Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 22-02-2011 13:05:48 Onderwerp: Aanpassen fietsrichting van N16 naar Bornem
Wordt het geen tijd om ook eens de bewegwijzerde fietsweg door Temse van de N16 naar Bornem aan te passen? Als men de N16 op het fietspad moet verlaten aan het kruispunt Doornstraat/Gasthuisstraat, dan wordt men in de Gasthuisstraat, juist voorbij het kerkhof, langs de Vroonhoflaan gestuurd:
Detail van de fietswegwijzer:
Als men de wegwijzer niet voorbij gefietst is, natuurlijk, want erg opvallend staat die niet opgesteld. Op deze plaats kan het bovendien zeer druk zijn, waardoor het oversteken per fiets naar de Vroonhoflaan dikwijls niet eenvoudig is. Even verder moet men naar rechts langs de Gebroeders Boellaan:
Detail van de fietswegwijzer:
Bij het verlaten van de Gebroeders Boellaan wijst de wegwijzer naar rechts in de Verbindingsstraat:
Detail van de fietswegwijzer:
Hier hebben we de rijrichting naar Steendorp al laten aanpassen (zie hier). Bij het verlaten van de Verbindingsstraat moet men naar links in de Nijverheidstraat:
Detail van de fietswegwijzer:
Hier moet men dus de straat oversteken naar links, maar heel druk is het hier meestal niet. Dat is helemaal anders als men ter hoogte van de Colruyt aan de Vrijheidstraat komt:
Hoe moet het nu verder? Daarvoor moet men nog wat meer naar links kijken aan de overkant van het kruispunt:
Detail van de fietswegwijzer:
Daar staat de fietswegwijzer naar Bornem Links afslaan dus, de straat oversteken. Hier is het altijd zeer druk, dus gevaarlijk om over te steken! Daarna is het eventjes bergop (nu zijn daar gedurende enkele weken werken aan de gang), en dan mag men de volgende wegwijzer naar Bornem niet missen:
Detail van de fietswegwijzer:
Rechts afslaan dus, en dan verder rechtdoor langs de Stationsstraat. Na de werken zal men niet meer "rechtdoor langs de Stationsstraat" kunnen, maar zal men ook hier een straat moeten oversteken om de Stationsstraat te bereiken. Het wordt dus niet eenvoudiger als men alles laat zoals het nu is. Na de Stationsstraat komt men tenslotte uit aan de rotonde in de Kasteelstraat:
Deze rotonde moet men nu bijna helemaal rond rijden, om de oprit naar de Scheldebrug, richting Bornem, te bereiken.
Men volgt dus deze weg (kaartje links) ... Zou het niet eenvoudiger en veiliger kunnen (kaartje rechts)?
Na het verlaten van de N16 fietst men in de Gasthuisstraat gewoon rechtdoor langs het fietspad ...
... naar de verkeerslichten. Ook daar fietst men rechtdoor in de Akkerstraat (als het licht op groen staat, natuurlijk):
De verkeerslichten zijn gemakkelijk te bereiken langs een fietspad met fietsopstelvak. De Akkerstraat is een kalme straat met enkelrichtingsverkeer. Fietsers mogen in beide richtingen, maar vanaf hier fietst men in de toegelaten richting voor motorvoertuigen. Bij het verlaten van de Akkerstraat moet men naar links:
Hier zou dan een wegwijzer naar Bornem moeten komen. De enige wegwijzer! Want dan gaat het verder de Kasteelstraat naar beneden:
De Kasteelstraat is niet meer die drukke straat die ze vroeger was. Nu de oprit naar de brug voor motorvoertuigen is afgesloten, kan men daar meestal rustig fietsen. Het is bovendien een straat met enkelrichtingsverkeer voor motorvoertuigen (niet voor fietsers), en men fietst weer met het andere verkeer mee. Beneden aan de Kasteelstraat komt men op de rotonde:
Deze rotonde hoeft men slechts schuin rechts te volgen om de oprit van de Scheldebrug te bereiken.
Veel eenvoudiger, veel rustiger en veel veiliger toch?
