|
Elektrische fietsen en verzekering. |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-06-2010 09:25:48 Onderwerp: Een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid is verplicht! |
|
|
|
|
Volgens sommige interpretaties zou een elektrische fiets geen motorvoertuig zijn, omdat de motor van een elektrische fiets uit zichzelf de fiets niet in beweging kan brengen. De motor komt enkel in actie als de fietser spierkracht uitoefent, en dit slechts tot een maximum snelheid bereikt is van 25 km/u.
Doch dit is een interpretatie, en die kunnen verschillen naargelang de persoon.
Volgens het Hof van Cassatie, het hoogste rechtscollege in België, valt een elektrische fiets ondubbelzinnig onder artikel 1 van de WAM (Wet Aansprakelijkheid Motorvoertuigen).
Een BA-verzekering (burgerrechtelijke aansprakelijkheid) is dus verplicht!
Volgens mij valt daar weinig tegen in te brengen...
Het kan enorme gevolgen hebben voor een niet verzekerde fietser, die met een elektrische fiets een ongeval veroorzaakt. Een slachtoffer kan hem aanspreken op grond van artikel 1 van de WAM. Bij gebrek aan BA motorvoertuigenverzekering kan het gemeenschappelijk motorwaarborgfonds wel tussenkomen, maar dit zal al de kosten recupereren bij de bestuurder van de elektrische fiets. Bij lichamelijke schade kan de schadevergoeding vlug in de € 10.000 of zelfs € 100.000 lopen. Een rechtbank kan nog van mening zijn dat voor een elektrische fiets geen verzekering hoeft, maar als de zaak doorgedreven wordt naar Cassatie, zal blijken dat een verzekering wel degelijk moet!
Het zou wel nuttig zijn om dit meer onder de aandacht te brengen van eigenaars en verkopers van elektrische fietsen! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-09-2017 21:17:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
Elektrische fietsers zijn lang in de onzekerheid gehouden. Is een aparte verzekering nu verplicht of niet (zie hierboven)? Allerlei geruchten deden de ronde. Aangezien een elektrische fiets, waarvan de motor hulp biedt tot maximum 25 km/u, door de wegcode beschouwd wordt als een gewone fiets, is een aparte verzekering niet verplicht en volstaat de familiale verzekering ... Maar ... Sommige elektrische fietsen hebben een zogenaamd "garageknopje", waarmee die fiets op eigen kracht stapvoets kan rijden tegen maximum 6 km/u. Wettelijk gezien maakt dat van die fiets een motorvoertuig, met een verplichte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid als gevolg.
Dat is natuurlijk te zot om los te lopen, en daar gaat nu eindelijk een mouw aan gepast worden in de wetgeving. Tenminste, dat staat toch in de Gazet van Antwerpen van maandag 25 september 2017 (klik om te vergroten).
Dat geldt niet voor de snellere speed pedelecs, die motorhulp krijgen tot 45 km/u. Die worden immers door de wegcode beschouwd als bromfietsen! Daarvoor blijft een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid nodig! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-01-2021 10:33:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Voor de wegcode zijn de gebruikers van voortbewegingstoestellen, die sneller rijden dan stapvoets, gelijkgesteld met fietsers. Dat staat in artikel 7bis van het verkeersreglement. Voortbewegingstoestellen kunnen gemotoriseerd zijn, net zoals een elektrische fiets een motor heeft. Een gemotoriseerd voortbewegingstoestel mag, evenals een elektrische fiets, niet sneller kunnen rijden dan 25 km/u op motorkracht. Ook dat staat in het verkeersreglement in artikel 2.15.2.2°.
Maar toch is er een belangrijk verschil tussen elektrische fietsen en gemotoriseerde voortbewegingstoestellen. Bij een elektrische fiets moet je nog altijd zelf trappen om hem in beweging te krijgen. Maar vele gemotoriseerde voortbewegingstoestellen rijden op motorkracht zonder dat je zelf iets hoeft te doen, zoals bijvoorbeeld elektrische steps, hoverboards, eenwielers, rolstoelen, ... En dat lijkt nu een probleem te vormen voor de verzekering. Daarvoor zijn dat eigenlijk motorvoertuigen die op eigen kracht rijden ... Daarom zegt nu het Grondwettelijk Hof dat een verzekering verplicht is, om met dergelijke voortbewegingstoestellen te rijden.
Je kunt dit lezen op deze website van Het Laatste Nieuws en op deze website van de VRT. De verklaring staat er wel iets anders, en waarschijnlijk is die onjuist, want voortbewegingstoestellen mogen niet sneller dan 25 km/u kunnen rijden!
Dit heeft Philip Heymans voor de VRT geschreven:
Citaat: |
Grondwettelijk Hof: ook elektrische rolstoelen, steps en hoverboards hebben verplichte verzekering nodig
Mag u nog de straat op met een elektrische step, een monowiel of zelfs een elektrische rolstoel als u niet verzekerd bent? Het Grondwettelijk Hof vindt van niet. Een opmerkelijke uitspraak met mogelijk grote gevolgen.
Tot nu toe was de regel duidelijk: als een voertuig uit zichzelf kan voortbewegen (dus zonder te trappen), en het kan sneller rijden dan 25 kilometer per uur, dan moet de bestuurder een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Daar waren wel uitzonderingen op: zo moet een bromfiets klasse A ook verzekerd zijn, ook al kan die niet sneller dan 25 per uur. Maar in grote lijnen was het criterium dus de snelheid van 25 kilometer per uur.
