Het is nu 28-03-2024 17:13:08
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Slechte signalisatie voor fietsers bij werken.

    -> Steendorp - Kapelstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-08-2014 16:03:14    Onderwerp: Slechte signalisatie voor fietsers bij werken.
 Reageren met citaat  

In de Kapelstraat, ter hoogte van de Blauwhofstraat, zijn werken aan de gang die het fietspad richting Temse volledig in beslag nemen. Het fietspad is zelfs opgebroken, dus fietsers kunnen daar niet meer rijden.

Allemaal goed en wel, werken moeten nu eenmaal uitgevoerd worden, maar hoe worden fietsers daar omheen geleid?





Heel eenvoudig, nietwaar? "Fietsers afstappen en oversteken". Probleem opgelost? Dan heeft men toch geen rekening gehouden met het feit dat aan de overkant van de Kapelstraat een afsluitdraad gespannen is tussen de rijbaan en het fietspad.

Klik op de foto om hem te vergroten en om het beter te zien!


Fietsers die oversteken kunnen dus niet verder dan ... de linkerkant van de rijbaan. Dat is weer een typisch voorbeeld van een signalisatie voor fietsers, die geplaatst is door fietsonkundigen.

Dat is uiteraard gemeld op het Meldpunt Fietspaden, met als commentaar:
Citaat:
Aan fietsers wordt gevraagd om af te stappen en over te steken, maar ... tussen de rijbaan en het fietspad aan de overkant is een draad gespannen (zie foto's). Fietsers kunnen onmogelijk het fietspad aan de overkant bereiken. Het is toch niet de bedoeling dat ze oversteken en op de linkerkant van de rijbaan verder fietsen of wandelen?

Mijn melding heeft referentienummer E32091B789 gekregen.

Tussen haakjes: Het verkeersbord C3 op de tweede foto betekent "Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder". En dat is geldig voor elke bestuurder die links van dat bord passeert over de hele breedte van de openbare weg. Dus wettelijk zijn alleen voetgangers toegelaten in de richting van de werken. En omdat de toegang verboden is in beide richtingen zouden er zelfs geen voertuigen uit de andere richting mogen komen ook.

Het zijn niet alleen fietsonkundigen, het zijn ook wegcode-onkundigen!

(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 17:05:37; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-08-2014 18:39:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vrijdagavond, 29 augustus 2014: de signalisatie is nog steeds ongewijzigd. Met deze gevaarlijke toestand gaan we het weekend tegemoet ... en volgende maandag het begin van het nieuwe schooljaar ...

Fietsers kunnen niet anders dan op de rijbaan verder fietsen, maar ... automobilisten worden er niet van verwittigd dat er fietsers op de rijbaan komen, en ze vlammen maar verder Triest !

Naar het schijnt bestaat deze toestand al een tijdje. Ben ik dan de enige fietser die dat opmerkt en er iets aan tracht te verhelpen? Het verwondert mij eigenlijk niet dat er weinig aandacht aan fietsers wordt geschonken. Fietsers laten veel te weinig van zich horen als ze slecht behandeld worden!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2014 19:24:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is nu zondag 31 augustus 2014 ...

Als je van Steendorp naar Temse fietst, is ongeveer 300 meter voor de werken deze versperring bijkomend aangebracht.



Je zou dus al ver vóór de Blauwhofstraat de rijbaan moeten oversteken naar het fietspad aan de overkant. Hier is dat tenminste nog technisch mogelijk, omdat er geen afsluitdraad gespannen is voor het fietspad aan de overkant zoals aan de Blauwhofstraat. Maar ... aan de overkant staat niet aangeduid dat daar nu het verplicht fietspad is voor fietsers langs deze kant, en dat het bijgevolg een tweerichtingsfietspad geworden is. Evenmin worden de fietsers en bromfietsers aan de overkant er van verwittigd, dat hun fietspad nu een tweerichtingsfietspad is, en dat ze tegenliggers mogen verwachten. Zelfs de automobilisten worden niet ingelicht dat er fietsers kunnen oversteken, integendeel, ze mogen rustig doorvlammen tegen 70 km/u ...

Een tiental meter voorbij die versperring is het fietspad gedeeltelijk opgebroken, ...



