|
Fietsen van de Smesstraat naar de Hoogkamerstraat |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-12-2021 21:33:01 Onderwerp: Fietsen van de Smesstraat naar de Hoogkamerstraat |
|
|
|
|
Het aanpassen van het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de N16 in het voorjaar van 2022, is een uitstekende gelegenheid om gelijktijdig een "vergeten" fiets-rariteit aan te passen, namelijk als je vanuit de Smessstraat nabij de N16 naar de Hoogkamerstraat wilt fietsen.
Als je dat wil doen, zie je dit bij het naderen van de N16, ter hoogte van de garage Bauwelinck.
Geen enkele bestuurder mag vanaf hier de N16 oprijden, behalve fietsers. Dat wordt nog bevestigd aan de "oprit" van de N16 zelf, door een verbodsbordC1 aan beide kanten.
Het linkse verbodsbord is wel zijn rode kleur verloren, en het rechtse verbodsbord is zijn onderbord "uitgezonderd fietsers" verloren. Dat onderbord hing er zeker nog half november 2013, maar het was duidelijk al verdwenen einde oktober 2020.
Aangezien het rechtse verbodsbord het geldige is, en het linkse slechts een herhaling van het rechtse, mag er nu eigenlijk geen enkele bestuurder, zelfs geen fietser, deze oprit naar de N16 gebruiken.
Maar dat wil niet zeggen dat automobilisten zich daar iets van aantrekken ...
Dit laatste tussen haakjes.
Het verbodsbordC31a met zijn onderbord aan garage Bauwelinck laat je wel toe om per fiets naar links de oprit naar de N16 te nemen, en het verbiedt je evenmin om de Smesstraat te blijven volgen. Dat is logisch, want daar wonen ook mensen die naar huis moeten kunnen fietsen. Je kunt dus verder voorbij het Shell-tankstation fietsen ...
... maar bijna aan de Hoogkamerstraat staat dit.
En dat is eigenlijk wel verrassend. Kon men dat niet vroeger zeggen? Waarom staat dat verbod pas hier?
Het is duidelijk dat de wegbeheerder wenst dat (brom)fietsers via het tweerichtingsfietspad op de N16 naar het tweerichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat rijden. Vanaf de Smesstraat ligt het tweerichtingsfietspad aan de overkant van de Hoogkamerstraat en is het niet voorzien van opritten. (Brom)fietsers zouden dus altijd de drukke Hoogkamerstraat moeten oversteken en zichzelf op de boordsteen moeten wippen.
Als je toch verder rijdt, zul je trouwens merken dat het fietspad in de Hoogkamerstraat helemaal niet is aangeduid vanaf de Smesstraat.
Voor een bestuurder, een fietser, een bromfietser, ... die uit de Smesstraat komt, is er dus zelfs geen fietspad in de Hoogkamerstraat.
Anderzijds is dat tweerichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat nog altijd aangeduid met verkeerstekensD9. Behalve vanaf de N16, want daar is dat fietspad nog altijd helemaal niet aangeduid! Dat maakt de zaak heel wat ingewikkelder, want bromfietsen klasse B en speed pedelecs mogen dat fietspad in de Hoogkamerstraat niet gebruiken en moeten hoe dan ook op de rijbaan rijden.
Het is dus zinloos om in de Smesstraat te verbieden verder te rijden naar de Hoogkamerstraat aan bromfietsen klasse B en speed pedelecs!
Zoals de toestand nu is, zou er dus eigenlijk enkel voor fietsers en bromfietsers klasse A een fietswegwijzer naar de Hoogkamerstraat moeten staan, ter hoogte van garage Bauwelinck, die naar de N16 wijst. En het verbodsbordC9 in de Smesstraat, zou niet geldig mogen zijn voor bromfietsers klasse B en speed pedelecs. Het onderbord "uitgezonderd fietsers" zou vanzelfsprekend ook opnieuw moeten aangebracht worden bij het rechtse verbodsbord C1 aan de N16.
Ik zie niet direct hoe dat alles duidelijk en wettelijk kan aangeduid worden. Er bestaan geen fietswegwijzers die enkel geldig zijn voor fietsers en bromfietsers klasse A. Er bestaat evenmin een onderbord voor het verbodsbord C9 met een uitzondering voor de klassen B en P. Of de wegbeheerder moet een andere oplossing bedenken om fietsers en alle verschillende soorten bromfietsers op de juiste wijze van de Smesstraat naar de Hoogkamerstraat te leiden ...
Buiten dit alles is er nog wat om over na te denken in verband met dit verkeersprobleem:
- Wie in dit gedeelte van de Smesstraat woont, en per fiets naar de Hoogkamerstraat wil, moet een hele omweg maken via de oprit van de Smesstraat naar de N16. Echt fietsvriendelijk is dat niet. Je kunt natuurlijk wel met de fiets aan de hand, als voetganger dus, voorbij de verbodstekens wandelen tot aan de Hoogkamerstraat, maar dan moet je nog altijd de drukke Hoogkamersraat oversteken en op de boordsteen van het tweerichtingsfietspad wippen. Wat is dan het nut van het verbod?
