Het is nu 28-03-2024 16:34:18
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Plichten en rechten van fietsers en voetgangers

    -> Fiets-dommigheid Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-08-2021 19:26:22    Onderwerp: Plichten en rechten van fietsers en voetgangers
 Reageren met citaat  

Op deze website van de FOD Mobiliteit van onze Belgische Overheid, staat de wegcode "uitgelegd" aan fietsers en voetgangers, aan de hand van hun "plichten" en hun "rechten". Maar de wijze waarop dat gebeurt doet mijn wenkbrauwen fel fronsen!

De "plichten" van fietsers beginnen bovendien met: "Als fietser bent u een zwakke weggebruiker". Dat zegt al genoeg (zie deze website Hihi) Uitroepteken

Je kunt het allemaal zelf nalezen (als het ondertussen nog niet aangepast of verwijderd is) op de volgende websites:

Als de oorspronkelijke teksten op die websites gewijzigd zijn of niet meer bestaan, dan kun je ze nog altijd hier op dit forum vinden Knipoog.

Eén van de weinige mogelijkheden om in contact te treden met de FOD Mobiliteit en Vervoer is door het invullen van een klachtenformulier. Dat heb ik dan ook gedaan, en vandaag, zondag 29 augustus 2021, is dat verstuurd naar klachten@mobilit.fgov.be, zoals ze dat zelf vragen. Ik heb het formulier ook info verstuurd naar Georges Gilkinet, onze huidige Federale Minister van Mobiliteit en Verkeer (info@gilkinet.fed.be) Knipoog ...

Dit is mijn "klacht" van vijf bladzijden (klik om te vergroten).



Kort na de verzending kreeg ik een ontvangstbevestiging, met de vermelding dat mijn klacht goed ontvangen is en doorverwezen is naar de bevoegde dienst. Ze zullen mijn klacht onderzoeken en mij zo snel mogelijk een antwoord geven. Binnen de 45 dagen ontvang ik:
  • een gemotiveerd antwoord
  • een rechtzetting
  • een oplossing

LachLach
Het zal mij benieuwen Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2021 10:58:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het zal mij benieuwen Hihi.
(Zie hierboven.)

Reeds de volgende dag, op 30 augustus 2021, kreeg ik toch al een reactie van het kabinet van de Federale Minister van Mobiliteit en Verkeer!
Citaat:
Geachte heer Van Breuseghem,

Hartelijk dank voor uw bericht.

We zijn ons bewust van het feit dat de inhoud van de website www.belgium.be/nl/ wat het fietsluik betreft nood heeft aan een grondige update. We onderzoeken dan ook hoe deze inhoud aangepast kan worden.
We kunnen u alvast meedelen dat de minister binnen zijn eigen bevoegdheden, en in samenwerking met zijn collega’s, aan een reeks belangrijke maatregelen werkt om verplaatsingen met de fiets te vergemakkelijken en een modale shift naar dit vervoermiddel te stimuleren.
Een eerste kleine maatregel in dat kader is bijvoorbeeld dat sinds dit jaar automobilisten na een verkeerovertreding van de federale administratie niet alleen een brief met hun boete opgestuurd krijgen, maar ook een herinnering aan de regels in de wegcode met oog op fietsers. Dit is ingevoerd in een samenwerking tussen minister Gilkinet en zijn collega van Justitie Van Quickenborne.
We kunnen u daarnaast meegeven dat minister Gilkinet op dit moment werkt aan een herziening van de wegcode. Een essentieel onderdeel van deze herziening zal bestaan uit het promoten van de actieve vervoerswijzen wandelen en fietsen. Het is de vurige wens van minister Gilkinet om nieuwe verkeersregels voor te stellen die het mogelijk maken het delen van de openbare weg op efficiënte wijze te reorganiseren, zodat alle actieve vervoerswijzen ervan kunnen profiteren. Het feit dat elke burger de reële mogelijkheid moet hebben om zich overal te voet of met de fiets in optimale veiligheidsomstandigheden te verplaatsen, moet deel uitmaken van de basis van verworven rechten binnen onze samenleving.
Dit najaar maakt de minister ook werk van een Federaal Verkeersveiligheidsplan. Over de aanpak en de mogelijke suggesties die iedereen kan aanleveren voor dit plan, vindt u hier meer informatie: https://gilkinet.belgium.be/nl/all-zero-georges-gilkinet-geeft-burgers-het-woord-over-verkeersveiligheid

Met vriendelijke groeten,
...

Het is toch al veel waard, dat ze zelf weten dat daar iets moet aan gedaan worden. Het wordt tijd dat het dan ook gebeurt. Sommige automobilisten wijzen fietser immers nog altijd op deze "plichten".
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-09-2021 07:11:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... Ze zullen mijn klacht onderzoeken en mij zo snel mogelijk een antwoord geven. Binnen de 45 dagen ontvang ik:
  • een gemotiveerd antwoord
  • een rechtzetting
  • een oplossing

LachLach
Het zal mij benieuwen Hihi.
(Zie hierboven.)

Ik zou dus ten laatste op 13 oktober 2021 een gemotiveerd antwoord, een rechtzetting en/of een oplossing moeten ontvangen. Het zal mij inderdaad benieuwen, want vandaag staan nog altijd dezelfde teksten op hun websites, hoewel ze weten dat ...
Citaat:
... wat het fietsluik betreft nood heeft aan een grondige update. We onderzoeken dan ook hoe deze inhoud aangepast kan worden.
(Zie hierboven.)
Hoe moeilijk moet dat zijn, om de tekst op een website aan te passen?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-09-2021 18:42:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik zou dus ten laatste op 13 oktober 2021 een gemotiveerd antwoord, een rechtzetting en/of een oplossing moeten ontvangen. ...
(Zie hierboven.)

