Het is nu 29-03-2024 10:07:55
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Herinrichting kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat

    -> Temse - Wilfordkaai Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-12-2021 08:38:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Misschien kan de beloofde fietszone in 2022 aan al dat knoeiwerk op de Wilfordkaai ter hoogte van de Temsica wat verhelpen, maar ook dan moet het gemeentebestuur willen luisteren.

De voorwaarde is, dat deze fietszone uitgebreid wordt op de Wilfordkaai tot voorbij de Temsica, tot even voorbij de plaats waar de "fietsgeleiding" naast het zebrapad zal komen.

Fietsers mogen dan zonder problemen de helft van de rijbaan gebruiken als ze richting Rik De Rycklaan rijden. Al het gemotoriseerd verkeer is verplicht achter fietsers te blijven in een fietszone. Waar het tweerichtigsfietspad begint, links van die rijbaan, kunnen fietsers dan helemaal op de linkerkant van die rechterhelft rijden en naar links afslaan naar het tweerichtingsfietspad. Als er tegenliggers komen op de andere helft van de rijbaan, moeten fietsers even wachten om hen voorrang te verlenen. Dat wachten mag echter niet gebeuren op het zebrapad (artikel 40.5 van het verkeersreglement). Alle achteropkomend gemotoriseerd verkeer moet dan eveneens wachten achter de fietsers.

De "fietsgeleiding", die op zichzelf al niets betekent, dient dan ook geen enkel doel meer en moet verwijderd worden om alle misverstanden te voorkomen. Het is wel jammer dat deze "fietsgeleiding" er veel eerder zal aangebracht worden, dan de fietszone zal ingericht worden. Fietsers zullen bijgevolg een tijd met deze wegmarkering geconfronteerd worden.

Het oprijden van het tweerichtingsfietspad, onder een hoek van 90°, blijft een onopgeloste flater.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-12-2021 20:36:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze fietsactie van 4 december 2021 hebben we beslist om het bovenstaande mede te delen aan het schepencollege. Daarom is volgende e-mail op 6 december 2021 verstuurd naar het schepencollege van Temse.
Citaat:
Geachte burgemeester,
Geachte schepenen,

Fietsersbond Temse is wat teleurgesteld over het antwoord van het College, geformuleerd in het bericht YB/581.1/21/VC 21_19 oktober 2021/CBS 25 oktober 2021 van 8/11/2021, op onze voorstellen en aanbevelingen in verband met de heraanleg van de Wilfordkaai, in onze mail van 17 oktober 2021.

Maar nu in het centrum van Temse een fietszone gepland is, zien we een nieuwe mogelijkheid om het fietsersprobleem ter hoogte van de Temsica op te lossen.

Het volstaat om de fietszone op de Wilfordkaai te laten doorlopen tot even voorbij het zebrapad dat er volgens plan zal komen ter hoogte van de Temsica.
  • Fietsers die de Wilfordkaai volgen richting Rik De Rycklaan, mogen in de fietszone niet ingehaald worden door motorvoertuigen. Vanaf het kruispunt met de Consciencestraat moeten deze fietsers dan enkel rekening houden met tegemoetkomende motorvoertuigen om het tweerichtingsfietspad te bereiken. Fietsers kunnen dus links van hun rijbaanhelft blijven rijden, en als er geen tegenliggers (meer) zijn, schuin naar het tweerichtingsfietspad rijden zoals voorheen.

  • Fietsers die uit de Consciencestraat komen en naar links afslaan, richting Rik De Rycklaan, moeten eerst voorrang verlenen aan alle bestuurders die de Wilfordkaai volgen. Maar eenmaal afgeslagen kunnen deze fietsers dezelfde rijbeweging uitvoeren om het tweerichtingsfietspad te bereiken.

De signalisatie van het begin van het tweerichtingsfietspad moet dan wel duidelijk zichtbaar aangebracht worden voor fietsers die richting Rik De Rycklaan rijden.
De dwarse fietsgeleiding naast het zebrapad ter hoogte van de Temsica dient dan tot niets meer in deze fietszone, kan enkel voor verwarring en onduidelijkheid zorgen, en hoeft niet aangebracht te worden.

