Het is nu 18-04-2024 07:35:55
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd.

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6035
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-04-2021 19:39:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De twee sluiskleppen in de durmedijk tussen het Klein Broek en de Durme staan tegenwoordig helemaal open. Dat heeft voor gevolg, dat bij hoogtij water vanuit de Durme in het Klein Broek stroomt, en dat er bij laagtij een deel van dat water opnieuw uitstroomt. Maar aangezien het water er bij hoog tij feller instroomt dan het er bij laag tij uitstroomt, zal het waterpeil in het Klein Broek langzaam stijgen tot er een soort evenwicht ontstaat met het gemiddelde peil van de Durme tussen eb en vloed. Tenminste, als die sluiskleppen open blijven staan.

Deze sluiskleppen staan op de plaatsen waar waarschijnlijk de bressen in de durmedijk zullen geslagen worden, volgend jaar in 2022 volgens de Vlaamse Waterweg.

Dit is de klep dichtst tegen Tielrode, bij lage waterstand van de Durme. Aan de omhoog gedraaide tandlat kun je zien dat de klep helemaal open staat.



Het Klein Broek ziet er op deze plaats zo uit bij eb, en er stroomt langzaam wat water vanuit het Klein Broek naar de Durme.



Bij vloed staat er heel wat meer water in de Durme, ...



... en stroomt het water fel vanaf de Durme in het Klein Broek.



Dit is de klep dichter bij de N41, ook bij eb. Deze klep staat eveneens helemaal open, tandlat volledig omhoog gedraaid.



Zo ziet het Klein Broek er op deze plaats uit bij eb, ...



Dezelfde klep bij hoog water in de Durme,



... en dezelfde plaats van het Klein Broek bij hoogtij met fel instromend water.



Binnen enkele weken zal ik nog eens vergelijken hoe ver het water al gestegen is in het Klein Broek ...

Tussen haakjes, ik heb van deze gelegenheid gebruik gemaakt om ook eens het verschil in afstand te meten met de kilometerteller van mijn fiets, tussen de fietsweg door het Groot Broek langs de durmedijk en langs de nieuwe binnendijk, vanaf de Mirabrug tot aan de oude spoorwegdijk Waasmunster-Hamme. Dat is nog een belofte van vroeger Knipoog.
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... De fietsweg langs de binnendijk in dit Groot Broek is, evenals in het Klein Broek, een heel stuk langer dan de weg langs de durmedijk. Ik heb het verschil hier niet gemeten. Misschien doe ik dat nog wel eens.

Langs de oude durmedijk is dat 990 meter. Langs de nieuwe binnendijk maar liefst 2.170 meter! De kilometerteller van mijn fiets is wel geen precisie instrument, maar het verschil is toch ongeveer 1.180 meter. Met de 420 meter van het Klein Broek erbij zal de fietsweg langs de Durme tussen Waasmunster en Tielrode ongeveer 1,6 km langer worden als de durmedijken doorbroken zijn! Dat kan werknemers toch niet stimuleren om vaker de fiets te kiezen voor hun woon-werkverplaatsingen, zoals de Vlaamse Waterweg soms in zijn reclame voor het Sigmaplan zegt? Het kan evenmin een cadeau zijn voor scholieren, en zouden recreatieve fietsers liever ver weg van de Durme fietsen, achter een binnendijk?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6035
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-04-2021 18:32:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de website van Het Laatste Nieuws staat hierover al een artikeltje te lezen!

In dat artikel wordt de uitspraak hernomen van onze schepen Hugo Maes tijdens de gemeenteraadszitting van maandag 1 maart 2021: "één grote overloopdijk van twee kilometer lang" Lach Hihi ... Ik heb de afstand tussen de twee sluiskleppen nog niet gemeten met de kilometerteller van mijn fiets, maar ik durf wedden dat ik met moeite aan één kilometer kom. En dan nog, waarom is een grote bres van een kilometer eigenlijk nodig?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6035
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-04-2021 14:12:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, maandag 19 april 2021, ben ik bij hoogwater nog eens naar het Klein Broek gaan kijken. Hoewel beide sluiskleppen nog steeds omhoog gedraaid staan, stroomt er geen water in het Klein Broek. Niet aan de klep nabij Tielrode, ...



... niet aan de klep nabij de N41.



Zou er nog een andere wijze zijn om deze sluizen af te sluiten, of zouden ze al volledig dichtgesilbt zijn? Het waterpeil in het Klein Broek is zelfs wat gedaald in vergelijking met vorige keer.

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... Ik heb de afstand tussen de twee sluiskleppen nog niet gemeten met de kilometerteller van mijn fiets, maar ik durf wedden dat ik met moeite aan één kilometer kom. ...
(Zie hierboven.)

Van de gelegenheid heb ik gebruik gemaakt om de afstand tussen de twee sluiskleppen, en dus tussen de toekomstige bressen, te meten met de kilometerteller van mijn fiets. Tot op 10 meter nauwkeurig is dat 890 meter, dus zoals ik dacht: nog geen kilometer.