Het lijkt wel telepathie, want enkele uren later krijg ik dit antwoord van de FOD Mobiliteit en Vervoer:
Citaat:
Geachte heer,

Wij hebben uw opmerkingen over de pagina "fietsers en voetgangers" op de bewuste webiste goed ontvangen. Ik probeer hieronder de manier waarop de zaken zijn verwoord op de website wat te duiden; het is steeds een moeilijke afweging om een terminologie te vinden die enerzijds duidelijk is en anderzijds ook juridisch steek houdt. Dat zal wellicht niet altijd zijn gelukt en ik begrijp veel van uw bedenkingen.

- fietser = zwakke weggebruiker
Het is zeker niet de bedoeling om de fietser bang te maken. Het gaat erom te verduidelijken dat een fietser wanneer die betrokken zou geraken in een ongeval met een gemotoriseerd voertuig, sowieso zal vergoed worden door de verzekeraar van het motorvoertuig als zwakke weggebruiker. Dat geldt overigens ook ten aanzien van de inzittenden van het motorvoertuig.

Nu wordt meer en meer gekozen voor de term actieve weggebruiker, wat de lading ook beter dekt.

- fietser = fietspad
Opdat mensen de informatie op de website zouden lezen, moet die informatie kort en bondig zijn. De basisregel is dat fietsers het fietspad moeten volgen, de uitzonderingen op die regel werden hier niet toegevoegd; dat zou de zaken onnodig compliceren. Daarom is er voor gekozen niet te veel in detail te gaan over wanneer fietsers het fietspad mogen verlaten of wanneer ze het niet moeten gebruiken. Wat u zegt klopt natuurlijk maar het is niet de bedoeling op de website alle details weer te geven. Mensen zouden nogal snel afhaken wanneer alle bepalingen van artikel 9 er zouden worden opgesomd.

- fietser = oversteekplaats
Het klopt dat er in Vlaanderen markeringen worden gebruikt die eigenlijk geen officiële oversteekplaatsen zijn. Die markeringen zijn niet vermeld in het verkeersreglement en hebben geen wettelijke betekenis. Op onze website wordt enkel gerefereerd naar de wettelijk geregelde oversteekplaatsen zoals die beschreven zijn in de wegcode. Ook hier is er op de website geen ruimte om al te veel in detail te gaan, zo kunnen we bezwaarlijk rekening houden met markeringen die geen enkele wetelijke betekenis hebben.

- fietsers = rechten
Het klopt dat de term rechten voor fietsers hier misschien niet te best gekozen is. Het is echter duidelijk dat het gaat over de regels die bestuurders in acht moeten nemen ten aanzien van fietsers.

- fietser = extra bescherming
U heeft natuurlijk gelijk dat het gaat om extra bescherming wanneer het gaat om een fietser en een gemotoriseerd voertuig. Het werd niet opportuun geacht dit verder te verduidelijken omdat dit vanzelfsprekend wordt geacht, misschien ten onrechte maar zoals eerder gezegd is het niet de bedoeling al te veel in detail te treden.

- voetgangers = zwakke weggebruiker
zie hoger onder fietsers die beschouwd worden als zwakke weggebruikers.

- voetgangers = veiligheid verhogen
Of het verwoord wordt als regels om de onveiligheid te verminderen veroorzaakt door het gemotoriseerd verkeer zoals u voorstelt of om de veiligheid te verhogen van voetgangers maakt in essentie geen verschil. Ik denk dat het voor iedereen duidelijk is dat er bedoeld wordt.

- voetgangers = aangepaste kledij
U heeft gelijk, er bestaat geen verplichting aangepaste kledij te dragen. Het betreft een aanbeveling om steeds goed zichtbaar te zijn in het verkeer, het woord "moet" is bijgevolg niet al te best gekozen.

- voetgangers = rijden op de openbare weg veiliger maken
Met "rijden" wordt hier bedoeld "zich verplaatsen". De woordkeuze is niet ideaal maar door de context wordt dit verduidelijkt. Het klopt dat het ook hier eerder gaat over plichten van bestuurders dan over rechten van voetgangers, maar ook hier is het duidelijk dat het gaat over regels die bestuurders moeten aannemen ten aanzien van voetgangers. Een verandering in de terminologie zal daarin geen verandering brengen, hoewel ik uw opmerking begrijp.

- voetganger = extra bescherming
U heeft natuurlijk gelijk dat het gaat om extra bescherming wanneer het gaat om een voetganger en een gemotoriseerd voertuig. Het werd niet opportuun geacht dit verder te verduidelijken omdat dit vanzelfsprekend wordt geacht, misschien ten onrechte maar zoals eerder gezegd is het niet de bedoeling al te veel in detail te treden.

Vriendelijke groeten

Het is een mooi en duidelijk antwoord, en zeven keer lees ik dat het klopt wat ik zeg of dat ik gelijk heb, maar wat ben ik daarmee?

Ik zou liever hebben dat deze website het niet laat uitschijnen alsof het de plicht is van fietsers om "uit de weg" te blijven van de gemotoriseerde voertuigen, door bijvoorbeeld te stellen "geen misbruik te maken van de voorrang die fietser op bepaalde plaatsen hebben", door "steeds op het fietspad te moeten rijden", enz ...

Ik heb namelijk al ondervonden dat sommige automobilisten naar deze website verwijzen, om fietsers ten onrechte(!) op deze plichten te wijzen.

Dat heb ik dan ook gemeld aan de FOD Mobiliteit en Vervoer, met de hoop dat dit spoedig een grondige update krijgt, zoals het kabinet van de Federale Minister van Mobiliteit en Verkeer mij heeft medegedeeld.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Fiets-dommigheid

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005