Fietsersbond Temse hoopt dat met dit voorstel rekening wordt gehouden.

Met vriendelijke groeten,
...

Alweer op hoop van zegen ...


(Aanpassing op 22-12-2012: Typefoutje verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-12-2021 20:13:13; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-12-2021 21:29:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ondertussen zijn op de Wilfordkaai enkele verkeerstekens voor fietsers bijgeplaatst.

Komende van de Rik De Rycklaan of vanuit het fietstunnelke, begint ongeveer onder de Scheldebrug een echt fietspad, aangeduid met het verkeersbord D9.



Het fietspad mag dus niet gebruikt worden door bromfietsen klasse B of door speed pedelecs. Het is een tweerichtingsfietspad, maar aan het verkeersbord kun je dat niet zien.

In de andere richting, naar de Rik De Rycklaan of naar het fietstunnelke, blijft het (voorlopig nog altijd) een pad voorbehouden voor fietsers en voetgangers.



Hier moeten dus ook bromfietsers klasse A het fietspad verlaten en op de rijbaan van de Rik De Rycklaan rijden.

Het tweerichtingsfietspad dat onder de Scheldebrug begint, is (nog) niet aangeduid waar het begint aan zijn ander uiteinde, ter hoogte van de Temsica, zoals we dat gevraagd hebben met onze e-mail hierboven. Maar daar staat wel al een ander verkeersbord voor fietsers.



Bestuurders van rijwielen mogen dus helemaal niet meer verder rijden vanaf de Temsica richting Scheldebrug! een verbodsbord is immers geldig als het rechts van je staat. Bromfietsers en bestuurders van speed pedelecs mogen wel verder.

Zou men dat menen? Of kent men de betekenis niet van dit verbodsbord?

Op het fietspad zelf, ter hoogte van de Temsica, staat nog zo een verbodsbord voor fietsers, zo goed als onzichtbaar als je daar komt aanfietsen.



Het is duidelijk de bedoeling dat je hier het fietspad niet naar links zou verlaten. Dat is ook niet de bedoeling, maar zal dat werken met dit zo goed als onzichtbaar verbodsbord?


(Aanpassing op 22-12-2021: Verduidelijking tweerichtingsfietspad.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-12-2021 20:26:36; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-12-2021 20:37:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De Wilfordkaai is ondertussen geasfalteerd en voorzien van wegmarkeringen. En welke wegmarkeringen!

Het enkelrichtingsfietspad is nu doorgemarkeerd over het kruispunt met de Consciencestraat.



Ik vraag mij nu wel af, waarom er eigenlijk geen haaientanden zijn aangebracht vóór dat fietspad voor het verkeer dat uit de Consciencestraat komt. In de Consciencestraat staat immers eenB1. Dat moet ik nog eens nazien.

Maar niettegenstaande ons voorstel om dat niet te doen, is er ter hoogte van de Temsica toch een "fietsgeleiding", een nep-fietsoversteekplaats dus, aangebracht naast het zebrapad.



Daar komt nog bij, dat bestuurders van rijwielen — ook fietsers horen daarbij — niet verder mogen rijden dan dat stippellijntje van die nep-fietsoversteekplaats, want daar staat eenC11 rechts van de openbare weg. Bestuurders van rijwielen mogen evenmin het fietspad links van de rijbaan gebruiken, want dat staat niet aangeduid als fietspad, zichtbaar vanaf hier. Fietsers en bestuurders van andere rijwielen kunnen dus enkel ... terugkeren op het enkelrichtingsfietspad.

Zelfs met een aanduiding als fietspad links van de rijbaan, telt nog altijd de rechts geplaatste C11: Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen.

Dat geldt dus niet voor bromfietsers klasse A of B of voor bestuurders van speed pedelecs. Die mogen verder rijden op de rijbaan.

Ik vraag mij trouwens af hoe fietsers zich "geleid" voelen met deze wegmarkering, want ze bevat ook nog twee eigenaardigheden.
  1. Ze mag niet gebruikt worden vanaf het fietspad voor de Temsica, want daar staat een verbodsbord C11. Welke betekenis hebben die haaientanden dan?



