|
Zone 30 en woonerf in de Tuinwijk |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-08-2021 15:24:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Vooral in de Prinsenlaan, een eenrichtingstraat waarin fietsers in tegenrichting mogen rijden, kan het gevaarlijk zijn voor fietsende kinderen!
Maar ja ... Om echt doeltreffend te zijn moet een woonerf er uitzien als een woonerf, en moet een zone 30 er uitzien als een zone 30. Dat heeft men in Temse nog niet goed begrepen (evenmin als een fietsstraat er moet uitzien als een fietsstraat en meer van dat ...). ... |
(Zie hierboven.)
En wat lees ik vandaag, 18 augustus 2021 op Editietemse?
Citaat: |
Prinsenlaan wordt omgevormd tot Fietsstraat |
De eenrichtingstraat waarin fietsers in tegenrichting mogen rijden, die gevaarlijk is voor fietsende kinderen, en die aan één kant bestaat uit een ijzeren muur van geparkeerde auto's, wordt "omgevormd" tot fietsstraat ...
- Zal dat "opgelost" worden met een verkeersbordje F111 in het begin van de straat en wat verf op het asfalt, of wordt dat een "echte" omvorming tot fietsstraat, met het autoverkeer duidelijk ondergeschikt aan het fietsverkeer, met minstens twee keer meer fietsers dan automobilisten?
- Waar zal de fietsstraat trouwens beginnen aan beide uiteinden?
- Verdwijnt de "kasseipannenkoek" die zeer hinderlijk is voor fietsers op het kruispunt met de Hollebeek?
- Krijgt de Prinsenlaan voorrang op de Hollebeek?
- ...
Er zullen nog wel vragen bovenkomen.
Natuurlijk moet de schoolomgeving veilig gemaakt worden, maar ik vraag mij af of de Prinsenlaan als fietsstraat de wonderoplossing is, tenzij deze straat er helemaal anders zal uitzien. Want 30km/u is er al, en fietsers veilig inhalen kan er ook niet. Wat zal de meerwaarde zijn van deze straat als "fietsstraat"?
Temse zou bijvoorbeeld de parkeervakken aan de andere kant van de straat kunnen leggen. Door de kromming van de Prinsenlaan zou elke weggebruiker dan al een beter zicht hebben op aankomende fietsers, vooral op kinderen! Maar dat is zeker te eenvoudig ...
Dit is het volledige artikel van Editietemse.
Citaat: |
Prinsenlaan wordt omgevormd tot Fietsstraat
Herinrichtingswerken Hollebeekwijk komen in stroomversnelling
TEMSE — Het gemeentebestuur neemt initiatief om de Prinsenlaan en bij uitbreiding de directe omgeving aan de Hollebeekschool verkeersveiliger te maken. Dit was al eerder beslist maar door de wanhopige oproep van bewoonster Kelly Beyens hier bij uw favoriete webkrant lijken de herinrichtingswerken voor de buurt in een stroomversnelling te komen.
“Het klopt dat er een totaalvisie is uitgewerkt om een veiligere verkeersafwikkeling te krijgen ter hoogte van de school Hollebeek en ook de directe omgeving ervan”, stelt schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) “De opbouw van deze visie heb ik samen besproken met de schooldirectie, ouderraad, een afgevaardigde namens de buurt, politie, dienst mobiliteit en het studiebureau Witteveen+Bos. In de maand september organiseren wij een infomarkt voor de bewoners in de directe schoolomgeving en wordt het besproken op de gemeentelijke commissie Ruimte.”
Vlaamse subsidies
Voor dit project, alsook voor de schoolomgeving van de Vierklaver in de Azalealaan is er door de gemeente een subsidieaanvraag ingediend voor veiligere schoolomgevingen bij het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
“We wachten nu op de officiële goedkeuring van minister Lydia Peeters”, klinkt het bij de schepen. “Het verkrijgen van deze subsidie houdt in dat 50 procent van de werken gesubsidieerd worden door Vlaanderen en de andere helft betaald wordt door het Lokaal Bestuur Temse. Om de subsidies te verkrijgen mogen de werken niet uitgevoerd worden voordat de minister de goedkeuring heeft gegeven. We volgen ook dit dossier nauwgezet op.”
