoor, en hopen dat alle betrokkenen niet enkel op papier maar ook op de weg proberen om deze jammerlijke trend (die zich overal in Vlaanderen en Nederland en wellicht elders voordoet) om te keren. Niet door schuldigen te zoeken, maar door acties te nemen.

We hopen dat u als politie evenwichtiger communiceert, dat u beide partijen op gelijke voet behandelt, en dat u méé voorstellen doet om de weginfrastructuur veiliger te maken;
We hopen ook dat u als beleidsmaker beseft wat een reden is voor het risicovolle gedrag van sommige fietsers (dat wij noch publiekelijk, noch binnenskamers goedkeuren!). Heel vaak (Stationsrotonde, Mechelsesteenweg, Noordlaan, ...) is niet de juiste infrastructuur aanwezig om veilig en comfortabel te fietsen. Wij worden vaak als tweederangs-weggebruikers behandeld, "ze zijn toch met zo weinig, we moeten er geen rekening mee houden", zo lijkt het wel. Heel vaak moeten wij kiezen tussen de pest en de cholera. Heel vaak maken wij de verkeerde keuze, soms wettig, soms onwettig – maar uiteraard nooit met de bedoeling om onszelf in gevaar te brengen.

Ten slotte: op 28 januari, tijdens de vrije tijd van onze voorzitter, werd op de derde vergadering van het fietsbeleidsplan afgesproken dat de 11 "zwartste" punten qua fietsveiligheid niet in de vergadering zouden besproken worden maar in een aparte vergadering tussen politie, stad Dendermonde en Fietsersbond. Zo kunnen we gezamenlijk voorstellen doen qua infrastructuur en qua gedrag. Nu precies 2 maanden later hebben wij nog steeds, ondanks aandringen, geen datum of voorstel voor overleg gezien. Staat dit misschien toch niet zo hoog op jullie agenda?, of heb je misschien liever niet dat die fietsers (hufters, klagers, wegpiraten, ... – wat denkt u stiekem over ons?) daarover ook hun mening geven?

Ondanks alle mooie woorden zien en horen wij als fietsers bijzonder weinig veranderen op de weg.
We blijven constructief, maar worden ongeduldiger.

Beste groeten,
Kerngroep Fietsersbond Dendermonde
Isabelle, Peter, Karel, Sofie, Jozef en Pieter
(en wellicht in naam van vele andere fietsers die we op dit korte tijdsbestek niet hebben proberen bereiken)

Het is niet bepaald verstandig om de weggebruikers te verdelen in "de goeden" en "de slechten", en die tegen elkaar op te zetten. Dergelijke artikels dragen niets bij tot de verkeersveiligheid, integendeel! In Dendermonde vergeet men dat fietsers, die de verkeersregels aan hun laars lappen, dat ook zullen doen als je die achter het stuur van een auto zet.

Je kunt meer reacties lezen op de facebookpagina van de Fietsersbond van Dendermonde.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-10-2014 07:58:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het stadsbestuur en de politie van Dendermonde hebben nog altijd moeite met fietsers. Hoe moeten ze met dat soort weggebruikers omgaan?

In het Stadsmagazine van Dendermonde van oktober 2014 (klik hier), draagt pagina 17 de titel 'Politie controleert fietsverlichting in de donkere uren'. Het artikel bevat een aantal raadgevingen over wat je kunt doen om beter op te vallen in het verkeer, wat wettelijk op een fiets moet staan op gebied van verlichting en reflectie, en hoeveel je dat kan kosten als je niet in orde bent. De illustratie van de machtsontplooiing die zal gebruikt worden maakt duidelijk dat het er niet mals aan toe zal gaan Hihi Uitroepteken

Ook de tekst geeft aan dat er niet zal gelachen worden met ... de veiligheid van de fietsers:
Citaat:
In het belang van de veiligheid van de fietsers voert de lokale politie de komende maanden strenge controles uit.

(Klik op de afbeelding, en klik daarna nogmaals, voor een grotere en duidelijker versie.)


Niemand kan er iets op tegen hebben dat goede raad gegeven wordt, integendeel, maar in dat artikel staat ook het volgende:
Citaat:
Let extra op bij regenweer of wisselende temperaturen: automobilisten zien u minder goed door aangeslagen ruiten of regendruppels op de zijruiten. Fiets preventief: houd u aan de verkeersregels en sta indien nodig uw voorrang af.