(Aanpassing 25-06-2013: Verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 04-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 28-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 28-12-2017 15:23:38; in totaal 3 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 27-02-2011 19:17:16 Onderwerp:
Op 26 februari 2011 heeft onze voorzitter een mail in deze zin naar de gemeente en naar de politie verzonden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 01-03-2011 19:53:57 Onderwerp:
Dit is het antwoord van de schepen van mobiliteit op de mail van onze voorzitter:
Citaat:
Jullie vraag wordt morgen besproken op de verkeerscel!
Dat is dus op 2 maart 2011 ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 11-03-2011 11:08:29 Onderwerp:
De mail van onze voorzitter heeft zijn vruchten al afgeworpen! Er zijn nu omleidingswegwijzers geplaatst voor de fietsers richting Bornem.
Aan de Vroonhoflaan is de blauwe wegwijzer onzichtbaar gemaakt, en een omleidingswegwijzer leidt fietsers verder langs de Gasthuisstraat.
Detail van de fietswegwijzer vroeger:
Detail van de fietswegwijzer nu:
Aan de verkeerslichten staat in de Akkerstraat een omleidingswegwijzer voor fietsers:
Detail van de fietswegwijzer:
Aan de markt wijst de fietswegwijzer richting Kasteelstraat:
Detail van de fietswegwijzer:
Eigenlijk is dit de fietsweg die we voorstellen als vervanging van de bestaande. Deze weg mag behouden blijven, ook na de werken. De omleidingswegwijzers kunnen dus vervangen worden door gewone fietswegwijzers .
(Aanpassing op 04-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 04-12-2015 19:07:30; in totaal 1 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 31-05-2011 19:21:55 Onderwerp:
De omleidings-fietswegwijzers richting Bornem staan er nog steeds. De "gewone" fietswegwijzers ook! Die kunnen nochtans niet gevolgd worden, nu de werken nog altijd bezig zijn in de Viadukt (de straat) en op de Guido Gezelleplaats. Het is toch zeker niet de bedoeling om die oude bewegwijzerde fietsroute terug in ere te herstellen na de werken? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 15-12-2011 11:39:42 Onderwerp:
Tijdens de werken aan de Vrijheidstraat, de Viadukt, de Guido Gezelleplaats, de Stationsstraat en de rotonde van de Kasteelstraat, werd de bewegwijzerde fietsweg N16-Bornem aangepast. Dat gebeurde op verzoek van onze afdeling van de Fietsersbond, en na bespreking daarvan in de verkeerscel van de gemeente (zie hierboven). Eigenlijk hadden we gevraagd om ineens de bestaande weg (langs de Gasthuisstraat - Vroonhoflaan - Gebroeders Boellaan - Verbindingsstraat - Nijverheidsstraat - Vrijheidstraat - Viadukt - Guido Gezelleplaats - Stationsstraat - rotonde Kasteelstraat) af te schaffen en nieuwe fietswegwijzers te plaatsen langs een andere weg (langs de Gasthuisstraat - Akkerstraat - Kaseelstraat - rotonde Kasteelstraat) (zie hierboven), die veel veiliger, korter en logischer is. Blijkbaar achtte de gemeente er beter aan te doen, om de oude wegwijzers te laten staan, en omleidingswegwijzers aan te brengen.
Nu zijn al die werken voorbij.
De omleidingswegwijzers (zie hierboven) aan de Vroonhoflaan en op de markt zijn verdwenen. Enkel de omleidingswegwijzer aan de Akkerstraat staat er nog steeds.
Alle oorspronkelijke fietswegwijzers staan er ook nog steeds, behalve die aan de Viadukt:
Wie dus nu van de N16 richting Bornem fietst, komt aan de Vroonhoflaan eerst een wegwijzer tegen, die de fietser nog steeds langs de 'oude' weg leidt. Aan de Viadukt staat geen wegwijzer meer en door de wijzigingen op de Guido Gezelleplaats wordt de fietser daar helemaal in het ongewisse gelaten, zelfs langs het fietspad in de verkeerde richting gestuurd!
Is het echt zo moeilijk om in Temse eindelijk eens een 'normale' bewegwijzering voor fietsers aan te brengen, vanaf de N16 langs de Gasthuisstraat, de Akkerstraat en de Kasteelstraat naar Bornem, en die wegwijzers langs die oude, gevaarlijke omweg te verwijderen? We zullen de gemeente en de politie hier nogmaals aan moeten herinneren, vrees ik.