... maar je kunt wel gemakkelijk naast die gleuf fietsen. Verderop blijft het fietspad goed berijdbaar.



Is het wel echt nodig om zo vroeg al over te steken? Is het wel nodig en is het wel veilig om over te steken?

Aan de Negenoogstraat staat immers een werfkeet die aan automobilisten volledig het zicht ontneemt op fietsers die van rechts komen, dus die overgestoken zijn en het fietspad langs de overkant richting Temse volgen. Automobilisten moeten zelfs tot op het fietspad rijden om zicht te krijgen op het autoverkeer dat van rechts komt.



De bestuurders van motorvoertuigen worden er evenmin van verwittigd dat er nu ook fietsers en bromfietsers van rechts kunnen komen.

En het tweerichtingsfietspad(!) heeft men ook proper gemaakt ...



Is dat geen overtreding van de aannemer tegen het artikel 7.3 van de wegcode? Lees
Citaat:
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.


Tot hoever gaat de werfzone eigenlijk? Wanneer moet of mag ik als overgestoken fietser terug naar 'mijn' fietspad langs de rechterkant van de rijbaan? Als ik dat doe voorbij de Negenoogstraat, dan kom ik dit tegen:



Wil dat zeggen dat ik eigenlijk nog aan de overkant moest blijven? Waarom worden fietsers die van uit de Negenoogstraat naar Temse rijden daar dan niet van verwittigd?

Met een fiets kun je er wel door, als je geen fietskar trekt, of met een bakfiets rijdt, of met iets anders dat wat breder is dan een fiets.



Afgaande op deze signalisatie stopt hier pas de werfzone, aan het kruispunt met de Schauselhoekstraat/Oostberg dus.



Hoe kan je dat als fietser weten, als je op het fietspad aan de overkant rijdt? En moeten dan ook de automobilisten die uit de Oostberg komen er niet van verwittigd worden dat fietsers van rechts kunnen komen?

En ... morgen is het 1 september ... dan komt het schoolverkeer er nog bij!

Meer dan stof genoeg om deze mistoestand nogmaals te melden op het Meldpunt Fietspaden. Daarbij heb ik natuurlijk nog eens verwezen naar vorige melding E32091B789 van hierboven. Mijn nieuwe melding heeft referentienummer 701AB0DB1E gekregen. Het was een hele krachttoer om alle tekorten te formuleren met maximum 600 karakters Hihi !

(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 17:14:42; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-09-2014 15:08:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is nu woensdag 3 september 2014, en de situatie wordt er niet beter op. Soms vraag ik mij af of dat Meldpunt Fietspaden de opmerkingen wel doorgeeft aan de wegbeheerder, in dit geval het gewest.

Nu de werken bezig zijn staat in de Negenoogstraat zelfs nog een bijkomende werfwagen, die het zicht naar rechts in de Kapelstraat nog wat meer belemmert. Auto's moeten tot op het fietspad rijden om te kunnen zien, terwijl er tegelijkertijd fietsers van rechts op het fietspad kunnen komen! Ook daarvan nog geen verwittiging voor de automobilisten. Die verwittiging zou trouwens toch verborgen zijn door deze werfwagen als ze er zou gestaan hebben.



Als fietsers uit de Negenoogstraat komen en linksaf willen rijden richting Temse (dus in de andere richting dan de fietser op de foto), dan zouden ze nu eigenlijk op het linkse fietspad moeten rijden. Op het rechtse fietspad, aan de overkant van de Kapelstraat, zijn immers werken in uitvoering. Het is helemaal opgebroken en er staat een graafmachine. Dat is dus totaal onberijdbaar. Ook daarvan worden fietsers niet verwittigd, die trekken hun plan wel?



(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 17:16:58; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-09-2014 14:26:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ondertussen heb ik al een reactie ontvangen van de wegbeheerder op mijn eerste melding met referentienummer E32091B789, die van 27 augustus 2014 (klik hier):
Citaat:
Op 4 september 2014 15:32 schreef Wegbeheerder <emailadres>:

Beste Van Breuseghem Jozef,

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : E32091B789) op volgende locatie :

Kapelstraat
Temse
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Ik wil u bedanken voor uw melding over de werken in de Kapelstraat in Temse.

