Het is nu 28-03-2024 16:12:20
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Kruispunt Hoogkamerstraat / Houten Schoen (Sint-Niklaas)

    -> Buiten Temse Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-07-2021 14:30:51    Onderwerp: Kruispunt Hoogkamerstraat / Houten Schoen (Sint-Niklaas)
 Reageren met citaat  

Dit kruispunt is hier al ter sprake gekomen, bij het fietspad op de viaduct over de E17. Maar dit kruispunt ligt op het grondgebied van Sint-Niklaas, buiten Temse dus. Het is eigenlijk niet 'onze bevoegdheid' ...

Maar dat wil niet zeggen dat we geen opmerkingen mogen maken als er iets niet in orde is. En dat blijkt zo wel te zijn bij de herinrichting van dit kruispunt. De volgende e-mail is vandaag, donderdag 15 juli 2021, verstuurd naar de schepen van mobiliteit, de mobiliteitsdienst en de politie van Sint-Niklaas en natuurlijk ook naar de Fietsersbondafdeling van Sint-Niklaas.
Citaat:
Beste,

Met verkeersborden B15 is aangeduid dat de richting Hoogkamerstraat - Houten Schoen de voorrangsrichting is op de richting Eigenlostraat - Hoge Heerweg, zowel richting Sint-Niklaas ...


... als richting Temse.


Toch staat op het fietspad, dat deel uitmaakt van deze openbare weg, een voorrangsbord B1 aan de kant van de Eigenlostraat, zowel richting Sint-Niklaas ...


... als richting Temse.


Het is zeer ongewoon, dat de voorrang van een fietspad - bij niet werkende verkeerslichten - ontnomen wordt op een kruispunt, als dat deel uitmaakt van een openbare weg met voorrang.

De stopstrepen op het fietspad zijn daarentegen gerechtvaardigd op dit kruispunt. Die duiden immers de plaats aan waar fietsers moeten stoppen bij rode verkeerslichten. Die stopstrepen hebben niets met voorrang te maken.

In dit verband is het jammer dat er geen kleinere fietsverkeerslichtjes op ooghoogte zijn aangebracht. Vooral het fietsverkeerslicht richting Temse is helemaal niet zichtbaar vanaf de stopstreep.

Bijkomend, is het verkeersbord D7 op de laatste foto, om het fietspad aan te duiden, helemaal overbodig op het einde van het fietspad. Een verkeersbord D7 hoort aan het begin van een fietspad te staan.

Dat hele paaltje, met B1 en D7, is trouwens een hinderlijke sta-in-de-weg voor fietsers in deze S-bocht in het fietspad richting Temse. Het zal heel wat minder hinderlijk en veel veiliger zijn als dat helemaal verwijderd wordt.

Met vriendelijke groeten,

...

Het is nu verlofperiode, reactie kan dus wat langer uitblijven. Maar dat is toch een voorrangstoestand die helemaal niet kan!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-07-2021 09:04:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het is nu verlofperiode, reactie kan dus wat langer uitblijven. Maar dat is toch een voorrangstoestand die helemaal niet kan!
(Zie hierboven.)

Toch kreeg ik de volgende dag, op vrijdag 16 juli 2021, al reactie van het diensthoofd verkeersbeeldvorming van de politie van Sint-Niklaas.

Wat het D7-bordje betreft, stelt hij dat dit wel degelijk moet geplaatst worden bij het tweerichtingsfietspad over de Eigenlostraat, om duidelijk te maken dat het fietspad in beide rijrichtingen kan opgereden worden.

Wat de B1-bordjes betreft, stelt hij dat het aangewezen is om een dergelijke onnatuurlijke fietsrichting te ondersteunen met deze verkeersborden, om de veiligheid van alle weggebruikers, en bij prioriteit de fietsers, te garanderen. Voor de uniformiteit (met uitroepteken) is dat ook gedaan aan de zijde van de Hoge Heerweg.