(Aanpassing 25-06-2013: Verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 04-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 28-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 28-12-2017 15:27:50; in totaal 3 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 15-01-2012 18:18:09 Onderwerp:
Jozef Van Breuseghem schreef:
De omleidingswegwijzers (zie hierboven) aan de Vroonhoflaan en op de markt zijn verdwenen. Enkel de omleidingswegwijzer aan de Akkerstraat staat er nog steeds.
Nu is ook de omleidingswegwijzer aan de Akkerstraat opgeruimd...
Op de voorbereidende vergadering van de verkeerscommissie, op 11 januari 2012, is ons beloofd dat de aangeduide fietsroutes met fietswegwijzers eens zal bekeken worden...
(Aanpassing op 04-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 04-12-2015 19:12:08; in totaal 1 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 08-03-2012 16:22:27 Onderwerp:
Op de voorbereidende verkeerscommissie van woensdag 7 maart 2012 is dit nog eens ter sprake gekomen. Jaja, de bewegwijzering is nog steeds niet aangepast !
Als de fietsroute naar Bornem loopt langs de Gasthuisstraat, Akkerstraat en Kasteelstraat, dan "vreest" de verkeerscommissie dat fietsers in de omgekeerde richting ook dezelfde weg zullen gebruiken. Nochtans is tot nu toe de terugweg ook langs een andere route bewegwijzerd (Wilfordkaai, Markt, Oeverstraat, Leie, Hoogkamerstraat). Op vrijdag (marktdag) is deze route zelfs onbruikbaar, en bovendien komen fietsers op een andere plaats op de N16 dan waar ze vertrokken zijn op de heenreis!
Hoewel ik persoonlijk weinig of geen graten zie in het gebruiken van dezelfde route voor de terugweg, lijkt de verkeerscommissie daar wat terughoudend over te doen: tegenrichting fietsen door de Kasteelstraat en door de Akkerstraat, hoewel het BEV (beperkt eenrichtingsverkeer) daar wel van toepassing is!
Als tegemoetkoming hebben we toch voorgesteld om de terugweg dan te bewegwijzeren vanaf de Scheldebrug langs de Consciencestraat, onder de Scheldebruggen door langs de Rik De Rycklaan, Parklaan, Spoorweglaan, Veldstraat, Verbindingsstraat, Vroonhofwijk, Gasthuisstraat, N16. Op deze wijze wordt het drukke centrum en de BEV-straten vermeden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 12-03-2012 20:46:36 Onderwerp:
Wie meer wil weten over de fietsroute vanaf de N16 naar de Scheldebrug richting Bornem door Temse, kan eens naar het volgende filmpje kijken. Het toont het verschil aan tussen de huidige, (half) bewegwijzerde fietsroute en de fietsroute die wij voorstellen.
Voor de fietsroute in omgekeerde richting, dus vanaf de Scheldebrug naar de N16 richting Sint-Niklaas, hebben we zelfs twee voorstellen. Ik vind ze allebei beter dan de huidige bewegwijzerde route langs de Consciencestraat, Nijsstraat, Wilfordkaai, Markt, Oeverstraat, Leie, Hoogkamerstraat, N16. In het volgende filmpje kun je ze alle twee bekijken.
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 27-09-2012 19:17:53 Onderwerp:
Zoals blijkt uit het verslag van het overleg met de verkeerscel van 19 september 2012, heeft de gemeente Temse "schrik" van de route Gasthuisstraat - Akkerstraat - Kasteelstraat naar Bornem, omdat in de andere richting veel "tegenrichting" moet gereden worden. Met tegenrichting wordt bedoeld: fietsen in de tegenovergestelde richting van het gemotoriseerd verkeer in een straat met beperkt eenrichtingsverkeer (Kasteelstraat en Akkerstraat).
Voor deze andere richting is nochtans een andere weg bewegwijzerd (Wilfordkaai - Markt - Oeverstraat - Leie - Hoogkamerstraat) ... die precies ook niet zo erg veilig is. Evenmin trouwens als de oorspronkelijk bewegwijzerde route naar Bornem, waarbij men bijvoorbeeld de Vrijheidstraat moet oversteken aan de Colruyt, waar men richting Steendorp gestuurd wordt aan de viaduct en waar men het zelf maar moet uitzoeken op de Guido Gezelleplaats!