  2. Ze mag wel gebruikt worden vanaf ... het voetpad aan de overkant van de Temsica. Dat is toch de betekenis van het fietslogo op deze wegmarkering volgens het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV.



    Moeten fietsers dan op het voetpad rijden om deze "fietsgeleiding" te gebruiken? Is dat niet verboden in de bebouwde kom, tenzij voor kinderen jonger dan 10 jaar?

    Of is dat soms een fietspad tegenover de Temsica? Leidt het zebrapad ernaast dan niet naar een voetpad maar naar een fietspad?

    Maar blijkbaar is het toch geen fietspad, want het staat niet aangeduid als fietspad.



    Wat er wel staat is een verkeersbord F50. Maar dat mag er niet staan volgens het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV ...

De weg is nog niet officieel opengesteld, dus het kan nog veranderen. Maar als er niets wijzigt, zullen er uiteraard enkele vragen gesteld worden aan de wegbeheerder Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-12-2021 17:48:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik vraag mij nu wel af, waarom er eigenlijk geen haaientanden zijn aangebracht vóór dat fietspad voor het verkeer dat uit de Consciencestraat komt. In de Consciencestraat staat immers eenB1. Dat moet ik nog eens nazien.
...
De weg is nog niet officieel opengesteld, dus het kan nog veranderen. Maar als er niets wijzigt, zullen er uiteraard enkele vragen gesteld worden aan de wegbeheerder Knipoog.
(Zie hierboven.)

In de Consciencestraat zijn inderdaad geen haaientanden aangebracht.



Ik had gevreesd dat die haaientanden voor het zebrapad zouden gestaan hebben. Dat is gelukkig niet het geval, en zonder haaientanden moet voorrang verleend worden ter hoogte van het verkeersbord B1 zelf. Voor mij niet gelaten Hihi.

Maar de weg is nu wel opengesteld en er is niets veranderd. Dus heb ik enkele vragen gesteld aan onze schepen van mobiliteit, aan de politie en aan de dienst mobiliteit van Temse.
Citaat:
Geachte ...


De verkeerssignalisatie en de wegmarkering op de Wilfordkaai ter hoogte van de "Temsica" roept bij mij enkele vragen op, waarvan ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden.

Tegen al de voorstellen van onze Fietsersbondafdeling in, is daar nu de "fietsgeleiding" aangebracht naast het zebrapad.

  1. Het fietslogo op die "fietsgeleiding" duidt aan dat die enkel mag gebruikt worden vanaf het voetpad(!) aan de overkant van de straat van de "Temsica", want een fietspad is daar niet. Nochtans mogen fietsers in de bebouwde kom niet op het voetpad rijden, tenzij ze jonger zijn dan 10 jaar (artikel 9.1.2.5° van het verkeersreglement). Is dat normaal?

  2. Deze "fietsgeleiding" mag dus niet gebruikt worden vanaf het fietspad voor de "Temsica". Wat is dan de betekenis van de haaientanden op het fietspad aan die kant?

  3. Wat moeten fietsers doen als ze, na het gebruik van deze "fietsgeleiding", op het fietspad voor de "Temsica" terecht komen? Naar rechts afslaan mag niet, want er is geen fietspad aangeduid aan de linkerkant van de rijbaan (artikel 9.1.2.1°, tweede alinea van het verkeersreglement). Ze kunnen dus wettelijk enkel naar links afslaan en via het enkelrichtingsfietspad terugkeren van waar ze gekomen zijn.

  4. Bovendien staat er juist voorbij het stippellijntje van deze "fietsgeleiding" een verbodsbordC11 dat de toegang verbiedt voor alle bestuurders van rijwielen, dus ook van fietsers. Dat verbodsbord geldt voor de hele openbare weg links van dat bord. De toegang verder in de richting van de Rik De Rycklaan is dus hoedanook verboden voor bestuurders van rijwielen. Alleen bromfietsers en bestuurders van speed pedelecs mogen verder rijden op de rijbaan. Waarom mogen fietsers wettelijk niet meer verder langs deze toeristische uitgang van Temse?