Dat laatste had ik zelf nog niet opgemerkt! Het is wel een verrassend antwoord, dat geen argumentatie geeft aan de hand van het verkeersreglement, maar eerder uit een buikgevoel lijken te komen. De uitdrukking "mijns inziens" (met een afkorting) wordt gebruikt in het antwoord. Mogelijk is dit antwoord het gevolg van het ontbreken van gekwalificeerd personeel als gevolg van de vakantieperiode.

Maar deze verkeerstoestand is en blijft in strijd met de wegcode! Daarom heb ik dezelfde dag nog dit antwoord verstuurd:
Citaat:
Beste,

Dat het tweerichtingsfietspad over de Eigenlostraat in beide rijrichtingen kan opgereden worden, wordt duidelijk gemaakt met pijltjes op dat fietspad, hoewel een fietspad aangeduid met een fietspadmarkering in principe een enkelrichtingsfietspad is. Die fietspadmarkering is evenwel verplicht volgens artikel 16 van het reglement voor de wegbeheerder, omdat dit fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door een verkeersbord B15. En dat geldt ook voor een tweerichtingsfietspad. Dat is een eigenaardigheid van onze wegcode.

Die pijltjes zijn eigenlijk geen aanduiding volgens de wegcode, maar ze zijn wel goed zichtbaar. Dat het tweerichtingsfietspad in deze 'onnatuurlijke fietsrichting' verder loopt, wordt op een wettelijke wijze duidelijk gemaakt door het verkeersbord D7 aan de overkant van de straat, op het begin van het tweerichtingsfietspad dat daar na het kruispunt verder loopt.

Een verkeersbord D7 plaatsen bij een fietspad, dat reeds aangeduid is met de fietspadmarkering van artikel 74, is echter helemaal niet volgens de wegcode. Een fietspad wordt aangeduid ofwel door een wegmarkering, ofwel door een verkeersbord. Artikel 9.1.2 van het verkeersreglement bepaalt verschillende regels voor elke aanduiding.
Bovendien volgt uit dat artikel 16, dat een verkeersbord D7 of D9, dat een fietspad aanduidt, slechts geldig is tot aan het volgende kruispunt. Als op het kruispunt geen fietspadmarkering wordt aangebracht, is er geen fietspad meer. Dit verkeersbord D7 op het einde van het fietspad, vlak voor het kruispunt, is nog slechts enkele centimeters geldig en is bijgevolg totaal zinloos.

Wat de voorrangsbordjes B1 en de 'uniformiteit' betreft. Als de verkeerslichten niet werken, wie moet dan voorrang verlenen aan wie? Het verkeer uit de Eigenlostraat moet voorrang verlenen aan de voorrangsweg Hoogkamerstraat-Houten Schoen wegens een B1 aan het kruispunt.


Fietsers die aan het kruispunt de Eigenlostraat "oversteken" — die eigenlijk de voorrangsweg Hoogkamerstraat-Houten Schoen volgen — moeten eveneens voorrang verlenen aan het verkeer uit de Eigenlostraat wegens de B1 op het fietspad. Dat wordt een kluif voor advocaten bij een ongeval.
Dit is zonder meer een onduidelijke en dubbelzinnige voorrangstoestand!
Daar komt nog bij, dat tegenwoordig aan weggebruikers geleerd wordt dat aan fietsers op een fietspad altijd voorrang moet verleend worden, en de meesten zijn daar ook van overtuigd. Een opstelling zoals op dit kruispunt bewijst het tegendeel. Als de verkeerslichten niet werken, zullen veel weggebruikers — ook fietsers — toch denken dat voorrang moet verleend worden aan de gebruikers van het fietspad, en geen rekening houden met de B1 op het fietspad. Vergeet niet dat veel weggebruikers tegenwoordig meer naar opvallende wegmarkeringen kijken dan naar verkeersborden.

Ik twijfel er bijgevolg aan of deze opstelling de veiligheid van fietsers ten goede komt, mede door de hinder die de plaatsing van het paaltje met de verkeersborden B1 en D7 veroorzaakt. Dat paaltje wordt dus best helemaal weggenomen.


Natuurlijk geldt hetzelfde voor het voorrangsbordje B1 op het fietspad aan de Hoge Heerweg, niet voor de 'uniformiteit', maar ook voor de duidelijkheid en de ondubbelzinnigheid van de voorrangsregeling op deze plaats, bij niet werkende verkeerslichten.


