Het is nu 28-03-2024 17:51:12
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Voorrang op het fietspad, niet met een autovisie a.u.b.

    -> Temse - Doornstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-02-2021 17:45:20    Onderwerp: Voorrang op het fietspad, niet met een autovisie a.u.b.
 Reageren met citaat  

Het tweerichtingsfietspad in de Doornstraat is eigenlijk de voortzetting van het tweerichtingsfietspad in de Gasthuisstraat. De aanleg van de N16, en zijn doortrekking naar de Scheldebrug, heeft dat tweerichtingsfietspad onderbroken met twee enkelrichtingsfietspaden langs de voorrangsweg N16.

Maar in 2008 zijn die enkelrichtingsfietspaden op de N16 verdwenen tussen de Doornstraat en de Scheldebrug. De enkelrichtingsfietspaden langs de N16 zijn sindsdien doodlopende fietspaden geworden. Het tweerichtingsfietspad Doornstraat-Gasthuisstraat is evenwel blijven bestaan en nog altijd doorlopend.

Is het dan logisch, dat voorrang wordt toegekend aan die twee doodlopende enkelrichtingsfietspaden, en niet aan het doorlopend tweerichtingsfietspad Vraag

Vanuit het standpunt van automobilisten op de rijbaan bekeken, is de N16 natuurlijk een voorrangsweg. Maar vanuit het standpunt van fietsers op het fietspad — en trouwens ook in werkelijkheid — lopen de enkelrichtingsfietspaden langs de N16 niet verder in de Gasthuisstraat of in de Doornstraat.

Waarom is de voorrang op deze fietspaden dan bepaald vanuit het standpunt van automobilisten op de rijbaan van dit kruispunt N16-Doornstraat-Gasthuisstraat, en niet vanuit het standpunt van fietsers op de fietspaden van dit kruispunt Vraag

Als je vanuit de Doornstraat komt, lijkt het tweerichtingsfietspad wel door te lopen naar de N16!



Maar dat is helemaal niet het geval. Het fietspad dat verderloopt op de N16 is een enkelrichtingsfietspad.

Een voorrangsbordje B15 duidt aan dat je voorrang moet krijgen van fietsers die de N16 overgestoken zijn.



Een beetje nutteloos, want die komen toch altijd van links ...

Als je hier de N16 bent overgestoken vanaf de Gasthuisstraat, dan moet je op het doorlopend tweerichtingsfietspad voorrang verlenen wegens een voorrangsbordje B1 — dat momenteel verdwenen is — en haaientandjes aan de gebruikers van het doodlopend fietspad langs de N16.



Dat voorangsbordje B1 heeft er altijd gestaan ...



En wat nog eigenaardiger is: door al deze voorrangsbordjes moeten fietsers, die de N16 hier zijn overgestoken, voorrang verlenen aan fietsers die uit de verboden richting komen langs het enkelrichtingsfietspad op de N16! Dat is toch ook verre van normaal? Is het niet veel duidelijker, logischer en beter om de voorrang toe te kennen aan het doorlopend tweerichtingsfietspad Gasthuisstraat-Doornstraat?

Of tot wat het voorruitperspectief kan leiden, als zelfs fietspaden bekeken worden met automobilistenogen.

Ook aan de overkant van de N16, de kant van de Gasthuisstraat, zou logischerwijs de voorrang moeten toegekend worden aan het doorlopend tweerichtingsfietspad Gasthuisstraat-Doornstraat.

Als je vanuit de Gasthuisstraat komt, lijkt ook hier op het eerste zicht het tweerichtingsfietspad door te lopen langs de N16!



Maar een verbodsbord C11 verbiedt je verder te fietsen langs de N16. Je moet dus de N16 oversteken.

Als je vanuit de andere richting de N16 oversteekt, dus vanuit de Doornstraat, dan moet je op het doorlopend tweerichtingsfietspad voorrang verlenen wegens een voorrangsbordje B1 en haaientandjes aan de gebruikers van het doodlopend enkelrichtingsfietspad langs de N16. Echt normaal kan ik dat niet noemen.



Op dit enkelrichtingsfietspad langs de N16 staat zelfs een voorrangsbordje B15.



Die B15 is eigenlijk totaal overbodig, want de N16 is een voorrangsweg. Dat is na het vorige kruispunt (met de Hoogkamerstraat) aangeduid met een voorrangsbord B9, zowel voor het fietspad ...



... als voor de rijbaan!



Maar die B15 staat er nu. Zou het hier eveneens niet veel logischer zijn, om de voorrang toe te kennen aan het doorlopend tweerichtingsfietspad Gasthuisstraat-Doornstraat, en om dus een voorrangsbordje B1 te plaatsen op het einde van het doodlopend enkelrichtingsfietspad van de N16, in plaats van die B15?

Ik vind dat hierover na te denken valt, niet met autodenken, maar met een fietsvisie.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2021 08:22:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Juist één dag na het plaatsen van dit item krijg ik van het Agentschap Wegen en Verkeer een antwoord op mijn melding van de onlogische voorrangsaanduiding op het fietspad langs de kant van de Doornstraat.

Het wordt onderzocht Uitroepteken Goed zo!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2021 19:11:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Typische fout. De regels voor fietsers worden opgesteld door autorijders.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Doornstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005