Ik vind dat men beter geen fietswegwijzers plaatst richting Bornem, dan wat er nu allemaal staat!
Dat wordt dus nog eens zagen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 27-09-2013 07:58:47 Onderwerp:
Zie het verslag van de vergadering van onze kernleden op 26 september 2013 (klik hier, na inloggen!):
In het kader van de hernieuwing van onze aanvraag voor een fietspad langs spoorlijn 54 (klik hier) laten we deze fietsroute even zoals ze nu is aangeduid (of niet meer is aangeduid ). Met de aanleg van de Rik De Rycklaan is trouwens een nog rustiger weg mogelijk (zie hierboven). _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 20-08-2014 09:09:12 Onderwerp:
Fietsers die vanuit de richting Sint-Niklaas komen en naar Bornem rijden, konden vroeger de N16 volgen. Met de bouw van de tweede scheldebrug is het fietspad langs de N16 echter verdwenen tussen de scheldebrug en het kruispunt van de N16 met de Doornstraat/Gasthuisstraat. Vanaf dit kruispunt zijn fietswegwijzers aangebracht naar Bornem, maar fietsers die de weg niet kennen in Temse zouden wel eens kunnen uitkomen in ... Steendorp ... of verloren rijden in de winkelstraten van Temse als ze die wegwijzers naar Bornem trachten te volgen. Dat komt omdat sinds de plaatsing van die wegwijzers enkele wijzigingen aan kruispunten zijn uitgevoerd, en dat alle wegwijzers niet meer op hun plaats staan.
Bewijzen?
Vanaf de N16 worden fietsers richting Bornem afgeleid naar de Gasthuisstraat.
Nu mag je de eerstvolgende fietswegwijzer niet missen. Die staat juist voorbij het kerkhof aan de overkant van de straat en wijst naar de Vroonhoflaan.
Daarna valt het nogal mee. De volgende fietswegwijzer leidt je naar de Gebroeders Boellaan.
Bij het verlaten van de Vroonhofwijk gaat het naar rechts in de Verbindingsstraat, ...
... en dan naar links in de Nijverheidstraat. Tussen haakjes: dit is eigenlijk de enige plaats op het hele parcours waar de fietswegwijzer op een logische plaats staat die voor fietsers goed zichtbaar is. Alle andere fietswegwijzers moet je ergens gaan zoeken aan de overkant van de straat, waardoor je vooraf niet kunt weten hoe je het kruispunt op de minst onveilige wijze kunt naderen.
Tot zover het gemakkelijker gedeelte. Maar nu komen we uit aan de Vrijheidstraat, recht tegenover de Colruyt. Wie vindt hier zo direct een fietswegwijzer?
(Klik om te vergroten.)
Daar staat hij aan de overkant, als je hem ziet tussen het drukke autoverkeer op de Vrijheidstraat.
Hier moet je dus deze drukke en brede straat op het kruispunt oversteken om langs de overkant op het fietspad terecht te komen. Je moet tevens rekening houden met de auto's die naar en van de parkeerplaats en het tankstation van de Colruyt rijden! In het midden van de rijbaan is bovendien een afslagstrook voor het autoverkeer naar de Colruyt en richting Nijverheidstraat. Je kunt dit zeker geen veilige plaats noemen om als fietser de rijbaan over te steken!
Maar verderop wordt het helemaal problematisch, want er is geen fietswegwijzer meer te bespeuren, niet bij het naderen van het volgende kruispunt, ...
... en ook niet op het kruispunt.
Normaal gesproken rij je dan rechtdoor, en kom je tenslotte uit in ... Steendorp! Arme vreemdeling !
Er staat wel een wegwijzer naar Bornem voor het gemotoriseerd verkeer en vroeger stond hier ook een fietswegwijzer. Maar deze fietswegwijzer is verdwenen na de vernieuwing van het wegdek op de viaduct over de N16.
Het gemotoriseerd verkeer naar Bornem wordt even verder naar de N16 verwezen, een weg die voor rijwielen en bromfietsen verboden is.
Als je toch in deze richting het fietspad volgt, kom je aan de Guido Gezelleplaats, een voor fietsers zeer onoverzichtelijk kruispunt. Daar kun je drie richtingen uit, maar bij het naderen van dit kruispunt is nergens een fietswegwijzer te zien.
