|
Fiscale stimulus woon-werk voor fietsers |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-01-2021 10:46:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Voor- en nadelen van een leasefiets van het werk
Als je met een leasefiets van het bedrijf ook privékilometers rijdt, dan beschouwt de fiscus dat niet als een belastbaar 'voordeel alle aard' waarop hij belastingen int. Dat is dus een voordeel tegenover bedrijfswagens. Je moet uiteraard wel regelmatig met je geleasde fiets het woon-werk traject afleggen. Meer daarover lees je hier:
Citaat: |
Leasefiets blijft onbelast bij thuiswerk
Wie door de coronacrisis niet meer regelmatig naar kantoor fietst op zijn bedrijfsfiets, hoeft zich geen zorgen te maken dat hij door dat thuiswerk belast wordt op die fiets.
De files beu pendelen steeds meer werknemers (deels) met de (elektrische) fiets naar het werk. Steeds vaker trappen ze die kilometers op een door de werkgever geleasede fiets. Dat is interessant voor werknemers die graag een fiets willen gebruiken, maar de kostprijs om er zelf een aan te schaffen te hoog vinden. Zeker aan de keuze voor een elektrische fiets hangt een stevig prijskaartje van enkele duizenden euro's. Door te leasen kan de werknemer die fiets gebruiken voor woon-werkverkeer en na enkele jaren overkopen aan de restwaarde.
Belastbaar voordeel
Rijdt u met uw bedrijfswagen ook privékilometers, dan beschouwt de fiscus dat als een belastbaar 'voordeel alle aard' waarop hij belastingen int. Niet zo bij de bedrijfsfiets, op voorwaarde dat u regelmatig het woon-werktraject met de fiets aflegt. 'Door de coronacrisis zijn heel wat kantoren gesloten en is telewerk de norm, waardoor die voorwaarde momenteel niet ingevuld kan worden', signaleert Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V). Omdat bedrijven met de vraag zaten of dat gevolgen heeft voor hun fietsbeleid, kaartte Van den Bergh de situatie aan bij minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V).
'De minister benadrukte in zijn antwoord dat telewerk gedurende de coronacrisis geen impact heeft op de fiscale vrijstelling van de terbeschikkingstelling van bedrijfsfietsen bij de werknemer', meldt het CD&V-Kamerlid.
Regelmatig
De wet definieert de term 'regelmatig' niet. Er moeten wel een zeker patroon en regelmaat zijn. Een keer per jaar met de fiets naar het werk gaan, volstaat niet. Maar een dag per week in de winter en drie dagen per week in de andere maanden is effectief gebruik.
Controleren of een werknemer zijn fiets inderdaad regelmatig van stal haalt, is niet eenvoudig, voor de fiscus noch voor de werkgever. Vaak werken bedrijven met een verklaring op eer, waarbij de werknemer verklaart naar het werk te fietsen. Ook motivatiesystemen zoals Bike To Work, waarbij leasefietsers punten verdienen per keer dat ze naar het werk fietsen, zijn een manier om de werkelijk getrapte kilometers te monitoren.
Bron: De Tijd |
De Vlaamse regering wil evenwel fietslease mogelijk maken voor lokale besturen, waarvoor een deel 'brutoloon' zou vervangen worden door 'nettoloon'. Dat lijkt op het eerste zicht voordelig, maar dat kan lelijk tegenvallen! Bedrijfswagens en -fietsen bij lokale besturen zijn voorlopig nog altijd ... illegaal! Meer daarover lees je hier:
Citaat: |
Minder sociale rechten in ruil voor een fiets
Een gemeente kan voortaan een systeem invoeren waarbij je bepaalde voordelen kan inruilen voor een fiets. Dat is een flagrante vorm van sociale en fiscale bijdragen ontwijken, met bovendien enkele addertjes onder het gras.
Wie zou het niet doen: brutoloon inruilen voor meer netto? Bij de lokale besturen kan je straks een stuk van de brutowaarde van je eindejaarstoelage, fietsvergoeding of vakantiedagen inruilen voor een leasefiets. En op het voordeel dat die leasefiets oplevert ben je geen RSZ en belastingen verschuldigd: dat levert dus een netto voordeel op. Klinkt goed? Dan toch enkel voor de fervente fietsers onder ons, want dit alles is wel gekoppeld aan één voorwaarde: je moet je woon-werkverplaatsingen maken met je leasefiets.
Hoe werkt het?
