|
Omleiding voor fietsers tijdens werken op de N16. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-10-2015 14:16:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Blijkbaar zijn er onaangekondigde (bijkomende? onvoorziene?) werken die na 23 oktober 2015 gaan uitgevoerd worden aan het kruispunt N16/Gasthuisstraat. Volgens de aankondiging in de nieuwe Omroeper van woensdag 14 oktober 2015 zouden de werken op 23 oktober 2015 beëindigd zijn, zonder weerverlet.
Die werken zijn ook grotendeels gedaan, want er is opnieuw gemotoriseerd verkeer mogelijk tussen de N16 en de Gasthuisstraat. Maar er staan nog machines naast het fietspad op de N16 en er liggen grote rioolbuizen in de gracht naast dat fietspad.
Er moeten dus nog werken uitgevoerd worden langs het fietspad op de N16. Daardoor zal waarschijnlijk het fietspad langs de zuidkant (richting vanaf Hoogkamerstraat naar Gasthuisstraat) tegen het kruispunt met de Gasthuisstraat onbruikbaar zijn.
Maar deze keer is tijdig aan fietsers gedacht . Op vrijdag 23 oktober 2015 is een voorlopig wegje aangebracht vanaf het fietspad op de N16 over de gracht naar het uiteinde van de Theo De Deckerlaan.
Je kunt je moeilijk vergissen, de aanduiding is duidelijk. Hoewel ... "Fietsers hier afstappen" ... "Fietsers stapvoets" is meer dan voldoende. En bromfietsers? Mogen die wel gewoon verder rijden? Het is toch geen bezwaar om eventjes bergop te fietsen? Maar dat staat er waarschijnlijk weer "voor de veiligheid", want dit bord heeft geen enkele wettelijke waarde. Oranje borden worden volgens het verkeersreglement alleen gebruikt voor het vervoer van gevaarlijke goederen of voor wegwijzers van wegomleggingen.
Fietsers moeten hier nu dus het fietspad verlaten, en naar rechts lichtjes bergop het doorsteekje over de gracht volgen naar de Theo De Deckerlaan.
Even verder staat dan weer een omleidingswegwijzer die fietsers langs de Piet Nutenlaan naar de Gasthuisstraat leidt. Als je de N16 niet moet oversteken naar de Doornstraat is deze omleiding zelfs geen noemenswaardige omweg.
Aangezien de fietspaden op de N16 langs deze kant van de Schelde nog altijd eenrichtingsfietspaden zijn (jammer genoeg), mag je dit doorsteekje niet in de andere richting gebruiken om vanaf de Theo De Deckerlaan naar het fietspad op de N16 te rijden.
Het gebruikte verkeersbord (C3) is wel een verkeerd bord, want dat betekent dat er ook geen fietsers en bromfietsers uit de andere richting zouden mogen komen, tenzij je veronderstelt dat alle fietsers èn bromfietsers werkelijk gaan afstappen en dus voetgangers worden! Een C1 is in dit geval het juiste verbodsbord. Maar daartegen wordt dikwijls gezondigd, waardoor velen het verschil niet snappen tussen een C1 en een C3.
Op deze foto zie je tevens dat het wegje voldoende breed gemaakt is, zodat je ruim de bocht kunt nemen vanaf de N16 (zonder af te stappen ), ook al vormt het doorsteekje met het fietspad een hoek van 90°. Het wegdek is eveneens voldoende verhard, zodat het bij regenweer geen modderpoel zal worden.
Met dergelijke voorzieningen voor fietsers zijn we tevreden . Eigenlijk is het wat spijtig dat dit doorsteekje slechts voorlopig is. Een dergelijk definitief "brugje" zou voor heel wat bewoners een kortere weg kunnen betekenen vanaf de N16 naar huis .