De wegentoezichter is ter plaatse geweest om de situatie te controleren. Hij heeft vastgesteld dat de signalisatie juist werd geplaatst. Er kan perfect overgestoken worden vijf meter voor de Blauwhofstraat.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten

ir. Peter De Backer
Afdelingshoofd
Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen

Voilà! Fietsers die uit de Blauwhofstraat komen moeten maar even in de andere richting rijden en alles is opgelost. Hoe het zit met die andere gevaarlijke toestanden van mijn melding met referentienummer 701AB0DB1E (klik hier), dat zal voor later zijn ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-09-2014 07:23:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Niet alleen in Steendorp wordt weinig aan fietsers gedacht bij wegenwerken. Op meerdere plaatsen in het Waasland is het onveilig fietsen. Het staat te lezen in enkele kranten en op hun websites, zoals bijvoorbeeld op de website van Het Nieuwsblad.

Deze artikels staan in de Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad van het weekend 6-7 september 2014, ook de situatie in Steendorp komt ter sprake:

(Klik op een artikel, en klik daarna nogmaals, voor een grotere, leesbare versie.)


(Aanpassing op 07-09-2014: Artikel Nieuwsblad toegevoegd.)
(Aanpassing op 06-01-2016: Betere vergroting van de afbeeldingen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 15:05:19; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-09-2014 18:16:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, zaterdag 6 september 2014, ben ik nog eens langs de Kapelstraat gereden van Temse naar Steendorp. Juist voor het kruispunt Krijgsbaan/Schauselhoekstraat/Oostberg/Kapelstraat, dus waar de Kapelstraat begint, was ik lichtjes verheugd als ik deze snelheidsbeperking wegens werken zag staan. Let op, ik zeg "was".



Wat het verkeersbord B19 even verder staat te doen, ontgaat mij helemaal. Er is immers geen versmalde doorgang te bespeuren op de rijbaan. Misschien is dat alleen tijdens de werken? Maar moet dat verkeersbord dan tijdens het weekend blijven staan als er niet gewerkt wordt en het van geen betekenis is? Daar komt nog bij, dat het verkeersbord ondersteboven staat! Daar ga ik gegarandeerd maandag nog eens naar kijken, en als het dan nog ondersteboven staat wordt dat een derde melding op het Meldpunt Fietspaden!

Normaal gesproken moet aan de andere kant van de wegversmalling (die er nu niet is) een verkeersbord B21 staan, en liefst ook niet ondersteboven. Ik heb het niet gezien, maar mogelijk heb ik er over gekeken. Dat merk ik maandag wel Knipoog ...

Mijn "lichtjes verheugd" zijn was snel voorbij, want juist voorbij het kruispunt was de toegelaten snelheid opnieuw 70 km/u.



Als je van Steendorp naar Temse fietst, staat hier nu wel aangeduid dat je aan dit kruispunt opnieuw de rijbaan moet oversteken naar het "normale" fietspad richting Temse, ... terwijl de auto's nog altijd met 70 km/u mogen voorbij vliegen.



Zou die 30 km/u van daarjuist er voor de overstekende fietsers geplaatst zijn? Waarom staat er dan geen gevaarsbord A25 bij, en waarom staat het dan alleen in de richting Steendorp en niet in de richting Temse?

Het "normale" fietspad richting Temse wordt steeds minder berijdbaar. Er ligt over een grote afstand uitgegraven grond over uitgespreid, ...



... of graafmachines versperren het gewoon. Je kunt dus alleen nog richting Temse fietsen langs het 'verkeerde' fietspad.



Aan de Negenoogstraat worden automobilisten er nog altijd niet van verwittigd, dat er nu ook fietsers uit de richting van Steendorp kunnen komen op dit fietspad, ...



... en de werfketen verhinderen nog altijd het zicht op deze fietsers!



De smurrie op het fietspad is wat opgedroogd, dank zij het droog weer van de voorbije week. Hoe zou dit er bij gelegen hebben als het geregend had?



Waar fietsers moeten oversteken van het "normale" fietspad richting Temse naar het fietspad aan de overkant, waar een hele sleuf uit het fietspad is opgebroken (klik hier), daar is nu een bijkomende verwittiging aangebracht voor voetgangers. Ook die worden al eens vergeten bij wegenwerken!



