|
Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-02-2010 19:10:00 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dat ziet er inderdaad voor de ontsluitingsweg uit, feit is dat ze het zo snel mogelijk willen verwezenlijken. |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-02-2010 08:25:21 Onderwerp: |
|
|
|
|
Knap speurwerk, Hans. Bert heeft mij net hetzelfde laten weten. Blijkbaar staat de sloop van de pottenbakkerij eerst op de agenda, en dan pas de ontsluitingsweg. Die weg zou een paar meters dichter bij de brug komen te liggen dan de werfweg die nu aangelegd wordt. |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-03-2010 21:30:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
Interessant. Blijkbaar is de volgorde van de werken aan de ontsluitingsweg toch gewijzigd? Ik las in de Nieuwe Omroeper dat ze eerst aan die brug over de Kasteellaan gaan beginnen. Ik ben zelf nog niet gaan kijken. |
|
Terug naar boven |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6313 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-07-2010 19:34:36 Onderwerp: Eerste zicht op de fietstunnel |
|
|
|
|
Deze foto geeft al een idee over de fietstunnel onder de ontsluitingsweg:
Het Vademecum Fietsvoorzieningen zegt in hoofdstuk 4.6.5 het volgende:
Citaat: |
4.6.5
Breedte en hoogte van tunnels
Om een gevoel van benauwdheid of sociale onveiligheid te vermijden zijn smalle duistere tunnels te vermijden. Daarbij spelen volgende elementen een rol:
- een minimum vrije doorrijhoogte voor fietsers: 2.50 meter (wanneer de helling niet doorloopt in de tunnel. Anders bedraagt de tunnelhoogte aan de ingang liefst 2,90 meter);
- de breedte dient minstens gelijk te zijn aan 1.5 maal de hoogte;
... |
Als de breedte van de tunnel minstens gelijk moet zijn aan 1,5 maal de hoogte, dan moet de tunnel minstens 2,50 meter x 1,5 = 3,75 meter breed worden.
Op deze foto kunnen we ongeveer de afstand schatten tussen de bekisting van de twee tunnelwanden. Die moet in de buurt liggen van de lengte van één van de afsluitingselementen, die gebruikt zijn om het werkterrein af te bakenen. Zo één element is 3,50 meter lang, dus is het best mogelijk dat de tunnel 3,75 meter breed zal worden. Maar het zal zeker niet veel meer zijn, als het wel meer is! In feite is hier toch geen enkele belemmering om de tunnel wat breder te maken? Als je trouwens de moed hebt om verder te lezen, zul je merken dat er nog een andere reden is om de tunnel breder te maken. Het kan enkel de veiligheid verhogen van voetgangers en fietsers aan de uiteinden van de tunnel, waar de toegangswegen een hoek van 90° zullen maken.
De gemeente Temse beweert wel dat de bochten aan beide zijden van 90° onvermijdelijk zijn en voor de voetgangers en fietsers geen onoverkomelijk probleem vormen. Maar hoe weet men dat nu al?
Hetzelfde hoofdstuk 4.6.5 van het Vademecum Fietsvoorzieningen zegt ook:
Citaat: |
...
wanneer een tunnel of brug intensief gebruikt wordt door fietsers én voetgangers - b.v. rond een stationsomgeving - dan is een fysieke scheiding tussen beide (b.v. een licht hoogteverschil) wenselijk; bovendien moet de breedte zo zijn dat elk van beide verkeerssoorten er ongehinderd gebruik van kan maken. |
Hier kan de ontwerper van de tunnel natuurlijk schermen met het "intensief gebruik": zal deze tunnel intensief gebruikt worden? Maar dat hij zal gebruikt worden door fietsers én voetgangers, dat is wel zeker!
Deze foto geeft, samen met de vorige foto, een idee van de ligging van de tunnel:
De tunnel ligt juist voor de afsluitingen, even voorbij de rechtopstaande roestige stalen platen links op de foto. Dat is toch ongeveer 50 meter van de plaats waar deze foto genomen is, waar nu het pad ligt.
Is deze tunnel echt zo dicht mogelijk bij de kaaizone ingeplant, zoals de gemeente Temse beweert?
Tenslotte zegt het Vademecum Fietsvoorzieningen ook nog in hoofdstuk 4.6.4:
Citaat: |
4.6.4
Sociale veiligheid
Uit het oogpunt van sociale veiligheid moet een geïsoleerde ligging van een tunnel t.o.v. de bewoonde wereld worden voorkomen. De integratie van de tunnel in een woonomgeving maakt dat deze minder als een anoniem stuk niemandsland zonder enige sociale controle wordt ervaren, maar deel uitmaakt van de totale woonomgeving. Ideaal is de aanwezigheid van activiteiten (ook 's avonds) in het aanloopgebied van de tunnel. Ook de vormgeving van de tunnel heeft een effect op het subjectief gevoel van (on)veiligheid. |
Ook dat is geen probleem volgens de gemeente Temse, want de tunnel laat doorkijk toe en er is voldoende daglicht in aanwezig. De gemeente zal bijkomend ook verlichting voorzien.
Over verlichting van tunnels zegt het Vademecum Fietsvoorzieningen ook nog iets in hoofdstuk 4.6.6:
Citaat: |
4.6.6
Verlichting van tunnels
Tevens speelt de verlichting een belangrijke rol, vooral bij langere tunnels. Overdag is een verlichtingssterkte van 100 tot 250 Lux als doelmatig te beschouwen, 's nachts zouden 50 tot 100 Lux kunnen volstaan. Verder is een geleidelijke overgang van daglicht naar kunstlicht gewenst: extra verlichtingssterkte bij de ingang (200 tot 400 Lux overdag, ca. 20 Lux 's nachts).
Wanneer verlichtingsarmaturen aanwezig zijn, worden deze zoveel mogelijk verzonken aangebracht in plafond of wanden om vernieling te voorkomen, en wordt een grotere doorrijhoogte van 2.80 meter tot 3.00 meter bepleit. Voorts wordt aanbevolen de overgang in verlichtingssterkte van buiten naar binnen gelijkmatig te doen verlopen door bij de ingang enige extra verlichting aan te brengen.
Naast het lichtniveau speelt ook de plaats van de lichtbronnen een rol. Een goede verdeling van het licht vergroot de zichtbaarheid en voorkomt te grote schaduwwerking. Het duidelijk zichtbaar en herkenbaar zijn van de gezichten van de andere tunnelgebruikers heeft een positief effect op het veiligheidsgevoel.
... |
Als met verlichting een grotere doorrijhoogte van 2,80 tot 3,00 meter bepleit wordt, dan moet de breedte van de tunnel van 4,20 tot 4,50 meter worden (1,5 maal meer)! Wordt daar aan gedacht door de gemeente Temse?
De toekomst zal het uitwijzen!
(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-12-2017 08:39:35; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|