(Aanpassing op 28-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 28-12-2017 14:20:57; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-06-2022 17:06:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
Net zoals bij al de vorige werken op de N16, is ook in juni 2022, bij de zoveelste aanpassing van de zuidkant van het kruispunt met de Hoogkamerstraat, en door het gelijktijdig afsluiten van de viaduct in de Hoogkamerstraat over de E17, een omleiding voorzien voor fietsers. Deze omleiding staat nogal onduidelijk beschreven bij de gemeenteberichten in de nieuwe Omroeper van woensdag 8 juni 2022.
Tijdens deze werken op dit kruispunt langs de kant van het centrum van Temse, kunnen fietsers en voetgangers nog altijd de N16 oversteken aan de verkeerslichten. Fietsers moeten aan de werken wel afstappen en te voet verder gaan, maar het is mogelijk en het is aangeduid.
Na het oversteken van de N16 kunnen fietsers even verder in de Hoogkamerstraat naar rechts afslaan in de Eurolaan, en dan verder langs de Laagstraat en de Laarstraat naar Eigenlo rijden. Dat is veel korter dan rond te rijden langs de Doornstraat. Het is wel door het industriepark en zonder fietspaden, maar het tweerichtingsfietspad in de zeer druk geworden Doornstraat is evenmin veilig te noemen. Door het industriepark vermijdt men bovendien de gevaarlijke rotonde van de Velle en een heel eind druk en gevaarlijk Eigenlo zonder fietspad. Als toemaatje moet je niet over een viaduct fietsen.
Waarom moeten fietsers dus noodzakelijk omgeleid worden langs de Doornstraat? Ook fietsers vanaf het kruispunt met de Doornstraat kunnen immers de N16 volgen en afslaan aan de Laagstraat om langs daar Eigenlo te bereiken.
Bij deze omleiding naar Sint-Niklaas Oost staat ook in de nieuwe Omroeper:
Citaat: |
Vanaf midden juni kunnen fietsers via de gewestweg (N16) naar de Hoogkamerstraat. |
Fietsers kunnen toch nu al via de gewestweg naar de Hoogkamerstraat rijden, en dat hebben ze toch altijd gekund vanaf de Doornstraat?
Dat wat betreft de beschrijving van de fietsomleidingen in de nieuwe Omroeper, maar ook op de wegwijzers voor de fietsomleiding valt wat aan te merken.
In de Hoogkamerstraat worden fietsers omgeleid langs de Grote Dweersstraat, zoals trouwens vermeld in de beschrijving van de omleiding in de nieuwe Omroeper. Dat staat aangeduid voor fietsers die van het centrum komen, ...
... maar ook voor fietsers die van de N16 komen, ...
... hoewel ze daar de N16 al hadden kunnen oversteken naar Sint-Niklaas, zoals daarjuist uitgelegd.
Maar dat is nog niet alles. Als fietsers dan de Grote Dweersstraat volgen en ze komen weer aan het fietspad op de N16, dan worden ze terug gestuurd naar het kruispunt met de Hoogkamerstraat!
Als je dan het fietspad volgt (in tegenrichting!) is dat een eindje verder helemaal opgebroken.
Als je nog verder gaat moet je langs een afgebakende zone op de N16 naar de verkeerslichten om het kruispunt over te steken richting Sint-Niklaas.
Dus ... zoals daarjuist uitgelegd, maar zonder deze nutteloze omweg te maken.
De omleidingswegwijzers voor fietsers naar Sint-Niklaas Oost leiden hen dus toch niet langs de Doornstraat ...
Wie langs de Smesstraat naar de N16 rijdt, wordt langs de Schrijnstraat omgeleid naar Sint-Niklaas, dus naar Sint-Niklaas West.
Alsof je vanaf hier ook niet langs het kruispunt met de Hoogkamerstraat naar Sint-Niklaas Oost zou kunnen fietsen.
Als je toch de Schrijnstraat volgt tot aan de Ruisstraat, wordt je verder naar Sint-Niklaas West geleid. Maar ... is Tielrode niet langs de andere kant dan aangeduid door die andere omleidingswegwijzer?
Gelukkig kunnen fietsers meestal hun plan wel trekken. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|