|
Kruispunt Parklaan - St-Jorisstr - Kasteelstr - Fonteinstr |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-12-2021 09:17:55 Onderwerp: Kruispunt Parklaan - St-Jorisstr - Kasteelstr - Fonteinstr |
|
|
|
|
Het tamelijk ingewikkelde kruispunt van de Kasteelstraat (of Kasteeldreef?), de veel te brede Parklaan, de Sint-Jorisstraat en de gesplitste Fonteinstraat zal volledig gewijzigd en heraangelegd worden. Het zal vooral compacter en overzichtelijker gemaakt worden, met meer groen en minder verharding dan nu het geval is.
Op de luchtfoto van Google Maps ziet dat kruispunt er nu als volgt uit.
En zo zal het worden volgens het plan voorgesteld op de Commissie Ruimte van donderdag 16 december 2021.
Mij interesseert natuurlijk vooral wat deze aanpassing betekent voor fietsers. Op het eerste zicht heb ik het volgende op te merken:
- Vanaf de Kasteelstraat naar de Fonteinstraat is voor fietsers een "doorsteekje" voorzien. Dat herinnert een beetje aan de door paaltjes afgescheiden fietssuggestiestrook/fietspad. Dit "doorsteekje" mondt nu wel uit op de versmalde rijbaan van de Fonteinstraat. Het is nu de vraag, hoe dat doorsteekje zal aangeduid worden. Ik geef er de voorkeur aan om dat aan te duiden als een enkelrichtingsfietspad, om te vermijden dat het ook zou gebruikt worden vanaf de Fonteinstraat naar de Kasteelstraat. Maar dan betekent het wel dat het fietspad eindigt aan de Fonteinstraat, en dat fietsers zich op het einde van het fietspad op de rijbaan moeten begeven om rechtdoor verder te rijden. Dat is geen manoeuvre van die fietsers volgens artikel 12.4 van het verkeersreglement, waarbij fietsers voorrang zouden moeten verlenen aan alle andere weggebruikers. Er moet daarentegen dan wel voorrang verleend worden aan fietsers door de bestuurders op de rijbaan! Daarom is een zekere vorm van rugdekking op deze plaats wenselijk voor de veiligheid van fietsers.
Hopelijk plaatst men weer eenvoudigweg geen omgekeerde driehoek op het einde van het fietspad "uit veiligheidsoverweging" en om dit artikel van het verkeersreglement te omzeilen ten voordele van automobilisten, ten nadele van fietsers ...
- Wie vanuit een andere richting dan vanaf de Kasteelstraat naar de Fonteinstraat fietst, zal de Fonteinstraat moeten inrijden zoals het andere verkeer. Ook deze fietsers zullen dan voorrang moeten verlenen aan andere fietsers die het fietspad in de Fonteinstraat verlaten, als dat verwezenlijkt wordt zoals hierboven in punt 1 beschreven.
- Ook wie vanuit de Sint-Jorisstraat naar de Parklaan fietst, zal dit kunnen via een een "doorsteekje". Dit "doorsteekje" eindigt op een fietssuggestiestrook op de Parklaan. Aangezien een fietssuggestiestrook gewoon deel uitmaakt van de rijbaan, gelden hier dezelfde opmerkingen als bij het "doorsteekje" naar de Fonteinstraat van punt 1. Ook hiet is een zekere vorm van rugdekking gewenst.
- Wie vanuit een andere richting naar de Parklaan fietst, zal de Parklaan moeten inrijden zoals het andere verkeer. Op de Parklaan zijn wel fietssuggestiestroken voorzien. Er moet dus op gelet worden, dat de rugdekking voor fietsers die van de Sint-Jorisstraat komen, niet hinderlijk is voor fietsers die al op de Parklaan rijden. Dat zou kunnen bekomen worden door een bredere suggestiestrook, waardoor fietsers uit de Sint-Jorisstraat een tijd naast de andere fietsers kunnen blijven rijden, en geleidelijk invoegen in de smaller wordende fietssuggestiestrook. Daarmee zou meteen ook de rugdekking verwezenlijkt zijn .
