Het is nu 27-04-2024 16:53:26
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Herinrichting Kouterstraat

    -> Temse (centrum) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6039
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-01-2024 10:38:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens de ochtendspits was het nog niet in orde, maar om 10 uur 's morgens op dinsdag 9 januari 2024 was aan de verkeerslichten eindelijk het onderbord M11 aangebracht waarmee fietsers (en ook bestuurders van een speed pedelec) de enkelrichting van de Kouterstraat in tegenrichting mochten rijden.



De omleidingswegwijzer voor fietsers(!) staat er nog altijd. Die is natuurlijk bedoeld voor het gemotoriseerd verkeer, maar het fietssymbool is niet afgeplakt, dus ...

Let op, door dit onderbord M11 mag geen enkele bromfietser langs hier de Kouterstraat inrijden, ook geen klasse A.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6039
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-01-2024 18:42:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ook halfweg in de Kouterstraat, ter hoogte van de Clement D'hooghelaan, is een onderbord M11 aangebracht bij het verbodsbord C1.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6039
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-01-2024 10:37:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De werken voor de grondige herinrichting van de Kouterstraat zijn nu definitief begonnen.



Behalve te voet is er nu geen doorkomen meer aan, en dat zal zo nog een tijdje duren Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6039
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-02-2024 08:44:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar aanleiding van de breedte van de voetpaden en de nieuwe 'Code van de openbare weg', hebben we vanuit Fietsersbond Temse op 12 februari 2024 de volgende e-mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en naar de dienst mobiliteit.
Citaat:
Op afbeeldingen en filmpjes van de toekomstige Kouterstraat worden de voetpaden zeer smal afgebeeld.


Dit zijn natuurlijk slechts tekeningetjes, maar het is toch niet zonder belang wanneer de nieuwe 'Code van de Openbare Weg' in voege treedt. Die bepaalt namelijk in artikel 20 dat op een trottoir enkel een fiets of een brommer mag worden geparkeerd, indien er 1,5 meter vrije doorgang blijft voor passerende voetgangers.

Het is dus best mogelijk dat in de vernieuwde Kouterstraat helemaal geen fietsen of brommers op de voetpaden zullen mogen geparkeerd worden, tenzij de voetpaden minstens twee meter breed worden.

Daarom vraagt Fietsersbond Temse om, naast het behoud van het aantal parkeerplaatsen voor auto's, ook voldoende parkeerplaatsen voor fietsers te voorzien op de middenberm, verspreid over de hele lengte van de Kouterstraat.

Een winkelstraat in een fietszone is ondenkbaar zonder een aantrekkend aantal fietsparkeerplaatsen nabij alle winkels en diensten.

Hierop heeft de mobiliteitsdienst geantwoord dat de voetpaden in de Kouterstraat tussen 1,70 meter en 1,86 meter breed worden en dat het niet wenselijk is om het voetpad te blokkeren met fietsen en dergelijke. Daarom worden er fietsstalplaatsen voorzien.
Bijkomend komen aan de bushalte fietsstalplaatsen bij, want dat is een hoppinpunt, en aan het OCMW-gebouw vlakbij komt een laadpunt voor e-bikes.
In het begin van de Clement D'hooghelaan zal een parkeerplaats voor auto's ingenomen worden voor buitenmaatse fietsen (het paars op onderstaande tekening).

Bijkomend wordt ook verwezen naar de reeds bestaande fietsparkeerplaats in de August Wautersstraat.

Dus:
De voetpaden zullen te smal worden om er reglementair fietsen te plaatsen. Er zouden dus verspreid over de Kouterstraat fietsenstallingen moeten komen op de middenberm, in de nabijheid van alle winkels. Dat blijkt niet duidelijk uit het antwoord.
Enkel fietsenstallingen aan de bushalte, in de Clement D'hooghelaan en in de August Wautersstraat is zeker onvoldoende voor een winkelstraat die ook nog een fietszone is.

Omdat het niet heel duidelijk was, hebben we nog geantwoord dat we toch hopen dat er fietsparkeerplaatsen verspreid op de middenberm zullen komen, en dat de buitenmaatse fietsen niet alleen in de Clement D'hooghelaan zullen kunnen geparkeerd worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6039
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-02-2024 11:47:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog naar aanleiding van de tekening van hiervoor, met de Clement D'hooghelaan, voegde ik ten persoonlijke titel nog het volgende toe aan het antwoord:
Citaat:
Nog een persoonlijke opmerking: De haaientanden in de Clement D'hooghelaan staan op de tekening voor het zebrapad, ver van de Kouterstraat. Op die plaats kunnen bestuurders onmogelijk het verkeer in de Kouterstraat zien, waarvoor ze zo nodig moeten stoppen om voorrang te verlenen. Het is trouwens niet zinvol om haaientanden voor een zebrapad aan te brengen, want de voorrang van verkeersbord B1, en dus van haaientanden, geldt enkel voor bestuurders. Voetgangers zijn geen bestuurders. Aan een zebrapad moeten bestuurders aan voetgangers altijd voorrang verlenen.


Daarop antwoordde de mobiliteitsdienst dat er toch een aanvaardbaar vrij zicht is van op de plaats waar de haaientanden staan, voor wie uit de Clement D'hooghelaan komt, en bewijst dat met deze tekening.

De haaientanden stonden er zo ook voor de werken, en er zijn geen signalen geweest over problemen met de zichtbaarheid.
Bovendien, als de haaientanden dicht bij de Kouterstraat geplaatst worden, dan zou er een 5-tal meter vrij moeten gehouden worden tussen de haaientanden en het zebrapad. Het zebrapad moet dan dieper in de Clement D'hooghelaan aangebracht worden, waardoor voetgangers een omweg moeten maken, en het dus minder zullen gebruiken.

Dus:
De haaientanden zullen voor het zebrapad blijven staan.
Ik ga er niet meer op reageren, maar ik vind dat toch geen goede werkwijze.

Ik weet niet welke wet of richtlijn zou opleggen dat er een tussenruimte van een 5-tal meter moet zijn tussen haaientanden en een zebrapad. Er zijn trouwens plaatsen genoeg waar de haaientanden dicht tegen het kruispunt geplaatst zijn, en dicht tegen een zebrapad, zoals bijvoorbeeld op het kruispunt van de Consciencestraat met de Wilfordkaai.


Je moet natuurlijk eerst voorrang verlenen voor het zebrapad als daar voetgangers willen oversteken. Maar enkel op deze wijze heb je vanaf de haaientanden goed zicht op het verkeer op de weg waaraan je voorrang moet verlenen.

Vooraleer je aan de haaientanden bent, moet je immers al kunnen gezien hebben of er verkeer komt waaraan je voorrang moet verlenen, zodat je tijdig ter hoogte van de haaientanden kunt stoppen! Als je pas vanaf de haaientanden een beetje uitzicht krijgt, zoals op de tekening, dan ben je te laat!

Men lijkt te vergeten wat de juiste betekenis is van haaientanden. Als er verkeer komt waaraan je voorang moet verlenen moet je ter hoogte van de haaientanden stoppen. Als je de haaientanden voorbij rijdt en pas verder stopt om voorrang te verlenen, ben je wettelijk in overtreding. Dat kan zeer belangrijk zijn, als je dan aangereden wordt door iemand waaraan je voorrang had moeten verlenen, ook al ben je 'tijdig' gestopt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse (centrum)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005