Het is nu 28-03-2024 22:43:02
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Onnodige suggesties voor fietsers!

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-09-2020 15:33:54    Onderwerp: Onnodige suggesties voor fietsers!
 Reageren met citaat  

Op het kruispunt van de Sint-Amelbergalaan met de Roeland Lefèvrestraat zijn vreemde fietssuggestiestroken aangebracht. Fietsersbond Temse heeft ze zeker niet gevraagd. We zijn er zelfs niet van op de hoogte gebracht tijdens onze laatste vergadering met de mobiliteitsdienst op woensdag 23 september 2020, amper enkele dagen geleden.

Zo ziet het eruit in de Sint-Amelbergalaan.



Vanuit de Roeland Lefèvrestraat, richting Sint-Amelbergalaan, ziet het er als volgt uit.




Ik heb wel twee opmerkingen om te beginnen ...
  1. Wat vooral in het oog springt is de felrode kleur. Een rode kleur wordt tegenwoordig niet meer gebruikt voor fietssuggestiestroken, omdat dit verwarring schept met fietspaden. Maar toch doet men dit blijkbaar nog in Temse.

  2. Suggestiestroken volgen de voorrangsweg. Dat staat in het Vademecum Fietsvoorzieningen (laatste versie 19 april 2017), hoofdstuk 4.5.1.1, pagina 43:
    Citaat:
    Indien een fietssuggestiestrook aangebracht is op de voorrangsweg, blijft deze doorlopen ter hoogte van het kruispunt met de zijweg.

    In dit geval loopt de voorrangsweg rechtdoor op de Sint-Amelbergalaan. Toch zijn hier twee fietssuggestiestroken aangebracht die een bocht maken tussen de Sint-Amelbergalaan en de Roeland Lefèvrestraat. Iets gelijkaardig hebben we al eens meegemaakt aan het kruispunt van de Parklaan met de Spoorweglaan. Het heeft toen een jaar geduurd vooraleer dat in orde gebracht werd ...

Verder heb ik een aantal bedenkingen. Wat zou de bedoeling en/of het nut zijn van deze fietssuggestiestroken?
  • Is het echt nodig om fietsers vanaf de Sint-Amelbergalaan te suggereren om de Roeland Lefèvrestraat in te rijden en hen daarbij te "geleiden"?

  • Zou een fietser, die vanaf de Sint-Amelbergalaan de Roeland Lefèvrestraat wil inrijden, dat niet goed kunnen doen zonder deze fietssuggestiestrook?

  • Zou deze wegmarkering sommige fietsers, die in de Sint-Amelbergalaan rechtdoor willen rijden, niet in verwarring kunnen brengen, waardoor ze de Roeland Lefèvrestraat indraaien, deze vervolgens oversteken om er aan de andere fietssuggestiestrook weer uit te komen (volg de rode wegmarkering)?

  • Zullen sommige fietsers, die vanaf de Roeland Lefèvrestraat rechts afslaan naar de Sint-Amelbergalaan, zich niet "beschermd" voelen door deze wegmarkering en veel minder rekening houden met het voorrangsbord B1 en de haaientanden?

  • Zullen sommige fietsers, die vanaf de Roeland Lefèvrestraat links afslaan naar de Sint-Amelbergalaan, niet meer geneigd zijn aan de rechterkant van de rijbaan te blijven, op de fietssuggestiestrook, terwijl het dan veel meer aangewezen is om dichter bij de jerseys van de vluchtheuvel te rijden, weg van de fietssuggestiestrook?

Ik zie eerlijk gezegd geen enkel voordeel voor fietsers aan deze wegmarkering. Ik zie eerder nadelen en mogelijke verwarring.

Ik hoop maar dat men van deze fietssuggestiestroken geen fietspaden zal maken door er aan beide kanten witte onderbroken strepen op aan te brengen!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-09-2020 18:06:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Mijn opmerkingen en bedenkingen van hierboven heb ik uiteraard overgemaakt aan de mobiliteitsdienst van onze gemeente (en aan onze schepen van mobiliteit, de fietsambtenaar en de politie). De dienst mobiliteit heeft gereageerd, maar met de zeer zwakke hiernavolgende argumenten ...