Met vriendelijke groeten,
...

Hopelijk ziet men deze onwettige en dubbelzinnige voorrangstoestand in! Men kan bovendien zo maar niet de voorrang van fietsers op een kruispunt "afnemen", om reden van 'uniformiteit'. De wegcode moet gerespecteerd worden, ook en vooral door de politie!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-07-2021 12:38:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op mijn laatste e-mail heb ik nog geen antwoord ontvangen, maar vandaag, maandag 26 juli 2021 ben ik hier nog eens voorbij gereden per fiets, en wat zag ik?



Het bewuste overbodige paaltje-in-de-weg op het fietspad, met de verkeersborden B1 en D7, staat al scheef, en het verkeersbord D7 is er al af!

Er zal waarschijnlijk al iemand tegen gekwakt zijn, wat bewijst dat het wel degelijk in de weg staat (en overbodig is).
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-08-2021 19:04:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We hebben aandachtige leden in onze afdeling Lach ... Een lid bekeek eens goed deze foto uit mijn antwoord aan het diensthoofd verkeersbeeldvorming van de politie van Sint-Niklaas ...



... en merkte op dat fietsers en bromfietsers op het fietspad zo maar niet voorbij het rode licht mogen rijden, want dat staat rechts van het fietspad!

En dat Fietsersbondlid heeft gelijk!

Daarom is nog deze aanvulling verstuurd naar de schepen van mobiliteit, de mobiliteitsdienst en de politie van Sint-Niklaas en natuurlijk ook naar de Fietsersbondafdeling van Sint-Niklaas.
Citaat:
Beste,

Naar aanleiding van mijn vorige mail van 16 juli 2021 is één van onze Fietsersbondleden nog iets belangrijk opgevallen bij deze foto in de Eigenlostraat aan het kruispunt met de Houten Schoen:

Mogen fietsers en bromfietsers op het fietspad dit rood verkeerslicht voorbijrijden?
Niet volgens de wegcode, aangezien het verkeerslicht rechts van het fietspad staat.
Is dat de bedoeling? Want de verkeerslichten voor fietsers staan eigenlijk verderop op dit kruispunt. En waarschijnlijk zullen veel fietsers en bromfietsers onwetend(?) dit rood verkeerslicht negeren ...

Met vriendelijke groeten,
...

Dat is niet het geval op de andere fietspaden op dit kruispunt, bijvoorbeeld vanuit de Hoge Heerweg verloopt het fietspad rechts van het verkeerslicht voor het gemotoriseerd verkeer.



Gebruikers van het fietspad moeten bijgevolg geen rekening houden met het verkeerslicht links van het fietspad.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-09-2021 09:24:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 2 september 2021 kreeg ik bericht van Carl Hanssens, de schepen van mobiliteit van Sint-Niklaas, dat hij de week van 6 september 2021 dit kruispunt eens per fiets zal observeren.

Goed zo! Goed zo!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-09-2021 17:37:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, 14 september 2021, kreeg ik mijn tweede bericht van Carl Hanssens, de schepen van mobiliteit van Sint-Niklaas, waarin hij meldt dat het deze week zeker in orde zal zijn, met als verduidelijking:
  • De B1 in de Eigenlostraat zal vervangen worden door een B23, zodat fietsers mogen doorrijden.
  • Het paaltje met de B1, dat in de weg staat op het fietspad, wordt weg gehaald, en de B1 wordt aan het verkeerslicht gehangen zoals aan de drie andere hoeken.

Dat is slechts een gedeeltelijke oplossing van dit verkeersprobleem. Daarom heb ik direct volgende e-mail verstuurd:
Citaat:
Beste schepen,

Het is inderdaad een goede oplossing voor fietsers, om een verkeersbord B23 te plaatsen bij het verkeerslicht naast het fietspad in de Eigenlostraat. Fietsers mogen dan het rode en oranjegele verkeerslicht voorbijrijden. Maar de B23 mag de bestaande B1 niet vervangen.
De B23 is immers enkel geldig voor fietsers bij werkende verkeerslichten, terwijl de B1 enkel geldig is voor alle bestuurders bij niet werkende verkeerslichten. Het is nodig om bij niet werkende verkeerslichten aan de bestuurders in de Eigenlostraat duidelijk te maken dat ze voorrang moeten verlenen aan alle bestuurders op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen.

