|
Dodelijk ongeval met fietser op 23/01/2025 |
|
 |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6318 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-01-2025 20:52:34 Onderwerp: Dodelijk ongeval met fietser op 23/01/2025 |
|
|
|
|
Op de rotonde van de Duivenhoek. Het staat te lezen op de websites van Het Nieuwsblad, van Het Laatste Nieuws en van de vrt.
Een vreselijk en jammerlijk ongeval.
Rotondes met aanliggende fietspaden zijn en blijven de gevaarlijkste rotondes voor fietsers. Reeds van bij de aanleg van deze rotonde hebben we getracht om daar verbetering in te brengen, maar met weinig praktisch resultaat . Er is enkel wat meer rode verf op het wegdek geklad en er zijn wat stukjes witte lijn bijgeschilderd. Maar die bieden fietsers geen enkele bescherming.
Een rotonde zonder fietspaden, waarbij fietsers in het midden van de rijbaan mogen en kunnen rijden, zijn minder onveilig.
Het valt mij op, hoe er weer direct gesproken wordt over "dodehoekongeval" ...
Het is dan toch eigenaardig om te zien:
- dat de fiets niet rechts van de vrachtwagen ligt, maar bijna onder het linkervoorwiel,
- dat afgaande op de stand van de voorwielen, de vrachtwagen de rotonde volgt,
- dat de vrachtwagen duidelijk op het fietspad rijdt,
- en ...
dat het ongeval gebeurd is voor de afslag naar de N41.
Maar ik was er natuurlijk (gelukkig) niet bij, dus wat er echt verkeer gebeurd is weet ik ook niet.
Nu komt daar nog bij, dat meer fietsers deze rotonde moeten passeren door de langdurige omleiding van het Klein Broek. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 24-01-2025 11:33:51; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6318 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-01-2025 10:19:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit ongeval zal mogelijk nog gevolgen hebben voor deze rotonde, afgaande op wat Wegen en Verkeer zegt op het einde van dit artikel uit Het Nieuwsblad van zaterdag 25 januari 2025 (klik om te vergroten).
Eventuele aanpassingen kunnen echter jaren in beslag nemen volgens AWV en de plaats van deze rotonde zou te kampen hebben met een gebrek aan ruimte. Maar is daar echt gebrek aan ruimte?
Als grote vrachtwagens, met aanhangwagens bijvoorbeeld, hun bocht niet kunnen nemen zonder over het fietspad te rijden, zoals op deze rotonde het geval blijkt te zijn, dan is deze rotonde zonder meer slecht ontworpen. Je mag immers een weg niet zodanig inrichten dat bestuurders van motorvoertuigen niet anders kunnen dan op een fietspad te rijden om hun weg te vervolgen. Het is verboden om op een fietspad te rijden met motorvoertuigen!
Is daar werkelijk "gebrek aan ruimte"? Dit is de rotonde van de Duivenhoek zoals ze nu op de luchtfoto staat van Google Maps.
Deze rotonde heeft aan de noord- en de zuidzijde een tamelijk korte bocht, waar lange vrachtwagens dus met hun voorwielen over het fietspad rijden, opdat de achterwielen van hun aanhangwagen nog op de rijbaan zouden blijven. Maar ... kan de rijbaan in deze bochten niet breder gemaakt worden door de fietspaden in deze bochten verder in de gearceerde gedeelten aan te brengen? Daardoor zou het al niet meer "nodig" zijn om over de fietspaden te rijden in deze bochten.
Maar luistert AWV wel goed als wij iets voorstellen? Hier op dit forum kun je lezen welke voorstellen we reeds op 13 maart 2019 aan AWV gedaan hebben om de onveiligheid van fietsers op deze rotonde te verminderen. Hier kun je lezen wat AWV daarna beloofd heeft om uit te voeren, en wat allemaal niet zal gebeuren. Verder kun je dan lezen wat er werkelijk gebeurd is. Eigenlijk is er veel verf aangebracht, vooral rode verf, maar dat houdt geen auto's tegen. Aan onze belangrijkste voorstellen is geen gevolg gegeven.
Het blijft evenwel een zekerheid dat rotondes met aanliggend fietspad altijd gevaarlijk zijn voor fietsers. Elke fietser weet dat, zeker elke fietser die op deze rotonde passeert. Toch lijkt deze rotonde bij AWV niet op de "lijst van gevaarlijke punten" te staan volgens deze reportage van TVOost.
https://www.tvoost.be//nieuws/fietsers-klagen-veiligheid-rotonde-duivenhoek-aan-ben-hier-ook-al-eens-over-een-motorkap-gerold-197490
De mensen van AWV passeren hier blijkbaar nooit per fiets ...
Ook in deze reportage wordt gesproken van een dodehoekongeval. Ik twijfel daar nog steeds aan om de volgende redenen:
- Na het ongeval staat de vrachtwagen nog op de rotonde. Dat zie je op de foto's hierboven. Dodehoekongevallen gebeuren bij het verlaten van een rotonde, waarbij fietsers aan de rechterkant van het motorvoertuig "geschept" worden. Hier ligt de fiets links onder de vrachtwagen voor de afslag van de rotonde.
- De vrachtwagen rijdt reeds voor de bocht van de rotonde over het fietspad, ook met zijn aanhangwagen! Die is dus duidelijk niet zinnens om naar rechts af te slaan en de rotonde te verlaten, want dan zouden de achterwielen van de aanhangwagen over de vluchtheuvel rijden. Het is trouwens ook te merken aan de stand van de voorwielen dat de vrachtwagen de rotonde volgt en niet afslaat. Is het trouwens echt nodig om daar al op het fietspad te rijden om de bocht te kunnen nemen?
Hoe het ongeval juist gebeurd is weet ik natuurlijk ook niet, maar dit is zeker geen "gewoon dodehoekongeval". _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|