Het is nu 28-03-2024 22:21:32
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Kruispunten Ruisstraat, Polderstraat, Antwerpse Steenweg

    -> Tielrode - Burgemeester Achiel Heymanstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-11-2021 19:58:23    Onderwerp: Kruispunten Ruisstraat, Polderstraat, Antwerpse Steenweg
 Reageren met citaat  

Eerst een korte geschiedenisles ...

Binnenkort zullen ingrijpende wegenwerken uitgevoerd worden op deze kruispunten van de Burgemeester Achiel Heymanstraat, waarbij de fietspaden zullen verbeterd worden. Dat weten we al van 12 februari 2019. Naar aanleiding daarvan hebben we op 18 februari 2019 volgende e-mail verstuurd aan de schepen van mobiliteit, de fietsambtenaar en de dienst mobiliteit.
Citaat:
Geachte ...

Bij Fietsersbond Temse zijn we aangenaam verrast met de geplande verbetering aan de fietspaden in de Burgemeester Achiel Heymanstraat, ongeveer vanaf de Ruisstraat tot aan de Antwerpse Steenweg, zoals uitgelegd en getoond tijdens de vergadering van de commissie mobiliteit van 12 februari 2019.

Het verbreden van de fietspaden tot 1,75m — een aanbevolen breedte van het Vademecum Fietsvoorzieningen – en het verwijderen van enkele smalle parkeerplaatsen — waardoor niet meer (gedeeltelijk) op het fietspad zal kunnen geparkeerd worden – zijn positieve punten.

We hebben de tekening slechts van veraf kunnen bekijken. We hebben enkele voorstellen en vragen waarvan we hopen dat ze in overweging kunnen genomen worden.
  • Op de tekening lopen de fietspaden niet rechtuit, maar beschrijven ze enkele bochten. We vragen zo weinig mogelijk bochten en deze bochten niet hoekig aan te leggen, maar de kromming zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen.

  • We vragen om de huidige bruuske afdaling aan de Polderstraat zo mogelijk te vermijden of toch zo klein mogelijk te maken.


  • Om de Burgemeester Achiel Heymanstraat over te steken van op het fietspad naar de Antwerpse Steenweg, de Polderstraat of de Ruisstraat, vragen we een voldoende lange opstelruimte tussen het fietspad en de rijbaan, waarop fietsers kunnen wachten tot de rijbaan vrij is om over te steken zonder andere fietsers op het fietspad te hinderen. Als er onvoldoende plaats is om een dergelijke opstelruimte te verwezenlijken, vragen we een ruime overgang van het fietspad tegenover deze straten naar de rijbaan.

  • Dezelfde opstelruimte of overgang moet dienen om het fietspad aan de overkant van de Burgemeester Achiel Heymanstraat te bereiken vanuit de Antwerpse Steenweg, de Polderstraat of de Ruisstraat. Deze opstelruimte of overgang moet dus lang genoeg zijn om het fietspad aan de overkant van de rijbaan gemakkelijk en veilig te kunnen opdraaien.

  • We vragen de huidige drie oversteekplaatsen voor fietsers te verwijderen. Ze zijn niet praktisch bruikbaar omdat ze onoverzichtelijk zijn en fietsers omslachtig rondleiden ...

    ... langs hoeken van 90° en door smalle doorgangen.

    Ze bieden geen meerwaarde op gebied van veiligheid. Bovendien is hun wettigheid zeer twijfelachtig volgens artikel 18.4, vijfde alinea van het reglement voor de wegbeheerder. Deze oversteekplaatsen liggen misschien niet letterlijk op de kruispunten, maar ze zijn wel degelijk aangebracht met als bedoeling aan de kruispunten daar over te steken!

  • We vragen aan de Antwerpse Steenweg en de Polderstraat de foute onderborden M10 te verwijderen, die de enkelrichtingsfietspaden nog altijd aanduiden als dubbelrichtingsfietspad.



  • We vragen om het fietspad tussen de Polderstraat en de Antwerpse Steenweg indien mogelijk te verbreden tot 2,50m. Dit enkel aan de zuidkant van de Burgemeester Achiel Heymanstraat, om het te voorzien als een dubbelrichtingsfietspad. Daarmee wordt vermeden dat fietsers, die van de Polderstraat naar de Antwerpse Steenweg rijden, de rijbaan van de Burgemeester Achiel Heymanstraat twee keer moeten oversteken op een afstand van ongeveer 100m. In dat geval moet het onderbord M10 aan het kruispunt met de Antwerpse Steenweg uiteraard niet verwijderd worden.


Met vriendelijke groeten,
...

Tijdens ons overleg met de mobiliteitsdienst op 16 september 2019 hebben we een tekening van de werken gekregen (klik om te vergroten) ...



... die we aangepast hebben met onze aanbevelingen.



Op ons overleg met de mobiliteitsdienst op woensdag 27 november 2019 is dan "gezegd", dat het schepencollege beloofd heeft, dat met onze opmerkingen rekening zal gehouden worden, in de mate van het mogelijke. Van dat overleg hebben we evenwel nooit een verslag gekregen volgens een e-mail van 1 juli 2020 van onze secretaris aan onze voorzitter Triest ...

In juni 2020 was immers in het huis-aan-huisblad van N-VA Temse verschenen dat dit dossier was goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 april 2020. Naar aanleiding daarvan is op 1 juli 2020 de volgende e-mail verstuurd naar de schepen van mobiliteit, de fietsambtenaar en de mobiliteitsdienst. We hebben daarin nogmaals onze aanbevelingen van vroeger herhaald, en onze aangepaste tekening meegestuurd met nog een bijkomende aanpassing.
Citaat:
Geachte ...

In het huis-aan-huisblad van N-VA Temse van juni 2020, staat dat mogelijk einde dit jaar begonnen wordt met wegen- en rioleringswerken in de Antwerpsesteenweg in Tielrode.