Ook als je dichter bij het kruispunt komt en goed rondkijkt, vind je nergens een fietswegwijzer, terwijl het fietspad je naar rechts leidt naar de August Wautersstraat. Zo komt onze vreemdeling terecht in ... de winkelstraten van Temse! Arme vreemdeling !
(Klik om te vergroten.)
Wie de weg kent, weet dat je rechtdoor in de Stationsstraat moet fietsen. Maar weten ook vreemdelingen dat, voor wie die fietswegwijzers toch bedoeld zijn?
Tussen haakjes, hoe rij je vanaf hier best per fiets naar de Stationsstraat, denk je? Daarover zal ik het later nog wel eens hebben!
Als onze vreemdeling uiteindelijk de weg toch moest gevonden hebben, komt hij uit aan de rotonde van de Kasteelstraat.
Aan de plaatsing van de fietswegwijzer te zien, verwacht men hier inderdaad dat de fietsers naar Bornem uit de richting van de Stationsstraat komen.
Fietsers worden dus rond de rotonde geleid, en tenslotte naar de oprit van de scheldebrug.
Ik blijf mij afvragen waarom fietsers, die de weg niet kennen, langs zo een ingewikkelde en gevaarlijke weg door Temse naar Bornem geleid worden, terwijl er zo een eenvoudige en veel veiliger weg is langs de Gasthuisstraat, de Akkerstraat en de Kasteelstraat (klik hier)?
Naar het schijnt zou men die (onvolledige!) fietsbewegwijzering zo laten staan, om te kunnen aantonen dat de fietsweg door Temse naar Bornem gevaarlijk geworden is door het verdwijnen van het fietspad langs de N16, en om een reden te hebben om een fietspad langs de spoorweg te vragen (klik hier) ... Ik vind dat zeer ver gezocht ...
(Aanpassing op 04-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 22-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 28-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 24-03-2019 09:47:12 Onderwerp:
Wat nu volgt is er gekomen naar aanleiding van de vraag van een moeder uit Bornem aan de Fietsersbond van Sint-Niklaas, hoe haar dochter veilig door Temse naar school in Sint-Niklaas kan fietsen ...
Als je van Bornem naar Sint-Niklaas fietst, of van Sint-Niklaas naar Bornem, moet je noodgedwongen langs Temse als je geen grote omweg wilt maken.
Vroeger, voor de bouw van de tweede Scheldebrug, kon je gewoon de fietspaden langs de N16 blijven volgen. Maar sinds 2008 zijn die fietspaden afgebroken tussen de Scheldebrug en het kruispunt van de N16 met de Gasthuisstraat en de Doornstraat. Al meer dan tien jaar lang moeten die fietsers zich een weg banen door de centrumstraten van Temse. Er zijn fietswegwijzers aangebracht naar Bornem en naar Sint-Niklaas. Maar die leiden fietsers langs een allesbehalve logische weg, die bovendien niet veilig is voor fietsers. Daar komt nog bij dat er wegwijzers ontbreken, waardoor je hopeloos verloren rijdt. Op vrijdagen in de voormiddag is die weg richting Sint-Niklaas zelfs onbruikbaar door de wekelijkse markt.
Een echt veilige weg is er dus niet. Maar wat is dan de minst slechte weg voor fietsers doorheen Temse?
Hier volgt een poging. Het is dezelfde weg in de heen- en de terugrichting. De knelpunten worden verduidelijkt met foto's. Er zijn er wel wat, maar met de kennis van deze knelpunten, en de nodige oplettendheid worden die heel wat minder gevaarlijk.
In de richting naar Sint-Niklaas:
Op de Scheldebrug doorrijden voorbij de schuine helling links, die uitkomt op trappen. Rechts houden dus en op het einde de helling naar beneden rijden en daar het fietspad rechts verlaten richting rotonde.
Opmerking: Let op bij het verlaten van het fietspad, dat er geen auto vanaf de rotonde naar de parking rijdt die op de helling naast het fietspad is aangelegd.
Opmerking: Op de plaats waar je het fietspad verlaat is een fietspad gemarkeerd dwars over de rijbaan. Let daar niet op. Het nut daarvan is een mysterie.
Volg de rotonde en ga tijdig naar rechts ...
... naar het stukje fietspad van de Kasteelstraat.
