|
Slechte signalisatie voor fietsers bij werken. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-10-2014 19:31:55 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ik weet dus alweer wat te doen en bij wie ik moet zijn |
(Klik hier.)
Ik ben vandaag voor alle zekerheid nog eens naar de toestand ter plaatse gaan kijken. De werken zijn nu immers al een heel eind opgeschoven richting Rupelmonde. Aan de Oostberg is bijgevolg alle werf-signalisatie voor fietsers verwijderd. Er moet niet meer gevreesd worden voor fietsers van rechts ...
... want het is geen tweerichtingsfietspad meer langs deze kant.
Ook aan de Negenoogstraat is alle overbodig geworden werf-signalisatie verwijderd. Ook hier is het nu opnieuw een éénrichtingsfietspad.
De werken zijn nu zo ver opgeschoven, dat fietsers die van uit de richting Rupelmonde naar Temse rijden, al een heel eind vóór de verkeerslichten (kruispunt Hospitaalstraat/Gelaagstraat) de Kapelstraat moeten oversteken naar het fietspad aan de overkant.
Dat wordt vanaf hier dus een tweerichtingsfietspad, maar dat is niet aangeduid. Voor het verkeer dat uit de zijstraten komt (Gelaagstraat en Kerkhofstraat, en eventueel zelfs aan de parkeerplaats in de Kapelstraat en de straat naar de steenbakkerij) is ook niet aangeduid dat fietsers nu van rechts kunnen komen. Het 'normale' fietspad richting Temse blijft immers bijna tot aan de Blauwhofstraat onbruikbaar.
Zoals Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen het voorstelt (klik hier) heb ik volgende mail naar de politie van Temse gestuurd, vergezeld van de laatste drie foto's hierboven:
Citaat: |
Onderwerp: Werken in de Kapelstraat - signalisatie voor fietsers
Geachte,
De werken in de Kapelstraat schuiven voortdurend op richting Rupelmonde. De signalisatie voor fietsers houdt deze beweging niet bij.
Verschillende van onze leden meldden ons het gebrek aan signalisatie bij de aanvang van de werken einde augustus. Na meldingen op het Meldpunt Fietspaden is dit grotendeels in orde gebracht op de kruispunten Negenoogstraat, Oostberg en op het zuidelijk fietspad, dat gedeeltelijk een tweerichtingsfietspad werd.
Daar is alle signalisatie nu verwijderd aangezien de werken daar gedaan zijn. Maar fietsers richting Temse moeten nu in de Kapelstraat al ver vóór de verkeerslichten het fietspad aan de overkant gebruiken, tot ver voorbij die verkeerslichten, bijna tot aan de Blauwhofstraat.
Op dat hele traject staat geen enkele signalisatie, noch voor de fietsers zelf, noch als verwittiging voor het tweerichtingsfietspad voor bestuurders die uit zijstraten komen.
De wegbeheerder (Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen) raadt mij aan om in dit verband contact op te nemen met de politie van Temse. Daarom deze mail.
Met vriendelijke groeten,
... |
Nu maar wachten op resultaat .
(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 20:20:34; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-10-2014 16:08:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het resultaat is er, na het mailtje naar de politie van Temse. Aan de Kerkhofstraat is het fietspad richting Temse nu aangeduid als tweerichtingsfietspad, ...
... en de bestuurders die uit de Kerkhofstraat komen worden verwittigd dat er ook fietsers van rechts kunnen komen. Maar er is echt veel wind vandaag en dat bijgeplaatst verkeersbord is omgewaaid.
Daarom heb ik het recht gezet, het onderbord omhoog geschoven en de verzwarende steen er op gelegd.
Hoe lang het de wind gaat trotseren weet ik niet, want ook aan de Gelaagstraat waren de bijgeplaatste verkeersborden omver gewaaid.
Ook deze laatste heb ik recht gezet, maar die lag direct opnieuw tegen de grond door de sterke wind. Hier waren geen verzwarende stenen, dus opnieuw recht zetten was hopeloos.