Samen met deze werken wordt een deel van de fietspaden verbeterd in de Burgemeester Achiel Heymanstraat. Daarover hebben we reeds overlegd op maandag 16 september 2019 en op woensdag 27 november 2019, waarna het schepencollege beloofd heeft, dat met onze opmerkingen rekening zal gehouden worden, in de mate van het mogelijke.

Aangezien we daarvan geen verslag hebben ontvangen, herhalen we graag onze voorstellen, waarvan de eerste twee, evenals een bijkomend voorstel, zeer belangrijk zijn voor fietsers:
  1. Recht tegenover de Ruisstraat ligt het fietspad afgescheiden van de rijbaan. Daar ontbreekt een op- en afrit aan het fietspad aan de overkant van die straat, om dat fietspad te kunnen bereiken vanuit de Ruisstraat, of om van op dat fietspad naar de Ruisstraat te fietsen. Er staat zelfs een boom in de weg getekend.
  2. Eenzelfde op- en afrit ontbreekt aan het afgescheiden fietspad recht tegenover de Polderstraat. Ook hier zijn een groenaanplanting en bomen in de weg getekend.
  3. Om de zebrapaden op de Burgemeester Achiel Heymanstraat beter te spreiden stellen we voor om het zebrapad tussen de Polderstraat en de Ruisstraat te verplaatsen naar de andere kant van de Polderstraat.
  4. We stellen voor om het zebrapad op de Burgemeester Achiel Heymanstraat aan de Antwerpse Steenweg dichter tegen het kruispunt aan te brengen.
  5. We stellen voor om de strepen van de zebrapaden overal door te trekken op de fietspaden.
  6. We vragen om het fietspad ten zuiden van de Burgemeester Achiel Heymanstraat, tussen de Antwerpse Steenweg en de Polderstraat, breder te maken en in te richten als tweerichtingsfietspad. Dit om te vermijden dat fietsers de Burgemeester Achiel Heymanstraat twee keer moeten oversteken als ze van de Polderstraat naar de Antwerpse Steenweg rijden. We begrijpen dat dit moeilijker, en misschien onmogelijk te verwezenlijken is.


    Op het plan in bijlage zijn alle bovenstaande voorstellen aangebracht, behalve het zesde.

    We hebben tevens nog een bijkomend zevende voorstel, naar analogie met de eerste twee voorstellen.

  7. Het wordt fietsers niet gemakkelijk gemaakt om van op het noordelijk fietspad de Antwerpsesteenweg te bereiken. Recht tegenover de Antwerpsesteenweg is immers een bushalte aangebracht, waar het fietspad achterom wordt geleid. Fietsers zullen dus eerst de bushalte langs achter moeten voorbij rijden, om dadelijk voorbij de bushalte de Burgemeester Achiel Heymanstraat over te kunnen steken naar de Antwerpsesteenweg. Om daar op het fietspad de bocht te kunnen nemen, en even te wachten om uit te kunnen kijken naar het verkeer op de Burgemeester Achiel Heymanstraat, zonder andere fietsers te hinderen, is het nuttig om de bocht aan het fietspad voorbij de bushalte wat ruimer te maken. Ook dat is op het plan in bijlage aangebracht.


Met vriendelijke groeten,
...

En dit was de bijlage.



Reeds de volgende dag, op 2 juli 2020, antwoordde de schepen van mobiliteit, dat eerst nutswerken zullen plaatsvinden en dat daarna tijdens een overleg met de aannemer details over timing en fasering zullen besproken worden. Bij dat overleg zullen onze opmerkingen zeker mee besproken worden. Het zijn geen wezenlijke infrastructurele aanpassingen, waardoor kleine wijzigingen tijdens de uitvoering kunnen meegenomen worden. De schepen besluit de e-mail met de mededeling dat we niet vergeten zijn ...

Maar ... iets meer dan een jaar later tijdens ons overleg met de mobiliteitsdienst van 10 november 2021 krijgen we een nieuw plan te zien waarop helemaal niets gewijzigd is ...



... met de vraag wat onze aanpassingen weer juist waren ... Waren we dan toch vergeten?

We hebben zelfs nog moeten uitleggen waarom de "fietsgeleiding" aan het kruispunt met de Ruisstraat (het stippellijntje naast de zebrapaden) niet nodig is, maar dat wel brede doorsteken nodig zijn naar het fietspad aan de overkant van de Ruisstraat en de Polderstraat.

Men heeft het blijkbaar nog altijd niet goed gesnapt. Ik denk dat ik nogmaals een e-mail zal moeten sturen met onze opmerkingen ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-12-2021 18:40:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Men heeft het blijkbaar nog altijd niet goed gesnapt. Ik denk dat ik nogmaals een e-mail zal moeten sturen met onze opmerkingen ...
(Zie hierboven.)

Om zeker te zijn hebben we dus op 19 november 2021 nogmaals een e-mail verstuurd naar de mobiliteitsdienst en naar onze schepen van mobiliteit met onze voorstellen, in de hoop dat ze goed begrijpen wat Fietsersbond Temse bedoelt. Dit was die e-mail;
Citaat:
Geachte ...

Naar aanleiding van ons overleg op 10 november 2021 herhalen we graag nogmaals onze voorstellen in verband met de wegenwerken op de Antwerpse Steenweg, die invloed zullen hebben op de fietspaden op de Burgemeester Achiel Heymanstraat aan de kruispunten met de Ruisstraat, de Polderstraat en de Antwerpse Steenweg. Zeker de eerste drie voorstellen zijn zeer belangrijk voor fietsers.
  1. Recht tegenover de Ruisstraat ligt het fietspad afgescheiden van de rijbaan. Daar ontbreekt een ruime en vlotte op- en afrit aan het fietspad aan de overkant van die straat, om dat fietspad te kunnen bereiken vanuit de Ruisstraat, of om van op dat fietspad naar de Ruisstraat te fietsen. Als daarvoor een boom moet sneuvelen, komt dat omdat daar bij het oorspronkelijk ontwerp nooit goed is over nagedacht, en hadden beter bomen gestaan op de plaatsen waar nu fietsoversteekplaatsen zijn aangebracht.
    De zogenaamde "fietsgeleiding" naast de zebrapaden dient tot niets, en is zelfs strijdig met het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV, omdat in de Ruisstraat geen fietspad is dat naar de oversteek toeleidt, noch een fietspad dat van de oversteek wegleidt.