Voor automobilisten blijft ook daar natuurlijk 70 km/u de regel. Fietsers zijn loslopend wild!



En als je dan heelhuids op het fietspad aan de overkant beland bent, een éénrichtingsfietspad dat zonder enige verwittiging of wettige aanduiding "bevorderd" is tot tweerichtingsfietspad, dan merk je dat bijna elke automobilist dat fietspad nog wat smaller gemaakt heeft.



Maar dat mag allemaal van de politie. Dat wordt zelfs aangemoedigd door de wegbeheerder, die mooi afgeschuinde drempels aangelegd heeft tussen de parkeerplaatsen en het fietspad, zodat automobilisten zeer vlot op het fietspad zouden kunnen rijden zonder hun dure aluminium of magnesium velgen te beschadigen ...

(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 17:23:34; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-09-2014 20:27:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zopas ontdek ik op editietemse een artikel over de gevaarlijke toestand in de Kapelstraat ... Eigenlijk had ik dat al eerder moeten vinden ... Het artikel is vergezeld van een hele reeks sprekende foto's! (Dank u, Kurt.)

Dit staat er te lezen:
Citaat:
Fietsersbond trekt aan de alarmbel.

Geschreven door Administrator
04 Sept 2014 om 19:18


TEMSE/STEENDORP - Volgens Fietsersbond Temse zorgt de signalisatie aan de werken in de Kapelstraat in Steendorp voor bijzonder onveilige toestanden voor fietsers.

De werken op het fietspad lopen in opdracht van de Watermaatschappij.

'De signalisatie om fietsers veilig voorbij de werken te sturen, en om automobilisten op de aanwezigheid van fietsers te wijzen zoals de rijbaan oversteken, in de verkeerde richting rijden op het fietspad, en soms zelfs op de rijbaan rijden, is totaal onvoldoende', stelt Jozef Van Breuseghem.

Volgens de Fietsersbond is de signalisatie verkeerd of afwezig.

'De maximum snelheid wordt niet beperkt maar blijft behouden op 70 kilometer per uur', oppert Van Breuseghem. 'Aan de Negenoogstraat staat een werfkeet die aan automobilisten volledig het zicht ontneemt op fietsers die van rechts komen, dus die overgestoken zijn en het fietspad langs de overkant richting Temse volgen. Automobilisten moeten zelfs tot op het fietspad rijden om zicht te krijgen op het autoverkeer dat van rechts komt, en zijn er ook niet van verwittigd dat er mogelijk tweewielers van rechts kunnen komen. Ik heb het al twee keer gemeld aan de wegbeheerder, het gewest denk ik, via het Meldpunt Fietspaden, maar tot nu toe zonder resultaat. De fietsers worden echt aan hun lot overgelaten. Hopelijk moet er niet eerst een ongeval gebeuren.'

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-09-2014 18:07:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

En hoe was de situatie vandaag, maandag 8 september 2014, na al die alarmerende berichten in de pers?

Wel, aan de werken is de rijbaan versmald en er zijn verkeerslichten geplaatst voor het autoverkeer. Gelukkig niet voor het fietsverkeer Hihi , ...



... en het voorrangsbord B19 in de rijrichting van Steendorp staat nog altijd ondersteboven.



Aan de andere kant van de wegversmalling, waar natuurlijk de verkeerslichten staan voor de rijrichting Temse, staat ook een voorrangsbord B19. Hier staat het zoals het hoort.



Het omgekeerd voorrangsbord B19 in de rijrichting van Steendorp zou dus eigenlijk een voorrangsbord B21 moeten zijn! Het klassieke geval van verkeerd gebruik van verkeersborden, zoals trouwens ook vermeld is in onze Wegcode voor Fietsers.

Het is nog niet alles wat signalisatie betreft voor automobilisten (en eigenlijk telt het volgende ook voor fietsers!). In de loop van de werken staan twee verkeersborden C3 opgesteld: "Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder".





Maar natuurlijk trekt zich daar niemand wat van aan ... Kijk, twee foto's met allemaal bestuurders in overtreding Lach .