Kelly Beyens is blij dat er eindelijk werk gemaakt wordt van een verkeersveiliger woonomgeving in de Tuinwijk.
“Er komen eindelijk aanpassingen in de hele buurt, niet meteen maar tegen eind dit jaar. Ik heb contact gehad met het diensthoofd Mobiliteit. Er komt ondermeer extra signalisatie, de Prinsenlaan wordt een Fietsstraat en er komt extra controle van de politie. Ik ben blij dat onze inzet geloond heeft”, stelt ze. “Maandagavond is er nog een ongeval gebeurd door een elektrische step die tegen hoge snelheid onze straat naar boven kwam gereden. Een wagen die moest uitwijken botste daardoor tegen een geparkeerde auto. De man op de step nam de vlucht.”
De Prinsenlaan en bij uitbreiding de ganse schoolomgeving krijgt binnenkort een verkeersveilige update
|
De foto geeft een uitstekend zicht op de voor fietsers zeer hinderlijke kasseipannenkoek . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 31-08-2022 19:42:39 Onderwerp: |
|
|
|
|
Juist op tijd voor het nieuwe schooljaar is een gedeelte van de Prinsenlaan een fietsstraat geworden, zoals vorig jaar beloofd. Het staat in de nieuwe Omroeper van woensdag 31 augustus 2022 (klik om te vergroten).
(De foto is wel van de fietsstraat aan het station.)
Te beginnen aan het kruispunt met de Kattebrug is dit kruispunt helemaal rood geschilderd. Het reglementair verkeersbord F111 is herhaald op de rijbaan.
Deze fietsstraat stopt evenwel reeds aan het kruispunt met de Koning Leopoldlaan. Gelukkig is de signalisatie van de fietsstraat in de Prinsenlaan herhaald na dat kruispunt.
En op het kruispunt met de Hollebeek stopt de fietsstraat. Daar staat dan weer een totaal overbodig verkeersbord met "einde fietszone", een fietszone die nooit begonnen is!
De gemeente Temse geeft blijkbaar graag geld uit aan overbodige verkeersborden. De bordjes van de opgeruimde "overrijdbare verkeersremmer" staan er trouwens ook nog .
In de omgekeerde rijrichting, waarin enkel fietsers en bromfietsers klasse A zijn toegestaan, is de fietsstraat ook aangeduid vanaf het kruispunt van de Pinsenlaan met Hollebeek, zoals dat hoort.
Aan het kruispunt met de Koning Leopoldlaan stopt die fietsstraat weer, maar in deze richting wordt de signalisatie niet herhaald na dat kruispunt.
Tussen het kruispunt met de Koning Leopoldlaan en met de Kattebrug is de Prinsenlaan in die richting dus niet aangeduid als fietsstraat.
Maar ... op het einde van de Prinsenlaan, aan het kruispunt met de Kattebrug, staat toch weer een verkeersbord van het "einde van de fietszone" die nooit begonnen is!
Overbodige borden te veel, en nodige borden te weinig ... Ik zou graag de leverancier van verkeersborden aan de gemeente Temse zijn.
Wordt het verkeer echt overzichtelijker met een bos van overbodige borden? Het VSV (de Vlaamse Stichting Verkeerskunde) organiseert een opleiding "Minder borden, meer verkeersveiligheid". Misschien kan onze gemeente daar iemand naartoe sturen?
Temse heeft er dus een fietsstraat bij, in een straat waar 30 km/u al van toepassing was, en waarin het zo goed als onmogelijk is om fieters in te halen. Misschien letten automobilisten nu wat beter op de tegemoetkomende fietsers?
(Aanpassing op 02-09-2022: Opleiding toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|