  2. Eenzelfde ruime en vlotte op- en afrit ontbreekt aan het afgescheiden fietspad recht tegenover de Polderstraat. Ook hier staan bomen die op deze plaats nooit hadden mogen staan.

  3. Het wordt fietsers niet gemakkelijk gemaakt om van op het noordelijk fietspad de Antwerpsesteenweg te bereiken. Recht tegenover de Antwerpsesteenweg is immers een bushalte aangebracht, waar het fietspad achterom wordt geleid. Fietsers zullen dus eerst de bushalte langs achter moeten voorbij rijden, om vlak na de bushalte de Burgemeester Achiel Heymanstraat over te kunnen steken naar de Antwerpsesteenweg. Om daar op het fietspad de bocht te kunnen nemen, en even te wachten om uit te kunnen kijken naar het verkeer op de Burgemeester Achiel Heymanstraat, zonder andere fietsers te hinderen, is het nuttig om de bocht aan het fietspad voorbij de bushalte wat ruimer te maken.

  4. Om de zebrapaden op de Burgemeester Achiel Heymanstraat beter te spreiden stellen we voor om het zebrapad tussen de Polderstraat en de Ruisstraat te verplaatsen naar de andere kant van de Polderstraat. Het hoeft niet meer te staan tussen de Polderstraat en de Ruisstraat om de zogenaamde "fietsgeleiding" te helpen.

  5. We stellen voor om het zebrapad op de Burgemeester Achiel Heymanstraat aan de Antwerpse Steenweg dichter tegen het kruispunt aan te brengen.

  6. We stellen voor om de strepen van de zebrapaden overal door te trekken op de fietspaden.

Al deze voorstellen zijn aangebracht op de tekening in bijlage.

We hadden nog een bijkomend voorstel, maar we begrijpen dat dit moeilijker, en misschien onmogelijk te verwezenlijken is.
Om te vermijden dat fietsers twee keer de rijbaan moeten oversteken op een korte afstand, als ze vanuit de Polderstraat naar de Antwerpse Steenweg rijden, vragen we om het fietspad ten zuiden van de Burgemeester Achiel Heymanstraat, tussen de Antwerpse Steenweg en de Polderstraat, breder te maken en in te richten als tweerichtingsfietspad.

De meeste van deze voorstellen waren reeds overgemaakt op 1 juli 2020 en op 18 februari 2019.

Met vriendelijke groeten,
...

En dit was nogmaals de bijlage met onze aanpassingen.



Op hoop van zegen Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-12-2021 18:49:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de Antwerpse Steenweg, aan het kruispunt met de Burgemeester Achiel Heymanstraat, zijn de werken al begonnen.



Het is goed aan het materiaal te zien dat de riolering zal vernieuwd worden.



Het zal dus waarschijnlijk niet zo heel lang meer duren, eer ook dit gedeelte van de Burgemeester Achiel Heymanstraat zal aangepakt worden, en een beter fietspad zal krijgen. Hopelijk een fietspad dat voorzien is van onze gevraagde verbeteringen voor fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-01-2022 21:21:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het zal dus waarschijnlijk niet zo heel lang meer duren, eer ook dit gedeelte van de Burgemeester Achiel Heymanstraat zal aangepakt worden, en een beter fietspad zal krijgen. Hopelijk een fietspad dat voorzien is van onze gevraagde verbeteringen voor fietsers.
(Zie hierboven.)

Op maandag 24 januari 2022 zijn die werken begonnen volgens de planning. Dit artikel is nooit verschenen in het papieren Nieuwsblad, maar wel op de website van die krant (klik om te vergroten).



De weg naar Tielrode is aan Huis Ten Halven als volgt "afgesloten" ter hoogte van de toegang naar het Waesmeer.



De toegang wordt verboden voor bestuurders van rijwielen met een verbodsbord C11, maar om het wat ingewikkeld te maken staat er ook een verbodsbordC3 met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Zoals we weten hebben dan fietsers wel toegang volgens artikel 2.47 van het verkeersreglement Knipoog.

Om het nog wat onduidelijker te maken staat er ook nog een omleidingswegwijzer voor fietsers (en zelfs voor voetgangers!), en staat op de website van de gemeente Temse:
Citaat:
Fietsverkeer en voetgangers kunnen de werf altijd passeren. Op sommige tijdstippen kan aan fietsers gevraagd worden om af te stappen. Let erop dat je een werfzone passeert. Begeef je met de nodige voorzichtigheid enkel in de toegelaten zones en maak oogcontact met bestuurders van vrachtwagens, kranen en andere voertuigen op de werf. Enkel zo ben je zeker dat ze je gezien hebben.

Eigenlijk zul je er dus altijd doorkunnen, zij het soms wel met de nodige voorzichtigheid, en moet je met al die aanduidingen geen rekening houden, noch als fietser, noch als voetganger.

Er zijn alweer heel wat onnodige verkeersborden geplaatst, waarmee fietsers dus eigenlijk geen rekening moeten houden. Het lijkt een gewoonte te worden in Temse, om fietsers te leren geen rekening te houden met het verkeersbord C11, zie ook op de Wilfordkaai.

Ter hoogte van de Ruisstraat staan weer enkele verbodsborden C11. Zouden fietsers hiermee nu rekening moeten houden?



De C3 verbiedt immers al de toegang voor iedere bestuurder, dus fietsers inbegrepen ... Maar te voet, met de fiets aan de hand, mag je altijd verder.