Tot zover de op zijn minst gebrekkige verkeerssignalisatie. Dit kan natuurlijk niet gemeld worden op het Meldpunt Fietspaden, maar wel op het Meldpunt Wegen ... Dat heb ik uiteraard ook gedaan Knipoog en mijn melding heeft het referentienummer WOV-2014-MPW-00527 gekregen. Ik heb het met de nodige foto's gemeld als volgt:
Citaat:
Een voorrangsbord B19 staat ondersteboven, waar een voorrangsbord B21 zou moeten staan (Foto1). Aan de andere kant van de wegversmalling staat het voorrangsbord B19 correct (Foto2).
Twee verbodsborden C3 staan nogal onbeduidend verkeerd en overbodig opgesteld, want alle bestuurders rijden door in beide richtingen, ondanks het "verbod" (Foto3) ...

(Foto3 is een combinatie van de 4 vorige foto's.) Als ik binnen een maand geen antwoord gekregen heb, dan mag ik eens mailen naar meldpuntwegen-apenstaartje-vlaanderen.be zeggen ze ... Als ze tegen dan nog niets aangepast hebben zullen de werken wel ongeveer voorbij zijn, denk ik. Gemakkelijk is dat wel!


Is er iets veranderd of verbeterd voor fietsers?

Waar fietsers in de rijrichting naar Temse aan het begin van de werken de rijbaan moeten oversteken is er nog niets gewijzigd. Je moet maar het geluk hebben dat er aan de overkant geen auto geparkeerd staat, waardoor het fietspad onbereikbaar zou zijn.



Aan de overkant staat nog altijd geen enkele aanduiding met een verkeersbord D7 (of misschien D9 in dit geval) naar deze kant gekeerd, om aan te duiden dat dit nu een verplicht tweerichtingsfietspad is in de rijrichting Temse.



Aan de Negenoogstraat is wel iets verbeterd Goed zo! : één van de werfketen is weg. Daardoor hebben automobilisten (als ze naar rechts kijken) wat meer zicht op aankomende fietsers, maar ook de fietsers die nu in 'tegenrichting' naar Temse rijden kunnen beter het aankomend verkeer uit de Negenoogstraat zien en gepast reageren op onvoorzichtige automobilisten.



Maar nog steeds worden automobilisten er niet attent op gemaakt dat er fietsers van rechts kunnen komen.



Ik heb hier enige tijd de bestuurders in het oog gehouden die uit de Negenoogstraat kwamen. Het is uitzonderlijk dat ze naar rechts kijken naar aankomende fietsers. Gelukkig kwam er toevallig juist geen fietser of bromfietser als die automobilisten op hun gaspedaal drukten ...

Fietsers worden er nog altijd niet van verwittigd dat ze nu tegenliggers mogen verwachten op het fietspad.



En zoals op de twee vorige foto's ook al te zien is: nu de werken weer begonnen zijn na het weekend, ligt het fietspad hier opnieuw vol vuiligheid.



Het fietspad dat nu richting Temse moet genomen worden is ook na dit kruispunt nog altijd niet aangeduid met een verkeersbord D7 naar deze kant gekeerd, om aan te duiden dat dit nu een verplicht tweerichtingsfietspad is.



Fietsers die uit de Negenoogstraat komen en richting Temse willen fietsen, moeten voor zichzelf maar uitmaken dat ze niet langs de rijbaan naar het fietspad aan de overkant moeten, maar dat ze langs deze kant moeten blijven. Daar komt nog bij dat het volgens de wegcode een verkeersovertreding is om dit 'verkeerd' fietspad te nemen, terwijl het volledig met de wegcode overeenstemt om op de rijbaan verder te fietsen richting Temse, bij gebrek aan enige andere aanduiding vanaf hier.



Fietsers die uit de Blauwhofstraat komen, en richting Temse willen rijden, hebben een gelijkaardig probleem. Bij het naderen van de Kapelstraat staat geen enkele signalisatie over werken. Richting Temse zijn enkel wat rood-witte lintjes te zien. ...



... Aan de Kapelstraat lijkt het fietspad richting Temse achter die lintjes best in orde en berijdbaar te zijn. ...



... Het staat zelfs nog altijd aangeduid als fietspad met een verkeersbord D9, dus ...