Ik hoop, dat met deze herinrichting meteen het voor fietsers hinderlijke verkeerskussen in de Fonteinstraat zal verwijderd worden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-08-2022 21:35:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zoals aangekondigd zijn de werken begonnen op het kruispunt Sint-Jorisstraat - Fonteinstraat - Kasteelstraat - Parklaan. Dit onoverzichtelijk groot kruispunt zal compacter gemaakt worden volgens het plan hierboven, waardoor het ook voor fietsers veiliger en duidelijker zal worden.
Tijdens de werken is het kruispunt volledig afgesloten, behalve voor voetgangers. Fietsers kunnen er ook door, als ze afstappen en dus voetganger worden met de fiets aan de hand. De fiets mag daarbij niet te breed zijn om overal te kunnen passeren.
Deze keer is alles duidelijk en reglementair aangeduid voor fietsers .
In de Kasteelstraat, ter hoogte van de ingang naar het zwembad, kunnen fietsers nog even verder rijden (wegens "uitgezonderd plaatselijk verkeer").
Maar even verder is de verdere doorgang ook voor fietsers verboden.
Hier moeten ze dus afstappen en kunnen ze enkel langs het voetpad verder naar de Parklaan.
Eenmaal op de Parklaan, kun je die oversteken om langs het andere voetpad naar de Sint-Jorisstraat te gaan.
De Parklaan zelf is immers doodlopend aan de werken, evenals de Sint-Jorisstraat.
Vanaf hier in de Sint-Jorisstraat kun je dus rechts via het voetpad de Parklaan bereiken, en links via het voetpad de Fonteinstraat.
Vanaf de Fonteinstraat kun je enkel verder op het voetpad rechts, dus naar de Sint-Jorisstraat.
Maar je kunt wel de opgebroken rijbaan oversteken naar de ingang van het park.
Je kunt dus enkel via het park "rechtstreeks" naar de Kasteelstraat, of vanaf de Kasteelstraat naar de Fonteinstraat.
Tussen het zwembad en de rotonde van de Kasteelstraat is de verkeerstoestand gewijzigd zoals aangekondigd. Omdat de straat aan de werken niet toegankelijk is voor het gemotoriseerd verkeer, kan nu ook het gemotoriseerd verkeer in de twee richtingen rijden tussen het zwembad en de rotonde van de Kasteelstraat. Daarom zijn de parkeerplaatsen aan één kant opgeheven.
Maar dat is niet bijzonder duidelijk aangeduid.
Aan de rotonde van de Kasteelstraat is aangeduid dat de straat richting zwembad doodloopt behalve voor fietsers en voetgangers, dat enkel plaatselijk verkeer is toegelaten (en dus ook fietsers) en dat er tweerichtingsverkeer is. Dat is in orde.
Om dat tweerichtingsverkeer mogelijk te maken is aangeduid dat het verboden is om stil te staan en te parkeren aan één kant van de straat vanaf het zwembad ...
... tot aan de rotonde van de Kasteelstraat.
Maar ... In de andere richting, als je vanaf de rotonde naar het zwembad rijdt, dan zijn die parkeerplaatsen links van de rijbaan nog altijd reglementair aangeduid vanaf de rotonde ...
... de hele weg ...
... tot aan het zwembad.
Als daar dus een auto parkeert zoals vroeger, links van de rijbaan in de richting van het zwembad, dan staat die daar volledig reglementair volgens deze verkeersborden, maar in overtreding volgens de bijgeplaatste verkeersborden.
Echt duidelijk is dat niet.
Verder is het ook wel raar, dat fietsers in de richting naar de rotonde nu de suggestie krijgen om in het midden van de rijbaan te rijden.
Maar er zijn nog wel meer rare dingen in Temse . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-08-2022 17:17:27 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Maar ... In de andere richting, als je vanaf de rotonde naar het zwembad rijdt, dan zijn die parkeerplaatsen links van de rijbaan nog altijd reglementair aangeduid vanaf de rotonde ...
...
... de hele weg ...
...
... tot aan het zwembad.
...
Als daar dus een auto parkeert zoals vroeger, links van de rijbaan in de richting van het zwembad, dan staat die daar volledig reglementair volgens deze verkeersborden, maar in overtreding volgens de bijgeplaatste verkeersborden.
... |
(Zie hierboven.)
Onze wegbeheerder heeft de parkeeranomalie opgemerkt (of hier gelezen op dit forum ) en de oorspronkelijke parkeerborden afgedekt.