Bovenstaande foto is van vrijdag 28 januari 2022. Er is al wat werk uitgevoerd en de straat ligt er wat smerig bij. Dat is al heel wat anders dan het vorige maandag was, op de foto van het krantenartikel hierboven.



Als je de werkzone uit de andere richting nadert, vanuit Elversele, staan er een gelijkaardige signalisatie ter hoogte van het tankstation.



Misschien zal men ooit wel eens leren om de signalisatie voor fietsers zodanig aan te brengen, dat ze ook vertelt wat fietsers in werkelijkheid kunnen of moeten doen zoals het is aangekondigd.

Nu nog afwachten of werkelijk rekening zal gehouden worden met de logische verbeteringen die we gevraagd hebben aan deze fietspaden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-02-2022 19:52:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Die oranje omleidingswegwijzer voor fietsers en voetgangers ...



... die aangebracht is aan Huis Ten Halven ter hoogte van de toegang naar het Waesmeer, heeft een tijdje geen enkele nut.

Fietsers en voetgangers kunnen immers de omleidingsweg niet volgen. Ze mogen het zelfs niet doen!



De weg naar Tielrodebroekpolder is een tijd afgesloten na een hoge waterstand als gevolg van een springtij met noordwestenwind. Het staat ook te lezen op Editietemse.

Gelukkig kunnen fietsers altijd de werken passeren, zij het met de nodige aandacht en voorzichtigheid.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-03-2022 16:16:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De werken op de Burgemeester Achiel Heymanstraat zijn nu volop bezig aan de kruispunten met de Ruisstraat, de Polderstraat en de Antwerpse Steenweg. Het loont dus de moeite om even te zien of er minstens al aanstalten gemaakt worden om de fietspaden uit te voeren volgens onze belangrijkste voorstellen.

Vertrekkend vanuit Temse komen we eerst aan het kruispunt met de Ruisstraat. Daar staan verbodsbordenC11 (grote en kleine) die wettelijk de toegang verbieden voor bestuurders van rijwielen.



Die staan er, hoewel op de website van de gemeente Temse verkondigd wordt: "Fietsverkeer en voetgangers kunnen de werf altijd passeren". Er staat wel bij: "Op sommige tijdstippen kan aan fietsers gevraagd worden om af te stappen". Fietsers worden dan voetgangers, maar is dat een reden om fietsers reeds te verbieden aan het begin van de werf als ze slechts "op sommige tijdstippen" zullen moeten afstappen?

Zeer waarschijnlijk staat een gelijkaardige signalisatie aan de andere kant van de werf als je uit de richting Elversele komt. Daar ben ik niet naar gaan kijken.

Je kunt argumenteren dat die verbodsborden rechts kunnen gepasseerd worden op het fietspad en dat je er dus geen rekening mee moet houden. Maar even verder is dat fietspad niet meer bruikbaar vanaf de Ruisstraat.



Wat nu onze belangrijkste voorstellen betreft:
  1. Als je uit de Ruisstraat komt per fiets, zou je vlot het fietspad aan de overkant van de Burgemeester Achiel Heymanstraat moeten kunnen bereiken om richting Temse te fietsen. Of als je vanuit de richting Elversele komt, zou je vlot het fietspad aan de overkant van de straat moeten kunnen verlaten om naar de Ruisstraat te fietsen.



    Het ene boompje dat aan de overkant van de straat staat is daarvoor zeker geen hindernis. De vraag is of het fietspad zo fietsvriendelijk zal uitgevoerd worden ... Vraag

  2. Wat verder kom je aan de Polderstraat en dit is het fietspad ongeveer recht tegenover de Polderstraat.



    Vanaf hier zou de Polderstraat vlot moeten kunnen bereikt worden ...



    ... of vanuit de Polderstraat zou het fietspad aan de overkant vlot moeten kunnen bereikt worden om richting Elversele te fietsen. Het boompje rechtuit kan weer geen hindernis vormen, maar het boompje links daarvan zou daartoe wel wat in de weg kunnen staan. De vraag is weer of het fietspad zo fietsvriendelijk zal uitgevoerd worden ... Vraag

  3. Nog wat verder kom je aan de Antwerpse Steenweg. Hier zal het fietspad uitbuigen achter een bushalte, waarna de Antwerpse Steenweg vlot moet kunnen bereikt worden.



    Zal het fietspad zodanig uitgevoerd worden, dat aan fietsers voldoende ruimte gegeven wordt om zicht te hebben op het aankomend verkeer in de Burgemeester Achiel Heymanstraat, alvorens de straat te moeten oversteken Vraag

    En dit is die Antwerpse Steenweg zoals die zal uitmonden op de Burgemeester Achiel Heymanstraat.



    Vanaf hier kan het fietspad aan de overkant van de straat vlot bereikt worden om richting Elversele te fietsen. Hier staan geen boompjes in de weg. Hopelijk wordt het fietspad niet zodanig uitgevoerd dat het juist moeilijker, gevaarlijker of oncomfortabeler wordt om dat fietspad te bereiken ...

Aan de fietspaden zelf is voorlopig nog niet gewerkt. We leven nog op hoop dat deze keer met onze verzuchtingen zal rekening gehouden worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-03-2022 14:43:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Zeer waarschijnlijk staat een gelijkaardige signalisatie aan de andere kant van de werf als je uit de richting Elversele komt. Daar ben ik niet naar gaan kijken.
...
(Zie hierboven.)

Toch niet! Tijdens onze fietsactie van 5 maart 2022 heb ik gemerkt dat de werfsignalisatie vanuit de richting Elversele anders is.



Hier staat enkel een verbodsbordC3, dus "verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder". Eveneens in tegenspraak met wat op de website van de gemeente Temse staat.

Als de doorgang voor fietsers is toegelaten, waarom gebruikt men dan bijvoorbeeld geen onderbord M3, zoals tijdens de werken op de viaduct over de E14 in de Hoogkamerstraat?