Opmerking: Zorg ervoor dat je voldoende rechts op de rotonde bent aan het begin van dat fietspad. Maak aan eventuele andere weggebruikers duidelijk dat je de rotonde niet verder volgt.
Dat fietspad gaat even verder over in een fietssuggestiestrook. Je fietst dan de Kasteelstraat naar boven in "tegenrichting" van het gemotoriseerd verkeer, want in de Kasteelstraat geldt eenrichtingsverkeer voor het gemotoriseerd verkeer.
Opmerking: Laat u goed opmerken aan het tegemoetkomend verkeer. Fiets in het midden van de suggestiestrook en ga pas opzij als dat nodig is, en als het tegemoetkomend verkeer voldoende dicht genaderd en (vooral) vertraagd is. Meestal is er voldoende plaats om elkaar te kruisen. Enkel bij een (zeldzame) vrachtwagen of autobus kan het nodig zijn om even af te stappen of uit te wijken naar links tussen de geparkeerde auto's als daar voldoende ruimte is.
Aan de Markt kom je op een kasseistrook.
Opmerking: Let op voor auto's die van links van de Markt komen, en rechts afslaan naar de Kasteelstraat. Sommige bestuurders houden er geen rekening mee dat er fietsers uit de Kasteelstraat kunnen komen.
Enkele meters verder sla je af naar rechts in de Akkerstraat.
Opmerking: Let op de borduur en de oneffen kasseien, vooral bij regenweer. Houd rekening met auto's die uit de Akkerstraat komen waarvan de bestuurders niet naar links kijken.
Ook in de Akkerstraat geldt eenrichtingsverkeer voor het gemotoriseerd verkeer, en ook die fiets je in "tegenrichting". Deze straat is smaller dan de Kasteelstraat. Soms zul je moeten stoppen om de auto's even door te laten.
Na een twintigtal meter in de Akkerstraat is rechts de Scheldestraat.
Opmerking: Je fietst rechtdoor, maar je moet wel voorrang (van rechts) verlenen aan het verkeer dat uit de Scheldestraat komt!
In de Akkerstraat is een school. Er kan veel schoolverkeer zijn tijdens de begin- en einduren. We streven ernaar om van deze straat een schoolstraat te maken, waardoor ze rustiger en veiliger zou zijn voor fietsers en voetgangers tijdens de begin- en einduren van de school.
Op het einde van de Akkerstraat is een kruispunt met verkeerslichten. Bij rood licht kun je je opstellen op een kort stukje fietspad voor het verkeerslicht.
Bij groen licht fiets je rechtdoor in de Gasthuisstraat.
Opmerking: Let op als het groen is als je komt aanfietsen, want voetgangers durven de Akkerstraat op het zebrapad oversteken door het voor hen rode licht, zonder er rekening mee te houden dat er fietsers uit de Akkerstraat kunnen komen!
De Gasthuisstraat kan druk zijn in beide richtingen, maar biedt normaal geen problemen tot de muur van het kerkhof in zicht komt. Vanaf het kerkhof ligt immers links van de rijbaan een dubbelrichtingsfietspad, dat je moet bereiken. Ter hoogte van de Vroonhoflaan (de brede straat rechts voor de muur van het kerkhof) maak je andere bestuurders duidelijk dat je naar links de rijbaan wilt verlaten, en je fietst (indien mogelijk) meer naar het midden van de rijbaan, natuurlijk zonder de tegenliggers te hinderen.
Even verder zie je een oversteekplaats voor fietsers. Daar begint het dubbelrichtingsfietspad.
Tracht daar, of juist daarvoor, het fietspad te bereiken als de weg vrij is. In veel gevallen zullen tegenliggers stoppen om je door te laten, maar reken daar niet op. Stop en wacht desnoods op de oversteekplaats zelf. Auto's die achter u komen moeten dan ook maar wachten.
Opmerking: Let op dat je niet tegen de varkensruggen fietst die in het dubbelrichtingsfietspad liggen(!).
Opmerking: Let op aan de eerstvolgende zijstraat (de Piet Nutenlaan). Er kan een bestuurder uitkomen die er geen rekening mee houdt dat er ook fietsers van rechts komen.
Daarna kom je aan de verkeerslichten met de N16, die je bij groen licht moet oversteken.