De omgekeerde driehoeken (B1) op de fietspaden op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen zijn daarentegen ongewenst. Bij niet werkende verkeerslichten ontstaat immers een patstelling in voorrang, tussen de bestuurders op de fietspaden op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen, en de bestuurders op de rijbaan op de as Eigenlostraat - Hoge Heerweg. Al deze bestuurders hebben een B1 voor zich, en moeten dan ... voorrang verlenen aan elkaar.
In het advies van Fietsberaad hierover, wordt nooit een B1 geplaatst op fietspaden die een rijbaan volgen aangeduid met een B9 of een B15, zoals de Hoogkamerstraat en de Houten Schoen, om dergelijke verwarring in de voorrangsregeling te vermijden. Deze twee figuren staan in dat advies.



Met vriendelijke groeten,
...

Hopelijk komt het nu in orde ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-09-2021 19:26:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is nog iets niet in orde in de Hoogkamerstraat in Sint-Niklaas, wat op enkele vorige foto's al te zien was in de verte. Op de helling van de viaduct aan de kant van Sint-Niklaas, op het kruispunt met de "oude" Hoogkamerstraat tegenover de oprit van e5-mode, is namelijk het fietspad links van de rijbaan helemaal niet aangeduid.



Dat moet gebeuren met een verkeersbord D7 zoals op de andere plaatsen, en dit verkeersbord moet na elk kruispunt herhaald worden. Zie ook de verkeerd geplaatste D7 aan de andere kant van de viaduct, op het grondgebied van Temse.

In principe is dit dus wettelijk geen fietspad meer links van de rijbaan vanaf dit kruispunt. Fietsers en bromfietsers mogen dat wettelijk niet gebruiken en moeten de viaduct naar boven rijden op de rijbaan!

Maar dit ga ik niet melden. Ik heb mij al genoeg gemoeid buiten het grondgebied van Temse Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-09-2021 19:50:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De werkweek waarin alles in orde zou komen is nu ten einde. Tijd dus om na te zien of alles werkelijk in orde is.

Het verkeerslicht dat eigenlijk niet voor fietsers bedoeld is, rechts naast het fietspad in de Eigenlostraat, is nu min of meer in orde gebracht.



Min of meer, omdat beloofd was dat er een B23 zou geplaatst worden, terwijl het in werkelijkheid een B22 geworden is. Dat maakt wel degelijk een verschil!
  • Met een B23 mogen fietsers het rode of oranjegele verkeerslicht voorbijrijden om rechtdoor te rijden. Fietsers kunnen dus verder rijden tot aan het kruispunt, en kunnen daar kiezen in welke richting ze verder rijden.

  • Met een B22 mogen fietsers het rode of oranjegele verkeerslicht voorbijrijden om rechts af te slaan. Fietsers mogen dus enkel verder rijden als ze via de Houten Schoen richting Sint-Niklaas rijden! Om rechts af te slaan passeren die fietsers geen verkeerslichten meer. Maar als ze via de Hoogkamerstraat richting Temse, of rechtdoor naar de Hoge Heerweg rijden, mogen ze dit rode of oranjegele verkeerslicht niet voorbijrijden. Die fietsers staan dus een tweede keer voor het rode licht aan het kruispunt.

Dat zijn de regels van de wegcode. Ik begrijp dus niet, waarom er een B22 geplaatst is inplaats van de beloofde B23.

Gelukkig is wel de "gewone" B1 blijven staan, zoals ik had aangeraden. Maar dat is het enige dat goed uitgevoerd is van alles wat ik heb aangeraden.

Verder is het paaltje met de B1 en de D7, dat in de weg stond, verwijderd. Dat was trouwens al scheef gereden en de D7 was er al vroeger van verwijderd.



