Het is nu 18-04-2024 23:42:36
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De Wegcode voor Fietsers.

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-07-2021 14:05:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zouden automobilisten in Temse geleerd hebben om niet meer te dicht tegen kruispunten te parkeren? De paaltjes die er stonden, om te beletten dicht bij het kruispunt te parkeren, zijn opnieuw verwijderd. Je kunt de plaatsen nog wel zien waar ze gestaan hebben, op het kruispunt van de Volksplaats (Vooruitgangstraat - Nijverheidstraat) met de Verbindingsstraat, ...



... en op het kruispunt van de Volksplaats met de Nijverheidstraat.



Vergelijk met de foto's hierboven.

Zouden ze verwijderd zijn omdat ze een hindernis op de rijbaan waren, die het verkeer, zeker voor fietsers onveilig kunnen maken? De plaatsing van die paaltjes was dus in feite een overtreding van artikel 7.3 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-08-2021 10:26:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Zouden automobilisten in Temse geleerd hebben om niet meer te dicht tegen kruispunten te parkeren? De paaltjes die er stonden, om te beletten dicht bij het kruispunt te parkeren, zijn opnieuw verwijderd. ...
(Zie hierboven.)

Neen, de automobilisten hebben het niet geleerd, want de paaltjes staan er terug Hihi. Zowel op het kruispunt van de Volksplaats (Vooruitgangstraat - Nijverheidstraat) met de Verbindingsstraat, ...



... als op het kruispunt van de Volksplaats met de Nijverheidstraat.



Ze vormen dus toch geen hindernis op de rijbaan ...

Het paaldorp Temse ... Knipoog
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-12-2021 21:13:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog een overbodig verkeersbord

Zoals we hier op dit forum al opgemerkt hebben, worden nogal wat overbodige verkeersborden geplaatst.

Bij wegenwerken zien we dikwijls deze totaal overbodige combinatie van verkeersborden.



Het verbodsbordC11 met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" is totaal overbodig naast het verbodsbordC3 met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer".

Het verbodsbord C3 betekent immers "Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder", dus ook verboden voor fietsers en andere rijwielen, maar het onderbord "plaatselijk verkeer" betekent volgens artikel 2.47 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
2.47. "Plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening": de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

Fietsers (en gelijkgestelden) zijn dus inbegrepen in de uitzondering zodat er geen apart verbodsbord nodig is met het verbod en de uitzondering voor bestuurders van rijwielen.

Tenzij men uitdrukkelijk de plaatselijke toegang zou willen toelaten aan rijwielen die breder zijn dan 1 meter, maar dan nog wordt die toegang verboden door het verbodsbord C3.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-01-2022 10:04:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In de weekendbijlage Check van Het Nieuwsblad van zaterdag 15 januari 2022 staat deze interessante fietsquiz (klik om te vergroten).



Er zijn 10 vragen en de helemaal juiste antwoorden staan ondersteboven ernaast. Bij elk antwoord wordt zelfs wat toelichting gegeven.

Als je de vragen wil beantwoorden, lees dan elke mogelijkheid goed, alvorens je het juiste antwoord aanduidt! Het zit soms in details.

Zoals bij de inleiding staat, zou elke fietser toch zeker zeven juiste antwoorden moeten kunnen geven op deze tien vragen. Eigenlijk zijn deze vragen zo eenvoudig, dat je geen enkele fout zou mogen maken, tenzij misschien op vraag 10, omdat dat een vraag is over verzekeringen en niet over de wegcode.

Je kunt de quiz ook online uitvoeren. Je krijgt dezelfde vragen, maar in een andere volgorde.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-01-2022 18:20:39    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De Britten hebben het door hoe het verkeer moet georganiseerd worden. Hun wegcode wordt gewijzigd op 29 januari 2022!

Er komt een hierarchie op gebied van verantwoordelijkheid tussen weggebruikers naargelang de grootte van je voertuig en het leed dat je kunt veroorzaken bij een ongeval, en een hierarchie op gebied van voorrang naargelang de kwetsbaarheid van de weggebruiker.



Hier lees je er alles over.

Het wordt strenger dan bijvoorbeeld onze reglementering over de richtingsveranderingen van artikel 19 van het verkeersreglement. Een bestuurder die bij ons van richting verandert moet bijvoorbeeld voorrang verlenen aan bestuurders en aan voetgangers die andere delen van dezelfde openbare weg volgen. In Groot-Brittannië moet je voorrang verlenen aan iedereen die niet afslaat.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

OlivierN





Geregistreerd op: 05 Feb 2022
Berichten: 2

     
Bericht Geplaatst: 19-02-2022 17:02:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Beste Jozef Van Breuseghem,

Graag wens ik u te bedanken voor uw uitstekende document "fietsen, borden en regels." Het is duidelijk dat u hier veel moeite in hebt gestoken en dat wordt zeer zeker geapprecieerd. Het lezen ervan is dan ook zeer leerrijk geweest, zeker de gevolgen van het weglaten van de onderbroken evenwijdige lijnen op bepaalde kruispunten en de juridische consequenties daarvan vond ik heel boeiend.