  5. Verder staat er nog een verkeersbord F50 op de Wilfordkaai dat een oversteekplaats aankondigt voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

    Daar is evenwel geen oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de Wilfordkaai, maar wel een "fietsgeleiding" aangebracht. Volgens de wegcode mag dit verkeersbord F50 enkel gebruikt worden bij een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen. Dit verkeersbord F50 mag zelfs volgens de uitvinders van deze "fietsgeleiding" niet gebruikt worden om de "fietsgeleiding" aan te kondigen. Dat staat in het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV.

Met vriendelijke groeten,

...

Zoals gewoonlijk wordt de correspondentie van onze afdeling afgesloten met ons logo, maar voor deze e-mail is er nog deze tekst bijgevoegd:
Maak alles beter voor fietsers, word lid van de Fietsersbond:
www.Fietsersbond.be/ikwordlid
Hihi

Ik ben benieuwd of hierop een antwoord zal komen, en van wie, en welk antwoord dat zal zijn Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-12-2021 20:28:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het schepencollege van Temse stuurt ons dit antwoord op ons voorstel, geformuleerd op 8 december 2021 (klik om te vergroten).



Het kan dus niet, en de reden is aannemelijk: men kan geen fietszone maken op een plaats waar fietspaden zijn.

Dat is wel iets dat we in het oog moeten houden, als de goedgekeurde fietszone er komt in Temse. Die zal immers juist lopen tot aan de hoek van de Wilfordkaai met de Consciencestraat. En juist op die hoek ligt een fietspad. Dus ... zal het gedeelte met het fietspad juist buiten die fietszone moeten liggen Hihi.
Ook in de Kasteelstraat, vanaf de rotonde, is er trouwens een stukje fietspad, dat dan ook juist buiten de fietszone zou moeten liggen ...

Maar dat is dus voor later.

Het valt mij wel op, dat ons schepencollege een rare manier van communiceren heeft. Er zijn drie redenen gegeven waarom aan onze opmerking geen gevolg gegeven wordt:
  • De eerste reden heeft met de zaak helemaal niets te maken. We vragen niet om een borduur te verlagen.

  • De tweede reden is dus aannemelijk, alleen snap ik niet wat de Nijsstraat daarbij te pas komt.

  • De derde reden is eerder een antwoord dat beter in hun gemotiveerd advies van 25 oktober 2021 zou gestaan hebben, als antwoord op onze e-mail van 17 oktober 2021. Want ook deze reden heeft niets te maken met deze vraag van ons, maar wel met onze vraag van 17 oktober 2021.

Ondertussen wachten we nog op antwoord op ons e-mailtje van 22 december 2021, met vragen over fouten die gemaakt zijn tegen de wegcode. Zouden ze daar ook geen verder gevolg aan geven?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-12-2021 08:31:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is nog iets dat ik niet heb opgemerkt, maar we hebben ook nog aandachtige leden in onze Fietsersbondafdeling Knipoog. Ik kreeg deze foto.



De parkeerplaatsen bestaan dus nog altijd op de plaats waar het enkelrichtingsfietspad op de Wilfordkaai eindigt. Normaal gesproken mag je niet stilstaan of parkeren op minder dan 5 meter van de plaats waar fietsers verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden (artikel 24.2° van het verkeersreglement), maar langs die kant kan de automobilist wettelijk niet weten dat daar een fietspad eindigt. Hem valt dus niets te verwijten. Het is de gemeente Temse die daar geen parkeerplaats mag aanduiden!

De Wilfordkaai is dus opengesteld voor het verkeer vooraleer ze volledig is afgewerkt zoals het op het oorspronkelijk plan voorzien is.



De parkeervakken zouden immers verplaatst worden naar de andere kant van de straat op dat gedeelte van de Wilfordkaai, en de rijbaan zou moeten komen waar nu de parkeervakken zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-12-2021 09:14:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is nog meer! Het dienstorder MOW/AWV/2017/ van het Agentschap Wegen en Verkeer, dat de "fietsgeleiding" omschrijft en bepaalt, wordt volgens mij met de voeten getreden op de Wilfordkaai.