Maar de B1 is verplaatst naar de paal van het fietsverkeerslicht, zoals het gezegd was. De twee andere voorrangsborden B1 op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen, die er evenmin mogen aangebracht worden, staan er ook nog altijd. We blijven dus met de patstelling zitten op gebied van voorrang als de verkeerslichten ooit niet werken.

Dat is nadelig voor fietsers!

Stel dat bij niet werkende verkeerslichten een fietser op één van die rood gekleurde fietspaden aangereden wordt door een automobilist. De kans is dan groot, dat een rechtbank of een verzekeringsmaatschappij zal spreken van gedeelde aansprakelijkheid, omdat beide bestuurders voorrang moeten verlenen aan elkaar en dat blijbaar niet gedaan hebben. Zonder die voorrangsborden B1 op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen moet aan fietsers voorrang verleend worden op die rood gekleurde fietspaden bij niet werkende verkeerslichten. Fietsers zijn dan niet aansprakelijk voor het ongeval en moeten niet opdraaien voor de schade van de tegenpartij.

Op den duur raak ik er toch van overtuigd, dat politiekers het mordicus altijd anders willen doen dan het hen uitgelegd wordt Hihi ...

Ik wacht nu nog enkele weken, om te zien of de toestand op dit kruispunt blijft zoals hij nu is. Als dat het geval is, schrijf ik nog één keer naar de schepen van mobiliteit van Sint-Niklaas, maar pas nadat ik overlegd heb met de Fietsersbondafdeling van Sint-Niklaas. En dan vernoem ik ook het ontbrekend verkeersbord D7, als dat er dan nog altijd niet staat Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-09-2021 18:42:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Misschien ben ik wat snel geweest met mijn oordeel hierboven, want vandaag zaterdag 18 september 2021 ontving ik een antwoord van Carl Hanssens, de schepen van mobiliteit van Sint-Niklaas, op mijn e-mail van 14 september 2021. De schepen krijgt waarschijnlijk zeer veel e-mails, en kan ze niet alle dagen bijhouden ...

De schepen stuurt mijn e-mail door naar de politie en naar de mobiliteitsambtenaar van Sint-Niklaas, met de vraag om dat zeker na te zien.

Er is dus nog hoop dat toch minstens die B1-voorrangsbordjes op de fietspaden op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen zullen verwijderd worden.

Zoals hierboven gezegd wacht ik dus nog enkele weken ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-09-2021 07:31:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De verkeerslichten voor fietsers en voetgangers zijn conflictvrij geregeld op dit kruispunt. Conflicten van fietsers of voetgangers met gemotoriseerde voertuigen op de rijbaan zijn dus uitgesloten. Maar dat geeft aan fietsers geen vrijgeleide om zonder opletten verder te rijden.

Vooreerst moeten fietsers nog altijd voorrang verlenen aan overstekende voetgangers die gelijktijdig groen licht hebben. Verder moeten fietsers ook voorrang verlenen aan de andere fietsers die van rechts komen! En dat geldt natuurlijk voor alle bestuurders van rijwielen.

Als met deze regels geen rekening gehouden wordt, gebeuren er ongevallen zoals dit, gelezen in Het Nieuwsblad van donderdag 23 september 2021.



Tussen haakjes, bij dit ongeval is geen sprake van "zwakke weggebruikers". Er is immers geen motorvoertuig betrokken bij het ongeval!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-04-2022 19:19:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Sint-Niklaas lijkt te volharden in de boosheid Hihi ...

De voorrangsborden B1 (omgekeerde driehoeken) staan nog steeds foutief voor de voorrangsfietspaden op dit kruispunt.



Ze zijn dus nog altijd niet verwijderd, maar het overbodig verkeersbordD7 is er wel opnieuw bijgekomen. Vergelijk met de foto hier.

Het verkeersbord D7 moet immers niet staan op het einde van een fietspad Knipoog. Bovendien zouden fietsers dit verkeersbord verkeerd kunnen interpreteren, dat het betekent dat het tweerichtingsfietspad naar links verder loopt, wat niet het geval is!

Maar even verder in de richting van Temse, waar dat verkeersbord D7 wel zou moeten staan, daar staat het (nog altijd) niet.