Opmerking: Kijk niet naar de voetgangerslichten die meestal op rood blijven staan, maar kijk naar de fietslichten. Let op bij het oversteken van de N16 voor autobestuurders die afslaan naar Sint-Niklaas en geen rekening houden met overstekende fietsers, omdat ze denken dat het rood is voor fietsers omdat de voetgangerslichten op rood blijven staan.
Je volgt de N16 op het fietspad tot de volgende verkeerslichten, het kruispunt N16/Hoogkamerstraat. Daar volg je gewoon het fietspad naar rechts in de Hoogkamerstraat richting Sint-Niklaas.
Aan de viaduct over de E17 stopt dat fietspad, maar hopelijk komt daar in 2020 verandering in.
In de richting naar Bornem:
In deze richting zijn er minder knelpunten te melden.
Aan het kruispunt N16/Hoogkamerstraat moet je de N16 oversteken. Dat gebeurt in drie stukken.
Je moet naar rechts een eerste bypass van de N16 oversteken.
Opmerking: Daar staan geen verkeerslichten en het is zo geregeld dat je daar voorrang moet verlenen aan het gemotoriseerd verkeer dat de N16 verlaat. Dikwijls stoppen automobilisten als je wilt oversteken, maar reken daar niet op!
Het oversteken van de N16 zelf is geregeld door verkeerslichten. Bij groen licht kun je oversteken.
Opmerking: Kijk weer niet naar de voetgangerslichten die meestal op rood blijven staan, maar kijk naar de fietslichten. Let op bij het oversteken van de N16 voor autobestuurders die afslaan naar Bornem en geen rekening houden met overstekende fietsers.
Na het oversteken van de N16 volgt nog een tweede bypass.
Opmerking: Ook daar staan geen verkeerslichten en is het zo geregeld dat je voorrang moet verlenen aan het gemotoriseerd verkeer dat de Hoogkamerstraat verlaat naar de N16. Dikwijls stoppen automobilisten als je wilt oversteken, maar reken daar niet op!
Na het oversteken volg je het fietspad naar links langs de N16. Zo kom je weer in de Gasthuisstraat en bereik je de verkeerslichten aan de Akkerstraat.
Opmerking: Voor deze verkeerslichten is een ruim opstelvak voor fietsers met toeleidend fietspad. Maak daar gebruik van. Stel je op in het midden van het opstelvak, om duidelijk te maken dat je rechtdoor zult fietsen.
Na de Akkerstraat, die je nu niet in "tegenrichting" fietst, volgt weer de Markt waar je afslaat naar links.
Opmerking: Let op voor verkeer dat van links komt. Uw uitzicht wordt gedeeltelijk ontnomen door het terras links op de stoep.
Daarna fiets je de Kasteelstraat beneden, weer niet in "tegenrichting" van het gemotoriseerd verkeer.
Opmerking: Fiets midden op de rijbaan, niet te dicht tegen de geparkeerde auto's. Fiets niet op de fietssuggestiestrook. Die is voor fietsers die in de andere richting rijden.
Tenslotte kom je weer aan de rotonde en zie je recht voor je de oprit van de Scheldebrug voor fietsers.
Opmerking: Ook al moeten andere bestuurders je voorrang verlenen als je de rotonde volgt, let op voor bestuurders die rechts uit de Consciencestraat komen.
Let ook op bij het oprijden van het fietspad op de helling. Er kunnen andere fietsers van rechts op het fietspad komen, aan wie je voorrang moet verlenen. Er kunnen andere fietsers van de helling naar beneden komen, die aan u voorrang moeten verlenen, maar let toch maar op hun snelheid ...
Dat is het ongeveer ...
De Hoogkamerstraat tussen de N16 en het centrum van Temse is hier vermeden, omdat er nogal wat ongevallen gebeuren in deze drukke "invalsweg", ook met fietsers.
Het is totaal hopeloos als in Temse een manifestatie plaats vindt, zoals de jaarlijkse carnavalstoet. Dan is het voor fietsers onmogelijk om van Bornem naar Sint-Niklaas — of omgekeerd — te fietsen door het centrum van Temse. Door het afbreken van de fietspaden langs de N16 moet je dan echt een hele omweg zoeken, bijna langs de grenzen van Temse, om te komen waar je wilt zijn.
Temse lijkt wel een fietswoestijn te zijn ...
