|
Remlicht of armbeweging voor fietsers? |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-10-2023 08:56:22 Onderwerp: Remlicht of armbeweging voor fietsers? |
|
|
|
|
Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van donderdag 19 oktober 2023 (klik om te vergroten).
Alvorens te vertragen of te stoppen, zouden fietsers dus eerst hun rechterhand moeten opsteken ... als dat mogelijk is. De Fietsersbond zou dat aanmoedigen en onze huidige Vlaamse minister van Mobiliteit, Lydia Peeters, zou daar fan van zijn. In Kopenhagen (Denemarken) zou dat gebruikelijk zijn.
Ik heb mijn bedenkingen.
Zoals Lydia Peeters het stelt, staat in artikel 10.2 van het verkeersreglement inderdaad:
Citaat: |
De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. |
Maar er is wel sprake van de snelheid aanzienlijk verminderen. En hebben fietsers bij een dergelijke noodstop niet altijd hun beide handen nodig om veilig te kunnen remmen?
Ik weet niet of de Fietsersbond het werkelijk aanmoedigt om in deze gevallen de rechterhand op te steken, maar ik kan er mij persoonlijk niet in vinden.
Sommige elektrische fietsen hebben trouwens al een werkend stoplicht, waarbij dit 'probleem' zich niet stelt.
Kan ons fietsverkeer vergeleken worden met dat in Kopenhagen, om dan ook dezelfde gebruiken in te voeren?
En als alle bestuurders voldoende afstand van elkaar houden, en ook niet kort achter fietsers rijden, zullen ze niet "verrast" worden als fietsers plots moeten vertragen. In het artikel 10.1 van het verkeersreglement staat immers ook (kijk vooral naar 2°).
Citaat: |
10.1.
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien. |
En dat 'vergeten' sommige bestuurders wel eens ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|