Waar de werken nu beginnen was het verkeersbord dat het tweerichtingsfietspad aanduidt eveneens tegen de grond gewaaid, ook zonder verzwaring.
Er viel mij nog iets op aan het begin van de werken:
Het verkeersbord C3 is omgedraaid. Eindelijk, zou ik zeggen. Ik denk niet dat de wind dat gedaan heeft. Al van bij de aanvang van de werken, einde augustus 2014, was eigenlijk de doorgang voor elke bestuurder verboden door deze C3, dus ook voor fietsers, en dat in beide richtingen, terwijl alle bestuurders de hele tijd toch mochten door rijden in beide richtingen .
Eén zaak zal wel niet in orde komen, denk ik:
Dit ondersteboven geplaatste verkeersbord B19 schuift ook mee met de werken richting Rupelmonde. Eigenlijk moet hier een verkeersbord B21 staan, zoals hierboven al meedere keren gezegd is. Ter herinnering: zo ziet een goed geplaatste B19 er uit, en dit is een B21.
Maar ... tenslotte is dat toch maar een probleem voor de automobilisten. Wij, fietsers, hebben hier een fietspad, dus wij moeten ons daar niets van aantrekken.
Alles bijeen blijf ik het droevig vinden, dat de verplichte signalisatie voor fietsers niet vanzelf geplaatst wordt, maar dat het alleen maar gebeurt als er meerdere keren naar gevraagd wordt. Fietsers worden blijkbaar toch nog altijd beschouwd als tweederangs-weggebruikers, maar toch verlangt men wel van fietsers dat ze strikt de wegcode respecteren. Respect moet je verdienen en moet van twee kanten komen .
(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 21:09:22; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-10-2014 15:55:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag ben ik er nog eens gepasseerd en alles lijkt nu toch min of meer in orde te zijn (behalve die B19 natuurlijk ). De wind waait niet meer zo hevig als de voorbije dagen.
Aan de Kerkhofstraat staan de bijgeplaatste verkeersborden nog, en ze staan nog allemaal recht. Voorbij de Gelaagstraat staat het verkeersbord nu recht dat het tweerichtingsfietspad richting Temse aanduidt, ...
... maar de verkeersborden die automobilisten moeten verwittigen van fietsers uit de twee richtingen liggen (nog altijd?) omver.
Ik heb die dan maar recht gezet, want er komen wel degelijk fietsers van rechts!
Hoewel het hier minder gevaarlijk zal zijn voor die fietsers aangezien hier verkeerslichten staan.
Het verkeersbord dat het tweerichtingsfietspad richting Temse aanduidt aan het begin van de werken, tegen Rupelmonde, staat ook recht.
Maar eigenaardig ... Het verkeersbord C3 is opnieuw zichtbaar gemaakt!
In feite mag er dus weer geen enkele bestuurder dit verkeersbord voorbij rijden richting Temse, en zou er evenmin vanuit de richting Temse een bestuurder mogen komen ... Als weggebruikers moeten we blijkbaar zelf maar uitmaken met welke verkeersborden we rekening moeten houden en met welke niet ...
En dan is de overheid, de wetgever, de wegbeheerder, de politie, ... soms verwonderd dat ook met andere verkeersborden geen rekening meer gehouden wordt.
Deze werken zijn in alle geval op weg om Temse te verlaten. Dan zijn wij er als Fietsersbond afdeling Temse van verlost ...
(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 21:13:20; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-11-2014 18:42:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag (donderdag 20 november 2014) reed ik in Steendorp door de Kerkhofstraat naar de Kapelstraat, om naar Temse te fietsen. Dit zag ik bij het naderen van de Kapelstraat.