Ondubbelzinnig en duidelijk voor iedereen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-03-2022 21:13:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op ons overleg met de mobiliteitsdienst van 16 maart 2022 heb ik "voor alle zekerheid" nog maar eens ons voorstel over de fietspaden op de Burgemeester Achiel Heymanstraat ter sprake gebracht, meer bepaald in verband met de wijze waarop fietsers aan de kruispunten al of niet vlot zullen kunnen oversteken.

Op de plannen van de gemeente is namelijk nog altijd niets voorzien voor een vlotte oversteek van fietsers:
  • die uit de Ruisstraat komen en richting Temse willen rijden.

  • die uit de richting Elversele komen en willen afslaan naar de Ruisstraat.

  • die uit de Polderstraat komen en richting Elversele willen rijden.

  • die uit de richting Temse komen en willen afslaan naar de Polderstraat.

  • die uit de richting Temse komen en willen afslaan naar de Antwerpse Steenweg.

Voor alle duidelijkheid (nog maar eens) is dit het plan van de gemeente Temse zonder die voorzieningen (klik om te vergroten).



En dit is ons aangepast plan met die voorzieningen (klik om te vergroten).



Opnieuw verwees de mobiliteitsdienst naar de "fietsgeleidingen" naast sommige zebrapaden om die oversteekbewegingen uit te voeren, en waarmee fietsers langs onmogelijke hoekjes en kantjes en omwegen rondjes zouden moeten rijden, en waarmee zelfs alle nodige oversteken niet kunnen uitgevoerd worden zonder overtredingen tegen de wegcode, zoals een enkelrichtingsfietspad in de verkeerde richting oprijden.

Het komt nog altijd niet in de geesten op, om fietsers gewoon vanuit een zijstraat recht naar het fietspad aan de overkant te laten rijden, of om fietsers vanop het fietspad recht naar de zijstraat aan de overkant te laten rijden. Het is zelfs moeilijk om dat tot de geesten te laten doordringen als ik voorbeelden geef van andere kruispunten waar dat wel op deze normale wijze gebeurt.

Na dit overleg gaat de mobiliteitsdienst het (nog maar eens) bekijken, maar na zoveel pogingen begin ik toch te vrezen dat er weer een knoeiboel van zal gemaakt worden, terwijl het zo doodeenvoudig kan uitgevoerd worden Triest.

Ik herinner mij nog heel goed toen wij de eerste keer onze opmerkingen voorlegden, dat onze schepen van mobiliteit toen geruststellend verklaarde dat onze wensen "slechts cosmetische ingrepen zijn, die tijdens de uitvoering van de werken gemakkelijk kunnen ingepast worden." ... De cosmetica lijkt mij nu toch iets minder gemakkelijk te gaan ... Triest
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 26-03-2022 19:07:04; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-03-2022 19:36:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ondertussen gaan de werken verder volgens plan van de gemeente. Tussen het tankstation en de Antwerpse Steenweg is de heraanleg al aangevat langs de kant van het tankstation.



Als de plannen gevolgd worden moet dit een soort van voetpad worden.

Op deze plaats komt het fietspad nog naast dit "voetpad", en komt daarnaast de rijbaan bijna tot tegen dat fietspad. Dit alles volgens plan, natuurlijk.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-03-2022 19:42:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We zijn weer een weekje verder tegenover de vorige keer en links op deze foto zie je de verhoogde drempel voor de bushalte richting Elversele op de Burgemeester Achiel Heymanstraat recht tegenover de Antwerpse Steenweg.



Deze drempel was ook al in de verte te zien op de foto van vorige week, maar op deze foto zie je aan de overkant van de straat ook de verhoogde drempel van de bushalte richting Temse.

Het fietspad zal met een kronkel achter het perron van deze bushaltes geleid worden. De verhoogde drempels komen aan de kant van de rijbaan.

Links van de dichtstbije drempel komt het perron en nog verder naar links komt dus het fietspad. Om vanop dit fietspad de rijbaan over te steken naar de Antwerpse Steenweg, zullen fietsers langs deze kant van de bushalte het fietspad moeten verlaten. Hopelijk krijgen ze hier wat plaats om de bocht te nemen en even te wachten om te kunnen uitkijken naar het verkeer op de rijbaan, zoals wij het gevraagd hebben.

Rechts naast de verder verwijderde drempel aan de overkant komt een breder perron met een schuilhuisje en fietsenstallingen. Het fietspad zal daar met een ruimere kronkel omheen moeten dan het fietspad in de richting van Elversele.

In de omgeving van het tankstation is aan de weg weinig veranderd, behalve het ijzerwerk dat in de grond gestoken is op de plaats waar het fietspad moet komen ... volgens plan.



Ik begin mij af te vragen of dat fietspad werkelijk 1,75 meter breed zal worden?

Het ijzerwerk zit ook aan de overkant van de straat in de grond, naast het voetpad.



De afsluiting staat juist op het einde van het oude, bestaande fietspad, waarop het nieuwe fietspad in het verlengde moet aansluiten. Dat bestaande fietspad op de Burgemeester Achiel Heymanstraat is evenwel juist 1 meter breed. Ik vraag mij af hoe die bijkomende 75 cm fietspadbreedte verderop zullen gerealiseerd worden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-04-2022 12:51:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... Dat bestaande fietspad op de Burgemeester Achiel Heymanstraat is evenwel juist 1 meter breed. Ik vraag mij af hoe die bijkomende 75 cm fietspadbreedte verderop zullen gerealiseerd worden ...
(Zie hierboven.)

Nu de boordsteen van de rijbaan aan beide kanten aangebracht is, wordt veel duidelijker.

Het fietspad richting Temse zal aanvankelijk zeker geen 75cm breder worden. Dat zie je goed op deze foto.