... Maar even verder merk je het wel! Wat je dan echter moet doen, dat moet je zelf maar weten: op de rijbaan verder fietsen, of de rijbaan oversteken naar het verkeerde fietspad? In feite bega je weer een verkeersovertreding als je het fietspad aan de overkant volgt (want er is niets aangeduid), en volg je de wegcode als je op de rijbaan verder blijft fietsen (want uw fietspad is onberijdbaar) ...

Tenslotte: aan het kruispunt met de Oostberg moet je nog altijd opnieuw de rijbaan oversteken naar het 'normale' fietspad, ...



... en nog steeds worden fietsers er ook hier niet van verwittigd dat er nu tegenliggers op het fietspad kunnen opduiken.



Van dit alles, en van nog een bijkomende hindernis (Uitroepteken verrassing Uitroepteken) heb ik een filmpje gemaakt van op de fiets. Dat volgt nog wel, als het gemonteerd is ...

(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 17:39:19; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-09-2014 09:38:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hier is dan het beloofde filmpje:




_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-09-2014 21:23:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is nu woensdag 10 september 2014, en eigenlijk is er nog bijna niets veranderd aan de gebrekkige signalisatie, zowel voor automobilisten als voor fietsers. Alleen het ondersteboven geplaatste voorrangsbord B19 is wat opgeschoven richting Steendorp, omdat de rijbaanversmalling en de bijhorende verkeerslichten ook wat opgeschoven zijn, maar het staat nog altijd even ondersteboven en in de plaats van een verkeersbord B21.



Wie beweert er dat het de fietsers zijn die de wegcode niet kennen?

Nochtans kreeg ik vandaag volgend bericht van de wegbeheerder, als antwoord op mijn melding van zondag 31 augustus 2014:
Citaat:
Op 10 september 2014 15:51 schreef Wegbeheerder <emailadres>:

Beste Van Breuseghem Jozef,

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : 701AB0DB1E) op volgende locatie :

Kapelstraat
Temse
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Ik wil u bedanken voor uw melding.

De wegentoezichter heeft ter plaatse een nazicht gedaan van de signalisatie in de Kapelstraat.

Hij heeft samen met de lokale politie vastgesteld dat de signalisatie voor de aanduiding van het dubbel rijrichting fietspad aan de overzijde aanwezig is.

In de zijstraat zal extra signalisatie geplaatst worden door de aannemer om automobilisten te wijzen op deze dubbele rijrichting.

Ik hoop dat u hiermee voldoende geïnformeerd bent.

Met vriendelijke groeten

ir. Peter De Backer
Afdelingshoofd
Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen

Is de signalisatie voor de aanduiding van het dubbel rijrichting fietspad aan de overzijde aanwezig? Dat is mij vandaag toch niet opgevallen. Ik zal nog eens moeten gaan kijken ...
Dat in de zijstraat een extra signalisatie zal geplaatst worden, is meer dan hoog tijd!
Op te volgen!

(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 19:41:29; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-09-2014 10:55:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, vrijdag 12 september 2014, is er inderdaad al iets aan de signalisatie voor fietsers gedaan. Maar is het nu in orde?

Op de plaats waar fietsers in Steendorp de rijbaan moeten oversteken naar het fietspad aan de linkerkant van de rijbaan, staat nu inderdaad een verkeersbord D7, maar ...



... het staat verkeerd gericht!



Dit bord moet zichtbaar zijn in de richting naar Temse, om aan te duiden dat dit fietspad, dat langs de linkerkant van de rijbaan ligt, door fietsers in de richting Temse moet gebruikt worden.

Hetzelfde doet zich voor recht tegenover de Blauwhofstraat (ge weet wel, waar de haag staat met een draad er tussen, klik hier).



Als je richting Steendorp fietst, zie je perfect dat het hier een verplicht fietspad is, maar je zou het eigenlijk moeten zien als je richting Temse fietst!

Aan de Negenoogstraat staat nu wel een verwittiging dat er fietsers uit de twee richtingen kunnen komen, ...



... maar hier is het fietspad na het kruispunt langs de linkerkant van de rijbaan niet aangeduid met een verkeersbord D7.