Rechts van de rijbaan staat nog altijd de verwittiging om uit te kijken naar fietsers die van rechts kunnen komen, ook al is het onderbord nogal ongewoon zeer laag gezakt. Dit kun je moeilijk nog een 'onderbord' noemen. Volgens artikel 65.2 van de wegcode moet een onderbord trouwens 'onder het teken bevestigd' zijn :
Citaat: |
65.2. De betekenis van een verkeersbord kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een wit opschrift of symbool op een rechthoekig onderbord met blauwe achtergrond dat onder het teken bevestigd is.
De onderborden betreffende de fietsen en tweewielige bromfietsen hebben evenwel zwarte opschriften en symbolen op witte achtergronden en zijn van één van de volgende modellen :
... |
Je kunt dit niet meer als een 'bevestiging onder het teken' beschouwen.
... en links van de rijbaan zie ik dat ik de Kapelstraat niet moet oversteken om naar Temse te fietsen, maar dat ik het fietspad langs deze kant moet nemen.
Om deze foto's te kunnen nemen was ik natuurlijk even gestopt en afgestapt ('fietsers afstappen', ge kent dat wel ...), en ik keek even achter de hoek, waar ik dit bordje zag staan.
'Fietsers oversteken'. Verwarring ten top dus voor fietsers. Enerzijds wordt gevraagd om over te steken (en dat is niet hetzelfde als het fietspad verder volgen), anderzijds staat enkele meters verder een bord dat fietsers verplicht om het fietspad langs deze kant te volgen. Dus toch niet oversteken?
Ik ben dan toch maar de rijbaan overgestoken om langs het 'normale' fietspad richting Temse te rijden, ook al ben ik daarvan eigenlijk niet op de hoogte omdat ik uit de Kerkhofstraat kom. Even verder zag ik dit.
Volgens dat verkeersbord F50 is dit een 'oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen' ... Ik zou daar toch niet graag op oversteken. Je kunt er wel zonder problemen langs fietsen.
Verder zijn de putten die in het fietspad gemaakt zijn over het algemeen wel goed hersteld, voor een fietspad met klinkers.
Ter hoogte van de Blauwhofstraat ontbreekt nog een gedeelte van de fietspadmarkering.
Ik heb dit fietspad nog verder gevolgd tot aan de Schauselhoekstraat. Daar begint de Krijgsbaan en moest ik opnieuw de rijbaan oversteken naar het fietspad langs de linkerkant. Maar daarover lees je hier meer, bij de Krijgsbaan.
(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 21:20:33; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-12-2015 21:30:53 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er zijn weer eens werken aan de gang op het fietspad in de Kapelstraat, richting Bazel helemaal op de grens met Rupelmonde, juist voor de Temsestraat. Ter hoogte van de bushalte is het fietspad daar helemaal versperd.
Natuurlijk staat er het gekende bordje "FIETSERS AFSTAPPEN", wat overigens geen enkele wettige betekenis heeft. Maar als je van je fiets afstapt, dan word je een voetganger. En wat staat op het volgende bordje?
Inderdaad, "VOETGANGERS OVERSTEKEN". Wie daar per fiets komt zou dus de rijbaan twee keer moeten oversteken, om daarna terug op het fietspad langs de rechterkant van de weg te kunnen verder rijden.
Het valt op dat het fietspad helemaal verdwijnt, en dat er verder voor de veiligheid van de fietsers niets voorzien wordt. Is het echt niet mogelijk om voor deze enkele meters een veilige doorgang voor fietsers te maken? Heeft dat ook niet te maken met het "wederzijds respect" voor fietsers, waar Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen zo graag naar verwijst (klik hier)? Deze gewestweg valt immers onder hun verantwoordelijkheid.
Morgen doe ik een melding op het Meldpunt Fietspaden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-09-2019 20:07:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er zijn alweer werken aan de gang in de Kapelstraat in Steendorp. Dit stond in Het Nieuwsblad van dinsdag 17 september 2019:
Die werken gaan dus duren tot ongeveer het einde van dit jaar. Uit ondervinding weet ik hoe fietsers gewoonlijk behandeld worden bij werken, dus ben ik eens gaan zien of er met fietsers een beetje rekening gehouden is.