Op mijn bedenking ...
Is het echt nodig om fietsers vanaf de Sint-Amelbergalaan te suggereren om de Roeland Lefèvrestraat in te rijden en hen daarbij te "geleiden"?
... stelt de mobiliteitsdienst dat men fietsers wil aanmoedigen om via de rustigere Rozenlaan te rijden, in plaats van op de Sint-Amelbergalaan, waar ons doorgaand verkeer echt op zit. Dit in het kader van de schoolomgeving Azalealaan.
Mijn antwoorden hierop:
  • Dienen fietssuggestiestroken in Temse om fietsers aan te moedigen om in een bepaalde richting te rijden? Ik hoop dat zoiets niet geleerd wordt in de verkeersopleiding van onze jonge schoolgaande fietsers. Fietssuggestiestroken dienen niet om fietsers de weg te wijzen, noch om hen "hun plaats op de rijbaan" te tonen. Fietssuggestiestroken dienen vooral om automobilisten er op te wijzen dat er ook fietsers op de rijbaan rijden. Fietssuggestiestroken moeten een optische versmalling van de rijbaan bewerkstelligen, in de hoop dat automobilisten hun rijgedrag aanpassen.
  • Met dezelfde redenering, moedigt de fietssuggestiestrook vanuit de Roeland Lefèvrestraat fietsers dan ook niet aan om toch wel op de Sint-Amelbergalaan te rijden, en bovendien alleen naar rechts, waar ons doorgaand verkeer echt op zit?
  • En ... is het kruispunt met de Rozenlaan nu plots zoveel veiliger geworden, nu automobilisten in de Rozenlaan geen "verkeer" meer moeten verwachten vanuit de Roeland Lefèvrestraat?

Op mijn opmerking ...
Een rode kleur wordt tegenwoordig niet meer gebruikt voor fietssuggestiestroken, omdat dit verwarring schept met fietspaden.
... stelt de mobiliteitsdienst dat dit het gevolg is van de kleur van de bestaande fietssuggestiestroken aan de Edgard Tinelplaats.
Mijn antwoorden hierop:
  • Dus als het op één plaats verkeerd is, moet het overal verkeerd zijn.
  • Lang voor begonnen werd aan de Edgard Tinelplaats hebben wij trouwens gevraagd om daar geen rode fietssuggestiestroken aan te brengen. Maar zoals gewoonlijk werd met onze opmerking geen rekening gehouden.

Op mijn bedenking ...
Zou een fietser, die vanaf de Sint-Amelbergalaan de Roeland Lefèvrestraat wil inrijden, dat niet goed kunnen doen zonder deze fietssuggestiestrook?
... stelt de mobiliteitsdienst dat er een brede doorgang ligt tussen het komende plantvak en het voetpad en dat ze duidelijk wilden maken dat die doorgang er enkel voor fietsers ligt.
Mijn antwoorden hierop:
  • Eindelijk hebben fietsers eens een "doorgang" gekregen die breder is dan één meter!
  • Geeft Temse aan rode verf dan de betekenis dat die enkel voor fietsers is?

Op mijn bedenking ...
Ik hoop maar dat van deze fietssuggestiestroken geen fietspaden zullen gemaakt worden, door er aan beide kanten witte onderbroken strepen op aan te brengen!
... stelt de mobiliteitsdienst dat er zeker geen stippellijnen op die plaats komen, het blijven suggestiestroken.
Mijn antwoord hierop:
  • Gelukkig van het niet komen van de stippellijnen, jammer van het blijven van de suggestiestroken, want sommigen zullen wel degelijk denken dat het fietspaden zijn.

Op mijn bedenking ...
Zou deze wegmarkering sommige fietsers, die in de Sint-Amelbergalaan rechtdoor willen rijden, niet in verwarring kunnen brengen, waardoor ze de Roeland Lefèvrestraat indraaien, deze vervolgens oversteken om er aan de andere fietssuggestiestrook weer uit te komen (volg de rode wegmarkering)?
... stelt de mobiliteitsdienst dat het altijd mogelijk en toegestaan is om rechtdoor te blijven rijden.
Mijn antwoord hierop:
  • Daarvan ben ik op de hoogte, maar de markering blijft niet conform met het Vademecum Fietsvoorzieningen! De fietssuggestiestrook volgt de voorrangsweg niet. Ben je zeker dat alle automobilisten vanuit de Roeland Lefèvrestraat nog voorrang zullen verlenen aan fietsers die rechtdoor rijden op de Sint-Amelbergalaan, met deze wegmarkering?