Met vriendelijke groet en erg bedankt voor uw tijd,
Olivier
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-08-2022 10:36:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dat de wegcode ook telt voor fietsers blijkt uit deze artikels uit Het Nieuwsblad van donderdag 4 augustus 2022 (klik om te vergroten).





Er zijn dus nog heel wat fietsers die onze 'Wegcode voor Fietsers in Mensentaal' niet kennen Hihi.

De drie meest beboete overtredingen zijn in volgorde:
  1. Geen of slechte verlichting.
  2. Negeren van verkeerslichten.
  3. Gebruik van mobieltje achter het stuur.

Persoonlijk heb ik wel de indruk, dat er tegenwoordig meer fietsers al rijdend met hun GSM bezig zijn, dan dat ze zonder licht rijden in het donker. Maar waarschijnlijk wordt er meer gecontroleerd op fietsverlichting, en is het niet zo eenvoudig om het gebruik van de GSM te beboeten.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-08-2022 18:22:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens 'Temse tussen de Torens' op 27-28 augustus 2022, een feest op de Markt, was de rijbaan rond de Markt vanaf de vroege namiddag afgesloten voor alle bestuurders, volgens de aangebrachte verkeersborden zoals op deze toegang naar de Markt vanaf de Oeverstraat.



C3: "Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder."

Maar toch mochten fietsers verder rijden, voorbij de C3.

Alweer een voorbeeld van:
  • Onduidelijkheid voor fietsers.
  • Een verkeersbord waarmee fietsers geen rekening moeten houden.

Het zou nochtans gemakkelijk opgelost kunnen worden met bijvoorbeeld een onderbordje M12 erbij te plaatsen.

Als je vanaf de Wilfordkaai naar de Markt fietste was het nog anders.

Ter hoogte van het 'Palingshuis' mocht je verder fietsen. Daar was immers "uitgezonderd plaatselijk verkeer" bij geschreven.



Maar even verder, ter hoogte van de gewezen 'Bloemmolens van Temse', mocht je wettelijk niet meer verder rijden. Afstappen dus en te voet verder met de fiets aan de hand.



En juist aan de Markt mocht je dan toch weer verder fietsen. Daar was weer "uitgezonderd plaatselijk verkeer" bij geschreven.



Ik zoek nog altijd naar een logische manier om in Temse te weten te komen wanneer fietsers met een verkeersbord moeten rekening houden en wanneer niet Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 29-08-2022 12:34:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

het is duidelijk dat hier veel te slordig wordt omgesprongen met verkeersborden. Onkunde, luiheid, onverschilligheid?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-09-2022 07:42:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 1 oktober 2022 wijzigt er heel wat in de wegcode, ook voor fietsers. Dit stond hierover te lezen in Het Nieuwsblad van maandag 19 september 2022 (klik om te vergroten).



Je vindt het artikel ook op de website van deze krant. Op de website van Het Laatste Nieuws staat eveneens een artikel.