Maar om zeker te zijn heb ik het aan AWV zelf gevraagd met deze e-mail naar hun klantendienst.
Citaat:
Geachte,

Bij de heraanleg van de Wilfordkaai in Temse is de fietsgeleiding aangebracht, gedefinieerd in het dienstorder MOW/AWV/2017/ van AWV, even na het kruispunt met de Consciencestraat, in de richting van de Rik De Rycklaan.


Buiten het feit dat het fietspad links van de openbare weg, waar deze fietsgeleiding naartoe leidt, niet is aangeduid met een verkeersbord D7 of D9, is er evenmin een toeleidend fietspad naar deze fietsgeleiding. Het verhoogde pad rechts van de rijbaan op de foto is geen fietspad.

In het dienstorder MOW/AWV/2017/ lees ik:
Dit betekent dat deze voorziening niet wordt aangebracht als er geen toeleidende fietspaden zijn of indien de toeleidende fietspaden niet naar de oversteek toeleiden, maar naar een andere richting ...

Mag hier deze fietsgeleiding dus aangebracht worden? Graag vernam ik uw mening hierover.

Met vriendelijke groeten, ...

Van deze e-mail is een kopie verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en naar de dienst mobiliteit. Ik doe niets in het geniep Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-12-2021 10:20:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Enkele van mijn vragen staan nu ook opgesomd op Editietemse en daar staat deze reactie bij van "de meerderheidspartij N-VA".
Citaat:
Fietsers dienen aan de fietsoversteekplaats over te steken om zo op het dubbel richtingsfietspad te komen richting Steendorp. Deze werfzone is nog niet opgeleverd, er dient eerst nog een rondgang en controle te gebeuren.

Het staat zelfs op hun website (klik om te vergroten).



Daar wil ik ook wel even op reageren:
  1. Deze werfzone is nog niet opgeleverd, er dient eerst nog een rondgang en controle te gebeuren.
    Maar de "werfzone" is wel al volledig opengesteld voor alle verkeer, ook al is blijkbaar een en ander (nog) niet in orde voor het fietsverkeer.
    Is dat normaal? Zou een "werfzone" ook opengesteld worden als een aantal zaken niet in orde zijn voor het gemotoriseerd verkeer?

  2. Fietsers dienen aan de fietsoversteekplaats over te steken om zo op het dubbel richtingsfietspad te komen richting Steendorp.
    • Het dubbel richtingsfietspad richting Steendorp is er (nog) niet. Het is niet aangeduid met een verkeersbordD7 ofD9.



    • Blijkbaar gebruikt "de meerderheidspartij N-VA" de termen en de regels van het verkeersreglement wat naar eigen goeddunken. Er is namelijk geen fietsoversteekplaats (artikel 76.4 van het verkeersreglement) maar wel de fietsgeleiding van het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV.

    • Bovendien steken fietsers niet over. Evenals het gemotoriseerd verkeer rijden fietsers, die van de Markt komen, op de Wilfordkaai op de rijbaan. Fietsers of automobilisten die bijvoorbeeld aan het kruispunt met de Consciencestraat naar links willen afslaan om de Consciencestraat in te rijden, steken de rijbaan niet over maar voeren een richtingsverandering uit (artikel 19 van het verkeersreglement).



      Als fietsers even verder de rijbaan naar links moeten verlaten om op het fietspad richting Steendorp verder te rijden (op voorwaarde dat dit fietspad aangeduid is, natuurlijk) steken die evenmin de rijbaan over, maar voeren op dezelfde wijze een richtingsverandering uit.

    • Als daarentegen een fietser van de promenade komt of van de trappen van de Scheldebrug, en die wil naar de Consciencestraat rijden, dan steekt deze fietser de rijbaan wel over. Die fietser zou ook vanaf daar de rijbaan schuin kunnen oversteken naar het fietspad richting Steendorp (weer op voorwaarde dat dit fietspad aangeduid is, natuurlijk). Maar als die fietser vanaf de promenade naar rechts afslaat en de rijbaan van de Wilfordkaai enkele meters volgt, dan voert hij opnieuw een richtingsverandering uit als hij de rijbaan verlaat om het fietspad richting Steendorp te volgen dat links van de rijbaan ligt (nogmaals op voorwaarde dat dit fietspad aangeduid is, natuurlijk).

