|
Renovatie Krijgsbaan (viaduct) N419 |
|
mario
Geregistreerd op: 11 Okt 2010 Berichten: 6 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-02-2011 22:59:27 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het verkeer komende uit Bornem dat richting Steendorp wilt rijden zou dan een grote omweg moeten maken via het centrum ofwel via Doornstraat, Beekstraat, ...
Hopelijk wordt deze afrit niet definitief afgesloten.
Alternatief enkel het verkeer rechts laten afslaan.
Mvg, |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-02-2011 21:37:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het lijkt mij ook heel onwaarschijnlijk dat de afsluiting definitief is. Een detailplan is ook te vinden op de website www.tv3v.be Voor de gemeente Temse zijn er vijf projectfiches van zwarte punten, fiche 4009 is die van de viaduct. De fiche is blijkbaar verouderd, want net als bij wegenwerken.be wordt er nog gesproken van verkeerslichten. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-03-2011 19:34:09 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik ben toch niet gerust in de verhoogde fietspaden die zullen aangelegd worden op de viaduct over de N16. We hebben een zeer slechte ervaring daarmee na de herinrichting van de kruispunten van de Krijgsbaan met de Prinsenlaan, Sint-Jorisstraat en de Koning Leopoldlaan. Daarom heb ik de volgende mail naar onze schepenen van openbare werken en mobiliteit gestuurd:
Citaat: |
Als Fietsersbond willen we vermijden dat de nieuwe verhoogde fietspaden op de viaduct over de N16 op dezelfde slechte wijze zouden aangelegd worden zoals destijds even verder op de Krijgsbaan, tijdens de herinrichting van de kruispunten Sint-Jorisstraat, Prinsenlaan en Koning Leopoldlaan.
Het fietspad ligt langs de voorrangsweg, en wordt bijgevolg best als doorlopend fietspad uitgevoerd. Nochtans is op die kruispunten het voorrangsfietspad onderbroken door hoge drempels en diepe goten, waardoor het eerder lijkt alsof de zijstraten de voorrangswegen zijn tegenover de fietspaden. De overgangen waren bovendien dermate slecht uitgevoerd, dat later een aantal goten in het fietspad opgevuld dienden te worden met asfalt ...
Op een tekening van de huidige werken aan de viaduct over de N16, lijken aan de zijstraten toch weer drempels over de fietspaden te lopen.
Het is natuurlijk slechts een schets en geen uitvoeringsplan. We hopen daarom dat deze keer rekening gehouden wordt met de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, en dat de overgangen geleidelijk gebeuren met hoogteverschillen van maximum 5 mm. Het ware zelfs beter dat het voorrangsfietspad gewoon zou doorlopen zonder overgangen of hoogteverschillen, en dat afslaande voertuigen over de verhoging zouden rijden.
Enkel op deze wijze wordt op een verkeersveilige manier duidelijk gemaakt waar de voorrangsweg ligt.
Daarom vragen we om er over te waken dat het herstellen van de slechte voegen in de viaduct niet zou vervangen worden door hoge drempels en diepe goten dwars over de fietspaden.
Als tweede punt vragen we ons af hoe een fietser verder moet als hij de Viadukt (de straat) naar boven fietst op het tweerichtingsfietspad dat zal aangelegd worden. Wanneer hij boven aan de Vrijheidstraat-Krijgsbaan komt, moet de fietser daar altijd een straat oversteken:
Als hij rechts wil afslaan, wordt hij langs het fietspad eerst naar links geleid om dan een bocht van bijna 180° te moeten nemen om de Viadukt (de straat) over te steken naar de Krijgsbaan. Het lijkt eerder alsof een fietser hier niet naar rechts zou mogen afslaan. De afslag voor de auto's van de Vrijheidstraat naar de oprit van de N16 is daarentegen zeer ruim bemeten en zal tegen een hoge snelheid kunnen genomen worden!
Als hij links wil afslaan, dan zal hij de Vrijheidstraat moeten oversteken om het fietspad langs de overkant te bereiken. Daarom is het misschien wel aangewezen om daar ook een fietsoversteekplaats te voorzien, en — ook voor de voetgangers — verkeerslichten om het oversteken van deze drukke straat in alle veiligheid te kunnen doen. |
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 04-01-2018: Verdwenen afbeelding herplaatst.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 04-01-2018 19:52:34; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
steven
Geregistreerd op: 11 Okt 2010 Berichten: 22
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-03-2011 20:45:23 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terechte ongerustheid!