Alle wijzigingen staan in het Staatsblad van donderdag 15 september 2022. Zoals het hoort staan ze daar artikel per artikel afgedrukt, maar er staan ook twee samenvattingen afgedrukt, een korte en een langere samenvatting. Dit is de tekst van de korte samenvatting van de wijzigingen.
Citaat:
Het ontwerp heeft verschillende doelstellingen. In de wegcode wordt ondermeer verduidelijkt dat het opladen van de batterij van een elektrisch of een hybride elektrisch voertuig wordt beschouwd als parkeren. Daarnaast wordt aan velomobielen en ligfietsen, die ook gedefinieerd worden, omwille van hun specifieke kenmerken, in het bijzonder hun geringe hoogte, een meer aangepaste plaats op de openbare weg toegekend. De structuur van het artikel dat de plaats van voetgangers op de openbare weg bepaalt, wordt aangepast. Het gebruik van bijkomende zijdelingse oranjegele signalisatiemiddelen voor rijwielen wordt toegelaten. Speed pedelecs worden ook toegelaten tot delen van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D9. Een nieuw verkeersbord laat toe om op eenzelfde parkeerplaats het parkeren afwisselend in de tijd voor te behouden voor verschillende categorieën van voertuigen. Het toepassingsgebied van de verkeersborden B22 en B23 wordt uitgebreid tot speed pedelecs en deze verkeersborden mogen ook worden gecombineerd met de bijzondere verkeerslichten voor voertuigen van het openbaar vervoer. Het verkeersbord C23 wordt aangepast zodat het betrekking heeft op de maximaal toegelaten massa, de verkeersborden die het gebruik van de cruise control verbieden, worden opgeheven, een gevaarsbord dat bestuurders attent maakt op een file wordt geďntroduceerd en het verkeersbord dat het einde van een fietsstraat aanduidt wordt opnieuw toegevoegd. Markeringen die de middenrijbaan aanduiden gevormd door twee evenwijdige witte onderbroken strepen aan weerszijden van de rijbaan alsook de daaraan gekoppelde verkeersregels, worden in de wegcode geďntroduceerd. De definities van de middenrijbaan, de zijdelingse strook en de parkeerstrook worden toegevoegd zodat het duidelijk wordt wat daarmee precies bedoeld wordt. Het woord “parkeerzone” wordt waar nodig vervangen door het woord “parkeerstrook” en het toepassingsgebied van de dambordmarkering wordt uitgebreid tot overwegen. Tot slot wordt het koninklijk besluit betreffende het rijbewijs aangepast om de mogelijke interpretatiemarge met betrekking tot de rijbewijsvereisten voor het besturen van folkloristische voertuigen weg te nemen.

Het spreekt vanzelf, dat dit alweer een hele aanpassing vergt aan onze eigen Wegcode voor Fietsers Knipoog.

In dit artikel op de website van Het Nieuwsblad kun je al een reactie lezen van de Fietsersbond, die niet zo gelukkig is met de nieuwe "middenrijbaan". Dit concept zou niet zo veilig zijn voor fietsers dan wordt voorgesteld. Testen hebben dat uitgewezen. Dit systeem is zeker af te raden op wegen met veel of met snel verkeer.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-09-2022 08:24:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zelfs al worden ook fietsers beboet, toch stijgt het GSM-gebruik op de fiets jaar na jaar. Dit stond te lezen in de gratis zondagskrant de Zondag van 25 september 2022 (klik om te vergroten).



Het verkeersreglement telt natuurlijk voor iedereen, en dat verbiedt het gebruik van een smartphone voor elke bestuurder in artikel 8.4 Lees:
Citaat:
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is.


Wat een voertuig is dat stilstaat of parkeert, staat in de artikels 2.22 en 2.23 van het verkeersreglement Lees:
Citaat:
2.22. "Stilstaand voertuig": een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
2.23. "Geparkeerd voertuig": een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

Als je bijvoorbeeld op de rijbaan of op het fietspad voor een rood licht staat, of voor een gesloten overweg en je blijft op de fiets zitten, dan blijf je een bestuurder en staat je voertuig niet stil in de betekenis van het verkeersreglement. Stilstaan of parkeren gebeurt immers niet midden op de rijbaan of op het fietspad, zie artikel 23 van het verkeersreglement over het stilstaan en parkeren.
Dan mag je dus evenmin gebruik maken van je smartphone.

Vooral de jeugd gebruikt de GSM op de fiets, en dat zijn de toekomstige automobilisten Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-10-2022 18:06:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 1 oktober 2022 heeft de wegcode een aantal wijzigingen ondergaan en toevoegingen gekregen, waarvan enkele betrekking hebben op fietsers of op rijwielen in het algemeen.

Zo is het volgens artikel 29 van het verkeersreglement verboden om andere lichten te gebruiken dan die welke het verkeersreglement voorschrijft of voorziet. Voor bereden rijwielen voorziet het verkeersreglement met artikel 30.3 enkel vooraan een wit of geel licht, en achteraan een rood licht. Andere lichten zijn dus verboden.

Maar sinds 2 oktober 2022 is bij de technische voorschriften van het verkeersreglement een artikel 82.1.5 toegevoegd, waarin staat Lees :
Citaat:
82.1.5. Rijwielen mogen bijkomend voorzien zijn van gele of oranje laterale signalisatiemiddelen.

Dit gaat over signalisatie op de zijkant van rijwielen en omdat er "signalisatiemiddelen" staat, kan dit zowel betrekking hebben op lichten als op reflectoren.

Misschien opent dat de mogelijkheid om zijdelingse richtingaanwijzers van gele of oranje kleur op fietsers toe te laten?



Heel duidelijk of expliciet is de wetgeving hierover niet, maar het kan zo wel geďnterpreteerd worden. Een richtingaanwijzer is wel degelijk een signalisatiemiddel.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-10-2022 18:59:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Speed pedelecs kunnen sinds 1 oktober 2022 op fietspaden rijden die aangeduid zijn met het verkeersbord D9. Ook dat is gewijzigd in het verkeersreglement, vroeger was dat verboden.