Noch een fietsoversteekplaats, noch een fietsgeleiding zijn dus nodig naast dat zebrapad op de eerste foto. Behandel fietsers als volwaardige weggebruikers!

Nog een detail: om de richtingsverandering uit te voeren naar het fietspad richting Steendorp, mogen fietsers geen halt houden op het zebrapad als er tegenliggers komen waaraan ze eerst voorrang moeten verlenen (artikel 40.5 van het verkeersreglement). Ze moeten dus halt houden voor dat zebrapad. De "oprit" naar het fietspad ligt nogal ondoordacht op een ongelukkige plaats.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-12-2021 15:40:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Soms kan het rap gaan. Na het bericht op Editietemse op zondag 26 december 2021, was men op maandagmorgen 27 december 2021 al vroeg bezig met dat ongewenst parkeervak te verwijderen door de witte lijntjes zwart te schilderen. Ik kreeg deze foto.



Op Editietemse staat te lezen dat dit wellicht toeval is Lach Lach Hihi.

Op Editietemse staat ook ...
Citaat:
fietsers kunnen nu toch vanaf het nieuwe fietspad zonder gevaar hun weg vervolgen langs de Wilfordkaai.

Maar dan toch niet zolang het baken aan de Consciencestraat nog op het begin van dat nieuwe fietspad blijft staan. Dat baken is nog beter op een foto op Editietemse te zien.



En zou het werkelijk zonder enig gevaar zijn om dit nieuwe fietspad te laten afhellen naar de rijbaan met zo een recht opstaande rand langs beide kanten?



Dat fietspad, waarvan ik de breedte nog niet gemeten heb, lijkt immers nogal aan de smalle kant te zijn. Tegenwoordig ben je immers verplicht het fietspad te gebruiken als je rijwiel niet breder is dan 1 meter.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-01-2022 14:04:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Dat fietspad, waarvan ik de breedte nog niet gemeten heb, lijkt immers nogal aan de smalle kant te zijn. Tegenwoordig ben je immers verplicht het fietspad te gebruiken als je rijwiel niet breder is dan 1 meter.
(Zie hierboven.)

De breedte van dat fietspad heb ik op die plaats nu eens gemeten en dat is juist 1,06 meter. Dat is inderdaad nogal aan de smalle kant volgens de huidige aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.

Maar tijdens dat meten merkte ik nog iets anders op.



Ook met "weggeschilderd parkeervak" wordt een auto geparkeerd op minder dan 5 meter van de plaats waar fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden (artikel 24.2° van het verkeersreglement). Zou Temse dit zo laten, of de rest van de Wilfordkaai inrichten zoals het "in het goedgekeurde plan van aanleg" staat?

Ondertussen is er wel al aan één van mijn opmerkingen gevolg gegeven.



Het verkeersbord F50 is weg genomen. Dat bord mag immers alleen de "echte" fietsoversteekplaats van artikel 76.4 van het verkeersreglement aankondigen, niet de "fietsgeleiding" van AWV.

Aan al de rest is nog niets gewijzigd. Fietsers mogen wettelijk nog altijd niet verder rijden onder de Scheldebrug door.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-01-2022 18:00:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op dinsdag 4 januari 2022 kreeg ik een ontvangstbevestiging van AWV, over de vraag die ik op 25 december 2021 gesteld heb. Mijn vraag heeft het referentienummer KM-2022-00187 gekregen.

(AWV heeft dus al 187 vragen te beantwoorden in 2022!)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-01-2022 19:50:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zonder dat er een auto op staat, ziet het "weggeschilderd parkeervak" er zo uit.



Sommige automobilisten zullen dit nog altijd als een parkeervak beschouwen. En dat blijkt inderdaad zo te zijn, want ik had de vorige foto pas genomen en was een honderdtal meter verder gewandeld, toen dit gebeurde ...



Met vier knipperende knipperlichten is het extra opvallend dat er een overtreding gebeurt tegen artikel 24.2° van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;

Het valt op, dat er toevallig een auto stilstaat of parkeert op dat "weggeschilderde parkeervak" nu ik hier passeer Knipoog. Het zal dus ook wel dikwijls gebeuren als ik hier niet ben Triest ...

