Het is nu 01-08-2025 00:56:07
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Voortbewegingstoestellen en de wetgeving

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6409
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-05-2025 07:09:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De bevestiging van wat hierboven staat, uit Het Nieuwsblad van donderdag 22 mei 2025.



Dat aantal ongevallen met elektrische steps is niet verwonderlijk als je ziet hoe ermee gereden wordt, door wie en met welke steps: op voetpaden, met twee op een step, sneller dan 25 km/u, bestuurders jonger dan 16 jaar, ... en er wordt bovendien amper op gecontroleerd.

Volgens het artikel blijkt dat nog steeds een aantal Belgen de belangrijkste regels voor elektrische steps niet kent. Maar wat baat het om regels op te stellen, als hun naleving niet gehandhaafd wordt?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6409
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-05-2025 09:37:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... Maar wat baat het om regels op te stellen, als hun naleving niet gehandhaafd wordt?
(Zie hierboven.)

Er blijkt toch te worden gehandhaafd als het echt de spuigaten uitloopt, als men bijvoorbeeld meerdere keren met 90km/u op een step in het verkeer komt en iedereen in gevaar brengt. Lees maar op de website van Het Nieuwsblad of zelfs met een actiefilmpje op de website van Het Laatste Nieuws.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6409
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-05-2025 09:39:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De politieactie van hierboven staat in Het Nieuwsblad van zaterdag 24 mei 2025 (klik om te vergroten).



En er worden blijkbaar nog opgedreven steps uit het verkeer gehaald. Deze titel staat te lezen op de website van Het Nieuwsblad:
Citaat:
Politie neemt e-step in beslag die 78 kilometer per uur haalt

BEVEREN/KRUIBEKE/ZWIJNDRECHT/SINT-GILLIS-WAAS/STEKENE/TEMSE - De lokale politie Scheldewaas nam donderdag een elektrische step in beslag die maar liefst 78 kilometer per uur reed. Dat gebeurde tijdens de Europese verkeersactie ‘2 Wheels’, die gericht was op de veiligheid van kwetsbare weggebruikers op twee wielen.

...


Gelijkaardige titels staan te lezen op de website van Het Laatste Nieuws:
Citaat:
Elektrische step onderschept die 78 kilometer per uur rijdt: step in beslag genomen

De politiezone Scheldewaas heeft een elektrische step uit het verkeer gehaald die 78 kilometer per uur haalde. Dat gebeurde donderdag tijdens de Europese verkeersactie ‘2 Wheels’.

...

Is het te verwonderen dat er meer ongevallen gebeuren met elektrische steps?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6409
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-07-2025 16:49:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zoals hierboven al vermeld gebeuren er abnormaal veel ongevallen met elektrische steps (e-steps), dikwijls met ernstige lichamelijke letsels of zelfs de dood als gevolg. Experts en spoedartsen pleiten voor helmplicht bij het gebruik van een e-step. Deze artikels stonden op de pagina's 1 en 2 van Het Nieuwsblad van vrijdag 25 juli 2025 (klik om te vergroten).



Van het dodelijk ongeval in Temse, waarvan sprake, kun je hier meer lezen.

Een gemotoriseerd voortbewegingstoestel, zoals een e-step, wordt door de wegcode niet beschouwd als een motorvoertuig. Nochtans kan men daar vragen bij stellen in het geval van een e-step. Zonder enige lichamelijke inspanning kun je er immers 25 km/u mee rijden en die snelheid volhouden. Dat is dezelfde eigenschap als een bromfiets klasse A, dat wel een motorvoertuig is en waarvoor andere en strengere regels gelden (helmdracht, nummerplaat, verzekering, ...).

De gebruikers van een e-step worden gelijkgesteld met fietsers, waardoor voor hen dezelfde reglementering geldig is als voor fietsers. Maar toch moet je voor het besturen van een e-step minstens 16 jaar oud zijn, zoals ... voor het besturen van een bromfiets klasse A.

De wetgever onderkent dus wel degelijk verschillen tussen (elektrische) fietsers en bestuurders van e-steps. Zou dan een helmplicht kunnen ingevoerd worden voor het gebruik van een e-step?

Anderzijds, gaat een gewone fietshelm voldoende bescherming bieden bij een val tegen een snelheid van 25 km/u (zie "Is een fietshelm veilig?") en wat baat een helm bij alle andere verwondingen zoals in het aangezicht, wat dikwijls voorkomt bij ongevallen met e-steps?

Eén zaak is wel zeker: als de helm verplicht wordt bij het gebruik van een e-step en als dat goed gehandhaafd wordt, dan zullen er zeker veel minder e-steps rijden, met uiteraard veel minder ongevallen als gevolg. Maar zal het dan echt veiliger geworden zijn voor de gebruikers van e-steps, op de fietspaden waarop ze rijden en voor andere weggebruikers zoals voetgangers?

Ook andere maatregelen zijn mogelijk, die de veiligheid beter ten goede komen, en niet alleen voor de gebruikers van e-steps.

Voordat de elektrische deelsteps in Parijs weggestemd werden, werd daar de snelheid van die steps beperkt tot 10 km/u. Zou dat geen betere maatregel kunnen zijn voor alle e-steps?
Het zal wel moeilijker uitvoerbaar zijn om alle reeds bestaande e-steps aan te passen en om die snelheid te handhaven, dan e-stepgebruikers op te zadelen met een helm. Maar met deze lagere maximumsnelheid voor e-steps zal het voor alle weggebruikers veiliger zijn op de openbare weg. En wie dat wil, kan dan nog altijd een helm dragen.

Het is wel raar dat de spoedarts uit het krantenartikel pleit om het "vermogen" van een e-step te beperken tot het maximaal "vermogen" van een klassieke elektrische fiets. Ik weet niet wat hij bedoelt met "vermogen", maar een e-step mag nu al niet sneller kunnen rijden dan 25 km/u, zoals bij een elektrische fiets de elektrische ondersteuning ook moet verdwijnen bij een snelheid van 25 km/u. De maximum snelheid van voortbewegingstoestellen, zoals een e-step, is enkele jaren geleden trouwens nog verhoogd van 18 naar 25 km/u. Persoonlijk vind ik dat een e-step niet sneller zou mogen kunnen rijden dan 10, of maximum 15 km/u. Dat is een meer normale step-snelheid waarbij veel minder ongevallen zullen gebeuren met ernstige verwondingen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005