Het principe van fietslease gaat als volgt. In ruil voor een deel van je eindejaarstoelage, fietsvergoeding of vakantiedagen 'huur' je een fiets bij een leasemaatschappij. Ook onderhoud, verzekering en bijstand zitten soms in het pakket. Om welke fiets het kan gaan, of je die zelf kan kiezen, waar je op onderhoud moet, de kostprijs van die fiets, het onderhoud, de verzekering ...: dat zal allemaal afhangen van het aanbod dat je werkgever onderhandelt met een aanbieder. Of met andere woorden: er zijn momenteel nog veel onbekenden.
De nadelen
Naast het feit dat we eigenlijk nog niet weten hoe goed of slecht het aanbod zal zijn van je werkgever, hou je ook best rekening met de volgende nadelen:
- Fietslease valt soms verrassend duur uit: het kan zijn dat je eindejaarstoelage bijvoorbeeld niet volstaat.
- Fietslease is in feite een lening ... en lenen kost ook geld en je raakt er niet zomaar van af: vaak betaal je opzegkosten als je je leasecontract vroeger stopt. Je zal maar eens van werk veranderen ...
- Soms heb je ook een hoog eigen risico. Je fiets is dan wel verzekerd tegen diefstal of schade, maar als die gestolen wordt of je hebt schade zal je er toch nog deels voor opdraaien.
- Het onderhoud moet soms gebeuren bij een beperkt aantal erkende én prijzige handelaars.
- Na de looptijd van het contract is de fiets niet van jou. Vaak zal je je fiets wel kunnen overkopen, maar dan moet je er dus nog eens voor betalen.
Fietsvergoeding maximaliseren
We kunnen er toch niets op tegen hebben dat mensen worden aangemoedigd om meer met de fiets naar het werk te komen? Neen, natuurlijk niet, maar daar gaat het hier niet over. Het gaat over het legaliseren van de fietsleaseprojecten die diverse besturen de afgelopen jaren hebben opgezet. Illegaal, want de wettelijke basis ervoor ontbrak. Net zoals de wettelijk basis nog altijd ontbreekt voor bedrijfswagens bij de lokale besturen. Die zijn en blijven illegaal!
Nog een bedenking
Een eindejaarstoelage, een fietsvergoeding en voldoende vakantiedagen zijn het resultaat van jaren sociale inzet. Als je die inruilt, geef je het signaal dat ze eigenlijk niet zo nodig zijn. Terwijl veel van je collega's wel nood hebben aan een goede eindejaarstoelage, een fietsvergoeding en voldoende vakantie. Als vakbond pleiten we er dan ook voor om deze verworvenheden niet in te ruilen, maar vragen we besturen de fietsvergoeding te maximaliseren. Zo worden de fietsers niet vergeten én blijven de sociale verworvenheden overeind. |
Het is niet al goud dat blinkt! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 31-01-2024 08:42:17 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nadat vorig jaar de fietsvergoeding verplicht werd, en daarna verhoogd werd naar 0,35 €/km maar gelijktijdig beperkt werd tot 2.500 € per jaar op gebied van fiscale vrijstelling, wordt nu die fiscale vrijstelling opgetrokken naar 3.500 € per jaar. Dat hebben fietsers te danken aan wat men noemt een 'regeling voor fossiele bedrijfswagens'.
Het stond op 30 januari 2024 al te lezen op de websites van De Standaard en Het Nieuwsblad.
Op 31 januari 2024 stond dit te lezen in Het Nieuwsblad. Voor fietsers is enkel het in het geel gemerkte deel van belang (klik om te vergroten).
Deze verhoging naar 3.500 €, met een fietsvergoeding van 0,35 €/km, betekent dat men nu 10.000 km per jaar naar het werk kan fietsen voor de maximale fiscale vrijgestelde fietsvergoeding.
Een jaar heeft 52 weken. Als we 4 weken verlof aannemen en nog een week erbij nemen voor feestdagen, resten er 47 weken dat men effectief naar het werk kan fietsen. Met 5 werkdagen per week komt dat op 235 dagen. Per dag kan men dus 42 km fietsen (afgerond), of men mag volgens de fiscale wetgeving niet verder dan 21 km van het werk wonen om dagelijks de fiets te gebruiken.
Die afstand is met een speed pedelec dagelijks toch gemakkelijk af te leggen. Het is een goede zaak dat de beperking is opgetrokken, maar waarom moet die beperking er zijn?
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|