En dat zal blijven gebeuren, zolang Temse de rest van de Wilfordkaai niet inricht zoals het "in het goedgekeurde plan van aanleg" staat, om hun eigen woorden te gebruiken.

Op dat plan liggen de parkeerplaatsen immers aan de andere kant van de rijbaan, en zijn er verdrijvingsvlakken aangebracht ter hoogte van het einde van het fietspad en van het begin en het einde van de parkeervakken op de Wilfordkaai.



Maar ja ... De werfzone is nog niet opgeleverd zeker? Of hoort dit niet bij de werfzone? Waarom zou het op het plan staan?

Ook dit moest blijkbaar niet uitgevoerd worden alvorens de niet opgeleverde werfzone open te stellen voor alle verkeer, met dit foutparkeren als gevolg.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-01-2022 15:31:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Kijk, het is maandag 10 januari 2022.

Er staat er weer ene "op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden", zoals het in artikel 24.2° van het verkeersreglement staat.



En dat is in de richting die fietsers wel mogen rijden Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-01-2022 14:33:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om nog even terug te komen op het verbod, om fietsers verder te laten rijden op de Wilfordkaai richting Rik De Rycklaan door de plaatsing van een verbodsbordC11.



Dat is al zo sinds de openstelling van de Wilfordkaai na de werken voor alle verkeer, op 21 of 22 december 2021.

Wettelijk betekent dat bord C11 "Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen" volgens artikel 68.3 van het verkeersreglement. Bestuurders van bromfietsen en speed pedelecs mogen eigenaardig genoeg wel verder rijden op de rijbaan.

Het fietspad links van de rijbaan mag evenmin gebruikt worden om richting Rik De Rycklaan te rijden, want dat is in die rijrichting niet aangeduid als fietspad met een verkeersbordD9. Een verkeersbordD7 zou in dit geval niet gepast zijn, omdat dit fietspad in de andere rijrichting reeds is aangeduid met een D9.



Maar zelfs met een bijgeplaatste D9, mogen "bestuurders van rijwielen" wettelijk nog altijd niet verder rijden richting Rik De Rycklaan, wegens het verbodsbord C11 rechts van de openbare weg. Dat bord is immers geldig op de volledige breedte van de openbare weg links van het bord. Dat is juist hetzelfde als met een rood verkeerslicht. Daar mag je nog altijd niet voorbij rijden als je helemaal links van de openbare weg gaat rijden.

Dat verbodsbord C11 gaat bovendien nog voorbij aan een andere verkeersregel voor fietsers. Volgens artikel 9.1.2.1°, tweede paragraaf van het verkeersreglement kunnen bijzondere omstandigheden het rechtvaardigen, dat fietsers een aangeduid fietspad links in hun rijrichting niet volgen, maar rechts op de rijbaan verder rijden! En er kunnen bijzondere omstandigheden zijn in dit geval, bijvoorbeeld:
  • Voor werknemers van het bedrijf Belgomine die per fiets komen.

  • Voor fietstoeristen wiens auto met fietsendrager geparkeerd staat onder de Scheldebrug.

Deze fietsers hoeven de rijbaan dan niet meer onnodig over te steken van op het fietspad aan de overkant van de rijbaan om naar hun bestemming te rijden. Maar het verbodsbord C11 verbiedt deze faciliteit van de wegcode voor fietsers.

Dat verbodsbord C11 hoort daar helemaal niet thuis! Het herinnert mij aan een gelijkaardig voorval in Elversele in augustus 2012, bijna 10 jaar geleden!

En er is nog meer!
Aangezien geen fietspad is aangeduid richting Rik De Rycklaan, kunnen voetgangers de hele breedte van het verhoogd gedeelte in die richting beschouwen als een voetpad. Als voetgangers wandelen van de "Temsica" naar de Rik De Rycklaan, kan niemand hen verbieden de volledige breedte van het "voetpad" te gebruiken, en geen voorrang te verlenen aan fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Wilfordkaai

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005