Dat moet nochtans volgens artikel 10.4 van de plaatsingsvoorwaarden Lees :
Citaat:
10.4. Verkeersbord D7. Verplicht fietspad.

Dit verkeersbord moet na elk kruispunt herhaald worden. Indien de plaatsgesteldheid het rechtvaardigt mag het evenwijdig met het fietspad geplaatst worden.
...

Voorbij de Oostberg staat dan weer wel een verkeersbord D7 aan het linkse fietspad, èn in de goede richting zichtbaar!



Moeten fietsers hier dan niet meer terug de rijbaan oversteken naar het "normale" fietspad aan de rechterkant van de rijbaan? Dit verkeersbord geeft aan fietsers (en bromfietsers) inderdaad de toelating om het linkse fietspad verder te gebruiken.



Het is wel eigenaardig, want nu is er een verplicht fietspad aan weerskanten van de rijbaan. Hoe moeten we dat in praktijk brengen? Als we op het ene verplicht fietspad rijden, kunnen we toch moeilijk tegelijkertijd aan de verplichting voldoen om ook op het andere te rijden ...

Maar het zal wel een bedoeling hebben, want ook in de Oostberg is een verwittiging aangebracht dat er nu fietsers uit beide richtingen kunnen komen!



Zouden de werken nog verder gezet worden op de Krijgsbaan richting Temse?


Tot daar de aanpassingen voor fietsers. Het grenst aan het ongelofelijke dat het veertien dagen moet duren, en dat er bovendien steeds door fietsers zelf moet op gewezen worden, alvorens de signalisatie voor fietsers aan wegenwerken min of meer in orde gebracht wordt! Dikwijls wordt met fietsers gewoon geen rekening gehouden!


Van mijn melding op het Meldpunt Wegen (klik hier) heb ik tot nu toe nog niets vernomen. Is daarvan al iets aangepast?

Eén van de verbodsborden C3 is omgedraaid.



Daardoor is het inderdaad niet meer geldig, maar het andere bord, dichter bij Steendorp, staat er nog altijd.



Eigenlijk is de toegang in beide richtingen verboden, voor iedere bestuurder! En het bord B19 staat nog altijd ondersteboven op de plaats waar eigenlijk een B21 moet staan.



(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 19:50:45; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-09-2014 19:01:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Voorbij de Oostberg staat dan weer wel een verkeersbord D7 aan het linkse fietspad, èn in de goede richting zichtbaar!



Moeten fietsers hier dan niet meer terug de rijbaan oversteken naar het "normale" fietspad aan de rechterkant van de rijbaan? Dit verkeersbord geeft aan fietsers (en bromfietsers) inderdaad de toelating om het linkse fietspad verder te gebruiken.



Het is wel eigenaardig, want nu is er een verplicht fietspad aan weerskanten van de rijbaan. Hoe moeten we dat in praktijk brengen? Als we op het ene verplicht fietspad rijden, kunnen we toch moeilijk tegelijkertijd aan de verplichting voldoen om ook op het andere te rijden ...

Maar het zal wel een bedoeling hebben, want ook in de Oostberg is een verwittiging aangebracht dat er nu fietsers uit beide richtingen kunnen komen!



Zouden de werken nog verder gezet worden op de Krijgsbaan richting Temse?
...

Het is inderdaad de bedoeling om nog verder te fietsen voorbij de Oostberg op het fietspad langs de linkerkant van de rijbaan richting Temse. Aangezien aan het kruispunt met de Oostberg de toegelaten snelheid 70 km/u is, en de rijbaan er een lichte bocht maakt, is het inderdaad beter om niet hier de rijbaan over te steken, maar wel aan het volgende kruispunt met de Vijfhuizenstraat. Daar is de N419 al "Krijgsbaan".



Vanaf hier begint de bebouwde kom van Temse, en is de toegelaten snelheid dus gedaald tot 50 km/u. Hier maakt de rijbaan geen bocht en heeft men een beter zicht op het aankomende autoverkeer.



Een verkeersbord F50 verwittigt voor overstekende fietsers aan de Vijfhuizenstraat.



Met wat goede wil kan dat ook beschouwd worden als een verwittiging voor tegemoetkomende fietsers. Van waar zouden die overstekende fietsers anders moeten komen?