Na elk kruispunt moet dit verkeersbord immers herhaald worden volgens artikel 10.5 van het reglement voor de wegbeheerder, en hier staat niets na dit kruispunt.

Zoals hierboven gezegd wacht ik al "enkele" weken na overleg met de Fietsersbond van Sint-Niklaas, maar die moeten het nog bespreken met hun schepen van mobiliteit ...

Geduld is een mooie deugd.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-10-2022 18:38:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Door de onderbreking van de viaduct in de Hoogkamerstraat gedurende enkele maanden is het kruispunt Hoogkamerstraat - Eigenlostraat - Houten Schoen - Hoge Heerweg op het grondgebied van Sint-Niklaas wat in de vergetelheid geraakt. Nu zijn die werken beëindigd en kunnen fietsers opnieuw langs de Hoogkamerstraat en dit kruispunt naar Sint-Niklaas rijden en terugkeren.

Het mogelijk voorrangsprobleem dat zich op dit kruispunt kan voordoen voor fietsers is vroeger al besproken met de schepen van mobiliteit van Sint-Niklaas en met de Fietsersbondafdeling van Sint-Niklaas. Er is zelfs ooit de mogelijkheid geopperd dat er iets aan zou gedaan worden, maar tot nu toe is er niets essentieel gewijzigd. Daarom heb ik op zaterdag 22 oktober 2022 deze e-mail verstuurd naar de schepen van mobiliteit van Sint-Niklaas, cc naar de Fietsersbondafdeling van Sint-Niklaas.
Citaat:
Voorrang?

Beste Schepen,

Nu de viaduct van de Hoogkamerstraat opnieuw geopend is, wil ik nog een laatste keer terugkomen op de verkeerstoestand op het kruispunt Hoogkamerstraat - Eigenlostraat - Houten Schoen - Hoge Heerweg.

Zo lang de verkeerslichten werken, is er niets aan de hand. De voorrangsborden op dat kruispunt zijn dan immers niet geldig (artikel 6.3 van de wegcode). Maar wanneer deze verkeerslichten uitvallen ontstaat daar een voorrangsprobleem.

De as Hoogkamerstraat - Houten Schoen wordt dan de voorrangsrichting, aangeduid met voorrangsborden B15 voor het kruispunt, tegenover de as Eigenlostraat - Hoge Heerweg, aangeduid met voorrangsbordenB1 voor het kruispunt. De fietspaden, die deel uitmaken van de openbare weg die met een voorrangsbord B15 gesignaleerd (de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen), zijn op het kruispunt aangeduid met de fietspadmarkering zoals dat moet volgens artikel 16 van de plaatsingsvoorwaarden. Dat om aan te duiden dat ook voorrang moet verleend worden aan de weggebruikers op dat fietspad, dat deel uitmaakt van die openbare weg met voorrangsborden B15.

Maar ... voor het kruispunt is telkens een voorrangsbord B1 op het fietspad geplaatst, waardoor ook de gebruikers van het fietspad op die plaats dan voorrang zullen moeten verlenen aan de bestuurders op de ... ondergeschikte weg.







Door deze voorrangsborden B1 op het fietspad zal een patstelling ontstaan op gebied van voorrang. Bestuurders op de rijbaan op de as Eigenlostraat - Hoge Heerweg zullen immers voorrang moeten verlenen aan alle bestuurders op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen, ook aan fietsers, terwijl de fietsers op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen op hun beurt voorrang zullen moeten verlenen aan alle bestuurders op de rijbaan van de as Eigenlostraat - Hoge Heerweg.
Bij een ongeval wordt dat waarschijnlijk een gedeelde schuld, aangezien dan niemand voorrang heeft verleend. Dat is in het nadeel van fietsers. Zonder die voorrangsborden B1 op het fietspad zou de voorrang van fietsers duidelijk zijn en buiten discussie staan op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen.
Die voorrangsborden B1 horen daar niet te staan.

Op de as Eigenlostraat - Hoge Heerweg staan de voorrangsborden B1 uiteraard wel op hun plaats voor het kruispunt op het fietspad.