En net daar ziet het Grondwettelijk Hof een probleem. Het Hof had een vraag gekregen van de rechtbank van Oost-Vlaanderen, over twee zaken waarin er discussie was over die snelheidsbepaling. De eerste zaak ging over een man die met een bromfiets klasse A reed zonder verzekering. De man werd daarvoor veroordeeld, maar ging in beroep. Hij vond het niet eerlijk dat zijn bromfiets wél verzekerd moet zijn, en steps of elektrische fietsen niet, terwijl die even snel kunnen rijden. De tweede zaak ging over een man die was veroordeeld omdat hij met een hoogtewerker reed die niet verzekerd was. Maar, argumenteerde de man: die hoogtewerker kan niet sneller dan 25 en is geen bromfiets, en dus is een verzekering niet nodig.
Het Grondwettelijk Hof ziet dat probleem ook: de snelheid van een voertuig is geen goed criterium. Want waarom moet een bromfiets wel verzekerd zijn en een elektrische fiets die even snel rijdt en ongeveer evenveel weegt, niet? En een hoogtewerker van 7,5 ton evenmin? Uit de bespreking blijkt dat de parlementsleden een bromfiets gevaarlijk vonden door de combinatie van zijn snelheid en zijn massa. Maar in de wet gaat het alleen over de snelheid, niet meer over de massa. Waardoor je dus het rare effect krijgt dat een zware hoogtewerker als minder gevaarlijk wordt beschouwd dan een bromfiets. Dat is geen redelijk, objectief onderscheid, vindt het Grondwettelijk Hof.
Heb ik nu een verzekering nodig?
Alvast voor de hoogtewerker is er intussen meer duidelijkheid: uitgerekend gisteravond - toevallig op de dag van de uitspraak van het Grondwettelijk Hof - heeft de Kamer een wetsontwerp goedgekeurd waardoor ook zware werf- en bouwmachines een aansprakelijkheidsverzekering nodig hebben als ze op de openbare weg rijden. Daar bestaat dus geen discussie meer over.
En hoe zit het dan met elektrische steps, elektrische rolstoelen, hoverboards, monowielen? In principe kunnen de bestuurders nu bekeurd worden als ze niet verzekerd zijn. Of de kans groot is dat politiemensen nu massaal boetes gaan uitschrijven, is een open vraag. Maar in theorie kan het wel. Rechtbanken zullen daarover moeten oordelen, en zich allicht baseren op deze uitspraak van het Grondwettelijk Hof. "Het is de vraag of de rechters ten gronde de uitspraak van het Grondwettelijk Hof gaan volgen", legt Barbara Van Speybroeck uit. Zij is woordvoerster van Assuralia, de koepel van verzekeringsmaatschappijen.
"Als de rechtbanken dit volgen, dan is het aan de politiek, die hier verschillende dingen mee kan doen. Die zou een nieuwe wet kunnen schrijven, met duidelijke criteria. Of we zouden kunnen terugvallen op een Europese richtlijn, die bepaalt dat alle gemotoriseerde voertuigen een verplichte aansprakelijkheidsverzekering moeten hebben. Als ons land terugvalt op die richtlijn, dan zouden ook elektrische steps en dergelijke een verzekering nodig hebben." In sommige Europese landen, die de richtlijn nu al strikt toepassen, is zo'n verzekering al verplicht.
Is het sowieso geen goed idee dat zo'n verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor degelijke voertuigen in te voeren? "Die verzekering is in de eerste plaats goed nieuws voor mogelijke slachtoffers. Zij worden beter beschermd door die verzekering." |
Het laatste woord is hierover nog niet gezegd.
(Aanpassing op 13-04-2021: Link vergroting verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 13-04-2021 09:33:46; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-02-2021 08:17:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het laatste woord is hierover nog niet gezegd. |
(Zie hierboven.)
Hier is dat laatste woord, want het klopt helemaal niet dat elektrische rolstoelen, steps, hoverboards ... een verplichte verzekering burgelijke aansprakelijkheid (BA) moeten hebben! Een gewone familiale verzekering is voldoende voor deze voortbewegingstoestellen.
Verzekeraars zouden wel graag hebben dat al deze voertuigen een aparte verzekering moeten hebben. Daarom verspreiden ze halve waarheden en hele leugens.
Hoe zit de vork in de steel?
In 2019 is wettelijk bepaald, dat een BA-verzekering niet nodig is voor verplaatsingen met een elektrische fiets, step, rolstoel, monowheel, hoverboard ... als die op eigen kracht niet harder gaat dan 25 km/u, ook als je daarvoor niet hoeft te trappen of een andere beweging uit te voeren om het voertuig aan de gang te houden. Een familiale verzekering volstaat voor deze toestellen.
Maar door deze wet is evenmin een BA-verzekering verplicht voor bijvoorbeeld een bulldozer of een werfkraan die niet sneller kan rijden dan 25 km/u. En dat is toch ook niet erg logisch. Daarom heeft het Grondwettelijk Hof in een arrest gesteld dat snelheid alleen geen goede richtlijn is om te bepalen of een BA-verzekering nodig is of niet. Er zou ook rekening moeten gehouden worden met het gewicht van het voertuig.
Daaruit besluiten de verzekeraars dat deze hele wet door het Grondwettelijk Hof op de schop gezet is, en dat voortaan ook elektrische rolstoelen, steps, hoverboards ... verplicht een BA-verzekering moeten hebben, wat natuurlijk niet waar is!
Deze wet bestaat nog, maar zal moeten aangepast worden. Zware voertuigen, die niet sneller kunnen rijden dan 25 km/u, zullen dan wel een BA-verzekering moeten hebben. Voor elektrische fietsen, steps, rolstoelen, monowheels, hoverboards, ... verandert er niets! en blijft een familiale verzekering volstaan.
(Gelezen in Test-Aankoop.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|