|
Tweerichtingsfietspaden langs de N16? |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-05-2016 19:12:37 Onderwerp: Tweerichtingsfietspaden langs de N16? |
|
|
|
|
Ik vind al lang (kijk hier maar), dat de fietspaden langs de N16 tweerichtingsfietspaden zouden moeten zijn, en dat ze uiteraard veel breder zouden moeten zijn. Onze postbodes vinden dat trouwens ook, en brengen dat dagelijks in de praktijk. Langs de overkant van de Schelde, in de provincie Antwerpen, zijn de fietspaden langs dezelfde N16 al lang tweerichtingsfietspaden.
Maar nu lijkt het er op dat toch minstens het fietspad langs de zuidkant van de N16 ook bij ons een tweerichtingsfietspad aan het worden is. Het verkeersbord C11 aan het kruispunt van de N16 met de Gasthuisstraat, dat aan bestuurders van rijwielen (niet aan bromfietsers!) verbiedt om langs daar richting Hoogkamerstraat te rijden, staat omgedraaid.
Toch is het nu nog altijd geen tweerichtingsfietspad! Daartoe zou daar een verkeersbord D7 moeten staan! Het verkeersbord C11 is eigenlijk totaal overbodig om aan te duiden dat het fietspad niet in die richting mag bereden worden. Je mag nooit een fietspad links van de weg gebruiken als het niet met een verkeersbord D7 (of D9) als fietspad is aangeduid!
Je kunt dat verbodsbord c11 nu wel "zien" als je in de andere richting rijdt, maar dan staat het langs uw linkerkant, dus dan telt het niet ...
Natuurlijk is dat omdraaien niet vanzelf gebeurd, dat zal wel iemand gedaan hebben. Maar toch ga ik dit niet melden op het Meldpunt Fietspaden. Van mij mag dat gerust blijven zoals het nu is. Het dient toch tot niets.
Ik ben wel benieuwd hoe lang dit verkeersbord zo zal blijven staan . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-12-2021 19:36:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
De enkelrichtingsfietspaden langs de N16, tussen de Hoogkamerstraat en de Doornstraat/Gasthuisstraat, waren oorspronkelijk aangelegd in donkergrijs asfalt. Ze waren 1,50 meter breed, en aan beide zijkanten afgezet met een betonnen boord van 20 cm breed. De totale breedte was dus 1,90 meter en de volledige 1,50 meter van het fietspad zelf was toen bruikbaar. Jammer genoeg heb ik daar geen foto's van. Als je toen om een of andere reden naast het asfalt terecht kwam, reed je nog op die betonnen boord, die je de gelegenheid gaf om terug naar het asfalt te sturen.
Tijdens vernieuwingswerken van de N16, zeer lang geleden, werden deze fietspaden uitgebroken wegens versleten, en vervangen door de huidige fietspaden in rozig gekleurd beton. De enkelrichtingsfietspaden zijn nog altijd 1,50 meter breed, maar niet meer voorzien van een rand. Geen enkele fietser zal het nu nog riskeren om tot op het randje van het fietspad te rijden. Als je nu naast het fietspad terecht komt, zit je met je wielen in de losse grond met een diepe gracht ernaast, waarin je zou kunnen belanden!
De volledige 1,50 meter van de fietspaden is bijgevolg niet meer bruikbaar. Reken op een "schuwafstand" van minstens 15 cm aan beide kanten, en de bruikbare breedte van het fietspad is nog slechts 1,20 meter.
Daar komt nu nog bij, dat het gras naast de fietspaden gemaaid is door een blijkbaar nogal zwaar voertuig, dat de grond naast het fietspad op heel wat plaatsen 10 cm en meer omlaag gedrukt heeft.
Een kleine stuurfout, een onoplettendheid, een (brom)fietser die je inhaalt, ... kan je in de gracht kieperen.
En dit is zo op meerdere plaatsen.
De ene al wat erger dan de andere.
Hou er bovendien rekening mee, dat het vroeg donker is, en dat de N16 niet verlicht is! Om ongevallen te voorkomen, heb ik dit gemeld aan AWV.