Het is dus helemaal niet nodig om twee kilometer te overbruggen, het is zelfs niet nodig om deze 900 meter te overbruggen. Ik heb namelijk nog de volgende interessante inlichtingen gekregen:

Uit de vergunning van het Klein Broek zou blijken, dat de dijk tussen de twee bressen inderdaad wordt afgegraven, maar slechts tot op een hoogte van 6,5mTAW. Het gemiddeld hoogwater in de Durme te Tielrode is 5,62mTAW en het gemiddeld springtijhoogwater is daar 6,04mTAW. Dat komt dus allemaal niet hoger dan de afgegraven dijk. Dat zou alleen kunnen gebeuren in geval van stormtij.

In de vergunning zou eveneens staan, dat de afgegraven stroken moeten behouden blijven, en beschermd tegen erosie. Ze zouden bijgevolg bijna altijd kunnen gebruikt worden om te fietsen en te wandelen, als de bressen overbrugd worden. Echt grote bruggen zijn daar niet voor nodig. En alleen in geval van stormtij zou de durmedijk dan moeten afgesloten worden.

Waarom vertelt "men" altijd dat fietsen en wandelen op de durmedijk onmogelijk zal zijn Vraag Vraag

Er komt toch blijkbaar ook wat moedwil (en geld natuurlijk) bij te pas, om de bressen niet te overbruggen Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6035
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-05-2021 09:29:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, zaterdag 1 mei 2021, loopt opnieuw volop water van de Durme in het Klein Broek bij hoogtij. Het was wat nevelig over het Klein Broek en het waterpeil staat nu al een klein beetje hoger dan voorheen.





Bij laag water zal er dan weer wat water terugvloeien naar de Durme. Dit jaar zullen we dat nog kunnen gadeslaan op onze wandel- en fietstochten op de durmedijk.

Klein detail: op mijn fietsrit naar het Klein Broek ben ik twee auto's tegengekomen op het 'jaagpad', en dat waren zeker geen auto's van de Vlaaamse Waterweg. De eerste op de dijk van de Zaat, de tweede op de weg door Tielrodebroek.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 02-05-2021 09:41:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Knap verslag Jozef.

Leert ons dat:

1. Een heel gebied verkwanseld: weg groen, kom slijk.
2. Helemaal niet nuttig tegen overstromingen:
daartoe leg je een potpolder aan.
3. Grote omweg voor functioneel fietsverkeer.
4. Fietsers en wandelaars kunnen niet meer langs de Durme.

4 x SCHANDE Triest
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6035
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-05-2021 10:03:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens het hoogtij van maandag 24 mei 2021, in de namiddag, stroomde het water hevig in het Klein Broek nabij Tielrode.



En heel wat minder hevig nabij Elversele.



Toch lijkt het waterpeil in het Klein Broek zelf nauwelijks nog te veranderen. Ofwel gaat het zo traag omdat het toch een groot gebied is dat onder water wordt gezet.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6035
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-06-2021 12:17:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In vergelijking met meer dan een maand geleden is de stijging van het waterpeil in het Klein Broek nu wel goed zichtbaar geworden, zeker als je er rekening mee houdt dat onderstaande foto's genomen zijn bij laag water, dus terwijl het water uit het Klein Broek terug vloeit naar de Durme.





We komen steeds dichter bij het doorsteken van de durmedijk op deze twee plaatsen ... Triest
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 66

     
Bericht Geplaatst: 21-08-2021 17:39:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

waar zitten al die raadsleden die de ambitie hadden om de bevolking te vertegenwoordigen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6035
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-09-2021 20:43:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is nu bijna 3 maand geleden sinds vorige foto's, maar veel verschil in het waterpeil in het Klein Broek is niet meer op te merken.





Alleen de begroeiing is verhoogd tijdens de voorbije zomer.

Deze waterplas is nu een waar paradijs voor allerlei watervogels. Maar wat zal dat worden als volgend jaar de bressen in de durmedijk zullen geslagen worden, en het durmewater hier twee keer per dag zal in- en uitstromen?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6035
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-12-2021 21:45:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Afgaande op dit artikel uit Het Nieuwsblad van woensdag 1 december 2021, zullen de durmedijken van het Groot en het Klein Broek pas in 2023 doorstoken worden (klik om te vergroten).



Je vindt dit artikel ook op de website van deze krant, met een duidelijker afbeelding.



Volgens deze website van de Vlaamse Waterweg zouden nochtans reeds volgend jaar in 2022 bressen in de durmedijken geslagen worden.