Waar de werken beginnen, richting naar Steendorp, is er op het fietspad geen doorkomen meer aan vanaf juist voor het kruispunt met de Negenoogstraat, ...
... dus ... "fietsers oversteken" ... Door de haag? Of eigenlijk een eind verder? Of een eindje terug?
Bovendien is dat fietspad links in de rijrichting naar Steendorp niet aangeduid als (voorlopig) fietspad, zoals dat wettelijk moet. Het is dus zelfs verboden om daarop te rijden richting Steendorp! Wat bij een ongeval met een tegenligger? Dat bordje "fietsers oversteken" heeft trouwens geen enkele wettige betekenis. Om bij dergelijke werken fietsers op een gedegen manier op het andere fietspad te krijgen, moet eigenlijk het volgende gebeuren:
- Fietsers moeten de rijbaan kunnen oversteken op een plaats waar ze "hun" fietspad veilig kunnen verlaten, en het andere aan de overkant kunnen bereiken, zonder gehinderd te worden door hagen, afsluitdraden, of andere obstakels.
- Het fietspad aan de overkant, dus links in de rijrichting, moet (voorlopig) aangeduid worden als fietspad met een verkeersbord D7 of D9, al naargelang of er ook bromfietsen klasse B en speed pedelecs op mogen rijden (of moeten rijden bij een toegelaten rijbaansnelheid van meer dan 50km/u) of niet.
- De "normale" gebruikers van het fietspad aan de "overkant" worden er best van verwittigd dat "hun" fietspad gedeeltelijk dubbelrichting is, en dat ze dus tegenliggers mogen verwachten.
- Aan het einde van de werfzone moeten de overgestoken fietsers opnieuw de rijbaan kunnen oversteken en "hun" fietspad kunnen bereiken op een veilige wijze zonder onnodige hindernissen.
Fietsers kunnen nu even goed, of misschien zelfs beter, niet oversteken maar aan deze kant blijven. Er is plaats genoeg om te fietsen tussen de bakens en de buis.
Er komen geen tegenliggers en van het gemotoriseerd verkeer heb je evenmin last. Alleen op het einde van de werfzone staat een container in de weg, en tijdens de werkuren kan hier en daar een voertuig staan.
Die hindernissen kunnen allemaal gemakkelijk omzeild worden, tijdens de wisseling van de verkeerslichten. Er is immers beurtelings verkeer op de rijbaan, en tijdens de wisseling van de verkeerslichten is er een ruime periode helemaal geen gemotoriseerd verkeer.
Waarom moeten fietsers eigenlijk van het fietspad? Er lijkt toch niets in de weg te staan of te liggen?
Enkel in het begin van de werfzone ligt een nogal struise buis dwars over het fietspad.
Zou er niets kunnen voorzien worden, om fietsers daar op een geleidelijke wijze overheen te laten rijden, zodat ze op het fietspad kunnen blijven? Tijdens de werken van het Sigmaplan voorziet de Vlaamse Waterweg soms "bruggetjes" voor fietsers over veel dikkere buizen. De werken gaan tenslotte toch drie maanden duren!
Die werken zullen later opschuiven richting Temse, dus naar de Krijgsbaan. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-09-2019 15:43:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
De werken zijn al wat opgeschoven in de richting van de Krijgsbaan. Op deze plaats kunnen fietsers al wat beter het fietspad aan de overkant bereiken, en soms zijn daar spectaculaire dingen zoals stoomgeisers te zien ...
Het fietspad, dat fietsers nu links van de rijbaan moeten gebruiken richting Steendorp, is nog niet echt aangeduid als fietspad, maar het onderbordje voor een dubbelrichtingsfietspad is toch geplaatst.
En de fietsers die van Steendorp komen, worden er eveneens van verwittigd, met een apart onderbord, dat er tegenliggers te verwachten zijn op het fietspad.
De signalisatie wordt dus al wat beter, het zal nog in orde komen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|