Wat betreft het doorlopende verhoogde fietspad: het fietspad langs de Hoogkamerstraat (kant Temse) is ook doorlopend en verhoogd... (dacht ik...) |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-03-2011 19:25:00 Onderwerp: |
|
|
|
|
steven schreef: |
het fietspad langs de Hoogkamerstraat (kant Temse) is ook doorlopend en verhoogd... (dacht ik...) |
Inderdaad. Aan de Welvaartlaan, de Herderstraat, de Vredestraat en de Karel Van Hoeylandtlaan loopt zowel het fietspad als het voetpad van de Hoogkamerstraat verhoogd door over deze zijstraten. Er zijn ook goede voorbeelden in Temse!
Op 10 maart 2011 kreeg ik een antwoord van de schepen van mobiliteit op mijn mail van 8 maart 2011:
Citaat: |
Geven we dit door aan de aannemer? |
... Het is eigenlijk geen antwoord, maar een vraag. Dit is ook besproken op de vergadering die toevallig op 10 maart 2011 plaats vond. Daar is besloten om bevestigend te antwoorden, wat ik op 11 maart 2011 dan ook gedaan heb:
Citaat: |
Dit kan doorgegeven worden aan de aannemer, aan het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), aan het Vlaams gewest en aan iedereen die bij deze werken betrokken is, desnoods aan het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) in het kader van de verkeerscampagne 'Go for Zero'. Heel wat organisaties beweren van zichzelf zich in te spannen voor de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers. Hierna zal direct blijken in hoeverre ze er werkelijk iets aan willen doen.
Vlug zal blijken wat het werkelijke doel is van het wegwerken van de 'zwarte punten' in de bebouwde kom: de verkeersveiligheid verhogen voor fietsers en voetgangers, of eerder de zogenaamde 'vlotte doorstroming' bevorderen van het autoverkeer, alsof fietsers en voetgangers in de bebouwde kom niet aan het verkeer deelnemen. Het aanzuigen van meer autoverkeer (waardoor het drukker en onveiliger wordt) en het verhogen van de snelheid (zie de bocht van de Vrijheidstraat naar de oprit van de N16 richting Bornem) lijken in dit geval belangrijker te zijn dan de veiligheid van fietsers en voetgangers.
Door de fietsinfrastructuur in de bebouwde kom aangenamer en veiliger te maken zou de fiets automatisch meer gebruikt worden. Dit zou een veel groter en een blijvend effect hebben dan campagnes zoals "mijn korte ritten" of "met belgerinkel naar de winkel". Met dergelijke acties kan het gebruik van de fiets niet bevorderd worden, als dit tegelijkertijd ontmoedigd wordt door slechte of gebrekkige en onveilige fietsinfrastructuur. Niemand moet verwonderd zijn dat deze acties in Temse geen groot succes kennen. |
Misschien heb ik mij wat laten gaan? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-03-2011 20:48:12 Onderwerp: Re: Heel gek... |
|
|
|
|
Dat is een eigenaardig verloop van fietspad en trottoir
Het fietspad wordt blijkbaar over de drempel/goot geleid om de vluchtheuvel te ontwijken. Tegelijk "verdwijnt" het trottoir geleidelijk tot niets meer ... terwijl er rechts toch nog plaats genoeg is om ook het trottoir op volle breedte te laten verder lopen tot aan de hoek van de straat. Inderdaad ...
Trobken schreef: |
Er is daar nochtans ruimte genoeg voor een fietspad én een voetpad... |
Je kunt je ook afvragen, waarom die drempel/goot over het fietspad moet lopen? Daar is toch geen reden voor? Of welke reden dan wel? Hopelijk komt het fietspad aan beide kanten van die drempel/goot op dezelfde hoogte te liggen!
Maar aan de hoek zullen de voetgangers in alle geval het fietspad moeten oversteken ...
... want het trottoir en het fietspad wisselen daar van plaats.
In tegenstelling tot de tekening van AWV hierboven, is het wel voorzien om met de fiets rechts af te slaan (richting Krijgsbaan) als je boven aan de Viadukt (de straat) komt met de fiets, op het tweerichtingsfietspad:
Om links af te slaan moet de Vrijheidstraat overgestoken worden, naar het fietspad aan de overkant. Waarschijnlijk zal dit moeten gebeuren aan de pijl met het vraagteken?
