Het is nu 28-03-2024 11:05:35
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Kruispunt Kapelanielaan-Noord met Hoogkamerstraat

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-03-2021 18:23:51    Onderwerp: Kruispunt Kapelanielaan-Noord met Hoogkamerstraat
 Reageren met citaat  

Verschillende plannen van dit kruispunt zijn vroeger gepasseerd ...



... maar nu komt een definitiever versie in zicht.



Het tweede plan is duidelijk meer doordacht dan het eerste. De voorrangsweg zal waarschijnlijk verlopen komende van links op de figuren, van richting Temse, uit de Hoogkamerstraat, en afdraaiend naar links naar de Kapelanielaan. Van rechts, van richting Sint-Niklaas, mogen alleen de bussen van De Lijn rechtdoor verder rijden in de Hoogkamerstraat richting Temse, op een busstrook. Al het andere motorverkeer moet daar rechts afslaan naar de Kapelanielaan. Op het eerste plan was het daarbij mogelijk om met twee naast elkaar de Kapelanielaan in te draaien, wat eigenlijk niet gewenst is.

De voorrangsweg is weinig zichtbaar ontworpen. De Hoogkamerstraat richting Temse - Sint-Niklaas lijkt meer op een voorrangsweg dan de richting Hoogkamerstraat - Kapelanielaan. Het fietspad volgt ook de voorrangsweg niet, en van fietsers wordt verwacht dat ze langs omwegen en fietsoversteekplaatsen de Kapelanielaan bereiken. Daarbij kunnen ze evenwel misleid worden waardoor ze andere en beter zichtbare fietsoversteekplaatsen en fietspaden zullen gebruiken, dan diegene waarvan ontwerpers en wegbeheerders verwachten dat fietsers ze zullen gebruiken. Bij een dergelijke uitvoering bestaat tevens de mogelijkheid, dat fietsers en bromfieters het fietspad verlaten (wat toegelaten is) en de bocht langs de voorrangsweg Hoogkamerstraat - Kapelanielaan op de rijbaan nemen, om daarna weer het fietspad te volgen.

Bovendien zijn de fietsoversteekplaatsen niet aangeduid met een echte, wettelijke wegmarkering van een fietsoversteekplaats volgens artikel 76.4 van het verkeersreglement, maar met "stippellijntjes" die geen enkele wettige betekenis hebben. Dat kwam vroeger reeds te pas. Dat steekt schril af tegen het zeer veilige "gevleugeld zebrapad" voor voetgangers, naast één van die stippellijntjes aan de bushalte.

Aan de linkse fietsoversteekplaats moeten fietsers zelfs de rijbaan oversteken, ze kunnen niet anders. Een echte, wettelijke fietsoversteekplaats is dan eigenlijk verplicht volgens artikel 18.4 van het reglement voor de wegbeheerder Lees :
Citaat:
...
De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.
...

En de fietspaden zijn ver genoeg weggebogen en afgeleid van het kruispunt om buiten het kruispunt te liggen. Het gaat dus niet op om hetzelfde artikel 18.4 van het reglement voor de wegbeheerder in te roepen, om geen echte fietspadmarkering aan te leggen Lees :
Citaat:
...
Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
...

De reden waarom wegbeheerders niet graag een echte fietspadmarkering aanbrengen, is volgens hen "omdat fietsers denken dat ze daar voorrang hebben" ... Waardoor de wegbeheerders zichzelf verheffen tot gedachtenlezers Uitroepteken Idee Uitroepteken Hebben de wegbeheerders zich ooit afgevraagd wat fietsers denken bij hun stippellijntjes Vraag Vraag

Daarom blijven we zagen voor echte, wettelijke fietsoversteekplaatsen, die aangeduid moeten worden met de reglementaire verkeersborden, en die fieters een wettelijke bescherming bieden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 13-11-2021 16:18:23; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-09-2021 21:02:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ondertussen zijn de nep-fietsoversteekplaatsen aangebracht op dit kruispunt! Maar er is nog iets waarover ik mij vragen stel.

Dit is de Kapelanielaan (noord), op de plaats waar die uitkomt op de Hoogkamerstraat naast het maatwerkbedrijf en recht tegenover de bandencentrale. Aan weerskanten ligt een stukje enkelrichtingsfietspad.



De fietser die vanaf hier richting Sint-Niklaas wil rijden, die dus moet afslaan naar links, waarom zou die het fietspad volgen, dat afbuigt naar rechts, helemaal in de verkeerde rijrichting?

Is het voor die fietser niet logischer om het fietspad aan de overkant van de straat te nemen, weliswaar in de verkeerde en zelfs verboden rijrichting volgens de wegcode?

Zo een kruispunt ziet er allemaal mooi uit op een plan, met helicoptervisie, tot je er in de werkelijkheid moet op rijden met de fiets, op de begane grond!

Tussen haakjes, hoe zullen de fietspaden verlopen in de rest van de Kapelanielaan?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-11-2021 11:05:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wanneer volgend jaar, in 2022, het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat zal heringericht zijn, zal alle gemotoriseerd verkeer dat vanuit de Hoogkamerstraat naar de N16 wil, op deze plaats de Kapelanielaan (noord) moeten inrijden.