Zoals hierboven reeds gezegd, zouden deze fietspaden eigenlijk tweerichtingsfietspaden moeten zijn. Fietsers die vanuit de Grote Dweersstraat, vanuit de Laagstraat of vanuit de Kleine Dweersstraat op de N16 komen, mogen nu in slechts één richting de N16 volgen. De N16 is immers sinds zeer lang niet meer oversteekbaar. Als je de andere richting uit wil, moet je reglementair verder fietsen tot aan het volgende kruispunt, dus tot aan de Hoogkamerstraat of tot aan de Gasthuisstraat, daar de N16 oversteken en terugkeren. Dat is natuurlijk een hele omweg, en heel wat fietser doen dat niet maar nemen het enkelrichtingsfietspad in "tegenstroom". Wettelijk mag het niet, maar kun je hen ongelijk geven? Kijk maar naar onze postbodes, die bijna dagelijks vanaf de Laagstraat in tegenrichting naar het kruispunt met de Doornstraat fietsen, met hun zwaar beladen fietsen. Kom ze maar tegemoet op dat fietspad met een bruikbare breedte van hooguit 1,20 meter!
Als een rijbaan niet oversteekbaar is, is het niet meer dan normaal dat de fietspaden ernaast tweerichtingsfietspaden zijn.
Maar dan moeten deze huidige fietspaden langs de N16 heel wat breder gemaakt worden. AWV zou daarmee al een begin kunnen maken tijdens de heraanleg van het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat, in het voorjaar van 2022.
Ook dat heb ik gemeld aan AWV. Mijn melding heeft referentienummer KM-2021-42398 gekregen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-03-2022 16:48:43 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, 2 maart 2022, ontving ik antwoord van AWV op mijn melding met referentienummer KM-2021-42398.
AWV geeft toe dat er "kleinere oneffenheden in de bermen langs het fietspad" zijn, maar voor herstellingen wachten ze tot een grondig onderhoud om efficient te kunnen werken. De vraag is natuurlijk, wanneer dat grondig onderhoud er ooit komt.
Mijn vraag voor dubbelrichtingsfietspaden wordt doorgestuurd naar de verantwoordelijke dienst, die zal onderzoeken of dit fietspad hiervoor in aanmerking komt, aan de hand van volgende criteria:
- Een beperkt aantal inritten en kruispunten, om mogelijke conflicten te vermijden, omdat bestuurders dikwijls geen fietsers verwachten uit de "andere" richting.
- Voldoende ruimte voor een tweerichtingsfietspad.
Alles zal dus afhangen van het oordeel van deze dienst, die daarvoor enkele maanden zal nodig hebben volgens AWV.
Het aantal inritten en kruispunten is al zeker beperkt. Als binnenkort het kruispunt met de Laagstraat zal afgesloten worden zijn er zelfs geen inritten en kruispunten meer! De nodige ruimte voor een tweerichtingsfietspad tussen de rijbaan en de gracht zou wel eens het enige probleem kunnen vormen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-01-2024 08:54:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
De enkelrichtingsfietspaden langs de N16 zijn al lang veel te smal. Bovendien, door het afsluiten van alle zijstraten en door het sluiten van de middenberm, worden deze smalle enkelrichtingsfietspaden in de praktijk gebruikt als tweerichtingsfietpad. En daarvoor zijn ze zeker veel te smal.
Dat 'veel te smal' is echter nog nooit gemeten. De fietspaden zouden 1,50 meter breed zijn, maar is dat wel zo? Daarom heb ik even gemeten ter hoogte van het (afgesloten) kruispunt met de Kleine Dweersstraat. Op dat kruispunt is de volledige breedte van dat fietspad zichtbaar omdat er langs beide kanten verharding is aangebracht.
Dit is het resultaat.
En deze close-up omdat de verdeling op de meter niet goed zichtbaar is.
Het fietspad is dus echt 1,50 meter of hoogstens enkele centimeters meer breed.
Bovendien is de rand van die fietspaden helemaal niet vergevensgezind. Dat kun je zien op foto's hierboven. Daardoor blijven fietsers veiligheidshalve altijd op minstens 15 cm van de rand van het fietspad rijden. De "schuwafstand" noemt men dat. De bruikbare breedte van deze fietspaden is dus amper hooguit 1,20 meter!
1,20 meter is veel te smal, zelfs voor enkelrichtingsfietspaden waarop bromfietsers klasse B moeten rijden. Het is altijd gevaarlijk om elkaar in te halen, en moeilijk om naast elkaar te fietsen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|