- Er is niets dat wettelijk belet dat (brom)fietsers in de omgekeerde richting rijden, dus vanaf het tweerichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat naar de Smesstraat. Dat is helemaal niet verboden, maar (brom)fietsers moeten daarvoor even goed de drukke Hoogkamerstraat oversteken.
- Alles zal nog veranderen met de herinrichting van het kruispunt met de N16 in het voorjaar van 2022. Zoals op de plans te zien is, zal het tweerichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat dan volledig onbereikbaar worden vanaf de Smesstraat, en zal de Smesstraat ook niet meer kunnen bereikt worden vanaf dat tweerichtingsfietspad. Dat fietspad zal immers veel verder voor het kruispunt met de N16 weggebogen worden van de Hoogkamerstraat.
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-07-2022 12:52:02 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Het aanpassen van het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de N16 in het voorjaar van 2022, is een uitstekende gelegenheid om gelijktijdig een "vergeten" fiets-rariteit aan te passen, namelijk als je vanuit de Smessstraat nabij de N16 naar de Hoogkamerstraat wilt fietsen.
... |
(Zie hierboven.)
En daar is blijkbaar over nagedacht, er is zelfs iets aan gedaan!
Als je vanuit de Smesstraat naar de Hoogkamerstraat fietst, dus langs het Shell tankstation, kun je dat nu doen via een opritje naar het fietspad langs de N16.
Rechtstreeks naar de Hoogkamerstraat fietsen is immers verboden, ook voor bromfietsers. Maar dat merk je pas als je vlakbij de Hoogkamerstraat bent!
Hier gekomen konden fietsers vroeger dus rechtsomkeert maken ... Even voor dat opritje kun je zelfs deze verbodsborden nog niet zien van op je normale plaats in de Smesstraat. Dat blijkt uit de eerste foto.
Pas als je aan de andere kant van de straat bent, worden de verbodsborden heel gedeeltelijk zichtbaar, als je goed kijkt ...
De verbodsborden zouden best wat vroeger zichtbaar worden, of wat dichter bij het opritje geplaatst.
Voor de goede orde moet dat opritje nog aangeduid worden als fietspad, met een verkeersbord D7. Anders is er niets dat belet om er bijvoorbeeld een auto op te parkeren ...
En waarom zou nu toch weer die hoekige vorm aan dat opritje gegeven zijn? Is het verboden om fietsers meer rechtuit te laten rijden?
Er zijn dus nog enkele verbeteringen mogelijk. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-08-2022 19:23:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er zijn nog wat verkeersbordjes bijgezet, namelijk de voorrangsbordjes B1 (omgekeerde driehoek), op beide uiteinden van dit "doorsteekje" voor fietsers tussen de Smesstraat en het fietspad op de N16.
Maar een bordje D7 langs de kant van de Smesstraat (eerste foto), dat moet aanduiden dat het over een fietspad gaat, staat er nog altijd niet.
Op de laatste foto kun je duidelijk zien dat al de witte reflectoren op de paaltjes naar de N16 gericht zijn, zoals ik hierboven zei:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
De paaltjes staan trouwens niet allemaal juist. De paaltjes aan de linkerkant van de weg moeten met de witte reflector naar de bestuurders gekeerd staan, niet met de oranje. Als je van de andere kant komt, van het fietspad langs de N16, dan zie je allemaal witte reflectoren zoals de paaltjes nu staan. |
Langs de rechterkant van het doorsteekje zouden de oranje reflectoren moeten zichtbaar zijn. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-09-2022 19:22:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het linkse verbodsbord is wel zijn rode kleur verloren, en het rechtse verbodsbord is zijn onderbord "uitgezonderd fietsers" verloren. Dat onderbord hing er zeker nog half november 2013, maar het was duidelijk al verdwenen einde oktober 2020.
Aangezien het rechtse verbodsbord het geldige is, en het linkse slechts een herhaling van het rechtse, mag er nu eigenlijk geen enkele bestuurder, zelfs geen fietser, deze oprit naar de N16 gebruiken.
... |
(Zie hierboven.)
De verkeersborden op het kruispunt vanaf de Smesstraat naar de N16 zijn nu in alle geval verbeterd. Er zijn nieuwe geplaatst ter vervanging van wat er stond, of van wat daar nog van overbleef. De oude verkeersborden liggen trouwens op de grond naast de nieuwe .
Dit is het officieel verbodsbord, rechts van het kruispunt geplaatst.
Voortaan mogen ook speedpedelecs langs hier op het fietspad van de N16. Het is dan wel zeer verwonderlijk dat bromfietsers klasse B dat ook niet mogen. Het fietspad van de N16 is immers aangeduid met het verkeersbordD7, dus ook toegelaten voor bromfietsen klasse B. Om alle bromfietsen toe te laten zouden eigenlijk de lettertjes A en P niet op het onderbord mogen staan, maar ... een dergelijk onderbord staat niet in het verkeersreglement bij het artikel 65.2. Een vergetelheidje?
En dit is het herhalingsbord, links van het kruispunt, met natuurlijk hetzelfde onderbord.
Buiten het "vergeten" van bromfietsen klasse B is dat dus in orde . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|