Als de verkeerslichten niet werken is het duidelijk dat fietsers hier voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de rijbaan van de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen.


Nog een tweede opmerking, die niets met het voorgaande te maken heeft:
Rijrichting Temse staat een verkeersbordD7 voor het kruispunt.



Dat verkeersbord mag daar staan, maar het is zinloos. Het duidt het begin aan van een fietspad en het staat op het einde ervan. Het is bovendien slechts geldig tot ... het volgende kruispunt, terwijl het vlak voor een kruispunt staat. Het fietspad eindigt een tweetal meters na dit verkeersbord.
Daarom moet trouwens dit verkeersbord na elk kruispunt herhaald worden, zoals bepaald in artikel 10.4 van de plaatsingsvoorwaarden, wat hier ook gedaan is aan de overkant van dit kruispunt.
Maar even verder richting Temse, is dit verkeersbord niet herhaald na het kruispunt aan "e5 mode".



Ik hoop u hiermee van dienst te zijn.

Met vriendelijke groeten,
...

Hier ga ik het bij laten. Als hierna nog niets wijzigt mag voor mijn part de toestand blijven zoals hij nu is, mogelijk tot iemand anders deze fouten inziet of tot er iets gebeurt waardoor iemand ondervindt dat de voorrangsregeling hier helemaal fout is aangeduid. Maar ik trek het mij niet meer aan.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-11-2022 20:17:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op vrijdag 4 november 2022 heb ik antwoord gekregen op bovenstaande e-mail naar Sint-Niklaas, van de mobiliteitsadviseur van Sint-Niklaas. Persoonlijk vind ik dat ze er in Sint-Niklaas een rare redenering op na houden.

Ze hebben de voorrangsregeling bij het eventueel uitvallen van de verkeerslichten niet bekeken vanuit de reguliere situatie (waarbij de as Hoogkamerstraat – Houten Schoen de hoofdas is) maar voornamelijk vanuit de veiligheid voor de fietser.
Ze verklaren dit nader door toe te geven dat de voorrang voor de fietsers ingeperkt wordt bij het uitvallen van de verkeerslichten. Dat is bewust gedaan omdat dit kruispunt heel wat vrachtverkeer moet slikken. De fietser moet hier dus erg op zijn hoede zijn en het gaat er voornamelijk om fietsers te sensibiliseren en bewust te maken van hun kwetsbaarheid.
Ze wensen deze borden zeker te behouden ...


In Sint-Niklaas gebruiken ze dus voorrangsborden waarvoor ze niet dienen. Voorrangsborden dienen om voorrang aan te duiden, niet om fietsers te sensibiliseren of bewust te maken van hun kwetsbaarheid. Dit is in feite een overtreding van artikel 1.1 van de plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens, het reglement voor de wegbeheerder. Daarin staat letterlijk Lees :
Citaat:
1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.

Met de plaatsing van deze voorrangsborden B1 zijn ze in Sint-Niklaas in overtreding met nog een artikel van dit reglement voor de wegbeheerder, namelijk met artikel 8.1.2° Lees :
Citaat:
Artikel 8. Verkeersborden betreffende de voorrang

8.1. Verkeersbord B1. Voorrang verlenen.


Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van de plaats waar de bestuurders voorrang moeten verlenen.
...
Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien terzelfdertijd het verkeersbord B9 of B15 wordt geplaatst op de openbare weg of op de rijbaan die gevolgd wordt door de bestuurders aan wie voorrang moet verleend worden.
B9 B15
...

Op de openbare weg die gevolgd wordt door de bestuurders aan wie door fietsers voorrang moet verleend worden, staat noch een B9, noch een B15, maar wel een ... B1.

Maar ... bij dit artikel 8.1.2° staat ook deze uitzondering:
Citaat:
...
De verkeersborden B9 of B15 moeten evenwel niet geplaatst worden:
...
c) Indien het verkeersbord B1 alleen betrekking heeft op fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
...

En dat is hier wel het geval ... Triest ...

Er bestaan wel de onderborden M1 en M8 om aan te duiden dat een verkeersbord B1 enkel betrekking heeft op fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, maar het gebruik daarvan is niet echt verplicht volgens artikel 67.4.2° van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
67.4.2° Een onderbord van het model M1 of M8 bedoeld in artikel 65.2. mag de verkeersborden B1 en B5 aanvullen wanneer die verkeersborden alleen betrekking hebben op de fietsers of op fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

Daar zijn we ook niet veel mee.

Zoals de voorrangsborden er nu staan werken ze wel in het nadeel van fietsers bij een ongeval, zoals ik in bovenstaande e-mail uitgelegd heb. Bovendien werken ze verwarrend, niet alleen voor fietsers maar mogelijk ook voor alle andere weggebruikers. De combinatie van een omgekeerde driehoek (geen voorrang) en een doorgetrokken fietspad (wel voorrang) geeft een tegenstrijdige boodschap met twijfelende en onzekere fietsers als gevolg. Sommige fietsers zullen de "geen voorrang" zien, andere fietser zullen de "wel voorrang" zien. Ik twijfel eraan of dit de veiligheid van fietsers ten goede komt, en ik vraag mij af of dat helpt om fietsers nog meer bewust te maken van hun kwetsbaarheid.

Ik ben niet direct zinnens daar nog op te reageren, maar ik laat het over aan de beslissing na bespreking op onze volgende vergadering op maandag 7 november 2022.


Aanpassing op 07-11-2022: Reglementen nog wat aangevuld met uitzondering c en artikel 67.4.2°.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-11-2022 09:20:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze kernvergadering van 7 november 2022 hebben we beslist om over deze zaak raad te vragen aan verkeerskundige Erik Caelen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-01-2023 15:18:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Reeds op 11 november 2022 antwoordt Erik Caelen dat dit inderdaad een probleem is met de voorrangsregeling, en dat dit niet strookt met dienstorder 2017-06 van AWV.

In dat dienstorder staan enkele tekeningen van kruispunten met verkeerslichten en fietspaden, die ook ik vroeger al voorgelegd heb aan de stad Sint-Niklaas. Ik heb nog een laatste poging ondernomen met de volgende e-mail op 20 november 2022 naar de verschillende diensten van Sint-Niklaas, en ook naar de Fietsersbond van Sint-Niklaas.
Citaat:
Beste,

Het is prijzenswaardig om fietsers te sensibiliseren en bewust te maken van hun kwetsbaarheid, maar is het aanbrengen van tegenstrijdige verkeersaanduidingen daarvoor een aangewezen middel?
De voorrang van fietsers wordt namelijk niet "ingeperkt" maar wel volledig weg genomen door het voorrangsbord B1 op de doorlopende fietspaden die de voorrangsweg volgen op het kruispunt.

Een dergelijke voorrangsaanduiding is niet in overeenstemming met het Advies van Fietsberaad van 27 september 2017 over "Fietsoversteekmarkeringen op Kruispunten" waarin de volgende voorbeelden staan, zowel voor eenrichtings- als voor tweerichtingsfietspaden. Dezelfde voorbeelden staan in het Dienstorder MOW/AWV/2017/6 van 19 juli 2017 van AWV.




Ik hoop natuurlijk dat daar nooit een aanrijding gebeurt bij niet werkende verkeerslichten, want beide bestuurders zullen dan de voorrang niet gerespecteerd hebben. Dat zal dus altijd in het nadeel uitvallen van de bestuurder die het fietspad volgt.

Ik wil enkel de aandacht trekken op dit mogelijk probleem en ik kom hier verder niet meer op terug, want ik ben ervan overtuigd dat elke wegbeheerder zijn wegen zo duidelijk en zo veilig mogelijk wil inrichten.

Met vriendelijke groeten,
...

Hier laat ik het bij, en de stad Sint-Niklaas heeft ook niet meer gereageerd.

Maar op 15 december 2022 liet Fietsersbond Sint-Niklaas weten dat ze ook niet kunnen akkoord gaan met deze "voorrangsregeling" en met de houding van de stad Sint-Niklaas hierover. Ze zullen daarover spreken met de stad in februari 2023.

Er kan dus toch nog een vervolg komen ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Buiten Temse

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005