De rijbaan loopt gewoon verder maar de boordsteen komt tussen de rijbaan en het fietspad. Daarbij zal het fietspad waarschijnlijk wat moeten opschuiven naar rechts om even breed (even smal?) te blijven.

Aan de andere kant van de straat, voor het tankstation, lijkt het fietspad richting Elversele wat breder (ik had mijn meter niet bij Triest, maar afmetingen komen nog wel Hihi).



Hier is zichtbaar hoe dat fietspad, dat naast de rijbaan ligt, met een S-bocht aansluit op het bestaande fietspad van 1 meter breed dat van de rijbaan verwijderd ligt. Zoals op het plan dus.

We volgen het fietspad in aanbouw richting Temse tot even voor het kruispunt met de Antwerpse Steenweg. Daar is de boordsteen tussen de rijbaan en het fietspad verlaagd.



Hetzelfde is gedaan juist aan de overkant van de straat aan het fietspad richting Elversele.



Of voor de duidelijkheid, dezelfde verlaagde boordsteen van de foto hierboven, gezien in de richting Elversele.



Dat is op de plaats waar, volgens plan, een zebrapad over de rijbaan zal komen. De boordsteen van het fietspad is dus verlaagd, opdat minder mobiele voetgangers zonder horten en stoten op het zebrapad zouden kunnen komen. Dat is prima Goed zo!. Voor alle duidelijkheid, hier nog eens dat plan van de gemeente Temse (klik om te vergroten).



Maar ... nog even verder waar de nieuwe bushalte zal komen, en waar fietsers vanaf het fietspad de rijbaan moeten kunnen oversteken naar de Antwerpse Steenweg, is de boordsteen helemaal niet verlaagd!



Hetzelfde geldt voor fietsers die vanaf de Antwerpse Steenweg de rijbaan moeten oversteken om naar het fietspad richting Elversele te rijden.



Ook voor hen is er geen verlaagde boordsteen!



Voor alle duidelijkheid: dit gaat over de afgeschuinde boordsteen. De rechtopstaande boord is in feite de greppel van de rijbaan. De rijbaan wordt nog opgevuld met verharding en asfalt tot op de hoogte van die rechtopstaande boord. Waarschijnlijk zelfs nog iets hoger, waardoor er voor fietsers het gekende "greppel-boordsteen-effect" zal ontstaan als ze het fietspad op- of afrijden Triest Triest ...

Het lijkt er dus zeer sterk op, dat de gemeente Temse andermaal geen rekening houdt met onze terechte opmerkingen Triest ...

Gaan we nog even verder richting Temse, tot juist voorbij de plaats van de nieuwe bushalte richting Temse. Ook daar is de boordsteen tussen fietspad en rijbaan verlaagd.



En dat is evenzo aan de overkant van de straat.



Ook dat is voor een zebrapad, zoals het op het plan staat. Men denkt wel aan voetgangers die de straat willen oversteken, maar aan fietsers die dat willen doen ...

Want even verder komen we aan het kruispunt met de Polderstraat. Recht tegenover de Polderstraat is de boordsteen van het fietspad evenmin verlaagd!



De gemeente Temse heeft er dus niet aan gedacht, dat er wel eens fietsers van op dit fietspad naar de Polderstraat zouden willen rijden, of vanaf de Polderstraat ...



... naar het fietspad richting Elversele.



Daar komt nog bij dat er een groenstrookje komt tussen het fietspad richting Elversele en de rijbaan, volgens plan! Dat zal het op- en afrijden van het fietspad richting Elversele zeker niet gemakkelijker maken.

Aanvankelijk is er wat bezwaar geuit tegen ons voorstel om hier een op/afrit aan het fietspad te voorzien, omdat daarvoor een boompje (op het plan!) zou sneuvelen. Kijk eens op de tweede foto hierboven hoeveel boompjes er nu nog zijn blijven staan recht tegenover de Polderstraat ... Een bezwaar dat er dus geen is!

De boordstenen aan het kruispunt met de Poldertraat zijn gelukkig wel verlaagd, zodat het fietspad richting Temse zonder horten en stoten over het kruispunt kan verder lopen. Hoewel het fietspad hier volgens plan wat van de rijbaan zal verwijderd liggen, want ook langs deze kant komt een groenstrookje tussen fietspad en rijbaan (volgens plan).



Nog even verder richting Temse, nog voor het kruispunt met de Ruisstraat, is de boordsteen tusen fietspad en rijbaan weer verlaagd ...



... en aan de overkant eveneens.



Dat is opnieuw voor een zebrapad volgens het plan van de gemeente. Wij hadden gevraagd dit zebrapad tussen de Polderstraat en de Ruisstraat te verplaatsen naar de andere kant van de Polderstraat, zoals het op "ons" plan is aangeduid (klik om te vergroten).



Maar toen hadden we nog niet door, dat naast dit zebrapad ook een "fietsgeleiding" getekend staat op het plan van de gemeente. Ik ben nu echt benieuwd of die er in werkelijkheid zal komen, want op ons overleg met de mobiliteitsdienst van 16 maart 2022 heb ik de nutteloosheid van deze fietsgeleiding nog eens proberen uit te leggen. Ik weet nog altijd niet of ze het snappen (zie verder).

Nog even verder richting Temse komen we aan het kruispunt met de Ruisstraat. Daar tegenover is ook geen verlaging te merken van de boordsteen tussen fietspad en rijbaan.



Vanuit de Ruisstraat ...



... zul je het fietspad richting Temse niet zomaar kunnen bereiken.



Want volgens het plan van de gemeente komt hier ook een groenstrookje tussen rijbaan en fietspad.

Heb je terloops gemerkt dat alle boompjes ook hier gesneuveld zijn? Ook dat was een bezwaar tegen onze op/afrit op deze plaats aan het fietspad ...

Evenals aan de Polderstraat zijn ook aan het kruispunt met de Ruisstraat de boordstenen verlaagd, om het fietspad richting Elversele zonder horten en stoten over het kruispunt te laten verder lopen, gelukkig!