Daar is terecht op gereageerd op de facebookpagina van de Fietsersbond van Dendermonde:
Citaat:
Fietsers moeten zich aan de verkeersregels houden (uiteraard), maar automobilisten blijkbaar niet: volgens de wegcode (art.31) moet de bestuurder van een voertuig op meer dan twee wielen voldoende uitzicht naar voren en op zij hebben. Wie met aangeslagen ruiten rijdt, begaat dus een overtreding. Zal daar ook streng op worden gecontroleerd? Blijkbaar niet, want het zijn de fietsers die desnoods hun voorrang moeten afstaan. Dus ook artikel 12 (verplichting voorrang te verlenen) hoeft door de automobilist in kwestie niet langer gerespecteerd te worden. Een verdacht eenzijdige boodschap van een instantie die de veiligheid van alle weggebruikers voor ogen zou moeten hebben.

En dan wordt nog niet gesproken over het feit dat je voorrang niet kunt "afstaan". Voorrang moet verleend worden. Voorrang is geen bezit dat je "hebt" of kunt "afstaan". Verkeersopvoeding door de politie hoort degelijk te zijn!

Ik vraag mij af, waarom de politie van Dendermonde dan ook geen raadgevingen voor automobilisten in het Stadsmagazine plaatst, zoiets in de aard van:
Citaat:
Let extra op bij regenweer en koudere temperaturen: fietsers zijn dikker gekleed en hebben minder bewegingsvrijheid dan in de zomer. Hun remmen werken minder goed en de wegen liggen vol gladde bladeren van de bomen. Rij preventief: denk er aan dat fietsers plassen vermijden en rij zelf niet door een plas naast fietsers. Houd u aan de verkeersregels en blijf minstens één meter van fietsers verwijderd. Verleen hen voorrang als dat moet en doe dat zelfs eens als het niet moet: u zit droog en warm in een knusse zetel; fietsers rijden in de koude door weer en wind. Elke fietser is een auto minder waardoor u zelf met uw auto meer plaats krijgt op de rijbaan. Wees fietsers dankbaar!

Maar dat zal zeker een brug over de Dender te ver zijn Hihi Uitroepteken

Daarbij, als het echt "in het belang van de veiligheid van de fietsers" is, dat de strenge controles uitgevoerd worden zoals in het artikel staat, waarom voert de politie van Dendermonde dan overdag geen preventieve controles uit op werkende fietsverlichting? De wegcode zegt immers in artikel 82.1.4.1° Lees :
Citaat:
82.1.4.
De lichten en reflectoren moeten altijd duidelijk zichtbaar zijn en goed uitkomen, goed onderhouden zijn en goed werken.

Dàt zou pas echt "in het belang van de veiligheid van de fietsers" zijn Uitroepteken

In dat artikel staat ook nog:
Citaat:
Controles
Een goede fietsverlichting en verkeersveiligheid gaan hand in hand. Bij meer dan de helft van het aantal letselongevallen is een tweewieler betrokken. Nu de donkere maanden opnieuw aangebroken zijn, doet de lokale politie weer meer controle op de fietsverlichting.

Het lijkt er op dat de politie van Dendermonde het besluit trekt, dat meer dan de helft van het aantal letselongevallen te wijten is aan een slechte fietsverlichting. Gemakshalve wordt ook verzwegen dat bij die letselongevallen ook wel eens automobilisten betrokken zijn, waarmee de politie van Dendermonde de indruk geeft dat elk letselongeval altijd de schuld is van de fietser(s)? En als bij het letselongeval enkel fietsers betrokken zijn, of zelfs slechts één fietser, ligt dan de oorzaak van het ongeval dan niet dikwijls bij de slechte staat van de weg of de slechte weginrichting? Trouwens, hoeveel van die tweewielers zijn bromfietsen?

Nu nog iets pijnlijks voor de politie van Dendermonde: dit staat ook in hun artikel:
Citaat:
Reflectoren
Tijdens de nacht of bij een zichtbaarheid minder dan 200 meter moeten alle fietsen (ook mountainbikes, racefietsen, kinderfietsen, ligfietsen en vouwfietsen) uitgerust zijn met:
  • een witte reflector vooraan;
  • een rode reflector achteraan;
  • oranje pedaalreflectoren;
  • twee oranje reflectoren tussen de spaken van elk wiel of een witte reflecterende strook op de banden.

Dat is allemaal juist, maar zeer onvolledig! Fietsen moeten altijd uitgerust zijn met deze reflectoren, ook overdag! Alleen bij sommige mountainbikes, racefietsen, kinderfietsen en vouwfietsen moet dat niet als er niet mee gefietst wordt in het donker of bij mist.

Hopelijk kan de politie van Dendermonde het aantal letselongevallen waarbij een tweewieler betrokken is, terugdringen tot minder dan de helft na deze fietslichtencontrole. Als dat niet het resultaat is, dan heeft hun strenge controle geen enkel nut voor de veiligheid van de fietsers (en dat was toch het doel van deze actie, nietwaar?) Knipoog .

(Aanpassing op 05-01-2016: Betere vergroting van de afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Fiets-dommigheid

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005