Zullen we toch nog een jaartje langer op de durmedijken kunnen fietsen en wandelen, voordat het voorgoed gedaan is Triest? Aan de Bunt in Hamme is dat anders uitgevoerd. Daar blijven de dijken langs de Durme en de Schelde bruikbaar voor fietsers en wandelaars, behalve de enkele keren bij stormtij wanneer het water over de lagere overloopdijk zal stromen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6035
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-02-2022 21:45:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De vorige foto's van het Klein Broek zijn alweer bijna vijf maand geleden, maar plots ziet het er helemaal anders uit dan we een tijd gewend geraakt zijn.

Hier volgen weer twee foto's, steeds van op dezelfde twee plaatsen genomen.





Nu samen met het water ook het paradijs voor watervogels weg is, rest er overwegend slechts een troosteloze, grauwe, grijze massa. Zou dit al een voorbeeld zijn van "de gedroomde habitat voor tal van bijzondere dieren" of van "het sierlijk geboetseerde landschap van zoewaterschorren met zijn spontane ontwikkeling van slik, rietvelden en wilgenvloedbossen"?

Ik ben nog niet echt overtuigd Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6035
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-02-2022 16:59:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In het Groot Broek zitten Heremelijnen volgens dit artikel uit Het Nieuwsblad van woensdag 9 februari 2022 (klik om te vergroten).



Het staat ook op de website van deze krant. De titel is daar:
Citaat:
Drie hermelijnen vinden hun habitat in overstromingsgebied

Ik weet niet of ze hun "habitat" daar gaan behouden, als het Groot Broek onder water zal gezet worden en het daarna een slijkerige massa zal worden zoals dat met het Klein Broek gebeurd is.

Nu ziet het Groot Broek er natuurlijk nog leefbaar uit voor dergelijke diertjes, voorlopig nog wel ...



En je kunt er inderdaad hermelijntjes zien. Het witte vlekje op deze foto is er eentje. Je kunt dat beter zien als je de foto vergroot door erop te klikken. Dan kun je het diertje rechtop zien zitten en naar jou kijken Knipoog.

Arm diertje, dat zijn woonplaats zal verliezen ... Triest


(Aanpassing op 13-02-2022: Hermelijntje goed te zien!)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6035
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-02-2022 21:19:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik weet nog altijd niet zeker of de durmedijk van het Klein Broek zal doorstoken worden dit jaar in 2022, of volgend jaar in 2023. Maar het is wel zeker dat de durmedijk van het Groot Broek niet in 2022 zal doorstoken worden.

Na mijn bezoek aan het hermelijntje fietste ik verder langs de durmedijk van het Groot Broek, en ik was zinnens terug te keren langs de nieuw aangelegde binnendijk. Ik stond echter voor deze afsluiting.



Voor de binnendijk werd ik omgeleid om langs de baan Waasmunster - Elversele terug te keren naar Elversele.

Aan de Meersstraat in Elversele zag ik evenwel deze omleidingswegwijzer voor fietsers.



Ik draaide dus de Meersstraat in, en stond helemaal beneden weer voor een afsluiting!



Het is dus onmogelijk om de binnendijk te bereiken. Waartoe zou die omleidingswegwijzer dan wel dienen?

Terug naar de Dorpstraat dus, om mijn weg naar Elversele te vervolgen.

Verder door Elversele, op de fietscorridor tussen de N41 en de Mirabrug, blijkt ook daar de binnendijk van het Groot Broek niet toegankelijk.



Op elke afsluiting staat dat het zal duren tot einde december 2022. Heel dit jaar dus. Eigenlijk is dat ook goed nieuws! Hiermee weten we zeker dat de dijk langs de Durme van het Groot Broek dit jaar niet zal doorstoken worden, want dan zou er geen enkele doorgang meer zijn Lach.

Ook goed nieuws voor de hermelijntjes Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6035
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-03-2022 20:19:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Ik weet nog altijd niet zeker of de durmedijk van het Klein Broek zal doorstoken worden dit jaar in 2022, of volgend jaar in 2023.
...
(Zie hierboven.)

Volgens de laatste berichten zou ook de durmedijk van het Klein Broek pas in 2023 doorstoken worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6035
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-04-2022 10:44:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In België handelt men heel geheimzinnig over het doorsteken van de durmedijk en over de ontpoldering van het Klein Broek. Er worden verwarrende berichten over verspreid en zelfs leugens. Zo heeft een ontpoldering (het woord zegt het zelf) weinig te maken met overstromingsbeveiliging. Eenmaal ontpolderd heeft het gebied immers geen capaciteit meer om nog voldoende "overstromingswater" op te vangen.

In Nederland pakt men dat anders aan. Daar dienen dergelijke projecten het algemeen belang en krijgen ze steun van allerlei verenigingen en natuurbewegingen. Vooraleer een dijk te doorsteken wordt daar een overbrugging aangebracht en het publiek wordt betrokken bij het doorsteken van de dijk, zoals bij deze bres van 50 meter bij de ontpoldering van de Crezéepolder in Ridderkerk.



Onze overheden en de Vlaamse Waterweg zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 11 van 17 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005