(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 19:56:41; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-09-2014 13:04:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag is het vrijdag 19 september 2014, ongeveer 3 weken na het begin van de werken. Ik heb nu ook antwoord gekregen op mijn melding met referentienummer WOV-2014-MPW-00527 op het Meldpunt Wegen, over de foutieve signalisatie op de rijbaan, dus voor het gemotoriseerd verkeer:
Citaat:
Op 17 september 2014 14:44 schreef Wegbeheerder <emailadres>:

Beste Van Breuseghem Jozef,

Als reactie op uw melding van een knelpunt via het Meldpunt Wegen (referentie : WOV-2014-MPW-00527) op volgende locatie :

N419
Temse
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Ik wil u bedanken voor uw melding over de nutswerken op de N419.

Ik kan u meedelen dat na controle van de wegentoezichter en de politie is gebleken dat de signalisatie correct staat.

De lokale politie voert ook dagelijks een controle uit om ervoor te zorgen dat de signalisatie correct blijft staan.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groeten

ir. Peter De Backer
Afdelingshoofd
Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen

Tijd dus om eens na te zien of de signalisatie nu werkelijk correct staat (en of ze correct blijft staan). Maar laten we eerst nog eens kijken of de signalisatie voor fietsers nog gewijzigd is.

Op de plaats waar fietsers in Steendorp de rijbaan moeten oversteken naar het fietspad aan de linkerkant van de rijbaan, staat het verkeersbord D7 nu in de goede richting.



Ook recht tegenover de Blauwhofstraat staat het verkeersbord D7 in de goede richting.



Maar ... voorbij de Negenoogstraat staat nog altijd geen verkeersbord D7 om het tweerichtingsfietspad aan te duiden.



En voor het verkeer op de rijbaan verschuift de rijbaanversmalling van de werken geregeld, maar het voorrangsbord B19 staat nog altijd ondersteboven op de plaats waar eigenlijk een B21 moet staan.



Er staan wel werkende verkeerslichten aan de rijbaanversmalling, dus met dit voorrangsbord moet dan geen rekening gehouden worden, maar zoals het nu geplaatst is moet met dit verkeersbord nooit rekening gehouden worden, volgens het artikel 5 van de wegcode Lees :
Citaat:
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Ik kan bijgevolg moeilijk tot het besluit komen dat de signalisatie correct staat. Een klein berichtje naar de wegbeheerder en naar de politie kan dus geen kwaad:
Citaat:
Geachte,


In verband met de signalisatie aan de werken in de Kapelstraat (Steendorp-Temse), dank ik u voor de aandacht die aan mijn meldingen geschonken is. De gevaarlijkste plaatsen voor fietsers worden nu op een afdoende wijze aangeduid en de signalisatie is grotendeels correct.

Om volledig in orde te zijn resten nog twee details: één voor het fietspad en één voor de rijbaan:

Het tweerichtingsfietspad richting Temse is niet aangeduid met een D7 na de Negenoogstraat (foto1):

Ter hoogte van de rijbaanversmalling aan de werken staat het voorrangsbord B19 staat nog altijd ondersteboven op de plaats waar eigenlijk een B21 moet staan (foto2):

Er staan wel werkende verkeerslichten aan de rijbaanversmalling, dus met dit voorrangsbord moet dan geen rekening gehouden worden, maar zoals het nu geplaatst is moet met dit verkeersbord nooit rekening gehouden worden, volgens het artikel 5 van de wegcode.


Met vriendelijke groeten,

De "foto1" en de "foto2" zijn uiteraard dezelfde als de twee laatste hierboven. Ik ben benieuwd of dit misschien na 4 weken in orde zal gebracht worden, of zouden de werken dan al gedaan zijn?

(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 20:00:53; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-09-2014 10:14:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit was ik vorige vrijdag nog vergeten te zeggen: er is nu ook een snelheidsbeperking ingevoerd van 50 km/u over de volledige lengte van de werken (ik ga niet alle verkeersborden fotograferen ...).



En alle borden van maximum 70 km/u zijn ongeldig gemaakt.



Dat was ook één van mijn vragen Knipoog ...

(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 20:03:07; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Steendorp - Kapelstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005