Het is nu 19-03-2024 04:50:35
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsoversteken aan kruispunt Kapelanielaan-Noord

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6006
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-11-2021 16:49:40    Onderwerp: Fietsoversteken aan kruispunt Kapelanielaan-Noord
 Reageren met citaat  

Om de verschillende onderwerpen niet te zeer door elkaar te laten lopen, splitsen we vanaf hier alles over de 'fietsoversteken aan kruispunt Kapelanielaan-Noord' af van het topic 'Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting?'

Even ter herinnering:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Even voor dit kruispunt heeft het enkelrichtingsfietspad dat van de Kapelanielaan komt (zie hierboven), zijn nep-fietsoversteekplaats over de Hoogkamerstraat al gekregen.



Even voorbij dit kruispunt ligt het zeer veilige gevleugeld zebrapad voor voetgangers, met ernaast ... weer een nep-fietsoversteekplaats voor fietsers ...



Gelukkig kunnen fietsers hier in twee keer oversteken, dank zij ... het gevleugeld zebrapad.

Zoals hiervoor opgemerkt, wordt dit zebrapad aangemeld met een verkeersbord A21, maar de nep-fietsoversteekplaats wordt niet aangemeld met een verkeersbord A25, want ... dat mag niet omdat het geen "echte" fietsoversteekplaats is. Het is maar een nep-fietsoversteekplaats waar automobilisten niet van moeten verwittigd worden, en waar ze wettelijk trouwens ook geen rekening mee moeten houden!

Leuk voor fietsers! Gaat men van de oversteekplaats tussen de Eurolaan en de zuidelijke Kapelanielaan ook een nep-fietsoversteekplaats maken? Het verkeersbord F50 dat daar nu staat zal dan ook moeten verdwijnen!
...
(Zie op deze plaats op dit forum.)

Jozef Van Breuseghem schreef:
Aan de nep-fietsoversteekplaats, die van de Kapelanielaan komt ter hoogte van het bedrijf "DBM autobanden", is nu een gecombineerd verkeersbord C9-C11 geplaatst, dat de toegang verbiedt voor bestuurders van bromfietsen en van rijwielen.



Het is door de wegbeheerder immers zo voorzien, dat wie hier met een bromfiets of met een rijwiel vanaf de Hoogkamerstraat naar de Kapelanielaan wil, eerst een eindje wordt omgeleid. Je moet namelijk eerst de Kapelanielaan voorbijrijden op het fietspad van de Hoogkamerstraat, dan twee keer draaien in een hoek van 90° om de rijbaan over te steken naast het gevleugeld zebrapad (en daarbij voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan in de twee rijrichtingen), om vervolgens een eindje terug te keren op het fietspad langs de Hoogkamerstraat om uiteindelijk af te slaan naar de Kapelanielaan.

Zouden alle fietsers en bromfietsers hiervoor een gebruiksaanwijzing krijgen Hihi Vraag

Ik meen trouwens dat de nep-fietsoversteekplaats op bovenstaande foto helemaal niet wettelijk is! En wel om volgende reden:

Het artikel 18.4, alinea 4 en 5 van het reglement voor de wegbeheerder zegt over de wettige oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het volgende Lees :
Citaat:
18.4. Markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

...
De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.

Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
...

Deze oversteekplaats ligt wel degelijk een eind buiten het kruispunt. De markering van dit artikel 18.4 mag dus aangebracht worden.
En wie op het fietspad vanaf de Kapelanielaan komt, moet hier de rijbaan oversteken! Bijgevolg moet de dwarsmarkering aangebracht worden, en met "dwarsmarkering" wordt de wettige markering bedoeld van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, bepaald in artikel 76.4 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
76.4 De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.

Kan het nog duidelijker?

En ... vergeet ook niet dat het stippellijntje van een nep-fietsoversteekplaats niet mag aangekondigd worden voor het gemotoriseerd verkeer met de verkeersborden A25 en F50! Dat staat zeer duidelijk in het Dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV!

Dat heeft enkele kwalijke gevolgen voor fietsers, want bestuurders op de rijbaan hoeven helemaal geen rekening te houden met een nep-fietsoversteekplaats. Het verkeersreglement telt immers niet voor die wegmarkering, dus:
  • Artikel 40ter, alinea's 5 en 6 zijn niet van toepassing. Bestuurders van motorvoertuigen moeten niet met matige snelheid naderen, teneinde de weggebruikers die zich op de nep-fietsoversteekplaats bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Ze hoeven evenmin zo nodig te stoppen om ze te laten doorrijden. Het is ook niet verboden om te stoppen op de nep-fietsoversteekplaats.
  • Artikel 24.4° is niet van toepassing. Het stilstaan en parkeren op een nep-fietsoversteekplaats is niet verboden, ook niet op de rijbaan op minder dan 5 meter voor de nep-fietsoversteekplaats.
  • Artikel 17.2.5° is niet van toepassing. Het is niet verboden om een andere bestuurder in te halen die gestopt is voor een nep-fietsoversteekplaats om een fietser te laten oversteken.

Dat alles zogezegd voor de "veiligheid" van fietsers Triest Uitroepteken
(Zie op deze plaats op dit forum.)

In verband mert deze nep-fietsoversteekplaatsen staat in de voorbereiding op ons overleg met de mobiliteitsdienst op 10 november 2021 vermeld:
Citaat:
De fietsgeleidingsstrook komt uit dienstorder MOW/AWV/2017/6 waarin staat:

"Het aanbrengen van een (niet voorrangsgerechtigde) blokkenmarkering naast een vlakbij gelegen (voorrangsgerechtigd) zebrapad, zou immers verwarring bij de fietser/weggebruiker kunnen teweegbrengen omtrent zijn eigen voorrangsplichtige situatie. In dat geval brengt men als alternatief geen blokkenmarkering aan , maar markeert men wel – zonder F50 - een fietslogo-verbindingsmarkering aan dwars over de oversteek met verbindingsmarkering steeds aan de buitenkant van beide oversteken, waarbij de fietslogo'ssergeanten zich tussen het zebrapad en de verbindingsmarkering bevinden"

Dat staat inderdaad in dat dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV, maar dat is geen wet! De wegcode daarentegen is wel een wet.

Wegbeheerders kunnen blijkbaar zonder bezwaar of zonder enig gevolg de wet overtreden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005