Even voorbij de Ruisstraat tenslotte, richting Temse, is de laatste verlaging van de boordsteen tussen rijbaan en fietspad, weer voor een zebrapad volgens plan.



En natuurlijk is aan de overkant van de straat een overeenkomstige verlaging.



Ook hier is op het plan een nutteloze "fietsgeleiding" voorzien naast het zebrapad. Het zal mij benieuwen of ze er echt komt, want deze fietsgeleiding mag niet aangebracht worden als er geen toeleidend fietspad is dat naar de oversteek toeleidt. Dat staat in het Dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV, de "uitvinders" van de fietsgeleiding. In de Ruisstraat, noch in een andere zijstraat van de Burgemeester Achiel Heymanstraat, zijn fietspaden die aansluiten op een fietsgeleiding dwars over de Burgemeester Achiel Heymanstraat.


Het totaalplaatje is uiteraard een diepe teleurstelling over de "samenwerking" met de gemeente Temse. Ik begin mij echt af te vragen waartoe ons regelmatig overleg met de gemeente eigenlijk dient. Als we iets vragen wordt het afgedaan als een gemakkelijke "cosmetische ingreep" die eenvoudig kan uitgevoerd worden tijdens de werken. Maar als de werken bezig zijn lijkt het uitvoeren van die cosmetische ingrepen toch helemaal niet te gebeuren.

Arm Temse. Wat doen ze zogezegd toch veel voor fietsers! Ik zal er in het vervolg in alle geval rekening mee houden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-04-2022 09:13:54; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-04-2022 21:08:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De boorden van het fietspad richting Elversele krijgen vorm op de Burgemeester Achiel Heymanstraat.

Tegenover het kruispunt met de Antwerpse Steenweg is dat fietspad 1,75 meter breed zoals beloofd, deze keer heb ik mijn meter bij Hihi. Het fietspad is daar lichtjes verhoogd en aanliggend aan de rijbaan.



Een beetje terug richting Temse, juist tegenover de Antwerpse Steenweg, draait het fietspad achter de bushalte weg.



Waar het fietspad hier van achter de bushalte opnieuw dichter bij de rijbaan komt, hadden we gevraagd om die S-bocht wat breder te maken (zie ons plan), omdat fietsers die naar de Antwerpse Steenweg willen rijden, op deze plaats de rijbaan zullen moeten oversteken. Met een bredere S-bocht zouden die fietsers hier kunnen wachten tot de rijbaan vrij is om over te steken, zonder andere fietsers te hinderen. Zal dit ook mogelijk zijn zonder de verbreding in deze S-bocht?

Natuurlijk beweert men in Temse aan fietsers te denken ... Let ook even op de "vloeiende" hoekige verschuiving van het fietspad. Eigenlijk kun je dat geen bocht noemen.

Verder naar Temse is dat fietspad richting Elversele nog niet helemaal afgeboord.



Maar juist voorbij het tankstation, sluit dat fietspad aan bij het ongewijzigde fietspad richting Elversele.



In deze bocht versmalt dat fietspad van 1,75 naar 1,40 meter, en nog even verder ...



... sluit dat fietspad van 1,40 meter plots aan het "vertrouwde" fietspad van nauwelijks 1 meter breed Triest.


Aan de overkant van de straat ligt het fietspad richting Temse. Dat begint natuurlijk met 1 meter breed, en wordt 1,45 meter breed vanaf hier (tegenover het tankstation) tot aan het kruispunt met de Antwerpse Steenweg.



Dit gedeelte van het fietspad is dus geen 1,75 meter breed!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-04-2022 14:41:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In het verslag van ons overleg met de mobiliteitsdienst op 16 maart 2022 heeft het college van burgemeester en schepenen de wijze aangegeven hoe fietsers kunnen rijden aan de Polderstraat en de Ruisstraat, met deze tekening als verduidelijking:



Hun eerste mogelijkheid om van het fietspad aan de overkant naar de Polderstraat te "rijden" (gele pijlen in stippellijn):
Citaat:
Fietsgeleidingsstroken verplichten NIET BIJ WET om ze te gebruiken (gebruiken is wel WENSELIJK).
Je neemt de fietsgeleidingsstrook en je gaat een stukje (gele stippellijn op plan) te voet naar de Polderstraat.

Wat een opluchting dat we niet verplicht worden om een fietsgeleiding te gebruiken! Die wegmarkering staat immers niet in de wegcode en betekent helemaal niets!
Wel wat belachelijk dat fietsers te voet zouden moeten gaan. Dan zijn het immers geen fietsers meer. Dit is bijgevolg geen mogelijkheid voor fietsers.

Hun tweede mogelijkheid om op die wijze de Polderstraat te bereiken lijkt beter (gele pijlen in volle lijn):
Citaat:
Of, wil je komende uit de Ruisstraat naar de Polderstraat dan moet je het fietspad gebruiken en kan je voorbij het zebrapad oversteken naar de Polderstraat (de borduren zijn daar verlaagd omwille van aangrenzende oprit)

Alleen ... die verlaagde borduur van een aangrenzende oprit is er niet! Alle nieuw aangelegde boordstenen (borduren) met hun verlagingen kun je hierboven bekijken. De boordstenen zijn enkel verlaagd aan de zebrapaden, niet aan de opritten.
Je kunt dan natuurlijk wel het fietspad wat eerder verlaten aan dat zebrapad (aan de gele pijl in stippellijn), immers:
  • Je mag het fietspad verlaten om van richting te veranderen. Je moet wel eerst voorrang verlenen aan het verkeer op de rijbaan.
  • Je volgt even de rijbaan richting Polderstraat en rijdt zoveel mogelijk naar het midden, zonder tegenliggers te hinderen, en duidt aan dat je wilt afslaan.
  • Als alle tegenliggers gepasseerd zijn sla je af naar de Polderstraat.