(Aanpassing op 01-05-2019: Foutieve link verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Ondertussen is er alweer heel wat veranderd in Temse. Het centrum is bijvoorbeeld een fietszone geworden. Daarom is het moment gekomen om de huidige "aanbevolen" wegen nog eens proberen te wijzigen, omdat ze niet veilig zijn, niet logisch en bovendien slecht aangeduid.
Samen met onze kernleden hebben we op onze laatste vergadering beslist om volgende routes voor te stellen aan de gemeente Temse.
Vanuit de richting Sint-Niklaas kun je het fietspad langs de N16 blijven volgen tot aan het kruispunt met de Gasthuisstraat. Vanaf daar:
Door de Gasthuisstraat. Dat begint met een tweerichtingsfietspad, daarna op de rijbaan in de bebouwde kom en wat verder begint de zone 30.
Aan de verkeerslichten rechtdoor in de Akkerstraat. Dat is een eenrichtingsstraat voor alle gemotoriseerd verkeer. Enkel fietsers mogen in "tegenrichting" rijden. Bovendien is de Akkerstraat een "schoolstraat" tijdens het begin en het einde van de schooluren.
Op het einde van de Akkerstraat linksaf in de Kamiel Wautersstraat. Vanaf daar begint de fietszone.
Rechtdoor in de Kasteelstraat. Dat is ook een eenrichtingsstraat voor alle gemotoriseerd verkeer. Enkel fietsers mogen in "tegenrichting" rijden.
Via de rotonde van de Kasteelstraat naar de fietsoprit van de Scheldebrug. Daar verlaat je de fietszone richting Bornem.
Dit is de kortste en de minst onveilige weg.
Van Bornem naar Sint-Niklaas.
Voldoende assertieve fietsers kunnen dezelfde route nemen als van Sint-Niklaas naar Bornem, maar in de omgekeerde richting. In de Kasteelstraat en in de Akkerstraat fiets je wel in de "tegenrichting" van het gemotoriseerd verkeer in deze "BEV-eenrichtingsstraten".
Voor wie daar tegenop ziet stellen we de volgende route voor.
Het zijn allemaal tweerichtingsstraten, maar het verkeer kan er wel drukker zijn dan in de Akkerstraat en in de Kasteelstraat.
Vanuit de richting Bornem blijf je de Scheldebrug volgen, voorbij de trappen, via de fietsafrit naar de rotonde van de Kasteelstraat in de fietszone.
Via de rotonde en nog een stukje Kasteelstraat, waar je de fietszone verlaat maar nog altijd in de zone 30 blijft, door de Stationsstraat.
Op het einde van de Stationsstraat na een bocht naar links, verder door de August Wautersstraat.
Daarna verder door de Kouterstraat.
Op het einde van de Kouterstraat aan de verkeerslichten rechtsaf in de Gasthuisstraat.
Door de Gasthuisstraat, nog gedeeltelijk zone 30, dan gewone bebouwde kom en op het einde een tweerichtingsfietspad links van de rijbaan.
Zo bereik je de N16 die je oversteekt en volgt op het fietspad richting Sint-Niklaas.
Deze weg kan lichtjes verkort worden door vanaf de rotonde van de Kasteelstraat door de Philemon Haumanstraat naar de August Wautersstraat te fietsen (de stippellijn op de figuur). Maar deze straat ligt er hobbelig bij en is minder comfortabel om te fietsen. Het grootste gedeelte van deze straat is wel een eenrichtingsstraat voor het gemotoriseerd verkeer, die je niet in "tegenrichting" fietst.
Met deze routes blijft het probleem bestaan, dat het onmogelijk is voor fietsers om van Bornem naar Sint-Niklaas — of omgekeerd — te fietsen door het centrum van Temse, als er een manifestatie plaats vindt, zoals de jaarlijkse carnavalstoet. Dat probleem is ontstaan met het "opofferen" van de fietspaden langs de N16 bij de bouw van de tweede Scheldebrug in 2008. De enige oplossing is dan om helemaal rond te rijden langs de Doornstraat, Beekstraat, Veldstraat, Spoorweglaan, Parklaan, Rik de Rycklaan en op de Wilfordkaai de trappen naar de Scheldebrug te nemen. En dat in beide rijrichtingen zoals hieronder afgebeeld.
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Pagina 1 van 2
Ga naar pagina 1, 2Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur