Het is nu 28-03-2024 22:27:52
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De zones 30 in Temse ...

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-07-2021 10:51:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is iets later dan aanvankelijk aangekondigd, maar nu komt er toch eindelijk een einde aan de versnipperde zones 30 in Temse. Vanaf maandag 5 juli 2021 wordt een groot deel van de bebouwde kom van Temse een aaneengesloten zone 30. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van donderdag 1 juli 2021 (klik om te vergroten).



Het staat ook op de website van die krant en op Editietemse te lezen.

Op enkele plaatsen staat een verwittiging, zoals bijvoorbeeld in de Gasthuisstraat.



Maar eigenlijk was hier al veel langer een zone 30, die door heel wat automobilisten genegeerd werd. Daarom ben ik benieuwd, hoe deze nieuwe grote zone 30 zal gerespecteerd worden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2021 19:49:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Natuurlijk is er wat tegenstand tegen het invoeren van de zone 30 in het centrum van Temse, door autobestuurders die hun "vrijheid" beknot zien, hun behandeld voelen als kleuters, of om nog een andere rare reden. Het doet mij wat denken aan de tijd van het invoeren van de draagplicht van de veiligheidsgordel.

Met allerlei onzinnige redenen trachten sommige automobilisten elkaar te overtuigen van het "gevaar" van een zone 30 (ik moet voortdurend naar mijn kilometerteller kijken, en kan dus de weg niet in het oog houden), de "milieuschade" van een zone 30 (mijn auto stoot veel meer schadelijke stoffen uit bij 30 km/u en verbruikt veel meer), de "schade" aan de auto (mijn auto is gemaakt om sneller te rijden, trage snelheden zijn niet goed voor de motor), volgens sommigen is deze trage snelheid zelfs "onnatuurlijk" voor de mens, alsof wij gemaakt zijn om ons tegen een snelheid van minstens 50 km/u voort te bewegen Hihi, enzovoort.

De werkelijkheid is natuurlijk helemaal anders. Lees maar waarom bijvoorbeeld Sint-Niklaas kiest voor een zone 30 in het centrum, uit Het Nieuwsblad van dinsdag 31 augustus 2021 (klik om te vergroten).



En hoe Sint-Niklaas het aanpakt om zeker te zijn dat geen enkele automobilist "van niets weet", ook uit Het Nieuwsblad van dinsdag 31 augustus 2021 (klik om te vergroten).



Ook deze commentaar staat in dezelfde krant. Al te vaak wordt getracht met lapmiddelen voor verkeersveiligheid te zorgen, maar dat werkt niet! (Klik om te vergroten).



In De Standaard van maandag 30 augustus 2021 stond dan weer deze column, hoe fietsers zich moeten uitdossen om "veilig" te zijn, en andere wetenswaardigheden die we aan snelle auto's hebben te danken (klik om te vergroten).



Allemaal interessante lectuur voor "zone 30 ontkenners". Maar het zal niet helpen, vrees ik. Er zullen andere argumenten moeten gebruikt worden om hen te "overtuigen" Triest ...


Aanpassing op 06-02-2024: Onnodige komma verwijderd.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-02-2024 14:01:24; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-10-2021 19:33:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De nieuwe regeling van de zone 30 in Temse centrum stond ook in het september-2021-nummer van Info Temse (klik om te vergroten).



Toch is (en blijft!) men in de gemeente Temse nog altijd zeer auto-gericht en blijft men autodenken. Lees de verwittiging op het einde:
Citaat:
Let dus goed op je snelheid als je met de wagen het centrum binnenrijdt!

Mag je dan harder rijden dan 30km/u met een fiets, een bromfiets een speed pedelec of een motor?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-10-2021 19:42:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vanaf november 2021 wordt de zone 30 ook in Steendorp ingevoerd. Lees daarover meer bij Steendorp op dit forum.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-03-2022 19:05:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De "coalitie van 30" wil zoveel mogelijk steden en gemeenten overtuigen om van de hele bebouwde kom een zone 30 te maken. Zone 30 in de bebouwde kom moet de norm worden!

De stad Leuven heeft het initiatief genomen en ondertussen telt de coalitie van 30 momenteel (einde maart 2022) 31 leden. Je kunt ze allemaal op deze kaart vinden. De leden zijn niet allemaal steden en gemeenten. Ook bijvoorbeeld Fietsberaad Vlaanderen, de Fietsersbond, de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, de Voetgangersbeweging, ... zijn leden van de coalitie van 30.

In onze omgeving zijn de gemeente Beveren en de stad Sint-Niklaas lid van de coalitie van 30.



Nu al een groot gedeelte van de bebouwde kommen van Temse zone 30 geworden zijn, of binnenkort zone 30 worden, zou misschien ook de gemeente Temse lid kunnen worden van de coalitie 30? Wie weet, sluiten we dan aan met onze Fietsersbondafdeling?

Meer over de coalitie van 30 lees je hier.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-06-2023 15:41:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De zone 30 is uitgebreid!

Sinds februari 2023 is de hele Sint-Amelbergalaan aangesloten bij de zone 30. Aanvankelijk, en volgens de oorspronkelijke planning, begon de zone 30 in de Sint-Amelbergalaan ongeveer ter hoogte van de inrit van het warenhuis Action.



Maar sinds februari 2023 is dat vanaf het kruispunt met Cauwerburg!



Ik hoop dat het voor alle automobilisten duidelijk is dat de zone 30 hier begint met die opgeschoten haag Knipoog ..

Naar het schijnt is die zone 30 tot hier vergroot, omdat een bewoner de gemeente Temse in gebreke zou gesteld hebben ...

Ik denk dat wij als afdeling van de Fietsersbond veel te braaf zijn Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-02-2024 14:46:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Na de uitbreiding van de zone 30 in de Sint-Amelbergalaan, is de zone 30 ook nog uitgebreid in de Hoogkamerstraat.

Als je van de N16 komt, begint de zone 30 in de Hoogkamerstraat nu juist voor het kruispunt met de Roeland Lefèvrestraat.



Dat is logisch, want vanaf hier kunnen fietsers de rijbaan oversteken tussen de zijstraten van de Hoogkamerstraat en het tweerichtingsfietspad. De zone 30 vanaf hier laten beginnen is dus veiliger voor fietsers.

In de andere rijrichting eindigt de zone 30 nu vanzelfsprekend juist na het kruispunt met de Roeland Lefèvrestraat.



Aanvankelijk was dat anders. Dan begon de zone 30 pas veel dichter tegen het "Luizemarktje", juist na de 'zig-zag wegversmalling', op de plaats waar nu nog de "30" op het wegdek geschilderd staat.



Het zone 30 verkeersbord F4a hing toen onder dit voorrangsbord B15. Dat kun je op deze oudere foto nog zien in de verte, als je hem vergroot (door erop te klikken).



Ook in de Hoogkamerstraat kan de zone 30 dus vergroot worden. Alleen in de Gasthuisstraat lijkt dat een probleem te vormen ... Triest
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005