Op mijn bedenking ...
Zullen sommige fietsers, die vanaf de Roeland Lefèvrestraat rechts afslaan naar de Sint-Amelbergalaan, zich niet "beschermd" voelen door deze wegmarkering en veel minder rekening houden met het voorrangsbord B1 en de haaientanden?
... stelt de mobiliteitsdienst dat de haaientanden zeer duidelijk over de suggestiestrook zijn aangebracht om dat te verduidelijken.
Mijn antwoord hierop:
  • De "rode loper" is veel duidelijker. Wees er maar zeker van dat sommige fietsers de B1 en de haaientanden zullen negeren en vlotjes rechtsaf de Sint-Amelbergalaan zullen opdraaiden, waar ons doorgaand verkeer echt op zit. Rode verf heeft toch de betekenis dat die enkel voor fietsers is?

Op mijn bedenking ...
Zullen sommige fietsers, die vanaf de Roeland Lefèvrestraat links afslaan naar de Sint-Amelbergalaan, niet meer geneigd zijn aan de rechterkant van de rijbaan te blijven, op de fietssuggestiestrook, terwijl het dan veel meer aangewezen is om dichter bij de jerseys van de vluchtheuvel te rijden, weg van de fietssuggestiestrook?
... stelt de mobiliteitsdienst dat de fietssuggestiestrook erg breed is. De fietser die linksaf wil, kan zich ook al blijft hij op de suggestiestrook zodanig opstellen dat een wagen niet meer kan passeren.
Mijn antwoorden hierop:
  • Het Vademecum Fietsvoorzieningen vraagt ook brede fietssuggestiestroken.
  • Is het niet beter dat een fietser die linksaf wil, zich zodanig opstelt dat een wagen die naar rechts wil juist wel kan passeren?


Ik, en ik niet alleen, vind het een droevige bedoening, hoe onze gemeente omspringt met wegmarkeringen en andere signalisaties voor fietsers Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-11-2020 06:43:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We vinden het jammer dat we enkele dagen na de vergadering van 23 september 2020 met de mobiliteisdienst, zelf deze rare fietssuggetiestroken hebben moeten 'ontdekken'. Dat hebben we gezegd op onze laatste vergadering met de mobiliteitsdienst van Temse, op woensdag 18 november 2020.

We zien wel hoe dit verder nog verloopt ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-11-2020 08:27:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gelezen in Het Nieuwsblad van zaterdag 21 november 2020.



Het staat ook op internetkrant Editietemse.



Dat zal toch niet gebeurd zijn door die rare fietssuggestiestroken zeker Vraag Lach Lach
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-11-2020 19:42:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog een verduidelijking over het voorgaande, dat staat te lezen op Editietemse:
Citaat:
Auto over kop, bestuurder onder invloed

In de Sint-Amelbergalaan in Temse is vrijdagavond 20 november een auto over de kop gegaan. De bestuurder was afgeleid door zijn gsm, raakte een geparkeerd voertuig en ging over de kop. De 29-jarige man uit Waasmunster raakte niet gewond. Hij was wel onder invloed en had 1.49 promille alcohol in zijn bloed. Zijn rijbewijs werd voor 15 dagen ingetrokken. De auto werd getakeld.

Het lag dus niet aan de fietssuggestiestroken Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-01-2021 10:50:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het middeneilandje, dat voordien met rode en witte jerseys was samengesteld, is nu wat definitiever aangelegd.



Het is wel nogal hoekig gemaakt. En de fietssuggestiestroken zijn nog altijd even onnodig en onbegrijpelijk.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-04-2021 17:53:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het middeneilandje is nu beplant met twee boompjes.



Al de rest is nog zoals het was, zelfs het voorlopig verkeersbord.

De vorm van het middeneilandje is wel aangepast aan de breedte en de lengte van de vreemde fietssuggestiestroken.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005