Hier zie je dezelfde bewegingen vanuit een ander gezichtspunt. Mogelijk is de oversteekplaats van de pijl met het vraagteken voorzien voor voetgangers, en zullen fietsers moeten oversteken juist voor de vluchtheuvel? Dat is nu nog niet duidelijk.
Het lijkt er wel op, dat deze keer geen hoge drempels en diepe goten aan de overgangen naar de rijbaan zullen liggen. Dat hoop ik in alle geval! Dat zou toch al een kleine verbetering zijn tegenover de "vroegere wijze van fietspad aanleggen". Voor een doorgetrokken fietspad zonder drempels of goten er overheen lijken de geesten nog niet rijp te zijn, zoals vroeger reeds gezegd. Misschien zijn ze gewoon nog niet voldoende deskundig ?
Ik heb ook de indruk dat de bocht in de rijbaan van de Vrijheidstraat naar de oprit van de N16 richting Bornem, minder ruim aangelegd is dan op de tekening van AWV staat. Ook dat zou een pluspunt zijn, maar het kan een indruk van mij zijn.
Het tweerichtingsfietspad in de Viadukt (de straat) ligt hier dichter tegen de woningen dan het trottoir. Eigenaardig. Zou dit zo in de hele straat uitgevoerd worden?
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-11-2015 15:07:39; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-04-2011 18:16:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Omdat ook dit geknoei dik mijn voeten begint uit te hangen, heb ik nog maar eens een mail gestuurd naar onze burgemeester en bevoegde schepenen, en ook naar nog enkele andere, mogelijk geïnteresseerde personen ...
Citaat: |
Geachte heer burgemeester,
Geachte heer en mevrouw schepen,
Terugkomend op onze vorige mail (zie hieronder) voelen we ons als Fietsersbond niet gerust als we de uitvoering zien van het verhoogd fietspad op de viaduct boven de N16:
Het lijkt weer een zeer oncomfortabele goot-drempel overgang te zullen worden. De drempel ligt in alle geval reeds dwars over het voorrangsfietspad, dat daarna weer met verfstreepjes zal moeten "doorgetrokken" worden over de rijbaan om op een totaal fietsonvriendelijke en fietsgevaarlijke wijze de voorrang van het fietspad aan te duiden.
Zoals we gevreesd en voorspeld hadden wordt het alweer speciaal slecht aangelegd voor fietsers, en worden de slechte voegen in de viaduct vervangen door hoge drempels en diepe goten. Een gedeelte van het fietspad ligt daarbij niet in asfalt maar in rode tegels Na een zeer korte tijd is dat een fietspad vol oneffenheden, nadat er een vrachtwagen over gereden is (wat zonder twijfel zal gebeuren of zelfs al gebeurd is, zo te zien).
Bovendien wordt het fietspad enkel verhoogd aangelegd op het gedeelte boven de N16:
We hebben over deze situatie enkele vragen:
Waarom eigenlijk wordt het fietspad op de viaduct boven de N16 verhoogd aangelegd?
Waarom wordt het fietspad ook niet verhoogd aangelegd op het hoogste punt van de viaduct, boven de spoorwegen?
Waarom wordt niet overal een niet-verhoogd fietspad aangelegd?
Waarom wordt het fietspad niet overal met asfalt aangelegd?
Op welke wijze komt de huidige uitvoering de fietsveiligheid en het fietscomfort ten goede?
Met bezorgde groeten,
Namens de Fietsersbond afdeling Temse.
(hierna volgt nog eens dezelfde mail van 08-03-2011 hierboven.)
|
Dan heb ik eigenlijk nog vergeten vermelden dat er onvermijdelijk valpartijen zullen gebeuren bij het oprijden van het verhoogd fietspad over de zeer schuin aangelegde drempel, vooral bij regenweer en als het glad wordt!
Ze waren deze keer vooraf verwittigd, en nog lijken ze te denken dat ik hen zal laten knoeien zonder te reageren!
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-11-2015 15:15:12; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-04-2011 18:56:46 Onderwerp: |
|
|
|
|
Citaat: |
Maar aan de hoek zullen de voetgangers in alle geval het fietspad moeten oversteken ...
... want het trottoir en het fietspad wisselen daar van plaats. |
Dit is duidelijk om problemen vragen. Iets gelijkaardig heb je aan de beruchte Dampoort in Gent, waar voetgangers die er niet bekend zijn plots het fietspad opduiken en daarbij het risico lopen aangereden te worden door fietsers, die dat niet verwachten. Ook botsingen tussen voetgangers en fietsers kunnen immers ongevallen met ernstige letsels veroorzaken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|