  • Wanneer de maximum toegelaten snelheid op de rijbaan niet hoger is dan 50 km/u, dan hebben de bestuurders van speed pedelecs de keuze: ofwel rijden ze op de rijbaan, ofwel op het fietspad dat is aangeduid met een D9.

  • Wanneer de maximum toegelaten snelheid op de rijbaan hoger is dan 50 km/u, dan zijn de bestuurders van speed pedelecs verplicht het fietspad te volgen dat is aangeduid met een D9.

Een onderbord kan deze regels wijzigen.
  • Met een onderbord M15 is het voor bestuurders van speed pedelecs altijd verboden om op het fietspad D9 te rijden, zelfs wanneer de maximum toegelaten snelheid op de rijbaan hoger is dan 50 km/u.

  • Met een onderbord M13 daarentegen, is het voor bestuurders van speed pedelecs altijd verplicht om op het fietspad D9 te rijden, zelfs wanneer de maximum toegelaten snelheid op de rijbaan niet hoger is dan 50 km/u.

Van de bestuurders van speed pedelecs wordt natuurlijk verwacht dat ze hun snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Bij heel wat fietspaden D9 is de scheiding tussen fietspad en voetpad niet zo duidelijk als het reglementair zou moeten. Dikwijls is het voetpad zelfs zo goed als onbestaande. Het is dan zeker niet aangewezen om daar met snelheden tot 45 km/u te rijden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-10-2022 17:47:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog iets dat gewijzigd is sinds 1 oktober 2022.
Nu mag je ook met een speed pedelec het rode verkeerslicht voorbij rijden, als dat is voorzien van een verkeersbord B22 of B23.

Bij een B22 mag dat om naar rechts af te slaan, bij een B23 om rechtdoor te rijden. Vanzelfsprekend moet je hierbij nog altijd voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers die voorbij het groene verkeerslicht gaan of rijden.

Het was inderdaad nogal raar om dat niet toe te laten aan bestuurders van een speed pedelec, terwijl ze wel op het fietspad mogen rijden. Voorheen stonden ze dus voor het rode verkeerslicht reglementair altijd in de weg voor fietsers die er wel voorbij mochten rijden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-10-2022 18:56:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is een nieuwigheid in de wegcode sinds 1 oktober 2022: De middenrijbaan en de zijdelingse stroken. Ze horen bij elkaar.



De middenrijbaan is van de twee zijdelingse stroken gescheiden door een wegmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen die bestaan uit telkens twee paar korte trekken.
Volgens het verkeersreglement staan die wegmarkeringen op de rijbaan, en bakenen die de denkbeeldige randen af van de middenrijbaan. Ik vind dat een nogal eigenaardige, dubbelzinnige verklaring in het artikel 75.3 Lees :
Citaat:
75.3. Markeringen die de middenrijbaan aanduiden.

Twee evenwijdige witte onderbroken strepen aan weerszijden van de rijbaan die bestaan uit telkens twee paar korte trekken, bakenen de denkbeeldige randen van de middenrijbaan af.


De middenrijbaan staat ter beschikking van alle bestuurders. De zijdelingse stroken niet. Hun gebruik is beperkt.

Als er geen betere plaats voor hen voorzien is, moeten voetgangers de linkse zijdelingse strook gebruiken. Alleen om veiligheidsredenen mogen ze ook de rechtse zijdelingse strook volgen.

Bestuurders van rijwielen, van bromfietsen klasse A, van speed pedelecs, van niet ingespannen trek-, last- of rijdieren of begeleiders van vee hebben de toelating om de rechtse zijdelingse strook te gebruiken op voorwaarde dat ze voorrang verlenen aan voetgangers die zich op deze zijdelingse strook bevinden.

De zijdelingse strook is verboden voor alle andere bestuurders, behalve als ze een andere bestuurder willen inhalen of kruisen en als dat kan gebeuren zonder de weggebruikers op de zijdelingse strook in gevaar te brengen.

Je mag niet parkeren op de zijdelingse stroken, erop stilstaan mag wel.

De zijdelingse stroken lijken wat op fietssuggestiestroken, maar de zijdelingse strook is gereglementeerd in het verkeersreglement, en je mag er niet zomaar op rijden met een motorvoertuig.

Het is de bedoeling om deze wegmarkering te gebruiken op landelijke wegen zonder fietspaden. Maar of dat zal bijdragen tot de veiligheid van fietsers op deze wegen, valt nog af te wachten ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005