Het zou natuurlijk veel beter zijn met een afrit van het fietspad recht tegenover de Polderstraat zoals wij het van in het begin hebben voorgesteld, maar is dat misschien te eenvoudig, te gemakkelijk en te veilig voor fietsers volgens het college? Deze afrit zou dan tevens kunnen gebruikt worden om het fietspad te bereiken vanuit de Polderstraat.

Hun mogelijklheid om van het fietspad aan de overkant naar de Ruisstraat te rijden is helemaal van de pot gerukt (blauwe pijlen):
Citaat:
Wil je naar de Ruisstraat en kom je uit de Polderstraat dan dien je het fietspad te volgen en steek je best over via de geleidingsstrook.

Je zou dus eerst de Ruisstraat een eindje moeten voorbijrijden om daarna terug te keren. Een afrit van het fietspad recht tegenover de Ruisstraat is ook hier te logisch voor ons college. Ze laten fietsers liever allerlei zotte capriolen uitvoeren. Doe het maar eens met een fietskar, een tandem, een driewieler, ... die tegenwoordig allemaal verplicht het fietspad moeten volgen als ze niet breder zijn dan 1 meter.
Als "noodmaatregel" kun je natuurlijk op gelijkaardige wijze als richting Polderstraat, het fietspad verlaten aan het zebrapad tussen de Polderstraat en de Ruisstraat. Maar dan moet je wel een kort eindje op de rijbaan verder rijden.

Wat vooral opvalt: ons college geeft geen voorstellen om vanuit de Polderstraat of de Ruisstraat het fietspad te bereiken aan de overkant van de straat. Met een op/afrit daar recht tegenover zou dat geen probleem zijn, maar nu ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-04-2022 09:27:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op het weekend 23-24 april 2022 heeft de Burgemeester Achiel Heymanstraat al een eerste asfaltlaag gekregen, en liggen de boorden van het fietspad tegenover de Polderstraat eveneens ter plaatse.



Op deze foto zie je die boorden van het toekomstig fietspad meer in detail. Je ziet dus eerst de reeds geasfalteerde rijbaan met zijn greppel en boordsteen, dan een "ruimte" tussen de rijbaan en het fietspad, dan het fietspad en nog even verder het voetpad.



Dat fietspad loopt hier dus gewoon rechtuit, zonder een zichtbare uitweg naar de rijbaan om de Polderstraat te bereiken, of om vanuit de Polderstraat dit fietspad te bereiken.

De boordsteen van de rijbaan is op deze plaats niet verlaagd zoals aan de zebrapaden.

Het zal mij nu benieuwen wat er zal komen op het gedeelte tussen het fietspad en de rijbaan, om fietsers te beletten dit fietspad op deze plaats op te rijden of te verlaten Hihi. Voor alle duidelijkheid, zo was de toestand op deze plaats vroeger volgens Street View van Google Maps.



Men heeft nog nooit aan fietsers gedacht in Temse ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-05-2022 08:17:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het zal mij nu benieuwen wat er zal komen op het gedeelte tussen het fietspad en de rijbaan, om fietsers te beletten dit fietspad op deze plaats op te rijden of te verlaten Hihi. ...
...
(Zie hierboven.)

Dit is het zicht van op het fietspad naar de Polderstraat toe, recht tegenover de Polderstraat.



De verharding tussen het fietspad en de rijbaan links op de foto zou kunnen gebruikt worden om het fietspad te verlaten om naar de Polderstraat te fietsen. Er is evenwel geen verlaagde boordsteen tussen deze verharding en de rijbaan.

Dezelfde verharding zal moeten gebruikt worden om vanuit de Polderstraat op dit fietspad te komen om richting Elversele te fietsen. Voor dit doel zou die verharding dus veel beter recht tegenover de Polderstraat liggen, en liefst met een verlaagde boordsteen tussen de verharding en de rijbaan, maar zoals ik hierboven al zei:
Citaat:
Men heeft nog nooit aan fietsers gedacht in Temse ...


De verharding recht tegenover de Ruisstraat ziet er beter geplaatst uit.



Behalve het feit dat ook hier de boordsteen tussen de verharding en de rijbaan niet verlaagd is, zou deze verharding kunnen gebruikt worden om het fietspad te verlaten en naar de Ruisstraat te rijden, of om vanuit de Ruisstraat naar dit fietspad te rijden om richting Temse verder te fietsen. De meest logische en eenvoudige rijbewegingen.

Maar ... dat is niet de bedoeling van deze verharding, want langs beide kanten van dit kruispunt is een fietsoversteekplaats aangebracht (jawel, een echte!) met wel verlaagde boordstenen!



Het is dus de bedoeling dat fietsers de logische en eenvoudige rijbeweging aan de Ruisstraat veel ingewikkelder uitvoeren met drie hoeken van 90°.

Het valt ook op dat de geplande fietsgeleidingen niet zijn aangebracht, maar wel deze fietsoversteekplaatsen, zoals vroeger het geval was. Men hervalt dus in dezelfde fout in Temse, door fietsoversteekplaatsen aan te brengen op een kruispunt ... Tussen haakjes, aan de Polderstraat zijn (gelukkig!) geen fietsoversteekplaatsen noch fietsgeleidingen aangebracht.

De fietspaden zijn ook nog niet doorgemarkeerd over de kruispunten, maar dat komt hopelijk nog wel in orde bij de verdere afwerking.

De fietspaden zelf zijn in orde. Zolang men rechtdoor fietst en de fietspaden niet moet verlaten zijn deze fietspaden onmiskenbaar een verbetering. Door de wijze van aanleggen zullen fietsers bij deze vernieuwde fietspaden hopelijk veel minder last hebben van geparkeerde auto's.

Niettegenstaande enkele teleurstellingen zijn er gelukkig ook verbeteringen voor fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Tielrode - Burgemeester Achiel Heymanstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005