Het is nu 28-03-2024 21:15:35
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Woonerven

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-08-2022 18:20:48    Onderwerp: Woonerven
 Reageren met citaat  

Na de fietsstraten en de fietszones maakt men woonerven van stadskernen. Hasselt begint ermee. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 3 augustus 2022 (klik om te vergroten).



Ook de website van de VRT heeft het erover.

Allemaal goed en wel, maar wordt de infrastructuur van de weg aangepast, zodat die er uitziet als een woonerf? Fietsstraten en fietszones zijn in hetzelfde bedje ziek. Al deze maatregelen worden "gebruikt", eerder misbruikt, om de snelheid van auto's te doen dalen, om "de veiligheid van voetgangers en fietsers te verbeteren". Meestal doet men dat zonder infrastructurele maatregelen te nemen.

In fietsstraten en fietszones is de snelheid beperkt tot 30 km/u, mogen fietsers de ganse breedte van de rijbaan in hun rijrichting gebruiken en mogen motorvoertuigen geen fietsen inhalen. In brede straten die duidelijk op autoverkeer zijn afgestemd werkt dat niet. Men rijdt daar sneller dan 30 km/u, fietsers blijven rechts van de rijbaan rijden, liefst achter elkaar, en automobilisten blijven fietsers inhalen.

In woonerven is de snelheid beperkt tot 20 km/u en mogen voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken, zelfs spelen is toegelaten. Auto's mogen alleen op de speciaal aangeduide plaatsen geparkeerd worden. In straten met voetpaden en een rijbaan, met misschien zelfs een bijkomende parkeerstrook, werkt dat ook niet. Men rijdt daar sneller dan 20 km/u, voetgangers blijven op het voetpad en er wordt zeker niet gespeeld op die rijbaan.

Met het plaatsen van enkele verkeersborden, zonder iets te wijzigen aan de infrastructuur van de weg, willen heel wat stads- en gemeentebesturen "bewijzen" dat ze maatregelen nemen om de veiligheid van fietsers en voetgangers te verbeteren. Maar in de praktijk werkt dat niet. Eerst moet het uitzicht van de weg aangepast worden, zodat die er uitziet als een fietsstraat of als een woonerf, of men moet nieuwe straten aldus ontwerpen. Pas daarna zouden de verkeersbordjes mogen geplaatst worden. Op deze wijze zou men echt maatregelen nemen om de veiligheid van voetgangers en fietser te verbeteren.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005