Te beginnen aan de rotonde van de Kasteelstraat, ...
... dan halfweg tegenover de trappen naar het zwembad aan de overkant van de straat ...
... en tenslotte op het einde van de Kasteelstraat, tegenover de ingang van het park naar het zwembad.
Maar op deze laatste plaats is nu het verkeersbord 180° gedraaid, dat het begin aanduidt van het verbod om stil te staan en te parkeren langs deze kant van de Kasteelstraat. Voor wie het bestemd is ziet er nu de achterkant van.
Er is altijd wel iets op te merken ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-10-2022 19:48:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
En zou er wat rugbescherming voorzien zijn tegen het autoverkeer voor fietsers die in de goede richting naar de Fonteinstraat rijden en het fietspad moeten verlaten om rechtdoor op de rijbaan van de Fonteinstraat verder te rijden? Ze voeren hierbij immers geen manoeuvre uit, en het verkeer op de rijbaan moet daarbij voorrang verlenen aan deze fietsers. Men zou ook reeds bij de aanleg de rijbaan wat kunnen versmallen als bescherming voor de fietsers langs de kant waar ze erop moeten komen ...
Het is wel kort na het kruispunt. Automobilisten kunnen op die plaats nog geen hoge snelheid ontwikkeld hebben en ze kunnen de fietsers goed voor zich uit zien rijden, aangezien de overgang van fietspad naar rijbaan zeer geleidelijk uitgevoerd is. |
(Zie hierboven.)
Fietsers, die "uit het doorsteekje komen", zullen op nog een andere manier beschermd worden.
Om vanop de rijbaan af te slaan naar de Fonteinstraat zal namelijk een korte schuine drempel moeten overschreden worden. De Fonteinstraat ligt een beetje hoger dan de rijbaan Kasteelstraat - Sint-Jorisstraat.
Daardoor zullen de automobilisten het zeer moeilijk hebben om al een snelheid te ontwikkelen als ze het doorsteekje passeren, waardoor het gevaar voor fietsers zeer fel verminderd wordt .
De Fonteinstraat wordt aangelegd met klinkers, niet in asfalt. Er zal dus een overgang zijn tussen deze twee verschillende wegbedekkingen.
De klinkers zijn aangelegd in een visgraatverband.
Dat is de beste wijze om zo weinig mogelijk trillingen te voelen tijdens het rijden, zeker voor fietsers. Wanneer men alle klinkerfietspaden in dit visgraatverband zou aanleggen, zouden die heel wat comfortabeler zijn en minder trillingen veroorzaken dan in het halfsteensverband dat meestal gebruikt wordt. Natuurlijk is een fietspad in asfalt nog altijd comfortabeler. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-02-2023 11:23:16 Onderwerp: |
|
|
|
|
Voorbij het zwembad in de Kasteelstraat, richting Fonteinstraat, ligt dus een stukje fietspad waarmee fietsers de scherpe hoek kunnen vermijden naar de Fonteinstraat.
Nu weten we allemaal, of we zouden dat toch moeten weten, dat het verboden is om met een voertuig stil te staan of te parkeren op minder dan 5 meter van het begin van een fietspad. Dat staat in het artikel 24.2° van het verkeersreglement :
Citaat: |
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
... |
Het is bijgevolg helemaal niet nodig om dat verbod nog eens aan te duiden met een verkeersbord ...
Maar ... als de wegbeheerder het dan toch doet, zou dan niet beter het juiste verkeersbord gebruikt worden?
Het gebruikte verkeersbord E1 betekent immers "Parkeerverbod". Bij dit bord mag men dus nog altijd even stilstaan.
Door het plaatsen van dit verkeersbord E1 vervalt zelfs het verbod om stil te staan van verkeersregel artikel 24.2°, want artikel 6.2 van het verkeersreglement stelt :
Citaat: |
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels. |
Door het plaatsen van dit verkeersbord E1 mogen dus wel voertuigen stilstaan op minder dan 5 meter van het begin van dit fietspad!
Het enige juiste verkeersbord zou hier E3 zijn, met de betekenis "Stilstaan en parkeren verboden".
Maar nogmaals, eigenlijk is dat verkeersbord overbodig, want er bestaat een verkeersregel die het stilstaan en parkeren hier verbiedt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|