Alleen de bussen van De Lijn ontsnappen daaraan. Die zullen de Hoogkamerstraat nog mogen blijven volgen.

Tussen haakjes: let op de goede "rugdekking" voor fietsers, waar het fietspad eindigt en waar fietsers dus op de rijbaan moeten verder rijden. Was het overal maar minstens zo!

Voorlopig is het gemotoriseerd verkeer nog in beide rijrichtingen toegelaten, zowel in de Hoogkamerstraat als in de Kapelanielaan. Maar in de toekomst zal in de Kapelanielaan alleen eenrichtingsverkeer toegelaten zijn, en daar zijn nu al voorbereidingen voor getroffen.



De Kapelanielaan (noord) mag nu al niet meer uitgereden worden in de richting van de Hoogkamerstraat! Dat wordt verboden door verbodsborden C1 aan elke kant van de straat.

Hierboven schreef ik:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Is het voor die fietser niet logischer om het fietspad aan de overkant van de straat te nemen, weliswaar in de verkeerde en zelfs verboden rijrichting volgens de wegcode?
...

Maar ... is het nu ook niet voor fietsers verboden om de Kapelanielaan (noord) uit te fietsen, zelfs op het fietspad? Het verbodsbord C1 staat immers rechts van het fietspad, zonder uitzondering voor fietsers? Dat moeten we even melden.

Volgend jaar zal bij het inrijden van de Kapelanielaan (noord, eerste foto) een verkeersbord F19 moeten geplaatst worden, om het eenrichtingsverkeer aan te duiden, en aan het andere uiteinde, om het inrijden van de Kapelanielaan (zuid) te voorkomen, zal een verbodsbord C1 moeten aangebracht worden. Nu is dat nog niet het geval.



Maar volgens de plannen zal de rijbaan van de Hoogkamerstraat zodanig ingericht worden, dat het niet mogelijk zal zijn om vanaf de Hoogkamerstraat de Kapelanielaan (zuid) in te rijden met gemotoriseerd verkeer. Het plaatsen van een verbodsbord C1 zal dan zelfs niet nodig zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-11-2021 19:18:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze overlegvergadering van 10 november 2021 met de dienst mobiliteit van Temse is ons medegedeeld dat de signalisatie hier inderdaad nog niet volledig is. Het onderbord voor fietsers en bromfietsers zal aangebracht worden.

Het is wel degelijk de bedoeling dat in het begin van dit gedeelte van de Kapelanielaan (noord) nu al eenrichtingsverkeer wordt ingesteld. Het verkeersbord F19 zal daarom nu al geplaatst worden aan de ingang van de Kapelanielaan (noord). Deze enkelrichting wordt nu al ingevoerd, omdat de Kapelanielaan op deze plaats te smal geworden is om nog tweerichtingsverkeer toe te laten, vooral van vrachtverkeer.

Vanzelfsprekend houden we dat in het oog Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-08-2022 17:26:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Kapelanielaan (noord) zijn al vluchtheuveltjes aangebracht, zoals voorzien op dit tweede plan.

Zo ziet het er nu uit als je vanuit Temse komt, ...



... en zo als je vanuit Sint-Niklaas komt.



De belijning en de voorrangsregeling moeten nog aangepast worden volgens het plan.

Vanuit Temse (eerste foto) kan het gemotoriseerd verkeer zowel rechtuit naar Sint-Niklaas, als linksaf via de Kapelanielaan terug naar de N16. Dit linksafslaand gemotoriseerd verkeer zou voorrang moeten krijgen op het verkeer dat van Sint-Niklaas komt. Of dat ook zal gelden voor de autobussen van De Lijn is niet duidelijk.

Vanuit Sint-Niklaas (tweede foto) moet het gemotoriseerd verkeer verplicht naar rechts afslaan, naar de Kapelanielaan. Alleen de autobussen van De Lijn (en taxi's) mogen rechtdoor. Hoe het zit met de voorrang van dit rechtdoorrijdend verkeer is niet duidelijk.

In de Kapelanielaan is al een tijdje enkelrichtingsverkeer voor het gemotoriseerd verkeer van toepassing. Het verkeersbord F19 om dit aan te duiden staat al op zijn plaats (zie op de eerste foto, of op de tweede foto verscholen achter de afgedekte omgekeerde driehoek).

Fietsers kunnen in de Kapelanielaan in de twee richtingen rijden op gemarkeerde fietspaden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-09-2022 20:20:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
De belijning en de voorrangsregeling moeten nog aangepast worden volgens het plan.
...
(Zie hierboven.)

Dat is ondertussen gebeurd op dit kruispunt. De wegmarkering is bijvoorbeeld vervolledigd met een dambordmarkering voor De Lijn, volgens artikel 77.8 van het verkeersreglement.
Citaat:
77.8. Een dambordmarkering die bestaat uit witte vierkanten, mag op de grond worden aangebracht.

Zij bakent de plaats af voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer op een bijzondere overrijdbare bedding of de plaats die eigen beddingen en bijzondere overrijdbare beddingen met elkaar verbinden.

Stilstaan en parkeren op deze markering is verboden.




Tevens is de voorrangsregeling op dit kruispunt nu (waarschijnlijk) definitief aangeduid.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005