|
Eigenaardige verkeersaanduidingen. |
|
 |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-10-2015 08:19:29 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het stond in de nieuwe Omroeper van woensdag 14 oktober 2015.
De doorsteek van de Kleine Dweersstraat naar de Schoenstraat is inderdaad afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer. Maar de werken hinderen vooral het verkeer in de Kleine Dweersstraat tussen de Schoenstraat en de Doornstraat.
De bewoners van de Kleine Dweersstraat, die wonen tussen de werken en de N16, zitten met deze werken een beetje gevangen met de auto. De Schoenstraat is afgesloten en de Doornstraat is zo goed als onbereikbaar tijdens de werken. De Stripfigurenlaan zou een uitweg kunnen bieden, maar die is normaal gesproken versperd aan de Kleine Dweersstraat, en de andere richting is een verboden rijrichting voor auto's.
Om die mensen uit hun gevangenschap te verlossen is dat gedeelte van de Stripfigurenlaan opengesteld voor verkeer in beide richtingen. Daarbij is wel een zeer eigenaardig verkeersteken aangebracht:
Wat zou deze combinatie kunnen betekenen?
Opgelet! Tweerichtingsverkeer toegelaten behalve voor plaatselijk verkeer?
Waarschijnlijk wil men er in Temse mee bedoelen dat tweerichtingsverkeer nu wel is toegelaten, maar alleen voor plaatselijk verkeer, maar ... dit bord betekent iets helemaal anders! Het is een gevaarsbord, met een onderbord dat het gevaar eventueel zou moeten verduidelijken, of een afstand aanduiden! In het verkeersreglement vind ik het volgende terug in artikel 66.4, bij de verklaring van de gevaarsborden :
Citaat: |
A39. Verkeer toegelaten in twee richtingen na een gedeelte van de rijbaan met eenrichtingsverkeer. |
Voor zover ik weet is er geen gedeelte van de rijbaan met eenrichtingsverkeer aan dit gevaarsbord vooraf gegaan. Dit gevaarsbord staat trouwens aan beide kanten van het smal gedeelte van de Stripfigurenlaan. Aan de kant van de Kleine Dweersstraat ...
... en aan de kant van de Stripfigurenwijk zelf.
Aan deze kant is het verbodsbord onzichtbaar gemaakt, wat normaal is als automobilisten nu toegang hebben tot deze straat. Maar die borden A39 zijn totaal overbodig, zelfs nietszeggend. Er is geen enkelrichting aan voorafgegaan, dus moet nu niet van tweerichtingsverkeer verwittigd worden.
Het is meer dan voldoende om aan de ene kant van de doorgang het verbodsbord onzichtbaar te maken, en aan de andere kant de versperring weg te nemen. Bijkomende verkeersborden plaatsen, die een andere betekenis hebben dan Temse er aan wil geven, heeft geen enkele zin. Het werkt zeker niet opvoedend op gebied van kennis van de verkeerstekens.
(Aanpassing op 21-11-2018: Verdwenen foto's herplaatst.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-03-2025 19:09:40 Onderwerp: |
|
|
|
|
Fietsers worden soms in verwarring gebracht door verkeersborden, vooral wanneer een tweerichtingsfietspad links van een rijbaan ligt, en deze rijbaan een verboden richting is voor ander verkeer.
Een verbodsbord is geldig voor de volledige openbare weg aan de linkerkant van dat verbodsbord. Elke bestuurder moet dus rekening houden met verbodsborden die rechts van hem geplaatst zijn. Maar toch worden fietsers soms verplicht om in een verboden richting te rijden.
Dit staat bijvoorbeeld aan de rotonde van de Duivenhoek, aan fietssnelweg F43 richting Dendermonde.
Een verbodsbord C1 "Verboden richting voor iedere bestuurder" en een gebodsbord D7 "Verplicht fietspad" bij elkaar.
Hetzelfde staat op deze rotonde aan fietssnelweg F43 richting Sint-Niklaas.
Alleen staan hier die twee borden wat verder uit elkaar.
Op het Stationsplein staat het verbod en het gebod zelfs op dezelfde paal.
Het verbodsbord C3 "Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder" en het "Verplicht fietspad" van het gebodsbord D7 zijn niet echt consequent.
Je kunt natuurlijk de vraag stellen, of er werkelijk uitzonderingsborden voor fietsers en bromfietsers moeten aangebracht worden onder de verbodsborden. Het gebodsbord D7 zou moeten duidelijk maken, dat het toegangsverbod van een verbodsbord C1 of C3 dan niet geldt voor de gebruikers van het fietspad ... Maar dat staat niet in het verkeersreglement.
Op het fietspad van de N41 in Elversele richting rotonde Duivenhoek vanaf de Mirabrug staat bijvoorbeeld dit.
Hier is het onderbord wel aangebracht, maar om echt geldig te zijn zou het verbodsbord met zijn onderbord rechts van het fietspad moeten geplaatst zijn. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|