Nog een knap staaltje van fietsinfrastructuur dat ik gevonden heb
op deze website:
Het rollend fietspad! (ik moest even denken aan een album van Suske en Wiske!)
Pernis, Vondelingenweg, rollend fietspad.
Fietsers in Pernis moeten 8 meter hoogteverschil overbruggen om de Havenspoorlijn te kruisen.
Om fietsers hierbij een steuntje in de rug te geven heeft de gemeente Rotterdam in 2003 een rollend fietspad aangelegd.
Het rollend fietspad kostte 2,25 miljoen euro.
De gemeente Rotterdam en de Stadsregio Rotterdam hebben het rollend fietspad gefinancierd.
Het rollend fietspad maakt deel uit van de fietsroute van Hoogvliet via Pernis en de Beneluxtunnel naar Vlaardingen.
Hier maken per etmaal tussen de 500 en 1500 fietsers gebruik van.
Het is een alternatief voor het verderop gelegen pontje en is mede bedoeld om het isolement van Pernis tegen te gaan.
Fietsers kunnen met het rollende fietspad naar boven en met ‘gewone’ hellingbanen naar beneden.
Fietsers moeten een hoogteverschil van 8 meter overbruggen.
Het rollend fietspad heeft een hellingspercentage van 22 procent.
Ter vergelijking: het hellingspercentage van een normale roltrap is 57 procent.
Omdat er een knik in het tracé is zit is niet gekozen voor een tunnel.
Uit oogpunt van sociale veiligheid is een tunnel dan niet wenselijk.
Fietsers worden geacht af te stappen en met de fiets aan de hand naar boven te gaan.
Om dit te benadrukken zijn hekjes geplaatst.
Het rollend fietspad is alleen bedoeld om naar boven te gaan.
Fietsers die naar beneden willen, moeten gebruik maken van de ‘normale’ hellingbanen van het viaduct.
De Havenbeveilingsdienst houdt toezicht met behulp van camera’s.
Het rollend fietspad is overdekt, maar de zijkanten zijn wel open.
De overkapping is onder andere bedoeld om het rollend fietspad te beschermen tegen weersinvloeden.
Bijkomende info:
De bewoners van de Rotterdamse wijk Pernis hebben een rollend fietspad over de havenspoorlijn - onderdeel van de Betuwelijn - waar in het kader van spoorverdubbeling alle kruisingen ongelijkvloers zijn gemaakt. Het rollend fietspad, dat een helling heeft van 12 procent, werd in opdracht van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam voor 2,25 miljoen euro gebouwd door onder andere Arcadis en roltrapbouwer Kone en is bekostigd door de gemeente Rotterdam en de Stadsregio Rotterdam. Het fietspad overbrugt een hoogte van acht meter; te hoog voor een gewoon fietsviaduct. Omdat vanwege een knik in het tracé een fietstunnel als sociaal onveilig werd beschouwd, is na overleg met de wijkraad Pernis voor deze opmerkelijke oplossing gekozen. Een liftachtige constructie is ook nog overwogen, maar een rollend fietspad is gebruiksvriendelijker.
Fietsers kunnen fietsend omhoog of anders afstappen en met fiets aan de hand op het pad gaan staan. Het pad heeft het uiterlijk van een roltrap zonder treden, zoals dat ook wel in gebruik is op luchthavens. Naar beneden gaat over een normaal viaduct.
Het rollend fietspad maakt deel uit van de nieuwe fietsroute die loopt van Pernis via de met camera’s bewaakte fietsersbuis van de Beneluxtunnel naar Vlaardingen en Schiedam, waar naar schatting tussen de 500 en 1500 fietsers per dag gebruik van zullen maken. De fietsroute is een alternatief voor het verderop gelegen pontje en is mede bedoeld om te voorkomen dat het tussen olieraffinaderijen ingeklemde Pernis nog verder geïsoleerd raakt tussen oprukkende infrastructuur. Door nadrukkelijk ook te investeren in infrastructuur voor fietsers hoopt het Gemeentelijk Havenbedrijf, dat zoiets overigens niet tot haar primaire taak rekent, toch een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gebied. _________________ Forumbeheerder
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum